Je právě nedělní poledne a s ním již tradičně přichází přehled těch nejzajímavějších kosmonautických událostí uplynulého týdne. Kosmotýdeník se tentokrát v hlavním tématu zaměří na přípravy nové americké rakety Vulcan, která má nahradit Atlas V i rakety Delta IV. Jak to aktuálně vypadá s úpravami infrastruktury a čeká Vulcan zpoždění? Dále se podíváme na dění na Starbase Boca Chica a nevynecháme ani nejzásadnější událost týdne – čínské vozítko sjelo na povrch Marsu! Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.
ULA připravuje první palivovou zkoušku rakety Vulcan
Ve Spojených státech vzniká pod taktovkou firmy United Launch Alliance nová raketa Vulcan, která nahradí rodinu raket Delta a zejména pak raketu Atlas V. Vývoj nové rakety je samozřejmě náročný a to i když využíváte řadu technologií z předešlých raket. První start je nyní očekáván na přelomu roku 2021 a 2022 a tak jsou přípravy v plném proudu a probíhá celá řada souběžných prací. Nejnovější zprávou pak je, že došlo k přesunu startu mise USSF-51 z nové rakety Vulcan na osvědčený Atlas V. To naznačuje, že vývoj Vulcanu se potýká se zpožděním. Mise pro národní bezpečnost, kterou je i tato výše zmíněná, mají být nejlukrativnějšími zakázkami nové rakety, ale ULA může zajistit tyto starty i svojí osvědčenou raketou Atlas V – pokud nebude Vulcan ještě dostatečně zalétán, ozkoušen a certifikován. Pojďme se nyní podívat, jak probíhá vývoj této nové rakety a na čem ULA aktuálně pracuje.
Hlavní událostí ve vývoji Vulcanu, která se nyní chystá, je první čerpání pohonných látek do pathfinderu (makety) rakety, který bude osazen neletovými metanovými motory BE-4 od společnosti Blue Origin. Oproti raketě Atlas V, která létá na letecký petrolej (RP-1) a tekutý kyslík (používá ruské motory RD-180), motory BE-4 využívají kapalný metan a tekutý kyslík. Metan je jako palivo pro rakety stále ještě relativně novinkou a společnosti ULA a Blue Origin s ním sbírají první zkušenosti. Velká pozornost je tedy věnována porozumění chování paliva i celého palivového systému při čerpání, ale také při delším skladování. Společně s přípravou na tento test probíhají, anebo proběhla i další dílčí vylepšení.
Prakticky dokončeny jsou například práce na kompletním zázemí rampy a mobilní odpalovací plošiny. Tato plošina bude unikátní tím, že bude schopná obsloužit jak nový Vulcan, tak i starší Atlas V. Je to zajímavé i pro výše zmíněnou rozdílnost užitých paliv. Rampa 41 na Cape Canaveral a veškerá infrastruktura tak umí pracovat jak s leteckým petrolejem, tak s kapalným metanem i kapalným kyslíkem (ten se používá u obou raket). Zapomínat nesmíme ani na kapalný vodík, který se používá v horním stupni Centaur. Zázemí rampy a skladovací zásobníky provozních látek jsou tak značně rozsáhlé. Prakticky všechny zásobníky prošly nedávno upgradem, či byly dokončeny zcela nové (metanové). „Půjde o rampu pro dvojí užití,“ řekl Myron Fortson, ředitel komerčních programů ULA, když prováděl reportéry kolem rampy 41. „Nikdo to předtím neudělal právě takto. My v podstatě vypustíme Atlas a následně ze stejné rampy úplně jinou produktovou řadu, raketu Vulcan, která využije i identickou mobilní plošinu.“
Mezi nové patří tři velké zásobníky na tekutý metan. Každý dokáže pojmout až 327 tisíc litrů metanu. Zvětšením prošly i nádrže na kapalný vodík a kapalný kyslík. Vulcan bude totiž jako horní stupeň používat zvětšený Centaur, který potřebuje dvou a půl násobek objemu paliva, co předešlá verze. Nový Centaur V má průměr 5,4 metru (Centaur III má průměr 3,1 metru). Místo jednoho motoru RL-10, bude nový horní stupeň poháněn hned dvěma vylepšenými motory RL-10C-1-1.
