sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Juno kvůli poruše odkládá brzdící zážeh

Na 19. října bylo naplánováno nejen přistání evropského pouzdra EDM na Marsu, ale i brzdící zážeh sondy Juno. Tento manévr měl za úkol zkrátit dobu oběhu ze současných 53,5 dne na 14 dní. Jelikož je brzdící zážeh důležitý, prováděly pozemní týmy sérii příprav již několik dní předtím, než se měl motor zapálit. Při jedné ze zkoušek se ale ventily v palivovém systému zachovaly jinak, než měly. Zkouška spočívala v jejich otevření na několik sekund, jenže analýza telemetrických dat ze sondy ukázala, že ventily zůstaly otevřené několik minut.

Je jasné, že podobné chyby by mohly být při ostrém zážehu kritické. Záleží na tom, o jaké ventily se přesně jedná, ale v krajním případě by taková závada mohla způsobit, že by zážeh trval déle, než by měl. To by pochopitelně ovlivnilo dosaženou oběžnou dráhu.

Pozemní týmy se rozhodly raději neriskovat. Tento zážeh není tak důležitý, jako byl ten na začátku prázdnin, kdy Juno vstupovala na oběžnou dráhu a měla pouze jeden pokus. V současné době je usazena na stabilní oběžné dráze kolem plynného giganta a na korekci dráhy je dostatek času. Po konzultaci s výrobcem (společností Lockheed Martin) se NASA rozhodla, že korekci oběžné dráhy odloží na další možnost. Juno by tedy měla svůj motor zažehnout při dlaší návštěvě nejnižšího bodu dráhy, tedy 11. prosince.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://nasvesmir.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia19639_main.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Edemski
Edemski
8 let před

Ty jo, myslel jsem, že už je na 14ti denní orbitê…Sakra, tak držím pěsti!

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

No ještě štěstí, že to prověřili předem. Raději mít družici Jupitera s extrémně výstřední dráhou, než mohutně přepálit zážeh a poslat Juno do atmosféry.

ahoj
ahoj
8 let před

mám otázku kolik stojí jeden start rakety: Ariane 5,Proton,Sojuz,Falcon Heavy a Atlas 5 verze 421? Děkuji za odpověď. Ať už ty havárie a odklady startů přestanou.

Karel Zvoník
8 let před
Odpověď  ahoj

Jak už Vám psal kolega Šamárek. Většina Vašich dotazů je zcela mimo téma článků. Pokud chcete, zkuste se zaregistrovat na diskuzní fórum, ve vlákně „Otázky“ vám určitě někdo odpoví na (téměř) každou otázku.
Tady najdete dobrý přehled nosičů a ceny:
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Comparison_of_orbital_launch_systems&oldid=590182048
Příště se pokuste psát k tématu prosím. Děkuji za pochopení.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  ahoj

Odklady tu budou stále, je to součást bezpečnostních procedur.
Co se cen týče, tak třeba u Protonu, nebo Sojuzu se to příliš neví, jelikož Rusové tyto informace moc nezveřejňují. Ariane stojí okolo 200 milionů USD, Falcon Heavy má stát 90 milionů USD, Atlas V stojí různě, ale cena se pohybuje také kolem 200 milionů USD.

Cx
Cx
8 let před

Tohle je důvod, proč bych nikdy nesedl do meziplanetární vesmírné lodi. Při banálním problému při zážehu to raketa pošle do atmosféry deseti násobky rychlosti zvuku nebo bude na věky kroužit kolem Slunce a nikdo s tím nic neudělá. V Kerbal Space Program mám takových chudáků hromadu 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Cx

Naštěstí k takovým chybám ve skutečnosti nedochází. 🙂

maro
maro
8 let před
Odpověď  Cx

Pokud jsou v lodi kosmonauti, tak jsou velice dobře v obraze a takovéto zážehy si kontrolují se stopkama v rukách. A pokud automat udělá cokoliv blbě, okamžitě přebírají řízení na manuál a provedou korekce. Pokud to třeba přepálili, tak jsou schopni otočit loď a provést korekční zážeh. Hodně věcí se dá napravit, pokud tam jste.

gg
gg
8 let před
Odpověď  maro

A jak vám pomůžou nějaké stopky při problému s ventilem? Počítače si nedělají, co chtějí; pracují deterministicky, a tudíž vydat povel na otevření něčeho a po nějaké předem dané době zase vydat povel na jeho zavření je jedna z těch nejjednodušších věcí, co dokážou. A pokud ventil nerespektuje příkaz počítače, proč by měl respektovat váš (který tak jako tak půjde tím počítačem)?

android
8 let před
Odpověď  gg

Rozumím o čem mluvíte, jen jste si to pro vaší představu zjednodušil.

