Znovupoužitelná raketa ZhuQue-3 (ZQ-3) od čínské soukromé firmy LandSpace vstoupila mezi 18. a 20. říjnem do závěrečné fáze příprav na premiérový start. Úspěšně totiž dokončila první fázi premiérové letové kampaně, která obnášela plnorozměrové tankování pohonnými látkami a statický zážeh na 2. vzletové rampě pro rakety na kapalný kyslík a metan na komerční kosmické základně Dongfeng. Raketa nyní pokročí do fáze plánovaného nácviku vertikální integrace, načež se do technické zóny vrátí za účelem inspekce a údržby, což je součástí příprav na její nadcházející orbitální start a pokus o záchranu prvního stupně.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Samotná kampaň premiérové ZQ-3 má dvě fáze. Tu první tvoří nácvik plnění pohonnými látkami, statický zážeh a pozkoušková údržba. Hlavním úkolem druhé fáze je orbitální let s pokusem o záchranu prvního stupně. Tato testovací kampaň pokryje celou provozní sekvenci včetně horizontálního převozu a vztyčování, plnění plně podchlazených pohonných látek, integrované procedury spojení se startem a jeho řízením, zážeh a držáky devíti raketových motorů TQ-12A (TianQue-12A) i odčerpávání pohonných látek z nádrží. Testovací kampaň komplexně ověřuje racionalitu procesu startu a kompatibilitu mezi raketou a pozemními systémy.
Projekt rakety ZhuQue-3 byl oficiálně zahájen v srpnu 2023 a jedná se o velkou, částečně znovupoužitelnou orbitální raketu na kapalné pohonné látky, kterou nezávisle vyvinula firma LandSpace pro mise vyžadující vypuštění velkého množství nákladů třeba pro družicové sítě. Raketa disponuje tělem o průměru 4,5 metru a aerodynamickým krytem o průměru 5,2 metru. Celková výška rakety je 66,1 metru a při startu bude vážit 570 tun. Devět zmíněných raketových motorů vyvine při startu tah více než 750 tun. Primárním konstrukčním materiálem je nerezová ocel, přičemž první stupeň pohání devět raketových motorů TianQue-12A na kapalný kyslík a metan. Disponuje také systémem orientačních RCS trysek, roštovými kormidly a přistávacíma nohama pro záchranu stupně. Plán počítá s přesným, autonomně řízeným návratem, měkkým přistáním a znovupoužitím.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Společnost LandSpace na svém profilu na sociální síti X uvedla, že klade nejvyšší důraz na bezpečnost letu a spolehlivost systému a udržuje pragmatické a stabilní tempo inovací. Po úspěšném statickém testu celého systému pohonu prvního stupně v červnu tohoto roku představuje tato fáze poslední významnou pozemní verifikaci před prvním startem. „Nyní budeme analyzovat testovací data, zdokonalovat postupy a pohotovostní plány a pokračovat v druhé fázi operací bezpečným a řádným způsobem – s cílem dosáhnout plně úspěšného startu a návratu a učinit pevný krok směrem k velkému využití opakovaně použitelných nosných raket,“ stojí dále v prohlášení.
Přeloženo z:
https://x.com/
https://x.com/
https://x.com/
https://x.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G3swFLZWEAAWprX?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/G3swDrpWUAA8gbb?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/G3swFLnXUAADRdc?format=jpg&name=medium
Měl bych pro čínské soudruhy pár návrhů na úpravu názvů:
Firmu přejmenovat na LendSpace(x)
Raketu na Fancol 9
Motory na Raport
Rošťácká kormidla
…
Myslím, že jim trochu křivdíte – inspirace SpaceX je rozhodně znát, ale orbitální mechanika a fyzika obecně platí pro všechny stejně. Raketa sice od pohledu hodně připomíná Falcon 9, ale také má hodně prvků, které má SpaceX u Starship, např. konstrukční materiál, palivo. I rozměrově je někde mezi F9 a Starship. Zkrátka to rozhodně není kopie něčeho existujícího.
Ještě má ta boční křídla inspirovaná New Glennem. Působí to na mě jako zajímavý hybrid všeho možného z posledních let vývoje. Což je asi v pořádku, rozhodně to není kopírka 1:1 něčeho existujícího.
Tak všechny prvky, co vystupují z rakety, nejsou designerským úletem, ale vzniknou při řešení nějakého konstrukčního problému, např. potřebou trubního vedení nebo kabeláže po povrchu rakety a její zakrytí. To je jako by někdo tvrdil, že všechna auta jsou stejná, protože mají kola a volant. To, že barevné pojetí připomíná často SpaceX je asi pochopitelné. SpaceX patří mezi jedničku v oboru a většina firem se u nich inspiruje a jeden s úspěchu SpaceX je nesporně skvělé PR, díky kterému také Musk získal nemalé finanční prostředky, takže proč toto nezkopírovat. A co si budeme povídat, o peníze jde vždy až na prvním místě. Mimo to, představovaná raketa má naprosto jiné parametry, takže nemají co kopírovat.
