Starship druhé generace mají smůlu. Jejich první dva prototypy ani nedolétly na plánovanou transatmosférickou dráhu, třetí exemplář jí sice dosáhl, ale trpěl řadou problémů – třeba se stabilizací v prostoru. Čtvrtý exemplář Starship druhé generace, označený pořadovým číslem 36, měl vyrazit na misi IFT-10. Ještě včera se zdálo, že start této mise směřuje ke konci června, ale po dnešním ránu je jasné, že tahle Starship nikam nepoletí. Starship S36 byla převezena na testovací stanoviště Massey’s, kde měla projít zkouškami včetně statického zážehu. Jenže okolo šesté hodiny ráno našeho času, v době, kdy probíhaly přípravy na zmíněný statický zážeh, došlo k zatím neupřesněné anomálii, kvůli které se celá 50 metrů vysoká loď proměnila v ohnivou kouli.
On Wednesday, June 18 at approximately 11 p.m. CT, the Starship preparing for the tenth flight test experienced a major anomaly while on a test stand at Starbase. A safety clear area around the site was maintained throughout the operation and all personnel are safe and accounted…
— SpaceX (@SpaceX) June 19, 2025
V tuto chvíli je předčasné spekulovat o příčinách, které k tomu vedly, avšak podle dosavadních záznamů se zdá, že exploze měla svůj původ v horní části lodi u přistávací nádrže. Jelikož při těchto testech bývá okolí stanoviště preventivně vyklizeno, nejsou z místa hlášena žádná zranění. SpaceX se nyní bude muset zaměřit na analýzu příčin této události, což s jistotou (pravděpodobně v řádu týdnů) odloží i další testovací lety. Z dlouhodobého hlediska asi největší ztrátou je poškození testovacího střediska Massey’s. Rozsah škod zatím není znám, ale exploze tohoto rozsahu měla pravděpodobně významný vliv na infrastrukturu v okolí stanoviště.
Realtime look at Ship36's RUD at Massey's.
📺: https://t.co/7L4b6PFafY
📸: @NASASpaceflight pic.twitter.com/B2ie0XeLoI— D Wise (@dwisecinema) June 19, 2025
SpaceX's Ship 36 has experienced a RUD at Masseys in Starbase, Texas. @NASASpaceflight
Watch the aftermath live: https://t.co/PHCUY2Qv1Y pic.twitter.com/YTxyVZNhXG
— Kevin Michael Reed (@kmreed) June 19, 2025
Ship 36 experiences a RUD at Massey's during testing prior to Starship Flight 10. Seen in slow motion.
Continue to watch live: https://t.co/wL0tTdxtla
📸: @NASASpaceflight pic.twitter.com/sSy72p79fM— D Wise (@dwisecinema) June 19, 2025
Starship 36 exploding during testing in 4K slow motion.
6/18/25 pic.twitter.com/gikzK4Xj07
— Starship Gazer (@StarshipGazer) June 19, 2025
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…00_AfNAFtxl1iP5ep85pDVHzERIpXRrMBzAtMOz_VS3TLwSaA&oe=6859C064
Při tomto pohledu si vybavuji mručivý hlas herce Leoše Suchařípy, který někde výmluvně pronesl: Hmm …mmm No …to teda ..?
To bylo, myslím, ve filmu Jára Cimrman ležící, spící..hrál tam Gustava Eiffela. Ale k věci samotné, parádní podívaná (ale to platí i o filmu výše), ale zřejmě současně velký průšvih pro harmonogram testovacích letů. Přijde mi, že na verzi 2 mají problémy s palivovým potrubím. Tentokrát to vypadalo na potrubí vedoucí z horních nádrží, nebo snad s únikem do nákladového prostoru.
Snad tyto neduhy mají vyřešené ve verzi 3 a snad i tato anomálie urychlí její příchod. U verze 2 už by testovali akorát kvalitu řešení objevujících se nedostatků, to mohou dělat (a beztak budou muset) u nové generace.
Tohle není pokrok, ale regulérní couvání. Už je pomalu načase hodit verzi 2 do koše, vrátit se k jedničce a zkusit to jinak. Nejspíš bojují s hmotností, ale celé to bez rezerv silou vůle pohromadě držet nebude.
Nedovedu si představit nikoho s pudem sebezáchovy, kdo by letěl v raketě s koncepcí bez záchranného modulu, navíc po selháních, jaké Starship provázejí.