Nádrže, ale i přívodní potrubí k rampě a potrubí na mobilní plošině prošly v minulých měsících zkouškami, při kterých se v nich pohybovaly kryogenní látky. Zkoušky mají tedy za sebou a před nimi je nyní první zkušební čerpání do pathfinderu rakety, na které se ULA nyní chystá. Celá zkouška zatím neproběhla proto, že mezitím startoval Atlas V s družicí včasného varování SBIRS GEO-5. Nová mobilní odpalovací rampa tak byla odvezena k Spaceflight Processing Operations Center a po údržbě rampy po startu se na místo vrátí. Po návratu jí čeká popsaná zkouška prvního tankování paliva do makety Vulcanu.
Právě starty Atlasu V nyní poněkud zdržují přípravy na Vulcan. Je nutné obsloužit nasmlouvané mise a rampa je tak vždy na zhruba měsíc obsazená a není možné na ní provádět testy a vylepšení. Kadence startů raket Atlas V je však relativně nízká. Raketa nyní startovala po více jak šesti měsících. Do budoucna by se však kadence měla zvýšit. Již 30. července by například Atlas V měl vynášet loď Starliner, která si zopakuje nezdařený zkušební nepilotovaný let k Mezinárodní kosmické stanici.
Rozhodně se však nedá říct, že když se připravuje start Atlasu, na Vulcanu se nepracuje. I samotné lety rakety Atlas V testují řadu vylepšení a technologií, které budou posléze létat na Vulcanu. Například při zmíněném posledním startu, byl horní stupeň Centaur osazen vylepšeným vodíkovým motorem RL-10C-1-1, který se může chlubit vyšším výkonem, prodlouženou expanzní tryskou a například také 3D tištěným injektorem. Dále se skládá z menšího počtu součástek a jeho výroba je levnější a rychlejší. Jak už bylo napsáno výše, tyto motory budou ve dvojici létat na Centauru V a Atlas V je tak při svých letech testuje.
V loňském roce byl zase na Atlasu V otestovány nové pomocné motory na tuhé pohonné látky od Northrop Grumman, které mají nahradit starší verzi, která létá již od roku 2003. ULA se také postarala o sjednocení avioniky nejen pro Atlasy a Delty, které až donedávna měly avioniky rozdílnou, ale tato avionika bude posléze létat i na Vulcanech.
V červnu bychom se pak měli dočkat představení dalšího významného vylepšení, kterým bude nový aerodynamický kryt. Kryt o průměru 5,4 metru je nástupcem krytů používaných v současnosti. Je výrazně levnější na výrobu, lehčí a jeho výroba má být mnohem rychlejší. Nový kryt je výsledkem nového průmyslového partnerství mezi ULA a švýcarskou společností RUAG Space, která dříve postavila všechny 5,4 metrové kryty pro Atlas 5 v závodě ve Švýcarsku. Obě firmy vyvinuly novou výrobní linku, která je umístěna ve výrobním závodě v Alabamě. Nově se kompozitní části krytu vytvrzují pouze v peci a není již potřeba ještě vysokotlaké zařízení, které bylo omezené velikostí. Kryt se tak může vyrábět ve větších dílech, což vedlo k redukci dílů. Místo osmnácti kusů se nyní kryt sestavuje ze dvou. To zmenšilo počet spojů, spojovacího materiálu a také zvýšilo bezpečnost konstrukce. Poprvé tento kryt poletí na misi STP-3 v červnu.
V současnosti ULA plánuje ještě alespoň 30 startů rakety Atlas V. Například v dubnu zakoupila společnost Amazon devět letů rakety Atlas V pro svoji nově vznikající konstelaci Kuiper, která by měla poskytovat internet.
Kosmický přehled týdne:
Osmnáctého května v 19:31 SELČ úspěšně odstartovala americká raketa Atlas V, která vynášela družici systému včasného varování s označením SBIRS GEO-5. Úkolem družice je zajistit infračervený dohled pro včasné varování před nepřátelskými střelami. Cílová dráha družice byla geostacionární, ale raketa ji doručila na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární. Můžete si pustit náš Živě a česky komentovaný přenos. Pod tímto odstavcem pak naleznete povedené snímky z tohoto startu.