Je třeba si uvědomit, že toto je raketa, která posune čínskou kosmonautiku o velký kus dopředu.
Určitě nemůžeme být překvapeni, že se to stalo, protože čínská vláda jen pochopila, že směr kterým se ubírá americká kosmonautika je správný.
Právě společnost SpaceX čínské vládě ukázala, jakou cestou se vydat, což se stalo v roce 2014, kdy Čína otevřela cestu pro nástup komerční kosmonautiky.
Landspace je jen první z jedenácti firem, kterou stát podpořil a po více jak deseti letech jsou těsně před prvním úspěšným přistáním 1.stupně.
Je jasné, že část firem skončí, ale o těch dalších uslyšíme už v průběhu roku 2026, protože jsou před závěrečnými pokusy.
To, že tyto firmy mají vzor v někom, kdo je každý týden svými opětovnými starty a přistáními utvrzuje, jak snadno to funguje, je pochopitelné.
Určitě také zaznamenali další rekord v podání Falconu 9, který překonal 22.10.2025 svůj vlastní rekord v počtu 133 startů a úspěšných přistání 1. stupně, v kalendářním roce.
Firma Landspace se svými raketami Zhuque (Rumělkový pták, musíte se na raketu dívat z dálky, abyste viděli obrys ptáka spojovaného s čínskou mytogií) je zcela určitě kopíruje, ale trochu jinak.
Vývojově postupovala přes raketa Zhuque-1 k raketě Zhuque-2 (LEO/SSO 4000/1500 kg), kterou vylepšila na Zhuque-2E (LEO/SSO 6000/4000 kg).
Raketa Zhuque-2 se stala první metaloxovou raketou na světě, která dosáhla oběžné dráhy po úspěšném druhém letu dne 12.7. 2023.
V tomto okamžiku předběhla Společnost SpaceX s motory raptor a raketový motor TQ-12 na kapalný metan a kapalný kyslík slavil úspěšnou premiéru.
Landspace, po třech úspěšných startech vylepšila raketu na Zhuque-2E.
Ta bohužel při svém třetím startu 15.8.2025 (údajně kvůli zásahu bleskem) nedokázala 2. stupněm rakety vynést náklad na výšku.
To, že nákladem byly čtyři testovací satelity Hulianwang Jishu Shiyan W. WHJSW-7 (WHJSW 7), pro síť Guowang, naznačuje jakou důvěru společnost od čínské vlády má.
Samozřejmě vyšetřování nehody zbrzdilo testování nové rakety Zhuque-3, naštěstí jen o dva měsíce (vypadá to, že vyšetřování nepotvrdilo závadu vakuového TQ-15A a na vině byly vnější vlivy) .
Raketa Zhuque-2E používá raketové motory 4 × TQ-12 (4 × TQ-12 = TQ-13) na prvním stupni a nový TQ-15A (vakuový) na 2.stupni.
Testy proběhnou s raketou Zhuque-3 (výška 65,9 m), která právě otestovala devět raketových motorů TQ-12A na prvním stupni a nový TQ-15A (vakuový) na 2.stupni až při samotném startu.
Nosnost užitečného zatížení na nízkou oběžnou dráhu Země (LEO) bude 11 800 kg, když je postradatelná, nebo až 8 000 kg, když je první stupeň obnoven dolů.
„Zbaví“ se tak při testování motorů TQ-12A a přejde na nové TQ-12B.
Po testech bude raketa Zhuque-3G prodloužena na výšku 76,2 m a ponese devět raketových motorů TQ-12B na prvním stupni a TQ-15A (vakuový), na 2.stupni.
Nosnost užitečného zatížení na nízkou oběžnou dráhu Země (LEO) bude 21 000 kilogramů, když je postradatelná, nebo až 18 300 kg, když je první stupeň obnoven dolů na při přistávací plošině, 12 500kg při přistání na místě startu.
Landspace plánuje dvacet obnovení 1. stupně.
Co se týká pomyslného závodu, která raketa bude druhá, která zachrání 1.stupeň vás zklame, že je to booster od SuperHeavy Starship, ale ta třetí raketa, která zachrání svůj 1.stupeň může být právě Zhuque-3, nebo New Glenn a nebo Neutron.
Nechme se překvapit.
paradne info a zhrnutie.. dakujeme.. bude to napinave kto bude treti..len by som doplnil, ze v cinskej kulture, nasledovat niekoho priklad, je vlastne prejav ucty a uznania.. samozrejme to nemoze byt ospravedlnenim pre pripad bezbreheho ilegalneho kopirovanie technologii.. len toto uz vela rokov nie je ‚case‘ a kazdym rokom je toho cim by sa technologicky dalo ispirovat mimo Cinu menej a menej.. co by nas malo znepokojovat viac ako nejaky ‚soudruh sem, soudruh tam‘..
trvalo to len dekadu, ale konecne bude mat falcon konkurenciu, rovno dve. super, drzim palce