Kosmotýdeník 441 (22.2. – 28.2.)

Další sedm dní plných kosmonautiky právě minulo a je tak ideální čas na pravidelný týdenní souhrn nejzajímavějších událostí kosmonautiky. Kosmotýdeník si tentokrát jako hlavní téma zvolil odložení prvního startu nové těžké rakety New Glenn společnosti Blue Origin. Dalším tématem je velmi zajímavá zakázka pro mladou společnost Astra, jejíž raketa Rocket 3 má pro NASA startovat hned třikrát v rámci jedné mise. Dalšími tématy budou samozřejmě rover Perseverance, statický zážeh Starship SN-10, anebo přílet nákladní lodě Cygnus NG-15 k ISS. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Premiéra rakety New Glenn odložena

Vizualizace rakety New Glenn na rampě

Vizualizace rakety New Glenn na rampě
Zdroj: https://s.yimg.com/

Společnost Blue Origin, která stojí za vývojem a zkušebním provozem malé suborbitální rakety New Shepard a vývojem velké těžké rakety New Glenn, oznámila, že její druhý zmíněný projekt bude mít zpoždění. Prvního startu New Glennu jsme se měli dočkat už v tomto roce (původně dokonce v roce 2020), ale nyní bylo oznámeno, že první start sklouzl až do čtvrtého kvartálu roku 2022. Důvody jsou dle prohlášení firmy spojené s nedávným výběrem nosičů pro americké kosmické síly a s tím související poptávkou po nosiči. Ten díky tomu, že nebyl vybrán, má více času na vývoj. Pojďme se na to podívat podrobněji.

Raketa New Glenn má být nosič na kapalné pohonné látky, který budou pohánět metanové motory BE-4 firmy Blue Origin. Nosnost rakety na nízkou oběžnou dráhu má být až 45 tun a na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární má být schopná vynést až 13,6 tuny. Raketa má mít znovupoužitelný první stupeň, který bude přistávat na velké lodi na oceánu. Přímými konkurenty této rakety jsou třeba Falcon Heavy společnosti SpaceX, Delta IV Heavy a Vulcan – Centaur společnosti ULA, či čínská raketa CZ-5.

Zachycená spodní část pathfinderu rakety New Glenn Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zachycená spodní část pathfinderu rakety New Glenn
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Nový termín prvního startu dle prohlášení firmy Blue origin přímo reaguje na aktuální potřebu nosiče ze strany zákazníků. V minulém roce tato raketa totiž vypadla z výběru nosičů, které chtějí v následujících letech využívat americké kosmické síly. V této soutěži uspěly rakety Falcon Heavy a Vulcan – Centaur (či Atlas V, pokud Vulcan nebude ještě k dispozici). Konečný výběr nosičů v rámci smlouvy na takzvanou druhou fázi kosmických služeb pro národní bezpečnost tak postavil některé velké nosiče mimo hru. Krom New Glennu, třeba i připravovanou raketu OmegA společnosti Northrop Grumman, pro kterou to znamenalo ukončení jejího vývoje.

Společnost Blue Origin miliardáře Jeffa Bezose však stavbu rakety New Glenn nevzdala. K současnému zpoždění dodává, že posun prvního data startu pouze sleduje aktuální potřeby smluvených zákazníků pro novou raketu a nadále pokračuje její příprava a stavba. Jedním dechem pak firma dodává, že doufá, že později bude přeci jen New Glenn vybrán v některé z příštích smluv uzavřených s kosmickými silami na vynášení velkých armádních zakázek národní obrany.

Výrobní areál společnosti Blue Origin

Výrobní areál společnosti Blue Origin
Zdroj: https://www.gannett-cdn.com/

Činnost a investice společnosti do tohoto projektu jsou již nyní rozsáhlé. V nedávné době například investovala více než jednu miliardu dolarů do přestavby startovního komplexu 36 na floridském kosmodromu. Z této rampy kdysi startovaly rakety Atlas, nyní je připravena obsloužit velkou raketu New Glenn. Součástí této stavby bylo také vybudování rozsáhlého výrobního komplexu u této rampy, kde se New Glenn bude stavět, připravovat ke startu a budou se zde renovovat použité první stupně. Rampa 36 je označována za první orbitální rampu na floridském kosmodromu, která byla za posledních dvacet let postavena od základu. Většina činností firmy byla proto v posledních pěti letech spojena zejména se stavbami na kosmodromu. Mezi další činnosti pak patří dokončení pathfinderu – rozměrové makety prvního stupně New Glennu, anebo první výroba aerodynamických krytů, které pro tuto raketu budou opravdu velké. Zaměstnanci firmy taktéž pracují na výrobě prvních letových nádrží a dalších komponent.