Tak Musk by řekl, že letadla nemají také žádné padáky😎.. Ale za mě je to špatné přirovnání. Nelze srovnávat raketový nosič s letadlem. Raketa je při svém letu vystavena dynamičtějšímu namáhání konstrukce a ta se mnohem rychleji opotřebovává. Při současné úrovni poznání a technologií nebude nikdy raketa stejně bezpečná jako letadlo. Ruku na srdce, kdo by nechal své dítě letět letadlem, kdyby mělo pravděpodobnost selhání 1:1000 (falcon 9), když letadla mají spolehlivost okolo 1:16000000
Tak si vzpomeňte třeba na raketoplán, ano není to přímo typická raketa, ale princip je stejný. Potom se podívejte na dnešní dopravní letectví, taky tam nejsou padáky ani jiná možnost záchrany, protože by to jednak nedávalo smysl a jednak celý systém je tak bezpečný, že to není potřeba. A ano, nehody se stávají vždy a všude, jen si vemte kolik lidí si zlomí nohu když jde pěšky po chodníku.
Však také fatální podcenění záchrany posádky při návrhu Space Shuttle bylo jednou z hlavních příčin jeho konce. A také je třeba si uvědomit, jak dlouho a za jakých podmínek trvalo civilnímu letectví, než dosáhlo takové úrovně bezpečnosti…
No a někdy se začít musí. Navíc tady je výhoda, že může lítat jako bezpilotní pro začátek.
Podľa E. Muska (našiel som na nasaspaceflight) vraj vadné COPV (tlaková nádoba s dusíkom) 6 je umiestnených na hornom dne hornej nádrže vedľa potrubia pristávacích nádrží.
Dokoncit Gateway, budou alespo pritomni za LEO u Mesice, tohle bude na dlouho , stejne jako vyvoj jineho pristavaciho modulu
Je třeba si uvědomit, že SpaceX si stanovila cíle a priority v rozporu s tím, jak to chápe většina diskutujících.
Samozřejmě využívá znalostí, vědomostí a zkušeností z misí Falconu 9, CRS a Crew Dragonů.
Vývoj v kosmonautice není vůbec jednoduchý a i neúspěchy těchto prototypů posunují SpaceX dál.
Zbývají tři prototypy Starship V2 (S37, S38 a S39), které mohou odstartovat jedině z OLIT 1 (pak bude OLIT 1 přestavěna jako OLIT 3.
Proto bych se nedivil, kdyby všechny zbývající testovací lety byly „na hraně“ a pokusily se co nejvíc testů využít ve prospěch nových prototypů Starship V3 (S40 a dál).
Tak jako u posledního letu IFT-9 bylo jak z letu znovupoužitého boosteru Super Heavy B-14-2, tak z rakety Starship S-35 získáno obrovské množství dat, která budou zahrnuta do vývoje budoucích SH + S.
Právě proto byla vybudována testovací rampa v Masseys, aby se co možná nejvíce předešlo škodám při anomáliích, ke kterým došlo během statického zážehu 1.9.2016 na rampe SLC-40. „Tehdy k anomálii došlo při tankování podchlazeného paliva do Falconu 9, kdy došlo k explozi ve druhém stupni rakety. V jedné ze tří tlakovacích heliových nádob (COPV) došlo k nahromadění pevného kyslíku v prohlubni mezi nádobou a jejím kompozitovým ovinutím a toto vedlo k jeho vznícení a následné explozi rakety a také velkému poškození samotné rampy SLC-40. Provoz na rampě SLC-40 byl obnoven 15. prosince 2017“ (po 14,5 měsících).
(https://www.elonx.cz/mise-amos-6/ , autor Jiří Hadač)
Tak já myslel, že právě proto se ty pozemní testy dělají. Aby se zjistilo, jestli je konkrétní kus schopen letu. S36 evidentně letuschopná nebyla. Je dobře, že na to ve SpaceX přišlí včas.
No a samozřejmě si musí ve SpaceX ten problém vyhodnotit a stanovit co dál.
Vždyť krásně „vyletěla do vzduchu“.
Zdá se, že kvalita práce ve Space X klesá. Po netradičních problémech s novým Dragonem a po velmi nepovedeném upgradu StarShip je načase se ptát, co za tím je. Že by nelhal ten transparent na budově „we hate him too“? K úspěchu musíte mít správně motivované zaměstnance, kteří dělají to nejlepší, jenže co když kvůli „chybám“ vedení tu motivaci ztratí a už to nejlepší pro vás neudělají?
Podobné to bude v NASA, až jí Trump seškrtá rozpočet a dosadí do čela šimpanze, spoustu lidí ztratí motivaci dopřát úspěšné přistání na Měsíci Trumpovi. A nemusí to být přímo sabotáž, stačí prostě jen dělat do výše platu a nic navíc.
Toto nejsou obory v kterých lidé dělají do výše svého platu, naprostá většina jich tam není kvůli platu. Peníze by při jejich schopnostech nepochybně mohli vydělávat jednodušeji a více jinde.
