sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-145)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

NASA

Spolupředsedové obou politických stran kongresového výboru kritizovali navrhované škrty ve vědeckých programech NASA, což znamená první republikánskou opozici v Kongresu. Spolupředsedové uvedli, že jsou znepokojeni zprávami, že návrh rozpočtu na fiskální rok 2026 sníží vědecký rozpočet NASA téměř na polovinu.

Box Elder County

Ve zkušebním raketovém zařízení společnosti Northrop Grumman v Box Elder County došlo ve středu brzy ráno k explozi. Podle úřadu šerifa okresu Box Elder nebyl během incidentu nikdo zraněn. Příčina exploze se vyšetřuje.

Minotaur IV

Raketa na tuhé pohonné látky Minotaur IV vynesla misi NROL-174 se zpravodajskou družicí pro National Reconnaissance Office. Start rakety znamená návrat na základnu Vandenberg Space Force Base po více než deseti letech.

Katalyst Space

Start up Katalyst Space se spojil s evropským startupem LMO Space. Cílem spojení společností je demonstrace techniky ​​pro připojování kosmických lodí, jinak známou jako asistované operace setkání a přiblížení (RPO).

Astranis

Společnost Astranis podepsala smlouvu ve výši 115 milionů dolarů na dodávku první tchajwanské specializované komunikační družice pracující v pásmu Ka pro tchajwanskou telekomunikační společnost Chunghwa Telecom.

Rocket Factory Augsburg

Německá společnost Rocket Factory Augsburg (RFA) oznámila změnu na pozici generálního ředitele. Stefan Tweraser, který byl generálním ředitelem od října 2021, byl nahrazen Indulisem Kalninsem. Podle dostupných informací hledala společnost někoho se zkušenostmi přímo z oboru.

NOAA

NOAA obdržela návrh návrhu rozpočtu na fiskální rok 2026 od Úřadu pro řízení a rozpočet (OMB) Bílého domu. Návrh by znamenal velké změny v některých programech agentury zahrnující i GeoXO.

Chris Williams

NASA 3. dubna oznámila, že astronaut Chris Williams byl přidělen ke kosmické lodi Sojuz MS-28, která měla odstartovat k ISS v listopadu, a připojil se tak ke kosmonautům Roskosmosu Sergeji Kud-Sverčkovovi a Sergeji Mikajevovi.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (březen 2025)

Podle odhadu NASA ze závěru roku 2023, vypočteného s použitím statistických metod v úrovni pravděpodobnosti 70 %, bude lunární lander Starship připravený na oběžné dráze Měsíce pro misi Artemis 3 v únoru 2028, zatímco moduly PPE a HALO kosmické stanice Gateway budou v té době mít za sebou pouhé dva měsíce z roční přeletové dráhy na oběžnou dráhu Měsíce. Podle odhadu neměly šanci být během mise Artemis 3 využity. Jak vypadá porovnání stavu příprav v březnu 2025?

Sněmovna reprezentantů schválila 11. března návrh zákona, který by financoval vládní instituce včetně NASA do 30. září 2025, kdy skončí fiskální rok 2025. Financování je zajištěno ve stejné výši jako ve fiskálním roce 2024. Dne 14. března návrh zákona schválil Senát a následující den ho podepsal prezident Donald Trump. Programy SLS, Orion, HLS a Gateway tedy mají na nejbližší půlrok zajištěné financování s tím, že rozpočet každého z těchto programů ve fiskálním roce 2025 je stejný jako ve fiskálním roce 2024.

Připravenost lunárního landeru Starship závisí na schopnosti jeho natankování. Před rokem, v dílu z března 2024, jsme psali: „Orbitální test tankování kapalného kyslíku a metanu mezi dvěma Starship pravděpodobně sklouzl na příští rok. Dokud nebude proveden, nebude SpaceX schopna přesněji odhadnout potřebný počet zásobovacích letů tankerů pro Artemis 3. Nejistota pramení z otázek procentuálních ztrát kryogenních pohonných hmot varem, metody a rychlosti přesunu paliva, kadence startů a podobně.“

Stejná slova se hodí i do dnešního článku. Elon Musk totiž 28. února 2025 napsal na sociální síti X, že orbitální doplňování paliva bude pravděpodobně až v roce 2026. Dominovým efektem by to mohlo znamenat i skluz v připravenosti lunárního landeru Starship pro Artemis 3 o další rok.