Na Starbase Boca Chica společnosti SpaceX se nyní upírá pozornost na stavbu orbitální rampy pro sestavu Super Heavy Starship. Na kosmodromu v tomto týdnu vyrostl vypůjčený jeřáb LR11350, který bude mít za úkol usadit na obslužnou věž jednotlivé segmenty její konstrukce. Segmenty mezitím vznikají ve výrobní části areálu. Pracuje se také na ověřování stavu Starship SN-15, která by teoreticky mohla letět ještě jednou.
Přehled z Kosmonautixu:
Zde na vás již tradičně čeká přehled všech vydaných článků, které v uplynulém týdnu vyšly na webu Kosmonautix.cz. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. Týden jsme načali spektakulárním pohledem na Mars hezky zblízka. V pondělí pak vyšel další výjimečně podrobný článek, který vás tentokrát vzal do tajů laserové komunikace. Dočkali jsme se také startu rakety Atlas V společnosti ULA, která vynášela družici včasné výstrahy. Hned v úterý jsme pro vás nachystali další díl seriálu, který mapuje neuskutečněnou přípravu americké vojenské stanice MOL. Nová evropská sonda určená pro studium Slunce – Solar orbiter, zachytila svoji první erupci. I tento týden jsme se mohli pokochat nad parádními fotografiemi, které na ISS pořizuje Thomas Pesquet. Dočkali jsme se také prvních fotografií z povrchu Marsu, které pořídil první čínský marsovský rover Zhurong. Evropská kosmická agentura se ptá veřejnosti, jak nazvat její novou misi, která bude sledovat Slunce. Tento týden se o start pokoušela čínská raketa CZ-7 s první zásobovací lodí pro novou čínskou stanici. Bohužel nakonec ke startu nedošlo. Nová americká družice Tyvak 0130 má za úkol jednu ze zásadních výzev současné kosmonautiky – monitorovat kosmickou tříšť. Poté, co první vrtulník na Marsu, Ingenuity, uskutečnil svoji základní misi, začal se připravovat na tu prodlouženou. Aktuálně se proto chystá na šestý let. Na začátku června má k Mezinárodní kosmické stanici vyrazit další zásobovací automatická loď Dragon 2 od společnosti SpaceX, která poveze velmi pestrý a zajímavý náklad. Nejdůležitější položkou budou nové solární panely pro stanici. A v sobotu večer jste se dočkali dalšího dílu pořadu Vesmírná technika.
Snímek týdne:
Čínské marsovské vozítko Zhurong v sobotu úspěšně sjelo z přistávací platformy. Pořídilo při tom fotografie sebe a přistávací platformy. Čína se tak stala teprve druhým státem, který úspěšně aktivoval vozítko pro průzkum Marsu a ujel s ním nějakou vzdálenost. Pro vůbec první čínskou misi k Marsu je to velmi výjimečný okamžik.
Video týdne:
V sobotu došlo k dalšímu letu malého turistického raketoplánu VSS Unity společnosti Virgin Galactic. Při tomto testovacím letu bylo dosaženo maximální výšky 89 kilometrů a maximální dosažená rychlost byla Mach 3. Na palubě byli dva piloti. Start i přistání proběhl na Spaceport America. Velmi se tak přiblížil okamžik prvního turistického letu.
Today’s view: Infinite. #Unity21 made a beautiful ascent to apogee over Spaceport America, New Mexico. #VirginGalactic pic.twitter.com/jphjbMbSr2
— Virgin Galactic (@virgingalactic) May 22, 2021
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E18Te3rUYAA2ox2?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EUcaswWWoAAx4Y9.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/EuSQlcdXEAEyzHQ?format=jpg&name=4096×4096
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/05/51083733191_65475fd523_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/50219312327_0f936ebfd8_k.jpg
https://www.flickr.com/photos/ulalaunch/with/51189234735/
Díky za článek, perfektní. Moc děkuji. A dovolím si dotaz: S_X jedná ještě s RUAGem o krytech většího průměru, nebo si je vyvíjejí sami?
Nemám nikdy větší radost, než když mohu na otázku odpovědět dotazem na jiný web, který informuje o daném tématu v češtině: https://www.elonx.cz/spacex-chysta-vetsi-aerodynamicky-kryt-pro-falcony-a-upravu-rampy-lc-39a-kvuli-vertikalni-integraci-nakladu/
😉
Já mám taky radost, že se mi dostane fundované odpovědi. Funguje nám to náramně, moc díky!