křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

BlackSky

Společnost BlackSky plánuje učinit své budoucí satelity Gen-3 kompatibilní s vojenskými sítěmi. Společnost hodlá vybavit své budoucí družice laserovými terminály, které usnadní přenos dat a doručování dat pozemním vojenským uživatelům.

Anduril Industries

Americké vesmírné síly udělily kontrakt v hodnotě 25,3 milionu dolarů startupu Anduril Industries v oblasti obranné techniky. Podle dohody oznámené 27. září Anduril posílí integraci dat a komunikační systémy sítě Space Surveillance Network.

Xona Space Systems

Kalifornská společnost Xona Space Systems expanduje do Kanady. Svou první mezinárodní kancelář otevřela v Montrealu. Společnost se připravuje na poskytování komerční služby určování polohy, navigace a časování (PNT) jako alternativy nebo zálohy k GPS .

MaiaSpace

Francouzská vesmírná agentura CNES si vybrala MaiaSpace, startup podporovaný ArianeGroup, který vyvíjí znovu použitelnou malou nosnou raketu, aby převzal odpalovací rampu ve Francouzské Guyaně původně postavenou pro raketu Sojuz.

Starfish Space

NASA udělila smlouvu ve výši 15 milionů dolarů společnosti Starfish Space pro financování vývoje mise na inspekci trosek. Mise Small Spacecraft Propulsion and Inspection Capability je naplánována na konec roku 2026.

D-Orbit

Italská firma D-Orbit, zabývající se vesmírnou logistikou, získala 150 milionů eur (168 milionů dolarů) ve dvoudílném kole financování série C. Prostředky umožní společnosti D-Orbit vyvinout vesmírné cloud computing a servisní systémy na oběžné dráze.

Hydrosat

Společnost Hydrosat rozšiřuje oblast svého podnikání v Latinské Americe. V Mexiku a Guatemale využívají nástroje Hydrosatu ke zlepšení efektivity využívání vody, zvýšení výnosů plodin a podpoře udržitelného zemědělství prostřednictvím firemní platformy IrriWatch.

Space Rapid Capabilities Office

Space Rapid Capabilities Office (Space RCO), specializovaná divize v rámci US Space Force, zahájila první fázi projektu zaměřeného na vývoj infrastruktury pro družicové operace založené na cloudu.

Federální komise pro komunikace

Federální komise pro komunikace odhlasovala 26. září otevření širšího spektra pro Starlink a další negeostacionární družicové operátory. Operátorům NGSO se tak umožní přístup k frekvencím v pásmu 17,3-17,7 gigahertzů pro družicovou komunikaci.

Kosmotýdeník 628 (23. 9. – 29. 9.)

LUNA

Ani v tomto týdnu kosmonautika nezahálela a děla se řada zajímavých věcí. Mezi ně patřil start mise Crew-9, představení čínského lunárního skafandru i otevření unikátního centra LUNA v Evropě. Právě poslednímu tématu se v našem pravidelném přehledu těch nejzajímavějších událostí kosmonautiky budeme věnovat v hlavním tématu. Podíváme se však i na předposlední start rakety H-2A či na anomálii, která potkala druhý stupeň rakety Falcon 9 poté, co úspěšně vynesl misi Crew-9. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Unikátní simulační středisko Měsíce postaveno v Evropě

Práce v novém nácvikovém a simulačním evropském centru LUNA
Práce v novém nácvikovém a simulačním evropském centru LUNA

I v Evropě probíhají přípravy na návrat astronautů na Měsíc. Řeč však tentokrát nebude ani o výrobě servisního modulů pro Orion, ani o přípravách evropských landerů. V Německu bylo totiž v týdnu otevřeno výcvikové centrum LUNA, jehož úkolem bude provádět nácvik aktivit na povrchu Měsíce. Evropští astronauté totiž budou nedílnou součástí programu Artemis a někteří z nich se vypraví i na povrch Měsíce. LUNA umožní testovat přístroje a postupy, které se jednou budou používat na Měsíci. Astronautům poskytne unikátní možnost si vyzkoušet, jak se budou na Měsíci pohybovat a jak se chová lunární regolit. Centrum však není jen pro evropské astronauty, ale je otevřené všem zájemcům. Pojďme se na toto zajímavé zařízení podívat blíže.

Hlavní část zařízení disponuje plochou o rozloze 700 metrů čtverečních, která nabízí simulovaný povrch Měsíce s použitím 900 tun vulkanických zrn a hornin pocházejících z čediče, zpracovaných tak, aby vytvořily materiál známý jako „simulant regolitu“. Materiál je zde nanesen v silné vrstvě, která umožňuje odebírat vzorky z hloubky až 3 metry, což by na Měsíci mělo umožnit získávat vzorky z trvale zmrzlé půdy pod povrchem. Simulátor Slunce napodobuje denní a noční cykly na Měsíci, včetně náročných světelných podmínek v polárních oblastech Měsíce.