To však není jediná nepříjemnost. Starship při testu IFT-8 nesložila 7. března reparát a při navádění na cílovou suborbitální dráhu se po explozi v motorové sekci opět rozpadla. Cesta k prvnímu letu na nízkou oběžnou dráhu Země při následujícím testu se opět uzavřela a nejistota v harmonogramu milníků v programu HLS se zvýšila.

Moduly PPE a HALO na konci roku 2024
Moduly PPE a HALO na konci roku 2024
Zdroj: https://www.nasa.gov a https://images-assets.nasa.gov

Výroba základní konstrukce obytného modulu HALO v závodě společnosti Thales Alenia Space v italském Turíně je u konce. Modul by měl být ještě v březnu naložen do letadla Antonov AN-124-100 Ruslan a přepraven do Gilbertu v Arizoně. O chystané přepravě jsme psali v minulém dílu.

Ve výrobním závodě hlavního dodavatele modulu, společnosti Northrop Grumman, se bude pokračovat ve vybavování vnitřními systémy. Součástí počátečních prací v Gilbertu bude instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude podroben testům v tepelně vakuové komoře a poté se bude pokračovat v montáži dalšího vybavení.

Letový exemplář telekomunikačního prvku Lunar Link
Letový exemplář telekomunikačního prvku Lunar Link
Zdroj: https://pbs.twimg.com

V prostorách společnosti Thales Alenia Space ve francouzském Cannes byla zahájena montáž telekomunikačního prvku Lunar Link pro modul HALO. Během příštích týdnů budou inženýři integrovat jednotky vyrobené v pěti různých členských státech ESA. Poté, ještě v letošním roce, má být Lunar Link zapnut a otestován. Dříve byl tento prvek známý jako HLCS (HALO Lunar Communication System). Na banneru na fotografii je vidět jeho umístění na vnějším povrchu modulu HALO (ve větším rozlišení zde).

Energetický a pohonný modul PPE byl v loňském roce ve společnosti Maxar Technologies v Palo Alto v Kalifornii doplněn o nádrže a otočen do horizontální polohy pro další integraci.

Společnost L3Harris Technologies oznámila 13. března, že dodala do Glennova střediska k akceptačním testům první letový motor AEPS. V průběhu letošního roku hodlá pro akceptační testy dodat i oba dva zbývající motory.

Kromě tří elektrických motorů AEPS, které jsou určeny pro osazení na spodní stěnu modulu PPE, mají být na dvou polohovacích ramenech instalovány v párech celkem čtyři elektrické motory BHT-6000 od společnosti Busek. Dne 6. března bylo oznámeno, že Busek zahájil testování letových motorů.

Letové motory pro PPE: vlevo AEPS, vpravo BHT-6000
Letové motory pro PPE: vlevo AEPS, vpravo BHT-6000
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Na modul PPE má být také instalováno 24 malých motorů na chemické palivo pro zajištění orientace stanice Gateway.

Motory AEPS byly dříve označeny za kritickou cestu v přípravě počáteční Gateway. V dílu z června 2023 jsme psali, že plán z února 2023 počítal s dodáním prvního otestovaného letového motoru společnosti Maxar Technologies k integraci na PPE v lednu 2024 a posledního, třetího letového motoru v červenci 2024.

Vzhledem k minimu aktuálních informací není snadné odhadnout míru zpoždění přípravy obou modulů stanice Gateway. Pokud budeme uvažovat dvouleté zpoždění v dodání otestovaných motorů AEPS k integraci na PPE a skutečnost, že plán z února 2023 předpokládal připravenost spojených modulů PPE a HALO ke startu na říjen 2025, dostaneme se ke startovní připravenosti na konci roku 2027. To by stále odpovídalo odhadu NASA, popsanému v úvodním odstavci dnešního dílu.

