Před pár měsíci jsme Vás informovali o úspěchu společnosti MCE Slaný, která vyrobí deflektor spalin pro novou odpalovací rampu, která roste na kosmodromu v Kourou a ze které by měly startovat nové rakety Ariane 6. Nyní přichází další zpráva, která ukazuje, že zlaté české ručičky se opět dokáží prosadit v mezinárodní konkurenci. Společnost UNEX z Uničova totiž vyhrála výběrové řízení na dodávku 16 sad podvozků a nejrůznějších spojovacích prvků s celkovou hmotností přes 800 tun, které se stanou součástí mobilní obslužné věže pro rakety Ariane 6.
Přímo ve výrobní hale v Uničově se vyrobí díly pro všechny podvozky, které se zde následně smontují a doplní o pohonné jednotky a elektrické či hydraulické prvky. Součástí bude i testování všech systémů, aby bylo před odesláním do Francouzské Guyany jisté, že fungují správně. „Jedná se o projekt, který je specifický i z pohledu materiálové náročnosti. Kromě použití standardních konstrukčních ocelí budou na zakázku použity i jemnozrnné oceli (S460), oceli s vyšší mezí kluzu v zušlechtěném stavu (S690), či materiály typu 42CrMo4 (ušlechtilá konstrukční ocel). Svařovat je nutné metodou 136, tedy metodou obloukového svařování tavící se plněnou elektrodou v aktivním plynu. Náročnost technologického postupu výroby podtrhuje také to, že je nutné kombinovat mražení dusíkem a nahřívání dílů, jako jsou spojovací hřídele, a současně odstraňování pnutí v materiálu žíháním a vibrováním,“ vysvětlil pro firemní web Michal Kemler, ředitel produktové skupiny těžkého strojírenství ve společnosti UNEX.
Zdroje informací:
http://www.unex.cz/
https://zpravy.e15.cz/
Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/ariane_6_launch_pad/16535793-1-eng-GB/Ariane_6_launch_pad.png
Z Unexu jsem před lety utekl, když se z výborné fabriky začínal stávat špatnej komunál. Ale lidi tam jsou šikovní a makat uměj, tak věřím, že se dílo povede.
Špatnej komunál? Co to znamená?
Krásný důkaz toho, že bez těžkého strojírenství to nejde a ne všechno se dá vytisknout 🙂
Těžké strojírenství v zemi, která nemá suroviny je nesmysl.
Co nám chybí v surovinách snadno doháníme počtem hlav, které umí kydnout na net nesmyslný komentář.
Jen jsem čekal, kdy přisadíte k plechařině na rampě 🙂 Takové Mitsubishi Heavy Industries je v pohodě? Nebo také nesmysl? Japonsko těch surovin také moc nemá… Nebo jsem váš komentář nepochopil a hovoříte ne o naší kotlince, ale o Francouzské Guyaně?
Nesmysl by to byl jen tehdy, kdyby byl ten konečný výrobek v důsledku vysoké ceny za dopravu toho materiálu nekonkurenceschopný. To ale zjevně není pravda, takže nesmyslem je naopak to co tvrdíte vy.
Představte si, kdyby se těch osm set tun kovu použilo příkladně na výrobu hodinek, nebo kulovnic.
Asi jsem natvrdlý, ale jak by se hodinky nebo kulovnice využily na startovní rampě? Zkrátka a dobře pro kosmonautiku jsou potřebné různé obory.
No to by byla výhra použít ty speciální oceli na hodinky …..
a rampu udělat ze dřeva, nebo jak to myslíte? Už zase trolíte.
Nejsme na hodinářském serveru ani na serveru o zbraních. Já si osobně rád přečtu o něčem rozumném, co má tato země za účast v projektech ESA.
Ano, představuju si to. A co dál?
Ty hodinky a kulovnice mají jednu vlastnost, kterou komponenty na rampu zcela jistě nemají. Touto vlastností je, že při malé váze konečného výrobku obsahují velké množství lidské práce. Potřebují tudíž malé množství materiálu. Myslím, že není třeba zmiňovat, že se z hodinek, ani z kulovnic rampa nedá postavit, ale z hlediska ekonomiky si představte kolik by se utržilo za 800 tun hodinek, nebo 800 tun kulovnic.
A já se znovu ptám, jak to souvisí s kosmonautikou? Místo podvozků dáme pod obslužnou věž hodinky, ať na tom víc vyděláme. Ty podvozky jsou tam k ničemu, nejsou potřeba.
