V minulém dílu jsme informovali o dokončení statických zátěžových testů obytného modulu HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway. Na náhledové fotografii z konce října je HALO zpátky v integračním stanovišti, v pozadí jsou válcové segmenty pro evropsko-japonský modul Lunar I-Hab. K modulu HALO budou nyní zřejmě připojeny obě jeho protilehlé koncové stěny. Přeprava modulu z výrobního závodu Thales Alenia Space do závodu hlavního dodavatele, společnosti Northrop Grumman v texaském Gilbertu, sklouzla na začátek roku 2025. V Gilbertu bude zahájena instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude podroben testům v tepelně vakuové komoře a poté se bude pokračovat v montáži vybavení. Připravenost ke společnému vynesení s modulem PPE raketou Falcon Heavy je odhadována na konec roku 2027.
Artemis 3
Už na září 2026 plánuje NASA misi Artemis 3, při níž by lunární lander Starship měl přistát s dvoučlennou posádkou v jižní polární oblasti Měsíce. Termín je však silně nereálný a odklad je na spadnutí.
NASA zúžila počet potenciálních oblastí poblíž jižního pólu Měsíce pro přistání Starship z třinácti na devět. V každé oblasti je několik potenciálních míst, v nichž by Starship mohla přistát. Tým pro výběr míst spolupracoval při identifikaci oblastí s vědeckými a průmyslovými partnery. Oblasti byly posouzeny z hlediska vědecké hodnoty a dostupnosti při misi.
U jižního pólu Měsíce je zcela odlišné prostředí oproti místům, v nichž astronauti přistávali během misí Apollo. Oblasti u jižního pólu nabízejí přístup k některým z nejstarších terénů na Měsíci, stejně jako k trvale zastíněným oblastem, které mohou obsahovat vodu a jiné sloučeniny.
Faktory v procesu výběru zahrnovaly vědecký potenciál oblasti, dostupnost startovního okna, vhodnost terénu, komunikační možnosti se Zemí a světelné podmínky. Geologický tým vyhodnotil oblasti přistání z hlediska jejich geologických charakteristik. Vybrané oblasti budou nadále zkoumány a hodnoceny z hlediska vědeckého přínosu a technických možností přistání.
Výběr konkrétních míst v oblastech bude záviset na cílovém datu startu, na němž závisí také konkrétní letová trajektorie a světelné podmíny na povrchu.
Zajímavostí je, že oblast, která v minulosti přitáhla velkou pozornost, Connecting Ridge sousedící s kráterem Shackleton, vypadla z původního seznamu. Na seznamu už nejsou ani blízké oblasti Connecting Ridge Extension a Peak Near Shackleton. Tato oblast byla mezitím vybrána pro přistání čínské sondy Chang’e 7, která sem má zamířit v roce 2026. K jižnímu pólu má v roce 2028 směřovat i Chang’e 8.
Na základně Starbase pokračují přípravy další lodi Starship, využitelné pro misi Artemis 3. Na 18. listopad 2024 je plánován let IFT-6, při kterém se společnost SpaceX pokusí o restart motoru Raptor. Smyslem zážehu je demonstrovat klíčovou schopnost deorbitačního zážehu, požadovanou pro první orbitální let Starship. Ten by mohl přijít na řadu při sedmé testovací misi.
Na březen 2025 připravuje SpaceX zahájení kampaně demonstračního přečerpávání kryogenních pohonných látek mezi dvěma Starship na oběžné dráze Země. Kampaň má být zahájena vynesením cílové Starship po startu ze Starbase. Dlouhodobější kosmický let cílové Starship má poskytnout data pro charakterizaci některých parametrů jejích schopností.
Po několika týdnech má být ze Starbase vynesena pronásledovací Starship, z níž má být palivo přečerpáno do cílové Starship. Hlavním cílem testu bude ověření, jaké množství paliva lze přečerpat a jaké množství se vypaří. Na základě výsledků testu plánují NASA a SpaceX provést v létě 2025 podrobný přezkum CDR.