No, velmi se obávám že by se do toho začali míchat akcionáři, kteří jistě sledují, co dělají jejich peníze. No a též NASA zřejmě pomalu ztrácí důvěru k Muskově koncepci. Má teď která má teď sebou dvě cesty, které ji mohou přivést na měsíc. Jedna je stará, drahá ale spolehlivá SLS a druhá je velmi nespolehlivá a nedovařená, v obrovském spěchu vyvíjená.. a konec konců pořád zatím s nosností té SLS….. ach jo. Pokud chtějí předstihnout číňany, musí vsadit na první možnost, i když ještě není dotažena silnější verze. a relativně konvenční měsíční přistávací modul a v případě potřeby využití dalších raket. . No a vlastně jít cestou číňanů. A udělat něco velmi podobného Apollu. a dál jít cestou bývalého Apollo Applications Program.
On Musk je člověk s velkým charismatem a přesvědčovacích schopností. Bohužel, však víte. Když se narazí na strop svých možností. K tomu vytvoří konglomerát činností, které už nemůže zvládat. Však mu to akcionáři a ředitelé Tesly dali najevo.
No, sen to byl nádherný. Těšil jsem se jako většina z nás na každý start,,, no a teď se bojím co zas uvidím… a napadá mi jen to staré přísloví: Pospíchej pomalu. Nebo výrok Komenského poutníka Všudybyla z Labyrintu světa a ráje duše : Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré! Ach jo.
Ahoj. Mas na mysli akcionarov SpaceX ?
Jak jste dospěl k závěru že „NASA zřejmě pomalu ztrácí důvěru k Muskově koncepci“? Pohled z okna?
Ad AAP – tady naopak doporučuji pohled do kalendáře.
Je třeba se přeorientovat na ULA a BO, ti si ten výrok vzali k srdci a doslovně.
SpaceX to řeší přesně obráceně.
Takovým způsobem zvládli „zalétat“ raketu Falcon 9 za několikanásobně nižší čas i peníze (než bylo v té době obvyklé).
O akcionáře SpaceX bych se nebál.
Viděli přistávat booster a letět i opakovaně, viděli přistávat do vody na centimetry Starship (mají vše připravené pro přistání na věž i Starship).
Čína zatím nezvládla (za obrovských částek) ani přistání prvního stupně a jeho znovupoužití.
Příjmy ze starlinků za rok 2024 byl 7,7 miliard USD, očekávané za rok 2025 11,8 miliardy.
Z těchto peněz se platí vývoj SH + S a jako akcionář bych nereptal.
Skusim polooptimisticky.
Cim viac im to rachne v tychto fazach testovania, tym lepsi bude finalny produkt.
A zazelam im len mnoho odhodlania a vydrze. Bez toho sa Amerika neobjavi. Ani Magalhaesov prieliv.
Neco jako N1…?
Nie.
Ja se domnivam, ze pricina lezi daleko v minulosti. Ve chvili, kdy se zkusil start bez deflektoru. Tam se se podle me definovala uroven arogance s jakou se pristoupi k vyvoji. Hlasuji pro odejmuti prav na tolerantni vyjadreni komentatoru kosmonautixu pri pristim pokusu.
starship v2 same problemy. fakt dufam ze zistili cim to je vo v3 to zvladnu opravit. smola je ze ak by pokracovali s v1 a spravili by 3 – 4 dobre lety, co by spravili, tak s nou uz teraz mohli pristavat na vezi a tiez tankovat na orbite. takto maju vadnu varku, now we know. snad opravia cim skor a o desat rokov bude toto len kratka epizodka vo vyvoji.
Dobře, tak by s V1 možná přistáli i na věži, ale co z toho. Navedli ji na centimetry přesně do moře (kromě toho ani věž na které by mohli přistát ještě neměli). Vývojově by je to naprosto nikam neposunulo. Je to mrzuté, že to nejde tak progresivně dopředu jak bychom si všichni přáli, ale je to prostě složitý vývoj.
Starship asi nebyla natankována na plno, že? Ten výbuch mi přišel, na to jak je raketa veliká, docela slabý, alespoň když si člověk vybaví líčení svědků výbuchu N1, který razancí přirovnávali k taktické jaderné pumě…
N1: 2400 tun paliva, Starship 1200 tun paliva .)
Razance výbuchu je velmi závislá na tom, jak dobře a v jakém poměru jsou palivo a okysličovadlo promíchány před tím, než je zapálíte. Když naplníte místnost plynem (jenom plynem) a pak někde u dveří škrtnete, plyn jen postupně odhoří, jak se bude dostávat ven na vzduch.
Když naplníte místnost menším množstvím plynu, ale takovým, aby byl s ostatním vzduchem v místnosti ve správném (stechiometrickém) poměru, rozmetá vám to barák, protože směs plynu se vzduchem v místnosti zreaguje ve velmi krátkém čase celá najednou.
Stejně tak je velký rozdíl, jestli raketa „vybuchne“ kvůli masivnímu úniku plynu na jednom jejím konci, nebo kvůli tomu, že ji ve vzduchu rozmetá autodestrukční systém, nebo při dopadu velkou rychlostí na zem, kdy se palivo s okysličovadlem pěkně promísí.