Pane Alois. My Vašemu argumentu dobře rozumíme a věřte nám, že bychom si to tak i přáli… aby to třeba bylo rovnou 800 tun přístrojů pro rakety. Na druhou stranu je to stále výborná zpráva, že se podařilo naší firmě dostat se k takové zakázce a zrealizovat ji. Ani bych nepodceňoval tu hromadu výkresů a certifikací, kterou se Ti lidé musí při realizaci prokousat a probít, aby byl nakonec hotový kvalitní výrobek. Mě samozřejmě těší, když se Američanům podaří dechberoucí epochální věci, ale zrovna tak mě opravdu těší, když se daří našim v tomto špičkovém odvětví. Jsem na to stejně hrdý, jako když se nám daří ve sportu, kultuře nebo jiných odvětvích. Byla by hloupost Vám říkat, poďte se radovat s námi… ale zkusit to můžete. 🙂 Je to začátek, je to příležitost ukázat, že to umíme a když dostaneme příležitost, že dokážeme i víc.
Spojením těch kulovnic by se možná dal vyrobit pohon pro raketu.
To snad ani nechci vidět ten specifický impuls 🙂 Ale ty hodinky by mohly posloužit navigaci. Jedny by kontrolovaly druhé 🙂 Bude jich dostatek.
Dan:
koukám sledoval jsi pečlivě přednášku P. Scheiricha :-D. Já ji viděl mimochodem asi 5x, pač se mi prostě moc líbí.
To Alois: Není rozhodující, kolik je tam lidské práce, ale kolik je tam přidané hodnoty. A dovolím si tvrdit, že zrovna u takovýchhle podvozků je ta přidaná hodnot velmi vysoká. A pořád lepší, když se u nás vyrobí 800 tun takových podvozků než 800 tun např. sádrokartonových profilů, kde je naopak přidaná hodnota velmi nízká.
Přednášku pana Scheiricha k historii navigace jsem shlédl pouze dvakrát 😉 A ano, je skvělá 🙂 V obou verzích.
Pane Alois, kupte si svých 800 tun a z nich si dělejte kulovnice, hodinky nebo třeba piercingy pupíku.
Jedna věc je jistá, při vyvracení názorů pana Aloise často vznikají moc hezké diskuze.
Obdivuji, jak se někteří z nás snaží argumentovat proti zjevné hovadině. V UNEXu se rozhodli ucházet o zakázku. Určitě se jim to vyplatí, suroviny si seženou a je to další český produkt z 84% podílu na celkovém exportu, který míří do EU a ne někam na pro nás málo významné trhy typu Rusko a Čína. Každá taková zakázka by se měla setkávat s vřelým přijetím jako součást ekonomických zájmů směrem na západ. Divím se, že právě Alois blbne s takovým trollingem.
Teda Lojziku, jak praví klasik „Komu není z hůry dáno, ten je holt b…“
Pane Karel, než začnete pana Aloise odsuzovat, tak si zkuste přečíst i jiné jeho příspěvky. Ano je pravda, že ho jen tak něco neuspokojí, ale jeho postřehy jsou zajímavé.
Za posledních pár let jsem tu přečetl téměř všechno, a to včetně komentářů. Co se Lojzika týče je to prakticky vždy perla. Ale pokud je v pořádku psát, že firma vyrábějící obrovské ocelové díly na rypadla atp. by byla mnohem lepší, kdyby vyráběla hodinky a hodináři by asi zase mohly vyrábět ty rypadla… Nechápu. Zkrátka každá firma dělá to, co dělá. Ještě lepší by na tu zakázku byla možná pekárna, kdo ví? Rovnou s Lojzikem napište do Unexu, ať to nechají plavat, že je to zakázka pod Vaši úroveň…
Karl: já už včera chtěl napsat, že od té doby, co mu naposledy trošku vyčinil D. Majer za to, že byl úplně OT s příspěvkem, tak až doted (tady možná fakt asi utnul mimo) měl docela zajímavé komentáře. A myslím to vážně. Takže souhlas s billem. A to píšu jako člověk, který s Aloisem hodně nesouhlasí.
Já ho čtu rád, ona taková provokačka občas člověka uvede na správnou trajektorii. V tomto případě mu sice za pravdu úplněn nedám, neb hodinky dělat neumíme a 800 tun kulovnic navíc prostě nikde neudáte, ale zakázka svědčí tom, v čem jsme ještě dobří. Na díly raketových motorů, řídící a navigační systémy už nemáme. To je holt fakt a bohužel vývoj světa.
Jo v tom Slaném jsem se kdysi vyučil. Za války tam vyráběli i tanky a samohybná děla.
Tak jako že super, ale co mi nejde do hlavy je ta nutnost nějakého mražení dusíkem atd. Dyť jde o obyčejný podvozek na relativně běžnou věc s nápravovým zatíženim podobné jako je u lokomotivy.