Scott Henderson, manažer orbitální startů společnosti Blue Origin prohlásil, že si je novým termínem naprosto jistý. Mějme však na paměti, že zprovoznění takového nosiče je náročné a je poměrně reálné, že první start sklouzne až do roku 2023.

Kosmický přehled týdne:

TROPICS

TROPICS
Zdroj: https://space.skyrocket.de/

NASA podepsala servisní smlouvu s mladou firmou Astra space, která vyvíjí a testuje malé nosiče pro malé náklady. V Kosmotýdeníku jsme o nich psali třeba zde. Předmětem smlouvy je vypuštění šesti malých družic, které v rámci mise TROPICS (Time-Resolution Observations of Precipitation Structure and Storm Intensity with a Constellation of SmallSats) budou sledovat bouřkové struktury, sledovat teplotu a vlhkost v bouřích a zaměří se i na blesky. Smlouva byla uzavřena na částku 7,95 milionu dolarů. Družice budou každá vážit přibližně 4 kilogramy a budou provádět rychle se opakující mikrovlnná měření, které mají využívat technologii vyvinutou v Lincoln Laboratory Massachusetts Institute of Technology. Data z této mise zásadním způsobem zpřesní chápání procesu tvorby a průběhu bouří. Družice budou v pravidelných intervalech sledovat vznikající a existující bouře. Díky tomu se má podařit sledovat velmi podrobně celý průběh vzniku, existence a zániku bouří. Díky rozložení všech družic po oběžné dráze, nabízí tento projekt bezprecedentní data a vhled do toho, jak se vytváří a navzájem ovlivňují bouře v globálním měřítku. Starty budou probíhat na raketě Rocket 3 a start bude probíhat z atolu Kwajalein (součást Marshallových ostrovů). Zajímavé je, že pro ideální rozložení CubeSatů budou muset proběhnout tři samostatné starty mezi 8. lednem a 31. červencem 2022. Každá družice TROPICS, technologicky postavená na předchozích družicích MicroMAS a MicroMAS 2a, 2b, je 3U CubeSat vybavený 12kanálovým pasivním mikrovlnným spektrometrem. Každý CubeSat obsahuje avionikou, zdroj a komunikační zařízení a užitečné zatížení složené z radiometru s vysoce integrovanou kompaktní elektronikou mikrovlnného přijímače. Zpočátku byla plánována konstelace dvanácti družic, ale nakonec byla redukována na sedm exemplářů.

K misi Artemis I, která jako první využije raketu SLS se zatím nepilotovanou kosmickou lodí Orion, vznikly nové velmi detailní a pěkné vizualizace toho, jak bude sestava vypadat. Vidíme na nich poslední stupně ICPS, evropský servisní modul ESM, loď Orion a kryt se záchranou věžičkou systému LAS. Originální velikost si můžete prohlédnout zdezde.

Artemis I

Artemis I
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Artemis I

Artemis I
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Podívejte se na parádní fotografie ze zachycení nákladní lodi Cygnus NG-15, která odstartovala do kosmického prostoru na raketě Antares 230+. V pondělí byla úspěšně zachycena staniční robotickou paží. Druhá fotografie ukazuje záchyt lodě z okýnka připojeného Crew Dragonu.

Cygnus NG-15

Cygnus NG-15
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Cygnus NG-15 z okna Crew Dragonu

Cygnus NG-15 z okna Crew Dragonu
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Přehled z Kosmonautixu:

Na tomto místě již tradičně naleznete přehled všech článků, které jsme v uplynulém týdnu vydali. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. Tento týden jsme začali přenosem Živě a česky, v rámci kterého jste mohli sledovat, jak byla u Mezinárodní kosmické stanice zachycena automatická nákladní loď Cygnus NG-15. Další z mnoha projektů, který pomalu, ale jistě připravuje lidstvo na návrat na Měsíc, je projekt jeřábu určeného pro lunární použití. Podívali jsme se také na aktuální přípravu mise sondy DART. Samozřejmě, že jsme se v tomto týdnu nadále podrobně věnovali počínající misi vozítka Perseverance. Podívali jsme se díky tomu na Mars tak, jak jsme ho doposud neviděli. Zajímavé věci se však dějí i na Zemi. Například jsme mohli sledovat, jak se testovací stupeň nové rakety Vulcan připravuje na zkoušky. Další z článků věnovaných nové marsovské misi nás navnadil na cestu a očekávané vědecké výzvy, které před Perseverance stojí. Raketa SLS ještě sice neletěla, ale už nyní probíhají přípravy na její vylepšenou verzi. Mohli jsme tak spatřit výrobu testovacích panelů pro vylepšený horní stupeň SLS. Ani na kosmodromu Boca Chica se neusíná na vavřínech, ale například testovací exemplář lodě Starship SN-10 získal nový motor Raptor. Do kosmického prostoru se brzy vydá také nový rentgenový teleskop IXPE, který je nyní připraven na testy. Díky sondě Parker Solar Probe, která je určená k výzkumu Slunce, se nám naskytl nečekaný pohled na planetu Venuši. Jelikož byl tento pátek posledním pátkem v tomto měsíci, dočkali jste se dalšího vydání Pokecu s Kosmonautixem. Na svojí premiéru se taktéž chystá první marsovská helikoptéra – Ingenuity, kterou ovládá operační systém Linux. V sobotu jsme vás také pozvali na nedělní vycházku do kosmického prostoru, v rámci které započala náročná modernizace solárních panelů stanice. Vyšel taktéž nový díl pořadu Vesmírná technika.