Pokročilé řídicí místnosti jsou v reálném čase propojeny s řídicími středisky misí v Německu a po celém světě. V budoucnu bude analogové zařízení propojeno také se stanicí Gateway, nebo dokonce se samotným Měsícem pro bezproblémové simulace misí. Brzy by měly být zavedeny další funkce, jako je systém napodobování lunární gravitace, simulující jednu šestinu pozemské gravitace, tak jak je na Měsíci. K tomu bude použito zařízení s lanky, které bude astronauty „nadnášet“. Součástí bude také nastavitelná rampa pro testování pohybu astronautů a dalších zařízení na prudkých svazích kráterů na Měsíci. LUNA je navržena jako otevřené centrum, které je k dispozici kosmickým agenturám, akademické obci, výzkumníkům, kosmickému průmyslu, začínajícím podnikům a malým a středním firmám z celého světa.

FLEXHub

Ke zmíněným sedmi stům metrům čtverečním však patří ještě tři sta metrů čtverečních zázemí, které obsahuje i simulační modul kosmické stanice. Zařízení je nazvané Future Lunar Exploration Habitat (FLEXHab) a bude představovat modul, který by mohl být lunární základnou, kde budou astronauti žít a pracovat. FLEXHab i hlavní hala s lunárním povrchem budou napájeny solárními panely, které budou pro provoz FLEXHabu kombinovány s inovativními technologiemi palivových článků. Jde tak o napodobení zdrojů energie, které budou jednou použity i na Měsíci. Plánuje se také testovat lávové tunely a jejich odolnost proti zásahům mikrometeority.

Slavnostní otevření LUNA, analogického zařízení prostředí na Měsíci, které společně provozují ESA a Německá agentura pro letectví a kosmonautiku (Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR), se uskutečnilo 25. září v Kolíně nad Rýnem. Zařízení, které je navrženo tak, aby napodobovalo měsíční povrch, se nachází vedle Evropského střediska astronautů EAC a bude sloužit k přípravě astronautů, vědců, inženýrů a odborníků na krátkodobé i dlouhodobé mise na Měsíci. Má usnadnit výzkum, vývoj a integrované testování kosmických technologií v podmínkách napodobující některé aspekty povrch Měsíce.

Generální ředitel ESA Josef Aschbacher řekl: „Otevření LUNA představuje významný milník v evropském výzkumu kosmického prostoru. Toto jedinečné zařízení, které dokáže napodobit měsíční podmínky, přispívá k lepšímu poznání Měsíce a připravuje nás na budoucí mise. Jsme hrdí na to, že můžeme vést tento projekt, který staví Evropu do čela výzkumu Měsíce i dalších oblastí a zároveň podporuje mezinárodní spolupráci v oblasti kosmického výzkumu.“

Slavnostního otevření se zúčastnili hosté z kosmického sektoru a vládní představitelé, včetně předsedkyně výkonné rady DLR, Anke Kaysser-Pyzalla, zástupci německé vlády a také zástupci NASA. „LUNA přispěje k optimalizaci našich příprav na povrchové lunární aktivity prostřednictvím výzkumu technologií a inovací pro kosmický výzkum. To zahrnuje projekty implementující robotiku i umělou inteligenci, využití místních zdrojů a cyklů šetřících zdroje až po regenerativní energetické systémy. LUNA poskytuje jedinečnou škálu prvků pro vědecký výzkum a technologický vývoj pod jednou střechou. V roli ‚Měsíce na Zemi‘ bude LUNA z Německa trvale podporovat aktivity na Měsíci,“ říká Anke Kaysser-Pyzalla.

Předposlední start si odbyla japonská raketa H-2A, která odstartovala 26. září v 7:24 SELČ. Raketa vzlétla v konfiguraci s dvojicí pevných pomocných motorů SRB-A3 a odstartovala z kosmického střediska Tanegašima na jihozápadě Japonska. Nákladem byla radarová zpravodajská družice IGS-Radar 8 (Information Gathering Satellite), která zamířila na slunečně synchronní oběžnou dráhu (SSO). Řada IGS zahrnuje optické i radarové družice. Radar 8 bude stejně jako předchozí družice IGS shromažďovat data pro zpravodajské účely a monitorování životního prostředí a z průběhu přírodních katastrof. Již brzy nahradí raketu H-2A nová raketa H3. Tento nový nosič měl problematický start při prvním letu v březnu 2023. Tehdy došlo k poruše motoru druhého stupně. To mělo za následek ztrátu užitečného zatížení ALOS-3. Tato havárie vedla JAXA k odložení mise MMX, jejímž cílem je sběr vzorků z marsovského měsíce Fobos, z roku 2024 na rok 2026. Nový nosič však od té doby provedl další dva úspěšné starty a postupný přechod na něj tak probíhá dobře. Čtvrtý start nové rakety je aktuálně naplánován na 20. října, přičemž startovací okno trvá do 30. listopadu. Během startu bude vynesena armádní telekomunikační družice X-band-3. Navíc začátkem tohoto měsíce Eutelsat podepsal dohodu o více startech prostřednictvím rakety H3 od roku 2027. JAXA také pracuje na plánech nové, velké a opakovaně použitelné nosné rakety pro své budoucí mise. Agentura zvažuje jako palivo kapalný metan.

