Současným postojem americké vlády je, že vítězství nad Čínou v návratu na Měsíc je hodnotou, pro kterou stojí za to udržet rozpočet na pilotované průzkumné lety včetně financování výroby SLS a Orionu pro misi Artemis III. Existuje však nemalá pravděpodobnost, že Čína závod o další lidi na Měsíci vyhraje. Geopolitický dopad by byl obrovský. Spojené státy by mohly být vnímány jako neschopné zopakovat svá minulá vítězství. To by ovlivnilo vnímání velké části světa ohledně toho, kdo vyhrává a kdo prohrává v širší technologické a ideologické soutěži mezi USA a ČLR. Znamenalo by to konec americké výjimečnosti.
V dnešním dílu se na základě posledních událostí opět pokusím o porovnání současného stavu a o výhled na další postup v obou kosmických programech. Na základě podnětu z našeho Facebooku půjde na rozdíl od minulého dílu o přímé porovnání hlavních milníků.
Pilotovaný oblet Měsíce (plán: USA 2026, Čína 2028)

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Velkými milníky v přípravě na pilotovaný oblet Měsíce byly v obou zemích letové testy záchranné věžičky pro kosmické lodě. Funkčnost záchranné věžičky pro Orion v nulové výšce a nulové počáteční rychlosti NASA otestovala při testu Pad Abort-1 (PA-1) 6. května 2010 na raketové střelnici White Sands. Druhou letovou zkoušku záchranné věžičky, tentokrát za letu nosné rakety, NASA uskutečnila 2. července 2019. Test, nazvaný Ascent Abort-2 (AA-2), proběhl ze startovního komplexu SLC-46 na Mysu Canaveral a raketa Abort Test Booster při něm vynesla do výšky 9,5 kilometru kabinu Orionu, ukrytou v ochranných panelech věžičky. Postupnými zážehy motorů byla věžička s kabinou odnesena do bezpečné vzdálenosti od rakety a po reorientaci sestavy byla věžička bezpečně oddělena od kabiny.
Obdobou testu PA-1 na čínské straně byl test záchranné věžičky pro loď Mengzhou, který byl uskutečněn 17. června 2025 v kosmodromu Jiuquan v poušti Gobi. I tento test simuloval případ selhání nosné rakety na vzletové rampě. Obdobu testu AA-2, tedy únikový test za letu při maximálním dynamickém tlaku Maq Q, plánuje Čínský úřad pro pilotované kosmické lety provést v letošním roce. Test bude simulovat případ selhání nosné rakety během letu a ověří únikovou trajektorii a schopnost řízení kosmické lodi.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
NASA připravuje pilotovaný oblet Měsíce lodí Orion se čtyřčlennou posádkou v rámci mise Artemis II na duben 2026 s tím, že v případě hladkého průběhu příprav by bylo možné pokus o start ještě o měsíc urychlit. Půjde o druhý start nosné rakety SLS a o druhý let lodi Orion k Měsíci. Při prvním startu SLS dne 16. listopadu 2022 byl bezpilotní Orion naveden na oběžnou dráhu Měsíce a poté se vrátil zpět na Zemi. SLS pro Artemis II je v současné době sestavena v montážní hale VAB, v níž také prošla technickými testy. Na Orion byla v budově LASF připojena záchranná věžička a v září má být modul pro posádku aerodynamicky zakrytován. Během měsíce by na SLS měl být připojen adaptér OSA i Orion.
Pilotovaný oblet Měsíce lodí Mengzhou je podle v současnosti známých plánů taktéž plánován při druhém startu nosné rakety CZ-10, a to na rok 2028. Cíl prvního letu rakety CZ-10 bude popsán v následující kapitole.
Už v roce 2027 by se loď Mengzhou v konfiguraci se záchrannou věžičkou mohla vydat na nízkou oběžnou dráhu Země. Nosnou raketou má být CZ-10A, což je varianta rakety CZ-10 bez bočních stupňů. Raketa CZ-10A bude mít v prvním stupni sedm motorů YF-100K, raketa CZ-10 jich bude mít sedm v prvním stupni a po sedmi i v každém ze dvou bočních stupňů.

Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com
5. srpna 2025, tři dny po vydání minulého dílu, byl na mobilní vypouštěcí plošině pro rakety řady CZ-10, nacházející se na vzletové rampě v komplexu 301 kosmodromu Wenchang, proveden úspěšný statický zážeh zkráceného testovacího exempláře prvního stupně rakety CZ-10A. Na konci minulého dílu byla publikována fotografie tohoto exempláře před zážehem. Testovací exemplář měl sedm motorů YF-100K, tedy stejně jako první stupeň rakety CZ-10A a celková doba zážehu byla přibližně 30 sekund.
Při testu byl ověřen současný zážeh všech sedmi motorů spolu se systémy přívodu paliva a mechanismy řízení vektoru tahu. Systémy rakety byly prověřeny v reálném startovním prostředí. Díky tomu byla prověřena i podpůrná infrastruktura, tedy mobilní vypouštěcí plošina, systém skladování a plnění pohonných látek a deflektor spalin.
Z porovnání je zřejmé, že v přípravách na pilotovaný oblet Měsíce mají Spojené státy bezpečný náskok. V případě, že let bude úspěšný, bude cesta k dalšímu pilotovanému letu, alespoň co se týká SLS a Orionu, otevřená.
Bezpilotní přistání landeru na Měsíci (plán: USA 2027, Čína 2027)
V obou zemích byl vybrán v zásadě stejný přístup. Než na Měsíci přistanou lidé, má na něm přistát bezpilotní lander v měřítku 1:1.

Zdroj: https://pbs.twimg.com
Americký lander Starship bude vynesen na oběžnou dráhu Země prvním stupněm Super Heavy, funkci druhého stupně plní samotná Starship. Při suborbitálním letovém testu IFT-10 dne 27. srpna bylo dosaženo všech plánovaných úkolů a loď, respektive prototyp Starship úspěšně přistála v Indickém oceánu.
Než se lander Starship vypraví k orbitálnímu palivovému depu, aby mohl natankovat palivo pro cestu k bezpilotnímu zkušebnímu přistání na Měsíci, bude muset být na oběžné dráze Země odzkoušeno tankování jedné Starship z druhé. Tento test doplňování kryogenních pohonných látek nyní zřejmě sklouzl na druhé pololetí 2026.
Minulý díl byl zaměřen na dokumentaci úspěšné série testů přistání demonstrátoru čínského landeru Lanyue v testovacím polygonu asi 100 kilometrů severozápadně od Pekingu. Poslední letový test byl proveden 6. srpna. Lander Lanyue, určený pro bezpilotní přistání na Měsíci, je plánován jako náklad při prvním letu rakety CZ-10.
Pilotované přistání landeru na Měsíci (plán: USA 2027, Čína 2029)
Zatímco NASA v prosinci 2024 oznámila, že cílí pilotované přistání na Měsíci při misi Artemis III na polovinu roku 2027, současný úřadující administrátor NASA Sean Duffy 18. srpna 2025 mluvil o časovém období od poloviny do konce roku 2027.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/
Ozvaly se však varovné hlasy. Bývalí vedoucí představitelé NASA Douglas Loverro, Doug Cooke a Dan Dumbacher napsali 2. září 2025 článek, ve kterém z důvodu komplikovaného konceptu synchronizace provozu tankovacích lodí v architektuře SpaceX zpochybnili připravenost lunárního landeru Starship během příštích pěti let a vyjádřili přesvědčení, že příští americká pilotovaná mise na Měsíc se tam nedostane dřív než čínská. Navrhli proto vytvoření nezávislého kontrolního týmu, který by do 45 dnů předal výsledky svého zjištění úřadujícímu administrátorovi, prezidentovi a Kongresu.
K návrhu na zřízení nezávislého kontrolního týmu dodávám, že Úřad generálního auditora NASA v současnosti provádí audit programu pilotovaných lunárních landerů a programu skafandrů.
