Štítek ‘Cygnus NG-15’

Vesmírné výzvy – únor 2021

VV_2021_02

Únor byl jednoznačně ve znamení Marsu. Mohli jsme se těšit z příletu sond Tianwen-1 a Al-Amal k Rudé planetě. Asi nejepičtější divadlo nabídla NASA, které se podařilo dopravit na povrch vozítko Perseverance. Videa z jednotlivých fází přistání vypadala naprosto úchvatně. I v pilotované kosmonautice se toho nedělo zrovna málo. K ISS se vydaly dvě zásobovací lodě a sice ruský Progress MS-16 a americký Cygnus NG-15. Dvakrát vyrazili kosmonauti mimo stanici. Další mise Starlink jsou na oběžné dráze. Starship SN9 se vydal do výšky několika kilometrů a pak se pokusil přistát. Přijměte naše pozvání ke společnému sledování premiéry tohoto videa, dnes ve 20:00.

Další sedm dní plných kosmonautiky právě minulo a je tak ideální čas na pravidelný týdenní souhrn nejzajímavějších událostí kosmonautiky. Kosmotýdeník si tentokrát jako hlavní téma zvolil odložení prvního startu nové těžké rakety New Glenn společnosti Blue Origin. Dalším tématem je velmi zajímavá zakázka pro mladou společnost Astra, jejíž raketa Rocket 3 má pro NASA startovat hned třikrát v rámci jedné mise. Dalšími tématy budou samozřejmě rover Perseverance, statický zážeh Starship SN-10, anebo přílet nákladní lodě Cygnus NG-15 k ISS. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

ŽIVĚ A ČESKY: Zachycení lodi Cygnus u ISS

V sobotu večer jsme společně sledovali start rakety Antares 230+, která dopravila na oběžnou dráhu nákladní kosmickou loď Cygnus NG-15 a v pondělí dopoledne nás čeká pokračování tohoto příběhu. Cygnus totiž po startu nezahálel a díky několika motorickým úpravám oběžné dráhy začal postupně ukrajovat jednotlivé kilometry ze vzdálenosti od Mezinárodní kosmické stanice. V pondělí dopoledne našeho času by měla loď zastavit pouze deset metrů pod orbitálním komplexem a v 10:40 SEČ by mělo dojít k zachycení pomocí staniční robotické paže, kterou budou mít na povel astronauti Sojči Noguči a Mike Hopkins. Celé přibližování můžete pochopitelně sledovat v rámci našeho komentovaného přenosu.

Nejpodstatnější událostí týdne bylo rozhodně přistání vozítka Perseverance na Marsu. V pravidelném přehledu událostí, které nám přišly v uplynulém týdnu zajímavé, se však budeme věnovat i jiným tématům. V Kosmotýdeníku je tak hlavním tématem přesun data startu zajímavé mise DART na záložní startovní okno. Budeme se však věnovat také například ruské misi Luna-25, podíváme se na start rakety Antares a nevynecháme ani tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

ŽIVĚ A ČESKY: Cygnus NG-15

V posledních desítkách hodin je jednoznačně v kurzu Mars. Nyní se však o pozornost hlásí pro změnu MARS, tedy kosmodrom Mid-Atlantic Regional Spaceport ve Virginii na východním pobřeží USA. Na jeho vzletové rampě LP-0A již stojí raketa Antares od firmy Northrop Grumman, která by měla v sobotu v 18:36 našeho času dopravit na oběžnou dráhu nákladní kosmickou loď Cygnus NG-15. Ta ve svých útrobách dopraví na Mezinárodní kosmickou stanici zásoby pro posádku, ale také třeba vědecké experimenty. Tento start budete moci sledovat v přímém přenosu s českým komentářem.