Start rakety H-2A

Posádka lodi Starliner momentálně nemá na ISS svoji loď, kterou by mohla standardně odletět. Loď od Boeingu odletěla bezpilotně, ale její posádka přesto má zajištěný způsob opuštění stanice v případě nouzové situace. V zadní části prostoru kabiny lodi Crew-8 byly vyrobeny nouzové sedačky pro Sumitu Williams a Barryho Wilmora. Fotografie jejich nouzového sezení byla poprvé ukázána v pátek na tiskové konferenci ke startu mise Crew-9. Ta úspěšně odstartovala v sobotu v 19:17 SELČ a míří k ISS. Až se stanicí spojí, budou mít Sunita i Barry svoji standardní sedačku v lodi.

Nouzová místa pro případný návrat posádky Starlineru na palubě lodě Dragon 2 mise Crew-8

Poté, co v sobotu v 19:17 SELČ proběhl úspěšný start Falconu 9 s lodí Dragon 2, která směřovala na misi Crew-9, došlo k anomálii na druhém stupni. Ten sice provedl deorbitační zážeh (zážeh po odpojení od lodi určený k navedení stupně do atmosféry), ale neprovedl jej dle očekávání. Stupeň sice vstoupil do atmosféry nad oceánem, ale v jiném místě, než bylo v plánu. SpaceX proto zahájila vyšetřování a zastavila provoz raket do doby, než bude příčina anomálie vyšetřena.

Nadešel čas si připomenout všechna témata, které jsme v uplynulém týdnu stačili již zpracovat formou článků. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je připomenout. Prvním tématem tentokrát bylo přistání lodi Sojuz MS-25 s tříčlennou posádkou. Přistání jste mohli sledovat živě. Následně jsme se podívali na servisní modul očekávaného Nancy Grace Roman Space Telescope. Sledovali jsme také začátek testování sestavy Super Heavy Starship. Hardware pátý integrovaný let bude po těchto testech připraven ke startu, ale ještě se bude čekat na povolení od FAA. Třetím dílem pokračoval seriál mapující poněkud narychlo připravený sovětský program Voschod. Společnost Blue Origin provedla očekávaný statický zážeh druhého stupně pro nově připravovanou raketu New Glenn. Výtečně podařená služba evropské družice Sentinel 1B se nachýlila a tento kus zajímavé techniky dokončil proces, za nímž bude následovat již jen sestup do atmosféry a zánik. Velkou radost jste nám udělali, když jste nás (již posedmé v řadě) nominovali do finále ankety Křišťálová lupa. Dále jsme vám představili osm základních věcí, které byste měli vědět o misi Europa Clipper. Příprava programu Artemis a návrat na Měsíc běží v řadě odvětví, například nyní se zkoušeli přístroje pro Měsíc. Příjemná zpráva dorazila i do České republiky, když byl schválen výcvik záložních astronautů ESA, mezi kterými je i Aleš Svoboda. Jelikož přišel poslední pátek v měsíci, dočkali jste se Pokecu s Kosmonautixem. V sobotu jsme se s vámi rozdělili o šokující skutečnost: Přistání Apolla 11 nebylo zfalšováno! Na sobotní večer pak byl plánován start rakety Falcon 9 s pilotovanou lodí Dragon 2, která s dvoučlennou posádkou zamířila k Mezinárodní kosmické stanici.

Vůbec poprvé odstartovala z rampy SLC-40 pilotovaná kosmická loď. Stalo se tak v sobotu v 19:17 SELČ kdy raketa Falcon 9 vynesla loď Dragon 2 na misi Crew-9. Dvoučlenná posádka směřující k Mezinárodní kosmické stanici byla ve složení Nick Hague a Alexandr Gorbunov. Rampa byla prvním místem, ze kterého na Floridě SpaceX prováděla své starty. Pro pilotované lety se později používala osvědčená rampa LC-39A z dob Apolla a raketoplánů. Nicméně se zvyšující se kadencí startů a nutnosti rampu 39 přestavět vždy, když startuje Falcon Heavy, SpaceX nakonec přistoupila k úpravě rampy 40 pro pilotované starty.

Start rakety Falcon 9 s pilotovanou lodí Dragon 2 vůbec poprvé z rampy SLC-40
Start rakety Falcon 9 s pilotovanou lodí Dragon 2 vůbec poprvé z rampy SLC-40

Čína představila nový skafandr, který je určen pro práci na Měsíci. Toto velmi složité zařízení, které má mnoho technologických výzev, by mělo sloužit čínským astronautům při výpravách na povrch Měsíce. Čína pak zopakovala, že by s pilotovanou výpravou na Měsíci ráda přistála už před rokem 2030.

Děkujeme za registraci!

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.