Také dřívější administrátor NASA Jim Bridenstine 3. září varoval, že pokud se něco nezmění, je vysoce nepravděpodobné, že Spojené státy předběhnou čínský časový harmonogram pro přistání na Měsíci kvůli neexistenci lunárního landeru a složité architektuře doplňování kryogenního paliva.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Dokonce i Jared Isaacman 3. září uznal, že existuje reálná šance, že by se Čína mohla dostat na Měsíc před návratem USA.
Sean Duffy v reakci na tyto komentáře řekl 4. září, že časový plán pro návrat na Měsíc je sice napjatý, ale věci se musí změnit, tempo musí být zrychleno a Američané se musí dostat na Měsíc před Čínou. Dne 10. září upřesnil, že Artemis III přistane na Měsíci asi rok a půl po misi Artemis II.
Mezitím pokračuje v továrně Michoud Assembly Facility příprava na sestavení centrálního stupně pro nosnou raketu SLS, která má na misi Artemis III dopravit kosmickou loď Orion s čtyřčlennou posádkou. Na dně kyslíkové nádrže byla v srpnu ve vertikální integrační buňce A v budově 110 instalována jímka pro odvod kapalného kyslíku k motorům. Poté byla nádrž z buňky vyjmuta a překlopena do horizontální polohy. Následně byla převezena do sekce 6 budovy 103, kde bude instalován vnitřní stožár senzorů hladiny kapalného kyslíku a odvzdušňovací systém.
Funkční testy intertanku byly dokončeny a intertank bude brzy vložen do integrační buňky D v budově 110. Na něj bude usazena kyslíková nádrž a poté bude připojen přední lem. Všechny tři díly by měly být spojeny na přelomu letošního a příštího roku. Jejich spojením vznikne tzv. přední sestava centrálního stupně.
Vodíková nádrž by měla být dokončena v sekci 47/48 budovy 103 v průběhu září. Po dokončení bude nádrž přesunuta do vertikální buňky A v budově 110, v níž bude spojena s neletovým simulátorem motorové sekce. Spojením vznikne tzv. zadní sestava centrálního stupně. Simulátor motorové sekce je potřebný pro naložení centrálního stupně na kolový transportér.
Následně budou obě sestavy horizontálně spojeny v budově 103 a centrální stupeň bude přepraven člunem Pegasus do Kennedyho vesmírného střediska. Boeing a NASA stále plánují přepravu stupně na jaro 2026. V montážní hale VAB bude simulátor motorové sekce odpojen a centrální stupeň bude v tamní vertikální integrační buňce CSVIC (Core Stage Vertical Integration Center) připojen na letovou motorovou sekci.
Letová motorová sekce pro centrální stupeň byla v budově VAB vložena do integrační buňky CSVIC už 13. srpna. Boeing nyní spolupracuje s dodavatelským řetězcem ve snaze o získání klíčových částí hydraulických systémů – aktuátorů řízení vektoru tahu a hydraulických recirkulačních čerpadel pro jejich včasnou instalaci. Poslední aktualizace od Boeingu říká, že integrace a testování motorové sekce budou dokončeny před připojením centrálního stupně, které je plánováno na jaro 2026. Čtyři motory RS-25 mají být odeslány ze Stennisova střediska do haly VAB pro integraci do motorové sekce už na začátku roku 2026.
Zdroje informací:
https://english.www.gov.cn/
https://mp.weixin.qq.com/
https://www.china-in-space.com/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.amnh.org/…wideexact_1230.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250827-PH-CSH02-0010/KSC-20250827-PH-CSH02-0010~medium.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=8447.0;attach=2407668;image
https://pbs.twimg.com/media/Gzdw3Y5WIAALuh7?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250813-PH-CSH01-0023/KSC-20250813-PH-CSH01-0023~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250813-PH-CSH01-0013/KSC-20250813-PH-CSH01-0013~medium.jpg