sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Starship

NASA 28. března oznámila, že přidala vesmírnou loď Starship od společnosti SpaceX do své smlouvy NASA Launch Services (NLS) II. Smlouvu NLS II využívá agentura k získávání služeb startu pro mnoho vědeckých a průzkumných misí.

GITAI

Specialista na vesmírnou robotiku GITAI dokončil koncepční studii mechanického ramene, které by bylo připraveno podporovat japonský lunární rover s posádkou.

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropsko-ruská sonda brzdí o atmosféru Marsu

Sonda TGO postavená v Evropě a vypuštěná Ruskem dorazila k Marsu v říjnu. Před pár dny zahájila další kritickou fázi – rok trvající aerobraking, tedy postupné snižování nejvyššího bodu dráhy ze současných 33 000 kilometrů na závěrečných 400 kilometrů. Inženýři v řídícím středisku v německém Darmstadtu naplánovali sedm zážehů, které sníží nejnižší bod dráhy z původních 200 kilometrů na 113, kde už sonda začne třít o horní vrstvy atmosféry. První dva zážehy proběhly 15. a 18. března, přičemž v pondělí 20. března byl nejnižší bod ve výšce 140 kilometrů. Zbývající zážehy jsou plánovány na 24. března, 27. března, 1. dubna a 6. dubna.

Postupné snižování nejnižšího bodu dráhy umožňuje jemněji kontrolovat sestup a lépe sledovat, jak se sonda při průletech nejnižším bodem ohřeje. Modely atmosféry totiž nejsou dokonalé a opatrné snižování umožní technikům lépe „cítit“ odpor atmosféry. Sonda TGO bude skrz horní vrstvy atmosféry prolétávat ve speciální orientaci, aby nedošlo k poškození solárních panelů. Vlivem tření se při průletech podle simulací ohřejí na zhruba 70°C. Pokud by teplota vzrostla na 145°C, sonda okamžitě provede motorický manévr, který ji pošle dále od povrchu.

Sonda TGO při pozemních zkouškách.
Sonda TGO při pozemních zkouškách.
Zdroj: http://www.esa.int/

Důležité je, že sonda bude o řídkou atmosféru brzdit téměř celý rok, navíc hustota plynného obalu není konstantní a průběžně se mění vlivem sluneční aktivity, ale i kvůli prachovým bouřím. Každý průlet tedy bude svým způsobem nepředvidatelný. I proto se hodí opatrnější přístup. Aerobraking se přeruší v průběhu července a srpna – tehdy se Mars schová z pohledu ze Země za Slunce a nebude možné se sondou komunikovat. Z bezpečnostních důvodů se tak snižování dráhy přeruší.

Aerobraking je osvědčený princip, který u Marsu používaly třeba americké mise Mars Global Surveyor, Mars Odyssey a Mars Reconnaissance Orbiter. ESA si tuto techniku nacvičila u Venuše se sondou Venus Express. Výhodou tohoto procesu je, že šetří palivo. Konkrétně v případě sondy TGO se ušetří více než 600 kilogramů pohonných hmot. Sonda nejen sníží oběžnou dráhu, ale změní i její sklon, aby přelétávala nad póly a pokryla vlekou část planety. Hlavním úkolem sondy TGO je zmapovat rozložení málo zastoupených plynů v atmosféře Marsu s hlavním důrazem na metan. Ten by mohl být pozůstatkem po činnosti mikroorganismů.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/14257285-3-eng-GB/ExoMars_Trace_Gas_Orbiter.jpg
http://www.esa.int/…/ExoMars_Trace_Gas_Orbiter_during_tests.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
8 let před

Znamena to, ze ked drahu zagulatia, tak zdvihnu jej najvissi bod, aby sa uz dalej „netrela“ a nebrzdila?

zvejkal
zvejkal
8 let před
Odpověď  zvejkal

Mal som na mysli najnizsi bod…

Roman L.
Roman L.
8 let před
Odpověď  zvejkal

Tak by to opravdu mělo být

maro
maro
8 let před

To je ta krásná magie kosmické mechaniky, že pokud těleso nemá atmosféru, tak k tomu aby se plavidlo dostalo z oběžné dráhy bezpečně na povrch, je potřeba stejně energie a paliva, jako když se má naopak dostat z povrchu na tu oběžnou dráhu.
A ušetřit tu přistávací a přibližovací energii jde jen tehdy, když má to těleso nějakou atmosféru.

zvejkal
zvejkal
8 let před
Odpověď  maro

Ale v tom pripade potrebuje aj viac energie aby sa z toho telesa s atmosferou plavidlo dostalo znova na obeznu drahu, nie?

Dan
Dan
8 let před
Odpověď  zvejkal

Samozřejmě 🙂 Abyste se ze Země dostal na oběžnou dráhu o rychlosti 7,9 km/s, musíte mít k dispozici delta-V cca 9-10 km/s. Abyste se z té samé oběžné dráhy dostal na povrch, stačí delta-V asi 100m/s, nepočítám-li motorické přistání.

tyčka
tyčka
8 let před
Odpověď  maro

Nešlo by náhodou využít k brzdění – pokud by nebyla atmosféra – magnetické pole planety.

Dan
Dan
8 let před
Odpověď  tyčka

Myslíte něco podobného japonskému nedávnému neúspěšnému experimentu KITE? Spíš ne, příliš malý tah v porovnání s rychlostí v pericentru a rozumnou hmotností sondy.

Cx
Cx
8 let před

OT: Ten clanek o severokorejskem motoru se vrati? Nestihl jsem si ho precist 🙁

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Cx

Žádný cenzor vám ho nesmazal, je stále přítomen 🙂

Cx
Cx
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Vypadá to, že mám nějaký problém na mobilu a tabletu, protože na PC jsem ho viděl a když jsem k třetí ráno uléhal, ani na mobilu a tabletu nebyl. Po probuzení to samé. Tak teď jestli je problém v cachování tady nebo u mě 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Cx

Problém není u Vás. náš blog v posledních hodinách prochází rozsáhlou údržbou systému, která způsobuje tu menší, tu větší technické problémy.

Momentálně nás nejvíce pálí to, že se nové články neukazují na hlavní stránce. Na opravě pracujeme a večer by snad mohlo být hotovo. Do té doby Vám doporučíme sledovat náš Facebook (klikněte sem). Na něm najdete odkazy na články, které vychází. Články jsou normálně dostupné, což dokazují komentáře, které na nich přibývají.

P.S. Další chyby jsou i u systému, ve kterém články hodnotíte hvězdičkami – hodnocení se ukazuje víckrát.

Za vzniklé problémy se omlouváme a věříme, že brzy bude vše opět ve starých kolejích.

Cx
Cx
8 let před
Odpověď  Cx

Není třeba se omlouvat, já to nějak zvládnu 🙂

JardaP
JardaP
8 let před

Tak hlavně že nebrzdí o litosféru.

Dan
Dan
8 let před
Odpověď  JardaP

Lithobraking si ESA již vyzkoušela 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.