Tuhle fušku by možná zvládnula kde která lepší firma. Základní a nejdůležitější informací by pro mne byla informace zda byla zakázka vysoutěžena a nebo přidělena na základě „kvót“ a nebo dle skutečných předností. To je jako s holkama v korporacích. Jsou korporace kde holky dostanou přednost protože jsou holky a protože byl potřeba splnit nějaký vnitřní či extrení předpis. Ve skutečnosti ale vhodnější kandidát byl přeskočen.. znevýhodněn.
Tak určitě to nebude jediná firma, která to dokáže za ty dané peníze vyrobit. Ale ono to bude i opačně. Určitě je na Ariane spousta věcí, které by Češi dokázali vyrobit ve stejné kvalitě a třeba i levněji, ale Frantíci jim to nedají, třeba prostě proto, že do ESA odvádějí víc a tak chtějí z těch peněz platit raději svůj domácí průmysl.
V odkazu na článek na web firmy je uvedeno, cituji: „Šlo o jedno z nejnáročnějších výběrových řízení, které jsme kdy v UNEXu absolvovali. Úspěch nás těší o to více, že hodnotícím kritériem nebyla pouze cena, ale především celková kvalita.“
nevím kolik lidí by chtělo riskovat, že jim z obyčejného podvozku spadne mobilní 90 metrů vysoká a 8200 tun těžká věž (i se zařízením ) v hodnotě několika miliard korun 🙂
Pokud by ten podvozek někde praskl, tak zřícení věže nejspíš nehrozí, ale narychlo to opravovat, když by se mělo letět třeba na Mars, bych rozhodně nechtěl.
Unex je mimo jiné výrobce kolesových rypadel a má tak zkušenosti s pásovými podvozky větších rozměrů. Předpokládám, že startovací plošina bude na pásech.
http://www.unex.cz/upload/images-cache/738/1200.jpg
Firma má velmi české = nízké provozní náklady a zvládnuté technologie.
Dodávám, že mražení dusíkem se používá například při lisovaní čepů, na které se používá právě ona ocel 42CrMo4.
Omlouvám se, obslužná plošina se bude pohybovat po kolejích.
http://www.esa.int/cze/ESA_in_your_country/Czech_Republic/Stavba_mobilni_obsluzne_veze_pro_Ariane_6_na_evropskem_kosmodromu
Je to zajímavý kontrast, jak se stejná věc řeší různě.
Chápeš na čo mrazenie? Mrazenie bude pravdepodobne potreba pri nasúvani hriadeli budú vyrobené veľmi presne a ak by ich mali nabíjať mohli by sa poškodiť tak ich zmrazia dusíkom zmrštia sa, nasunú jednoduchšie sa tam kde majú byť a nechajú sa ohriať.
Jo dík za vysvětlení. Jsem myslel, že je výhodnější a pro materiál bezpečnější to zahřát. ALe ok.
Kontrakt byl vysoutěžen zahraniční společností, ne uvedenou českou. Ta se ale samozřejmě na aktivitě podílí tak jak je popsáno ve článku. A to samo o sobě je velmi pozitivní.
Trochu mně překvapuje ta rychlost se kterou se to staví, kdy se o téhle raketě poprvé začalo mluvit ? odhaduji před 3mi lety ? když už staví rampu tak to znamená že min 2 roky je známá konečná podoba rakety
O Ariane 6 se nějakou dobu mluví, ale konkrétnější podobu dostala na konci roku 2014 a současný návrh je z konce roku 2015. První start chtějí mít v roce 2020, takže není na co čekat.
Čo dodať. Len Gratulujem!
Každému, ktorý spochybňuje investície do vesmírneho výskumu, treba odkázať že ja firma ktorá nemá nič spoločné s výskumom vesmíru môže na výskume zarobiť.
A to není zdaleka poslední slovo českých výrobců. Pravda, hodinky ani kulovnice to nejsou, ale jistá prvenství nám nelze upřít. Srandičkáři, to my zase jsme. 🙂 https://www.novinky.cz/auto/463488-skoda-superb-se-vydala-k-marsu-start-probehl-ve-francii.html
Pobavilo 😀
Mě osobně velmi těší, že UNEX tu zakázku získal.
Je známo, zda ty komponenty také vyvinul nebo se jednalo pouze o samotnou výrobu včetně testování?
Pokud byl v zakázce také vývoj, v takovém případě je to úplná bomba.
Pokud ne, chtělo by to příště se na vývoji i podílet. Lidi tu na to určitě jsou.