sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Počasí pro Falcon už vypadá lépe

O tom, že počasí pro pondělní pokus o start Falconu 9 na misi Starlink 1-19 nebylo ideální, se vědělo už od neděle. SpaceX se ale přesto chtěla pokusit o vzlet, nakonec však zhruba 45 minut před startem oznámila, že kvůli špatnému počasí sáhne po odkladu o 24 hodin. Předpověď už vypadá lépe – z pondělních 60 procent nepříznivých podmínek je jen 40 procent. Pokud by se start odložil ještě o jeden den, dostali bychom se dokonce pouze na dvacetiprocentní pravděpodobnost špatných podmínek v místě startu. Pro úterý a středu však zůstává střední riziko špatného počasí v místě přistání prvního stupně. Jisté tedy není nic, ale my budeme určitě připraveni Vám přinést start plánovaný na 4:59 živě a s českým komentářem.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 4:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D6o5z9OW0AUn9Js.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta
Vojta
3 let před

Když řídící systém zaregistroval racky na přistávací plošině, tak strhnul řízení 😉

Už to nesleduju úplně pravidelně, ale už jsem dlouho neviděl telemetrii prvního stupně po oddělení (byla zpět až už u StarLink 1-18). Nevíte někdo, jestli byl nějaký důvod, proč ji nevysílali?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Vojta

Oficiální důvod nebyl, objevily se pouze neoficiální spekulace. Hloupí diváci totiž nepochopili, že se telemetrie a záběry z pozemních kamer (při návratu na pevninu) posílají jinou cestou, čímž vzniká časový posun. Objevily se proto obvinění, že je to celé jen předem připravená fraška a SpaceX to tedy raději odstranila, než aby se hádala s hlupáky. Jsem proto velice rád, že se SpaceX rozhodla k telemetrii prvního stupně vrátit.

KarelT
KarelT
3 let před

Škoda stupně, nadruhou stranu už si svoje odpracoval na předchozích misích. Uvidíme co bude příčinou selhání. Nicméně k motorickému vertikálnímu přistání pilotovaných stupňů jsem skeptický. U náklaďáků je celkem jedno že se občas nějaký rozmlátí, pořád se to bohatě vyplatí.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  KarelT

To se právě musí časem vyladit.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
3 let před

Vůči čemu se počítá rychlost prvního stupně? I když je v nejvyšším bodě dráhy, než začne klesat, má stále rychlost cca 7000km/h. Čekal bych že v tomto bodě bude rychlost nulová. Pokud je to tedy rychlost vertikální.
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Jde o celkovou rychlost vůči zemskému povrchu – stupeň totiž po oddělení neletí kolmo vzhůru (pak by měl v apogeu nulovou rychlost). Jelikož je na balistické dráze, tak i když nestoupá, stále letí dál od msíta startu a to je právě ta ukázaná rychlost.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chápu jak to myslíte, ale nesedi mi to – přece když startuje, je jeho boční rychlost vůči zem. povrchu téměř nulová, jen se zvětšuje výška, a ukazatel rychlost se přitom rychle zvyšuje.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Při startu je to něco trochu jiného. Raketa několik prvních sekund letí kolmou vzhůru a pak teprve začíná sklánět špičku k obzoru. Dokud letí vertikálně, tak pouze nabírá výšku a neletí do strany – to je třeba případ Starship nebo New Shepard. Ale pro dosažení oběžné dráhy je nutné sklonit špičku k obzoru a dosáhnout první kosmické rychlosti. V tu chvíli už raketa nenabírá jen výšku, ale hlavně rychlost do strany. V závěrečné fázi letu pak raketa letí prakticky vodorovně se Zemí – výška už zůstává +/- stejná a moc se nezvyšuje. Hlavní je získat rychlost, aby mohla být dosažena oběžná dráha.

David R.
David R.
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

7000 km/h v nejvyšším bodě je úplně správně. Zbytek co chybí do první kosmické, dodá nákladu druhý stupeň. Rychlost je prostě rychlost, jako v autě, tedy v tom směru, kterým právě jede.
Je v tom jen jeden malý háček a sice že když se podíváte na telemetrii druhého stupně, zjistíte, že to číslo je menší, než je 1. kosmická rychlost. Je zvláštní, že se na to nikdo neptá. Je to ale tím, že SpaceX udává rychlost vůči povrchu Země, a ten se otáčí, zatímco 1. kosmická se počítá už „vůči vesmíru“, tedy čistě jako rychost rotace krát obvod kruhu.

Michal Andrej
Michal Andrej
3 let před
Odpověď  David R.

Takže pri vynášaní na polárnu dráhu bude v telemetrii rýchlosť druhého stupňa na orbite vyššia? Idem si to overiť v nejakých minulých štartoch ☺

zvejkal
zvejkal
3 let před

Ahoj.
Ak nieco dohladas, potesilo ma keby si to sem vlozil – ci sa ten fakt teda potvrdil, alebo nie 🙂

zvejkal
zvejkal
3 let před
Odpověď  zvejkal

To malo patrit pod Michal Andrej 🙁

David R.
David R.
3 let před
Odpověď  zvejkal

Na polární dráze je v telemetrii Transporter-1 údaj 28568 km/h, což je +/- očekávaná vyšší rychlost, a zároveň je to i důvod, proč je na polární dráhu nižší nostnost.

zvejkal
zvejkal
3 let před
Odpověď  David R.

Dakujem za informaciu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.