sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Ocula

Společnost Firefly Aerospace plánuje nabídnout komerční službu Ocula určenou k zobrazování povrchu Měsíce pro použití vládami a společnostmi. Systém bude využívat dalekohledy z Národní laboratoře Lawrence Livermora s ultrafialovými a viditelnými senzory.

Starship S36

Během připrav na statický zážeh kosmické lodi Starship S36, společnosti SpaceX, došlo k mohutné explozi a zničení S36. Zatím není jasné, jak velké škody vznikly na testovacím zařízení a jeho okolí.

Leonardo

Na tiskové konferenci během pařížského aerosalonu 17. června Roberto Cingolani, generální ředitel společnosti Leonardo, uvedl, že jednání mezi společnostmi Airbus Defence and Space, Thales Alenia Space a Leonardem o sloučení jejich kosmických divizí se blíží k rozhodnutí zda ano/ne.

BlackSky

Společnost BlackSky oznámila plány na vývoj nového typu družice pro pozorování Země, která bude určena k zachycení velkých oblastí planety. Nová družice se zaměří na aplikace vyžadující široké geografické pokrytí, včetně mapování v měřítku jednotlivých zemí, monitorování námořní dopravy a vytváření virtuálních replik fyzických lokalit.

Astroscale

Společnost Astroscale 16. června oznámila uzavření britské vládní zakázky v hodnotě přibližně 7 milionů dolarů na nasazení dvojice cubesatů v roce 2027, které budou monitorovat vesmírné počasí a zároveň sledovat další objekty na nízké oběžné dráze Země (LEO).

FCC

Federální komunikační komise (FCC) mění způsob regulace vesmírných systémů. Jay Schwarz, šéf kosmického oddělení, nastínil řadu probíhajících reforem zaměřených na modernizaci licencování družic a otevření nových spektrálních pásem.

CSES-2

Raketa Dlouhý pochod 2D vynesla seismoelektromagnetickou družici, jejímž cílem je detekovat elektromagnetické projevy přírodních katastrof, jako jsou zemětřesení. Družice CSES-2 je založena na sondě CSES-1, která byla vypuštěna v roce 2018 a vyvinuta ve spolupráci s Itálií.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výbuch zničil Starship S36

Starship druhé generace mají smůlu. Jejich první dva prototypy ani nedolétly na plánovanou transatmosférickou dráhu, třetí exemplář jí sice dosáhl, ale trpěl řadou problémů – třeba se stabilizací v prostoru. Čtvrtý exemplář Starship druhé generace, označený pořadovým číslem 36, měl vyrazit na misi IFT-10. Ještě včera se zdálo, že start této mise směřuje ke konci června, ale po dnešním ránu je jasné, že tahle Starship nikam nepoletí. Starship S36 byla převezena na testovací stanoviště Massey’s, kde měla projít zkouškami včetně statického zážehu. Jenže okolo šesté hodiny ráno našeho času, v době, kdy probíhaly přípravy na zmíněný statický zážeh, došlo k zatím neupřesněné anomálii, kvůli které se celá 50 metrů vysoká loď proměnila v ohnivou kouli.

V tuto chvíli je předčasné spekulovat o příčinách, které k tomu vedly, avšak podle dosavadních záznamů se zdá, že exploze měla svůj původ v horní části lodi u přistávací nádrže. Jelikož při těchto testech bývá okolí stanoviště preventivně vyklizeno, nejsou z místa hlášena žádná zranění. SpaceX se nyní bude muset zaměřit na analýzu příčin této události, což s jistotou (pravděpodobně v řádu týdnů) odloží i další testovací lety. Z dlouhodobého hlediska asi největší ztrátou je poškození testovacího střediska Massey’s. Rozsah škod zatím není znám, ale exploze tohoto rozsahu měla pravděpodobně významný vliv na infrastrukturu v okolí stanoviště.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…00_AfNAFtxl1iP5ep85pDVHzERIpXRrMBzAtMOz_VS3TLwSaA&oe=6859C064

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
5 hodin před

Při tomto pohledu si vybavuji mručivý hlas herce Leoše Suchařípy, který někde výmluvně pronesl: Hmm …mmm No …to teda ..?