Pro vynesení čtyřčlenné posádky na oběžnou dráhu Měsíce v rámci mise Artemis 3 je připravována loď Orion a její nosná raketa SLS Block 1. Zatímco ochrannou vrstvu materiálu Avcoat na tepelném štítu Orionu bude nutné opravit nebo vyměnit, výroba dílů pro centrální stupeň rakety SLS není kauzou s tepelným štítem Orionu ovlivněna.
Nádrž na kapalný vodík je připravena v buňce N budovy 131 v Michoud Assembly Facility na automatizovanou aplikaci vnější stříkané pěnové izolace. Při zahájení postřiku byl však zjištěn problém s nástroji, které aplikaci provádějí. Aplikační rychlost sprejového postřiku je koordinována s rychlostí otáčení nádrže v rotačním zařízení RATT. A zde byl zjištěn nesoulad. Pracovníci dodavatelské firmy se ihned pustili do opravy nástrojů. Po opravě bude nástřik pěny obnoven.
Výrobní proces nádrže na kapalný kyslík je oproti vodíkové nádrži několik měsíců pozadu. V nádrži byla dokončena instalace vnitřních přepážek z perforovaných plechů a 11. října byla nádrž vložena do čisticí buňky E v budově 110. V buňce byl vnitřek nádrže umytý, aby uvnitř nezůstaly žádné nečistoty. Po odstranění nečistot bude přístup dovnitř nádrže pouze v čistých prostorách.
Dalším krokem ve výrobě nádrže je instalace letových senzorů v budově 103. Poté bude nádrž přesunuta do buňky P v budově 131 k provedení robotického nástřiku základovou barvou. Nakonec bude v buňce N budovy 131 na vnější povrch nádrže aplikována vrstva tepelně izolační pěny.
Pokrok byl zaznamenán i v přípravě motorové sekce v budově SSPF v Kennedyho vesmírném středisku. Technici dokončili 30. října přišroubování jejího spodního dílu. Dokončena je také instalace čtyř plošin pro řízení vektoru tahu a pěti heliových lahví COPV pro pneumatický systém.
Další činností je svařování trubek přívodních potrubí a integrace kabelových svazků mezi oběma díly. Na vnějším povrchu motorové sekce se bude také pokračovat v lepení korkové ochranné vrstvy. Ta bude nakonec natřena bílou barvou.
Artemis 4
Při misi Artemis 4 má být k počáteční Gateway dopraven kromě Orionu s posádkou i mezinárodní obytný modul Lunar I-Hab.
V rámci vývoje horního stupně EUS pro nosnou raketu SLS Block 1B, která je přiřazena k této misi, byl ve svařovacím zařízení VAC v Michoud Assembly Facility svařen neletový ověřovací exemplář vodíkové nádrže tohoto nového horního stupně. Exemplář však nemusel být svařen celý. Pro ověření strukturální integrity svarů se skládal pouze z přední kupole a jednoho válcového dílu. Svařený exemplář byl vyjmut ze svářečky a v říjnu už byl VAC k dispozici pro svařování dílů pro centrální stupeň, přiřazený k misi Artemis 4.
Na listopad je ve VAC plánováno přivařit na konstrukci předního lemu pro centrální stupeň horní a spodní prstenec. V prosinci má následovat zahájení svařování vodíkové nádrže. Po jejím dokončení je plánováno, že na jaře 2025 bude svařena i kyslíková nádrž pro centrální stupeň.
Intertank je stále ve svém konstrukčním montážním přípravku v budově 103. Na prosinec je plánován jeho přesun do buňky G v budově 114 pro nanesení vnější pěnové izolace.
Motorová sekce byla 5. září přepravena člunem Pegasus z továrny MAF do Kennedyho vesmírného střediska. Protože v budově SSPF nebylo v té době volné místo, byla motorová sekce dočasně uskladněna v hlavní chodbě montážní haly VAB. Mezitím byla v SSPF spojena motorová sekce pro Artemis 3 se svým spodním dílem. Díky tomu se v budově uvolnilo místo a 15. října sem byla přesunuta motorová sekce pro Artemis 4. Nyní se pokračuje v jejím vybavování vnitřními systémy.