Nádrže pro centrální stupeň SLS pro Artemis 3: vlevo vodíková nádrž v květnu 2024, vpravo kyslíková nádrž v prosinci 2024
Nádrže pro centrální stupeň SLS pro Artemis 3: vlevo vodíková nádrž v květnu 2024, vpravo kyslíková nádrž v prosinci 2024
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

V montážním areálu Michoud Assembly Facility v New Orleans pokračuje výroba dílů pro centrální stupeň nosné rakety SLS pro Artemis 3. Nejviditelnějšími díly jsou obě nádrže. Jejich příprava se však také významně zpozdila.

Nádrž na kapalný vodík byla už v květnu 2024 po natření základovou barvou přemístěna z buňky P do buňky N budovy 131. Buňka N je určena k aplikaci vnější stříkané pěnové izolace. Při zahájení postřiku byl však zjištěn nesoulad v koordinaci aplikační rychlosti sprejového postřiku s rychlostí otáčení nádrže v rotačním zařízení.

Opravy sprejových nástrojů a rotačního zařízení trvaly po zbytek roku 2024. Aplikační sprejové práce na nádrži byly obnoveny až na začátku letošního roku. V únoru byla aplikace tepelně izolační pěny v polovině.

Dne 23. prosince 2024 byla do buňky P přesunuta kyslíková nádrž k provedení nástřiku základovou barvou. Její přesun do sousední buňky N zatím blokuje vodíková nádrž. Aplikace tepelně izolační pěny na vodíkovou nádrž by snad mohla být dokončena na konci března, na kyslíkovou nádrž o dva měsíce později. Po aplikaci pěnové izolace budou obě nádrže přemístěny do budovy 103, kde budou osazovány přístrojovým vybavením a senzory.

Pro porovnání, kyslíková nádrž pro Artemis 2 s dokončenou tepelnou izolací byla vyvezena z buňky N v listopadu 2020, vodíková nádrž v srpnu 2021. Nyní je pořadí obou nádrží opačné.

Horní a spodní část modulu pro posádku Orionu pro Artemis 3, březen 2025
Horní a spodní část modulu pro posádku Orionu pro Artemis 3, březen 2025
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

V budově O&C v Kennedyho vesmírném středisku probíhá v modulu pro posádku Orionu instalace prvků systému podpory života ECLSS a souvisejících komponent. Ještě v tomto fiskálním roce by mělo dojít k elektrickému zapnutí kabiny Orionu a k postupnému oživování jejích systémů.

Oživování systémů znamená postupné zapínání řídicích systémů, komunikačních a datových jednotek, boxů avioniky, nahrání softwaru do počítačů, kontroly komunikace a testy interpretace příkazů mezi počítači Orionu a ostatními komponentami. Pro porovnání, zapínání elektrických systémů Orionu pro Artemis 2 bylo zahájeno v květnu 2022.

Servisní modul Orionu pro Artemis 3, březen 2025
Servisní modul Orionu pro Artemis 3, březen 2025
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

V servisním modulu Orionu byly ve zkušební buňce v budově O&C v prosinci 2024 a na začátku letošního roku provedeny tlakové zkoušky těsnosti potrubí pohonného systému a systému řízení podpory života včetně skladování a vedení vody.

Po provedení zkoušek byl servisní modul vrácen na své integrační stanoviště. Nyní jsou prováděny elektrické a tepelné uzavírací činnosti elektrických spojů silových a datových svazků kabelů. Po dokončení technici připraví servisní modul na počáteční elektrické zapnutí. Po zapnutí bude kontrolována správnost elektrických propojení, avioniky a softwaru. K zapnutí by mělo dojít ještě v tomto fiskálním roce. Opět pro porovnání, počáteční elektrické zapnutí servisního modulu Orionu pro Artemis 2 proběhlo v polovině roku 2022.

Pro pochopení dalšího postupu po 1. říjnu 2025 je nutné vyčkat na informace z prezidentské žádosti o rozpočet NASA na fiskální rok 2026. Zatímco se mluví o výrazném snížení rozpočtu, rozhodující budou čísla a doprovodný text žádosti.

Někdy koncem března nebo začátkem dubna 2025 by mohl být zveřejněn předběžný rozpis rozpočtu NASA se základními obrysy priorit a požadovaných částek na vysoké úrovni bez jejich detailního členění. Standardní prezidentská žádost rozpočtu NASA by mohla být zveřejněna a předložena Kongresu v květnu.