Snímek týdne:

Samotný snímek, který pořídilo vozítko Perseverance na Marsu, není až tolik výjimečný. Pro jeho celkové vyznění klikněte na tento odkaz, kde si budete moct prohlédnout celé panorama, které ukazuje okolí místa přistání ve výborných detailech a ostrosti. Kdo bude dobře hledat, nalezne i pravděpodobné trosky zařízení Sky crane, které leží na obzoru, zhruba 700 metrů od vozítka. Můžete si také prohlédnout řadu detailů přímo na vozítko, včetně natisknutých symbolů všech vozítek, která se pohybovala po Marsu.

Perseverance na Marsu

Perseverance na Marsu
Zdroj: nasa.gov

Video týdne:

V pátek proběhl na základně Boca Chica v jižním Texasu statický zážeh Starship s označením SN-10. Jedná se o další exemplář, který se pokusí o let do výšky nad deset kilometrů a následné přistání. SN-8 ani SN-9 se zatím nezdařilo přistání, tak uvidíme, jak dopadne tento exemplář. U Starship SN-10 se jednalo o druhý a úspěšný zážeh. Po prvním musel být vyměněn jeden motor Raptor. Po tomto zážehu se zdá, že vše proběhlo v pořádku a start by mohl proběhnout už v pondělí 1. března, či v následujících dnech. Pro tento let má SpaceX také všechna platná povolení.

Zdroje informací:
https://www.blueorigin.com/
https://eu.floridatoday.com/
https://www.nasa.gov/
https://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EuCRApTXYAEcAj0?format=jpg&name=large
https://live.staticflickr.com/65535/50973002643_2ca244d82d_5k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50973002343_f572f8a74c_5k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50959972493_e122ff1583_6k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50959964673_a35a966fa0_6k.jpg
https://www.gannett-cdn.com/…Blue-Origin-New-Glenn-Factory-2021.JPG?width=2560
https://space.skyrocket.de/img_sat/tropics__2.jpg
https://s.yimg.com/…/1879a62d9fee6fc2c82eaa0b7a6917cf
https://lynceans.org/wp-content/uploads/2017/04/New-Glenn-landing.png

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

8 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 441 (22.2. – 28.2.)”

  1. Nedvidky napsal:

    Dobrý den, nejprve chci poděkovat celé redakci za skvělé články. Děkuji.
    Bude Živě a česky na skok SN10?
    Mini anketa: Kdo odstartuje dříve s užitečným nákladem SHS nebo New Glen? U Sx nepočítejte Starlinky, to bude při prvních pokusech jen užitečná balastní zátěž 🙂

  2. Spytihněv napsal:

    Panorama od Perseverance je při max. zvětšení opravdu parádní. Avizované trosky sky crane alias sestupového stupně jsem sice nenašel, ale hradba nánosu delty je tedy opravdu něco. Několik let jsme ji měli před očima na záběrech z oběžné dráhy (troufám si říci, že ten tvar se notoricky vžil) a teď si rover klidně přistane nedaleko od jejího okraje. Super.

  3. Pajuc napsal:

    Odklad New Glenna je příznivou zprávou pro SpaceX. New Glenn je z těch v současnosti dokončovaných raket jediná, která by mohla být levnější než Falcon a přebrat mu zákazníky.

  4. Mr G napsal:

    Mal by som otazku na New Glena. Ma uz BO podpisany konkretny start na vynesenie nejakeho nakladu ?

  5. Pavelll napsal:

    Dik za zajimavy prehled. U New Glen je asi treba upresnit tvrzeni „na geostacionární dráhu má být schopná vynést až 13,6 tuny“ ze se mini GTO.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.