Zatímco NASA stále počítá s ukončením provozu Mezinárodní kosmické stanice v roce 2030, firma Vast se snaží dělat co nejvíce kroků, aby mohla vypustit první komerční kosmickou stanici. Věří totiž, že by mohla jednou nahradit ISS. Firma nyní splnila důležitý milník ve výrobě své první kosmické stanice. Firmu Vast založil v roce 2021 Jed McCaleb a 2. listopadu firma na misi Bandwagon-4 rakety Falcon 9 vypustila demonstrační družici Haven Demo.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
První stanici firmy Vast, Haven-1 má nejdříve v květnu 2026 vynést také Falcon 9. Haven-1 nebo jen tak nějaký náklad. Tato stanice má firmě Vast pomoci proti konkurentům, kteří se ucházejí o financování v rámci výzvy NASA Commercial LEO Destinations Phase 2 (CLD). Mezi tyto firmy patří mimo jiných třeba Axiom Space (Axiom Station) a Voyager Space/Airbus (Starlab).
„Vast se rychle posouvá vpřed. Stavíme Haven-1, první komerční kosmickou stanici na světě. Je to odrazový můstek k zahájení provozu větší a výkonnější vícemodulové kosmické stanice a k ověření naší technologie, týmu a zařízení ve kosmickém prostoru s posádkou,“ uvedl výkonný ředitel firmy Vast, Max Haot na sociální síti X.
V úvodu zmíněná družice Haven Demo bude testovat klíčové schopnosti jako jsou reakční řídící systémy (RCS), energetické systémy, či pohonné systémy, které jsou přípravou na Haven-1. Družice váží 515 kilogramů a očekává se, že na oběžné dráze zůstane po dobu šesti měsíců. Nyní, když je fotovoltaické pole vyklopené, může tento „pathfinder“ začít sbírat důležitá data pro stanici.
Haven Demo achieved mission success after deploying from SpaceX’s Bandwagon-4 flight on Nov 2, 2025. Following nominal separation and stable sun-pointing, the spacecraft captured 4K video of its solar array deployment and is power-positive. 🇺🇸 pic.twitter.com/rlGBjZVi4S
— Vast (@vast) November 3, 2025
29. října byly dokončeny tlakové a zátěžové přijímací zkoušky primární struktury Haven-1, vybavené dokovacím průlezem a kulatým oknem. Zkoušky proběhly na stanovišti firmy Vast v kalifornském Mojave. Dalším krokem bude závěrečná inspekce svarů, následovaná integrací v čisté místnosti firmy. Kvalifikační exemplář dokončil zkoušky na stanovišti pronajatém od Virgin Orbit v roce 2023. Tyto zkoušky obnášejí strukturální dynamické zátěžové testy a tlakovou kvalifikaci s hledáním úniků. Kvalifikační kus je nezbytný k demonstraci, že stanice bude schopna odolat podmínkám vyžadovaným k tomu, aby zůstala po dobu tří let na oběžné dráze.
Another milestone completed.
The Haven-1 primary structure, including the hatch and domed window, has completed pressure and load acceptance testing in Mojave, CA. Next up: final weld inspections and integration in our clean room. pic.twitter.com/LegA1OOeM8
— Vast (@vast) October 29, 2025
Max Haot popsal Haven-1 jako „minimálně životaschopný produkt“. Díky jedinému dokovacímu portu a využití kosmické lodi SpaceX Crew Dragon pro klíčové systémy podpory života však umožní stanice společnosti otestovat schopnosti potřebné pro větší stanice v budoucnosti. Lodě Dragon potřebují každý den měnit pohlcovač oxidu uhličitého, takže stanice bude vynesena s jejich dostatečnou zásobou, která umožní 30-40 denní pobyt na stanici pro čtyři astronauty. S 45 metry krychlovými obyvatelného prostoru může Vast postavit Haven-1 tak, aby připomínala spíše luxusní hotel než strohou kosmickou stanici. modul s délkou 10,1 metru a průměrem 4,4 metru bude obsahovat ubikace pro posádku, vybavené postelemi přizpůsobenými mikrogravitaci, které poskytují komfort a stabilitu. Součástí modulu bude i vypouklé okno o průměru 1,1 metru, výklopný komunitní stůl a nepřetržité datové komunikační spojení přes síť Starlink od SpaceX.
