Známe posádku mise Crew-10

Čtyři astronauti ze tří států se již připravují na dlouhodobý pobyt na Mezinárodní kosmické stanici, kam mají vyrazit v rámci mise Crew-10. Spojené státy bude reprezentovat dvojice žen – velitelka mise Anne McClain a pilotka Crew Dragonu Nichole Ayers. Japonsko bude zastupovat Takuja Óniši a Rusko do mise nominovalo Kirilla Peskova. Jejich společný start v kosmické lodi od SpaceX neproběhne dříve než v únoru 2025. Půjde celkově o desátou misi firmy SpaceX určenou k běžné výměně posádek v rámci programu CCP (Commercial Crew Program). Během pobytu na ISS bude tato mezinárodní posádka provádět vědecký výzkum a technologické experimenty, které pomohou (kromě jiného) se lépe připravit na budoucí mise, ale budou mít i pozitivní přínosy pro lidi na Zemi.

Anne McClain mezi moduly Harmony a Destiny - na fotce vidíme senzor umístěný na čele. Ten slouží k měření cirkadiánních rytmů.

Anne McClain mezi moduly Harmony a Destiny – na fotce vidíme senzor umístěný na čele. Ten slouží k měření cirkadiánních rytmů.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Anne McClain byla do oddílu amerických astronautů přijata v roce 2013 a mise Crew-10 bude její druhou výpravou na oběžnou dráhu. V americké armádě získala hodnost plukovník a nezahálela ani v oblasti vzdělávání. Na U.S. Military Academy ve West Point (stát New York) získala bakalářský titul v oboru strojního inženýrství. Kromě toho má magisterské tituly v letecko-kosmickém inženýrství, mezinárodní bezpečnosti a strategických studií. Rodačka z washingtonského Spokane, bývala instruktorkou na vrtulnících OH-58D Kiowa Warrior, absolvovala U.S. Naval Test Pilot School v marylandském Patuxent River. Anne Mc Clain má nalétáno přes 2300 hodin (včetně 800 bojových) ve 24 typech letadel a vrtulníků. Byla také členkou amerického národního ragbyového týmu. Při své první kosmické misi strávila na na ISS 204 dní jakožto letová inženýrka 58. a 59. expedice. Provedla i dva výstupy do volného prostoru s délkou 13 hodin a 8 minut. Od té doby působila třeba jako asistentka vedoucího oddílu astronautů NASA.

Nichole Ayers

Nichole Ayers sloužila jako major u amerického letectva a je prvním zástupcem výběru astronautů z roku 2021 s letovou nominací. Rodačka z Colorada vystudovala Air Force Academy v Colorado Springs, kde získala bakalářský titul v oboru matematiky. Jako vedlejší obor studovala ruštinu a byla členkou volejbalového týmu akademie. Později na Rice University v Houstonu získala magisterský titul z výpočetní a aplikované matematiky. Sloužila jako pilot-instruktor a velitelka misí na letounech T-38 ADAIR a F-22 Raptor a vedla vícenárodní mise po celém světě. Celkem má nalétáno více než 1 400 hodin, z toho více než 200 bojových.

Takuja Óniši má zatím na svém kontě 112 dní na oběžné dráze a nyní jej čeká druhá kosmická mise. Agentura JAXA jej vybrala v roce 2009 a na ISS byl součástí expedic 48 a 49. Stal se i prvním Japoncem, který ovládal staniční manipulátor při záchytu lodě Cygnus. V modulu Kibó také vybudoval nové experimentální vybavení. Po kosmické misi získal certifikát letového ředitele JAXA, vedl také tým odpovědný za provoz modulu Kibó z řídicího střediska agentury JAXA v Cukubě. Óniši získal na Tokijské univerzitě bakalářský titul v oboru letectví a kosmonautiky a byl pilotem aerolinek All Nippon Airways, kde v Boeingu 767 nalétal více než 3700 hodin.

Posádka Sojuzu MS-01 Zleva: Anatolij Ivanišin - Kathleen Rubins - Takuja Óniši

Posádka Sojuzu MS-01 Zleva: Anatolij Ivanišin – Kathleen Rubins – Takuja Óniši

Kirill Alexandrovič Peskov, rodák z ruského města Kyzyl, zažije při misi Crew-10 svou kosmickou premiéru. Než byl v roce 2018 vybrán v rámci 17. náboru mezi ruské astronauty, získal titul inženýra na Uljanovské škole civilního letectví. Pracoval pak jako druhý pilot letadel Boeing 757 a Boeing 767 pro letecké společnosti Nordwind a Ikar. V roce 2020 dokončil základní dvouletý výcvik kosmonautů a mohl se tak stát zkušebním kosmonautem. Kirill Peskov má zkušenosti se seskoky padákem, výcvikem ve snížené gravitaci, potápěním a přežitím v divočině.

Kirill Peskov

Zdroj: https://s.newslab.ru/

4 komentářů ke článku “Známe posádku mise Crew-10”

1. John Peri napsal:

Proč je ta fotka toho ruského kosmonauta tak velká a ostatní tak malé?
    Asi by to chtělo nastavit pro všechny stejné velikosti.
    Tohle bije dost do očí, nemyslíte.

Tak teď jste mne opravdu rozesmál. 😀

Ne, to si opravdu nemyslím. Obrázky vkládám do článku tak, aby seděly graficky. U Peskova už nebyl žádný odstavec, vedle kterého bych mohl jeho fotku vložit. Musel jsem ji tedy vložit na střed. A fotky zarovnané na střed mají na našem webu šířku 600 pixelů.

Těm, které to „bije do očí“ bych doporučil dýchat zhluboka a méně se snažit číst mezi řádky. Většinou totiž bývá vysvětlení mnohem prostší.;-)

• John Peri napsal:

Dobře, pokud to jen tak vyšlo tak tomu rozumím a omlouvám se za svoje vyjádření.

V pořádku, nic se neděje. Omlouvat se vůbec nemusíte, nic se nestalo, jen mne to pobavilo. 😉