Příklad manuálního vypnutí ventilu u Apolla: Astronaut mačká spínač manuálního odpojení, zareaguje spínací relé, ale má poruchu a ventil nereaguje. Astronaut to zkusí během další vteřiny znovu (prdelní senzor mu totiž okamžitě dá vědět, že to není ok) a zas nic, proto astronaut nelení a spínač promačkává cca 5x vetší silou na doraz a vybavuje nouzový silový okruh, který vede přímo k ventilu a pouští do něj o fous větší napětí než je nominál. Ventil reaguje. Od počátku problému neuplynulo ani 5 sekund.

Mimochodem si dokážu představit situaci, kdy nejdůležitější věci jsou nouzově ovládany čistě mechanicky (např. astrounaut zvedne blokační závoru a vytáhne páku, kterou oddělí stupně od sebe tahem své síly.

Takže prosím do vaší úvahy zařaďte podobná řešení.

gg
gg
8 let před
Odpověď  gg

Ale přesně totéž může udělat i automat, a to i lépe (rychleji). A přitom všechny tyhle nouzové okruhy stojí docela dost hmotnosti navíc, takže rozhodně nebývají pravidlem. Přemýšlím, kdy takový mechanický link byl naposledy přítomen třeba i v pilotované lodi.

Zuzi
Zuzi
8 let před
Odpověď  gg

Přesně chápu co tím chcete naznačit,a doba od apolla postoupila a že by problém vyřešila síla, nebo opakovaní už moc neplatí. Docela bych se divil, kdyby takový ovládací ventil neměl nějakou formu diagnostiky co se mu stalo a ovládal se pouze datově s trvale připojeným silovým napájením. Tak je to třeba ve zvyku u letadel a ta kosmická technika se tam dost inspiruje.

David R
David R
8 let před
Odpověď  Cx

Jelikož se tu dva lidé obávali, že by Juno skončilo v atmosféře, tak bych k tomu rád poznamenal, že si to nemyslím.
Juno nemá o mnoho víc paliva, než na plánovaný zážeh – protože už ho po tom zážehu nebude mnoho potřebovat. V krajním případě – kdyby zážeh trval až do spotřeboání paliva – by se dostalo na kratší elipsu, ale i to by bylo dost nepříjemné. Zásadně by to poznamenalo celou misi.
Pokud byste chtěli Juno poslat do atmosféry, tak je třeba brzdit přesně na opačném konci elipsy.

Yokotashi
8 let před
Odpověď  David R

Pokud by dostatecne dlouho brzdili v perijoviu, tak muzou zdrahu nejen zakulatit, ale udelat z nej apojovium a nove perijovium snizit do atmosfery.

Kolik ma paliva nevim, ale hadam, ze bude mit neco na korekce drahu a toho nemusi byt zrovna malo, kdyz uvazime, ze korekce delaji i telekomunikacni druzice na geostacionarnu draze a Jupiter ma mnohem vic mesicu (gravitacni ruseni) a druzice je vedecka.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Yokotashi

To by asi vyžadovalo desítky km/s.

David R.
David R.
8 let před
Odpověď  Yokotashi

V perijovu by na zpomalení o potřebných 17 km/s byl nutný zážeh 16 hodin.

dolph1888
dolph1888
8 let před
Odpověď  Cx

Já klidně, když se rozhodneš do něčeho takového jít, musíš mít srovnáno, že už se nikdy nemusíš vrátit, prostě umřeš a nahradí tě někdo další stejně se tak musí nakonec stát – žít* věčně nebudeš. Při takové misi máš s sebou skafandr, pokud by vše selhalo (je mnoho možností jak SW i HW daný problém obejít), tak máš natrénovány výstupy a pokusíš se s konzultací ze Země (oni mají vždy modul / sondu / loď identickou na Zemi) provést takovou opravu, která jim chodí. Výhoda pilotované mise, automat dnes nemá takové možnosti jako člověk.
> Další věcí je, že člověk se na místě může v reálném čase podívat, zda je chyba v senzoru, případně skutečně na součástce. Může při chybě okamžitě reagovat není tam x-minutové zpoždění.
_
* Před narozením jsi také nebyl a řekni, vadilo ti to?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.