Firma Vast v roce 2023 najala zkušeného astronauta NASA, Andrew Feustela na pozici poradce pro kosmické lety a nyní již povýšil na funkci vedoucího astronauta (Lead Astronaut). Bývalý vedoucí oddílu astronautů NASA svými radami pomáhá firmě Vast, aby byla stanice pro budoucí astronauty co možná nejpohodlnější a nejproduktivnější. Haven Lab, laboratoř v mikrogravitace firmy Vast bude součástí modulu Haven-1. Výzkumné centrum a výrobní platforma nabízí deset slotů pro nákladní kontejnery typu Middeck Locker Equivalent (MLE). Tyto standardizované nákladní kontejnery, které se používají také na ISS, umožňují plynulý přechod mezi lodí a stanicí pro experimenty a výzkum a každý z nich nabízí 100 W nepřetržitého výkonu. Partnery Haven Lab se stalo pět společností, včetně Redwire, Yuri a Exobiosphere.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Na oběžné dráze by Haven-1 měla podle plánů během tříleté životnosti přivítat až čtyři výpravy, z nichž každá může trvat 10 dní. První bude Vast-1, která by měla odstartovat nejdříve v červnu 2026. Astronauty bude vybírat Vast a o jejich trénink se postará SpaceX ve svých střediscích.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Ať už jde o komfort posádek, či výzkumný potenciál, vše, co se firma Vast naučí na Haven-1, bude využito na její příští stanici, Haven-2. Tuto stanici již bude tvořit více modulů a měla by umožnit prodloužený pobyt až 12 členům posádky. Dokončená stanice by měla mít devět modulů, přičemž o vynesení toho centrálního se má postarat Starship od SpaceX. Starship bude jedinou možností pro vynesení tohoto modulu kvůli jeho velikosti a hmotnosti. O vynesení dalších modulů se postará SpaceX s využitím raket Falcon Heavy. Vast by chtěl mít první modul na oběžné dráze v roce 2028 a o 4 roky později už by měla být stanice dokončená.
Modul stanice Haven-2 bude dlouhý 12 metrů s průměrem 4,4 metru a panoramatickými okny o průměru až 2 metry. Na rozdíl od ahven-1 nebude po plném sestavení stanice zapotřebí žádných návštěvnických kosmických lodí pro zajištění systémů podpory života. V plné konfiguraci má mít stanice obyvatelný prostor nejméně 500 metrů krychlových, čímž by překonala ISS, která má v současnosti objem 388 metrů krychlových. Specialitou centrálního modulu bude třeba vypouklé okno typu Cupola o průměru 3,8 metru.
Vast věří, že získá podporu od NASA v rámci druhé fáze CLD, ovšem o financování, které má činit 1,5 miliardy dolarů rozdělených mezi několik projektů, však usilují i další společnosti. Axiom doufá, že nejdříve v roce 2026 vypustí první modul své stanice Axiom Station k ISS, ke které se připojí a bude čekat na druhý modul, se kterým se spojí, aby mohla v budoucnu vzniknout soběstačná stanice.
Dalším konkurentem je třeba Orbital Reef od firem Blue Origin a Sierra Space. Jedná se o vícemodulovou stanici, která by mohla eventuálně hostit nejméně deset členů posádky. Moduly stanice Orbital Reef má nejdříve v roce 2027 začít vynášet raketa New Glenn od Blue Origin. Starlab, společný projekt mezi firmami Voyager Space a Airbus, má být vynesen s pomocí Starship nejdříve v roce 2028. Norhrop Grumman má za úkol poskytnout nákladní kosmickou loď, která bude odvozena od existující lodi Cygnus, která zásobuje stanici ISS. S ohledem na to, že smlouva NASA CLD Phase 2 má být oznámena v roce 2026, společnost Vast doufá, že agentuře prokáže, že je schopna udržovat vesmírnou stanici na nízké oběžné dráze, a to tím, že příští rok vypustí komerční kosmickou stanici, a to dříve než její konkurenti.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/10/IMG_0785-scaled.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/11/NSF-2025-11-03-13-55-34-018-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/10/IMG_0787-scaled.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/10/IMG_9729-scaled.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/10/IMG_9723.jpeg