Štítek ‘Cygnus NG-15’

ŽIVĚ A ČESKY: Zachycení lodi Cygnus u ISS

V sobotu večer jsme společně sledovali start rakety Antares 230+, která dopravila na oběžnou dráhu nákladní kosmickou loď Cygnus NG-15 a v pondělí dopoledne nás čeká pokračování tohoto příběhu. Cygnus totiž po startu nezahálel a díky několika motorickým úpravám oběžné dráhy začal postupně ukrajovat jednotlivé kilometry ze vzdálenosti od Mezinárodní kosmické stanice. V pondělí dopoledne našeho času by měla loď zastavit pouze deset metrů pod orbitálním komplexem a v 10:40 SEČ by mělo dojít k zachycení pomocí staniční robotické paže, kterou budou mít na povel astronauti Sojči Noguči a Mike Hopkins. Celé přibližování můžete pochopitelně sledovat v rámci našeho komentovaného přenosu.

Nejpodstatnější událostí týdne bylo rozhodně přistání vozítka Perseverance na Marsu. V pravidelném přehledu událostí, které nám přišly v uplynulém týdnu zajímavé, se však budeme věnovat i jiným tématům. V Kosmotýdeníku je tak hlavním tématem přesun data startu zajímavé mise DART na záložní startovní okno. Budeme se však věnovat také například ruské misi Luna-25, podíváme se na start rakety Antares a nevynecháme ani tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

ŽIVĚ A ČESKY: Cygnus NG-15

V posledních desítkách hodin je jednoznačně v kurzu Mars. Nyní se však o pozornost hlásí pro změnu MARS, tedy kosmodrom Mid-Atlantic Regional Spaceport ve Virginii na východním pobřeží USA. Na jeho vzletové rampě LP-0A již stojí raketa Antares od firmy Northrop Grumman, která by měla v sobotu v 18:36 našeho času dopravit na oběžnou dráhu nákladní kosmickou loď Cygnus NG-15. Ta ve svých útrobách dopraví na Mezinárodní kosmickou stanici zásoby pro posádku, ale také třeba vědecké experimenty. Tento start budete moci sledovat v přímém přenosu s českým komentářem.