Vojtech
Vojtech
2 hodin před
Odpověď  Borin

To bylo, myslím, ve filmu Jára Cimrman ležící, spící..hrál tam Gustava Eiffela. Ale k věci samotné, parádní podívaná (ale to platí i o filmu výše), ale zřejmě současně velký průšvih pro harmonogram testovacích letů. Přijde mi, že na verzi 2 mají problémy s palivovým potrubím. Tentokrát to vypadalo na potrubí vedoucí z horních nádrží, nebo snad s únikem do nákladového prostoru.

Snad tyto neduhy mají vyřešené ve verzi 3 a snad i tato anomálie urychlí její příchod. U verze 2 už by testovali akorát kvalitu řešení objevujících se nedostatků, to mohou dělat (a beztak budou muset) u  nové generace.

Zargos
Zargos
5 hodin před

Tohle není pokrok, ale regulérní couvání. Už je pomalu načase hodit verzi 2 do koše, vrátit se k jedničce a zkusit to jinak. Nejspíš bojují s hmotností, ale celé to bez rezerv silou vůle pohromadě držet nebude.

Ropotamo
Ropotamo
4 hodin před

Nedovedu si představit nikoho s pudem sebezáchovy, kdo by letěl v raketě s koncepcí bez záchranného modulu, navíc po selháních, jaké Starship provázejí.

Ivan
Ivan
2 hodin před
Odpověď  Ropotamo

Tak Musk by řekl, že letadla nemají také žádné padáky😎.. Ale za mě je to špatné přirovnání. Nelze srovnávat raketový nosič s letadlem. Raketa je při svém letu vystavena dynamičtějšímu namáhání konstrukce a ta se mnohem rychleji opotřebovává. Při současné úrovni poznání a technologií nebude nikdy raketa stejně bezpečná jako letadlo. Ruku na srdce, kdo by nechal své dítě letět letadlem, kdyby mělo pravděpodobnost selhání 1:1000 (falcon 9), když letadla mají spolehlivost okolo 1:16000000

Petrovic
Petrovic
1 hodina před

Podľa E. Muska (našiel som na nasaspaceflight) vraj vadné COPV (tlaková nádoba s dusíkom) 6 je umiestnených na hornom dne hornej nádrže vedľa potrubia pristávacích nádrží.

Hawk
Hawk
1 hodina před

Dokoncit Gateway, budou alespo pritomni za LEO u Mesice, tohle bude na dlouho , stejne jako vyvoj jineho pristavaciho modulu

prochzde
prochzde
28 minut před

Je třeba si uvědomit, že SpaceX si stanovila cíle a priority v rozporu s tím, jak to chápe většina diskutujících.
Samozřejmě využívá znalostí, vědomostí a zkušeností z misí Falconu 9, CRS a Crew Dragonů.
Vývoj v kosmonautice není vůbec jednoduchý a i neúspěchy těchto prototypů posunují SpaceX dál.
Zbývají tři prototypy Starship V2 (S37, S38 a S39), které mohou odstartovat jedině z OLIT 1 (pak bude OLIT 1 přestavěna jako OLIT 3.
Proto bych se nedivil, kdyby všechny zbývající testovací lety byly „na hraně“ a pokusily se co nejvíc testů využít ve prospěch nových prototypů Starship V3 (S40 a dál).
Tak jako u posledního letu IFT-9 bylo jak z letu znovupoužitého boosteru Super Heavy B-14-2, tak z rakety Starship S-35 získáno obrovské množství dat, která budou zahrnuta do vývoje budoucích SH + S.
Právě proto byla vybudována testovací rampa v Masseys, aby se co možná nejvíce předešlo škodám při anomáliích, ke kterým došlo během statického zážehu 1.9.2016 na rampe SLC-40. „Tehdy k anomálii došlo při tankování podchlazeného paliva do Falconu 9, kdy došlo k explozi ve druhém stupni rakety. V jedné ze tří tlakovacích heliových nádob (COPV) došlo k nahromadění pevného kyslíku v prohlubni mezi nádobou a jejím kompozitovým ovinutím a toto vedlo k jeho vznícení a následné explozi rakety a také velkému poškození samotné rampy SLC-40. Provoz na rampě SLC-40 byl obnoven 15. prosince 2017“ (po 14,5 měsících).
(https://www.elonx.cz/mise-amos-6/ , autor Jiří Hadač)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.