Mars zblízka

Čtvrtá planeta od Slunce nás nepřestává fascinovat. Budí zájem nejen vědců, ale také amatérů a veřejnosti. Naše generace má možnost vidět Mars tak, jak to v minulosti nebylo možné. Kolem planety krouží řada sond mezi které patří také Mars Reconnaissance Orbiter a posílá na Zemi zajímavá data, ale veřejnost asi nejvíce oslovují záběry pořízené kamerou HiRISE, které jsou v pravdě dechberoucí. Ukazují nám například to, jak je marsovský povrch rozmanitý a vůbec není, tak fádní, jak se traduje. Dost dobře možná právě v těchto chvílích objevujeme svůj nový domov, protože je možné, že zde jednou vzniknou lidské kolonie, ale nerad bych zabíhal do příliš vzdálené budoucnosti.

Řada z Vás se po vydání článku Neuvěřitelný pohled na Mars ptala na barvy, které byly pro účely videa pozměněny, ovšem ne tak drasticky, jak by se možná mohlo zdát. Autor Seán Doran jakoby vyslyšel zdejší ohlasy a vydal další neuvěřitelné video. Tentokrát ovšem ve skutečných barvách. Záběry byly pořízené kamerou HiRISE. Šířka okna zabírá oblast velkou přibližně 1 km a obraz byl dělán tak, aby zachoval co nejvěrněji data z kamery na základě údajů poskytnutých NASA. Celkovou atmosféru dotváří hudba, kterou složil Chris Zabriskie. Pokud máte velkou obrazovku doporučuji se podívat na následující video právě na ní. Nebudete litovat.

11 komentářů ke článku “Mars zblízka”

1. Jiri Kos napsal:

Fantazie! Kam se hrabe tzv. abstraktní umění …

2. gendi napsal:

Úplná fantazie. Existuje představa, čím, jakými příměsemi jsou ty útvary a barvy způsobené?

3. Marek Zettík napsal:

Neskutečné! Útvary a barvy, to snad ani není možné. To musel někdo vytvořit 😀 😀 Dnes jsem se letmo koukl na 13″ notebooku. Musím si to některý den pustit na TV (sice jen 43″ a 4k…) 🙂
    Děkuji za tento článek!

Velké díky, fantastické, jen bych uvítal údaje o lokaci těch zobrazovaných míst, což však nemyslím jako kritiku.

5. Petasvo napsal:

Nádhera! Díky pane Zvoníku za zprostředkování a hlídání novinek.
    Jde někde zjistit, nad jakou oblastí jsou záběry dělány (nějaká mapka)?
    Je to jeden oblet? Děkuji