Zdroje informací:
https://x.com/
https://x.com/
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://x.com/NASA_Gateway/status/1895125285583896903
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/jsc2024e081640-2.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e003428/jsc2025e003428~orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GlNZik9XMAMP3zi?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/Gl7ChyJX0AEFB9K?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/GlYB_jvbgAAb9Zr?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20240520_CS3%20LH2%20move%20Cell%20N_BLDG131-107~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/MAF_20241223_CS3_LOX_VABtoCellP_09/MAF_20241223_CS3_LOX_VABtoCellP_09~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e016286/jsc2025e016286~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e016285/jsc2025e016285~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e016288/jsc2025e016288~medium.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 10

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
30 dní před

Používat v řízení projektu místo jasných datumů statistické výpočty – to mi připadá jako naprosté zoufalství.

Vojta
Vojta
30 dní před
Odpověď  vilous

NASA je vědecká organizace, tak k tomu přistoupila vědecky (tedy tak, že nic není jisté, ale má to určitou pravděpodobnost).
Podle mě to není horší než shora nařízené datum, které se musí dodržet za každou cenu. Když se pak nestihne, tak se buď tvářit, že se nic neděje a zvolit další nepřekročitelné datum nebo naopak zrušit projekt pár dnů před dokončením a výsledky zahodit (bohužel realita většiny projektů nejen v kosmickém průmyslu).

Petrovic
Petrovic
30 dní před
Odpověď  Vojta

Alebo ešte horšie, hnať sa za termínmi a dopracovať sa k ďalšiemu Challengeru.

pave69
pave69
29 dní před
Odpověď  vilous

Mě se pro určování datumů dokončení projektů osvědčil expertní přístup – od všech expertů zjistíte jejich odhad, vyberete ten nejhorší a ten vynásobíte třemi.

Pajuc
Pajuc
29 dní před
Odpověď  pave69

Spekulace o termínu přistání na Měsíci jsou jen spekulace. SpaceX, která byla vybrána jako dodavatel přistávacího modulu HLS, má před sebou ještě spoustu práce. Zatím testuje prototypy Starship, pak musí vyřešit orbitální tankování a nakonec ukázat, že dokáže na Měsíci bezpečně přistát. Představa, že to všechno zvládne za necelé tři roky, je docela odvážná.

Hawk
Hawk
29 dní před

Diky pane Hosku, ze mate stale nervy ten nekonecny pribeh sledovat, vydalo by to na knihu.

Hmotnost soulodi na nosnost FH, pokud jsem pochopil, soudruzi tedy uz vyresili?

Kamil
Kamil
29 dní před

Ta první věta je opravdu kouzelná. NASA jako vědeckotechnická instituce používá ty nejmodernější metody, ale naprosto nepočítá s něčím takovým jako je Trump u moci. Nevsadil bych ani korunu na to, že bude kterýkoliv z termínů dodržen, dokonce bych si nevsadil ani na to, že nějaká Gateway vznikne nebo že Artemis poletí na Měsíc.

vilous
vilous
27 dní před

Já do této diskuse hodím zásadní vidle. PROČ vůbec Gateway? V době zadání jistě OK, Ale úžasný technologický pokrok změnil mnohé. Potřebujeme lidi nudně obíhající po silně excentrické elipse kolem naší družice? A k čemu? To samé udělá satelit o objemu jeden litr za tisícinu ceny.

vilous
vilous
26 dní před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji za velmi rychlou a věcnou reakci. Jsou tu dva jasné cíle. Lidstvo prostě expanduje a máme to nějak v genech. A jsme nyní v úžasné době, kdy můžeme být trvale mimo naší planetu. Napadají mne verše Jana Nerudy.
No ale druhá přízemní rovina. Není to akce pro akci? Prostě to dokážeme, tak hurá do toho. Co to ale přinese? Něco jste popsaL, ale jde o prázdné fráze. Už ve Vašem popisu je slovo NEBO, takže celý program je na principu ono to nějak dopadne. Jsem zvyklý žít na principu zadání, kdy je jasné kdo, kdy, jak, za kolik a s jakým cílem.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.