Starship druhé generace mají smůlu. Jejich první dva prototypy ani nedolétly na plánovanou transatmosférickou dráhu, třetí exemplář jí sice dosáhl, ale trpěl řadou problémů – třeba se stabilizací v prostoru. Čtvrtý exemplář Starship druhé generace, označený pořadovým číslem 36, měl vyrazit na misi IFT-10. Ještě včera se zdálo, že start této mise směřuje ke konci června, ale po dnešním ránu je jasné, že tahle Starship nikam nepoletí. Starship S36 byla převezena na testovací stanoviště Massey’s, kde měla projít zkouškami včetně statického zážehu. Jenže okolo šesté hodiny ráno našeho času, v době, kdy probíhaly přípravy na zmíněný statický zážeh, došlo k zatím neupřesněné anomálii, kvůli které se celá 50 metrů vysoká loď proměnila v ohnivou kouli.
On Wednesday, June 18 at approximately 11 p.m. CT, the Starship preparing for the tenth flight test experienced a major anomaly while on a test stand at Starbase. A safety clear area around the site was maintained throughout the operation and all personnel are safe and accounted…
— SpaceX (@SpaceX) June 19, 2025
V tuto chvíli je předčasné spekulovat o příčinách, které k tomu vedly, avšak podle dosavadních záznamů se zdá, že exploze měla svůj původ v horní části lodi u přistávací nádrže. Jelikož při těchto testech bývá okolí stanoviště preventivně vyklizeno, nejsou z místa hlášena žádná zranění. SpaceX se nyní bude muset zaměřit na analýzu příčin této události, což s jistotou (pravděpodobně v řádu týdnů) odloží i další testovací lety. Z dlouhodobého hlediska asi největší ztrátou je poškození testovacího střediska Massey’s. Rozsah škod zatím není znám, ale exploze tohoto rozsahu měla pravděpodobně významný vliv na infrastrukturu v okolí stanoviště.
Realtime look at Ship36's RUD at Massey's.
📺: https://t.co/7L4b6PFafY
📸: @NASASpaceflight pic.twitter.com/B2ie0XeLoI— D Wise (@dwisecinema) June 19, 2025
SpaceX's Ship 36 has experienced a RUD at Masseys in Starbase, Texas. @NASASpaceflight
Watch the aftermath live: https://t.co/PHCUY2Qv1Y pic.twitter.com/YTxyVZNhXG
— Kevin Michael Reed (@kmreed) June 19, 2025
Ship 36 experiences a RUD at Massey's during testing prior to Starship Flight 10. Seen in slow motion.
Continue to watch live: https://t.co/wL0tTdxtla
📸: @NASASpaceflight pic.twitter.com/sSy72p79fM— D Wise (@dwisecinema) June 19, 2025
Starship 36 exploding during testing in 4K slow motion.
6/18/25 pic.twitter.com/gikzK4Xj07
— Starship Gazer (@StarshipGazer) June 19, 2025
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…00_AfNAFtxl1iP5ep85pDVHzERIpXRrMBzAtMOz_VS3TLwSaA&oe=6859C064
Při tomto pohledu si vybavuji mručivý hlas herce Leoše Suchařípy, který někde výmluvně pronesl: Hmm …mmm No …to teda ..?
To bylo, myslím, ve filmu Jára Cimrman ležící, spící..hrál tam Gustava Eiffela. Ale k věci samotné, parádní podívaná (ale to platí i o filmu výše), ale zřejmě současně velký průšvih pro harmonogram testovacích letů. Přijde mi, že na verzi 2 mají problémy s palivovým potrubím. Tentokrát to vypadalo na potrubí vedoucí z horních nádrží, nebo snad s únikem do nákladového prostoru.
Snad tyto neduhy mají vyřešené ve verzi 3 a snad i tato anomálie urychlí její příchod. U verze 2 už by testovali akorát kvalitu řešení objevujících se nedostatků, to mohou dělat (a beztak budou muset) u nové generace.
Tohle není pokrok, ale regulérní couvání. Už je pomalu načase hodit verzi 2 do koše, vrátit se k jedničce a zkusit to jinak. Nejspíš bojují s hmotností, ale celé to bez rezerv silou vůle pohromadě držet nebude.
Nedovedu si představit nikoho s pudem sebezáchovy, kdo by letěl v raketě s koncepcí bez záchranného modulu, navíc po selháních, jaké Starship provázejí.
Tak Musk by řekl, že letadla nemají také žádné padáky😎.. Ale za mě je to špatné přirovnání. Nelze srovnávat raketový nosič s letadlem. Raketa je při svém letu vystavena dynamičtějšímu namáhání konstrukce a ta se mnohem rychleji opotřebovává. Při současné úrovni poznání a technologií nebude nikdy raketa stejně bezpečná jako letadlo. Ruku na srdce, kdo by nechal své dítě letět letadlem, kdyby mělo pravděpodobnost selhání 1:1000 (falcon 9), když letadla mají spolehlivost okolo 1:16000000
Podľa E. Muska (našiel som na nasaspaceflight) vraj vadné COPV (tlaková nádoba s dusíkom) 6 je umiestnených na hornom dne hornej nádrže vedľa potrubia pristávacích nádrží.
Dokoncit Gateway, budou alespo pritomni za LEO u Mesice, tohle bude na dlouho , stejne jako vyvoj jineho pristavaciho modulu
Je třeba si uvědomit, že SpaceX si stanovila cíle a priority v rozporu s tím, jak to chápe většina diskutujících.
Samozřejmě využívá znalostí, vědomostí a zkušeností z misí Falconu 9, CRS a Crew Dragonů.
Vývoj v kosmonautice není vůbec jednoduchý a i neúspěchy těchto prototypů posunují SpaceX dál.
Zbývají tři prototypy Starship V2 (S37, S38 a S39), které mohou odstartovat jedině z OLIT 1 (pak bude OLIT 1 přestavěna jako OLIT 3.
Proto bych se nedivil, kdyby všechny zbývající testovací lety byly „na hraně“ a pokusily se co nejvíc testů využít ve prospěch nových prototypů Starship V3 (S40 a dál).
Tak jako u posledního letu IFT-9 bylo jak z letu znovupoužitého boosteru Super Heavy B-14-2, tak z rakety Starship S-35 získáno obrovské množství dat, která budou zahrnuta do vývoje budoucích SH + S.
Právě proto byla vybudována testovací rampa v Masseys, aby se co možná nejvíce předešlo škodám při anomáliích, ke kterým došlo během statického zážehu 1.9.2016 na rampe SLC-40. „Tehdy k anomálii došlo při tankování podchlazeného paliva do Falconu 9, kdy došlo k explozi ve druhém stupni rakety. V jedné ze tří tlakovacích heliových nádob (COPV) došlo k nahromadění pevného kyslíku v prohlubni mezi nádobou a jejím kompozitovým ovinutím a toto vedlo k jeho vznícení a následné explozi rakety a také velkému poškození samotné rampy SLC-40. Provoz na rampě SLC-40 byl obnoven 15. prosince 2017“ (po 14,5 měsících).
(https://www.elonx.cz/mise-amos-6/ , autor Jiří Hadač)