Na odstavné ploše v blízkosti montážní haly VAB v Kennedyho vesmírném středisku probíhá na podporu startu rakety SLS Block 1B montáž mobilní vypouštěcí plošiny ML-2. Na základně plošiny byla v říjnu sestavena podpěra pro věž. S použitím dvou jeřábů týmy postupně zvedaly jednotlivé strany podpěry a umisťovaly je na základnu. Konstrukční montáž podpěry byla zahájena 20. října a dokončena 25. října. Týmy se tak přiblížily k dalšímu velkému milníku – k manipulaci a připojení prvního modulu věže. K tomu by podle Bechtelu mělo dojít do konce letošního roku.
Po startu předchozí mise Artemis 3 bude pro podporu integrace nosné rakety SLS Block 1B v montážní hale VAB nutné překonfigurovat stávající přístupové plošiny a nainstalovat nové plošiny. NASA v současné době plánuje mezi misemi Artemis 3 a Artemis 4 dvouletou pauzu.
Artemis 5
Na pozadí rozpočtových problémů a vysoké ceny jednotlivých misí Artemis se odehrává určitá aktivita ve prospěch mise Artemis 5.
Zástupci ESA a Thales Alenia Space podepsali 14. října dodatek ke smlouvě, kterým se zvýšila hodnota kontraktu na výrobu modulu Lunar View o 164 milionů EUR. Dodatek smluvně zajišťuje zvětšení velikosti Lunar View, o kterém jsme psali již před dvěma roky. Podle ESA bylo zvětšení modulu umožněno rozhodnutím NASA vynést Lunar View spolu s lodí Orion nosnou raketou SLS Block 1B, která umožňuje dopravit ke Gateway těžší modul, než dříve plánovaná komerční nosná raketa.
Na základě smlouvy SPEC (Stages Production and Evolution Contract) a jejích dodatků Boeing dokončil a dodal dva centrální stupně pro rakety SLS, vyrábí centrální stupně pro Artemis 3 a Artemis 4 a obstarává materiály pro výrobu pátého centrálního stupně.
NASA původně plánovala uzavřít v letošním roce komerční smlouvu EPOC (Exploration Production and Operations Contract) se společností Deep Space Transport (což je společný podnik Boeingu a Northrop Grummanu) na výrobu a provoz nosných raket SLS pro Artemis 5 až Artemis 9. To se však nestalo. Zatímco je situace s EPOC v limbu, NASA v říjnu 2024 uzavřela s Boeingem další dodatek ke smlouvě SPEC. Tentokrát však nebyl dodatek sjednán na celou výrobu a dodání centrálního stupně.
Na základě dodatku má Boeing zahájit v prvním čtvrtletí 2025 v Michoud Assembly Facility z nakoupených panelů svařování válcové struktury motorové sekce a šroubování intertanku pro pátý centrální stupeň. Panely pro oba díly už byly dodány do MAF. S přístupem IDIQ, což je zkratka pro dodávku neurčitého množství, NASA může (a nemusí) objednávat další výrobní práce na stupni. Případný rozsah a cena práce by byly v objednávkách sjednávány průběžně.
V MAF by touto dobou už mohlo být dokončeno svařování kabiny Orionu pro Artemis 5. V červenci 2024 zbývalo provést poslední tři svary z celkem sedmi. Je tedy otázkou času, kdy NASA zveřejní fotografie kabiny.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/2024/11/core-stage-facility-expansion/
https://spaceflightnow.com/
https://x.com/
https://www.thalesaleniaspace.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Ga_zr8yXkAAGyuf?format=jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/artemis-iii-landing-region-candidates.jpg
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2024/10/iac24-axiomsuit.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/11/20241101_Starship_prop_transfer_small.jpeg
https://images-assets.nasa.gov/…BLDG131-107~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/MAF_20241011_CS3_Lox2CellE10/MAF_20241011_CS3_Lox2CellE10~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20241030-PH-GEB020001/KSC-20241030-PH-GEB020001~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20241030-PH-GEB020029/KSC-20241030-PH-GEB020029~medium.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GavpXb9WoAEOGZr?format=jpg
https://tas-static.thalesaleniaspace.com/…/esprit-module-on-the-gateway-copyright-thales-alenia-space_e.briot_.jpg
Možná to místy trochu drhne, ale pořád to jede a hlavně správným směrem. A tedy pořád bezva čtení!
„Zajímavostí je, že oblast, která v minulosti přitáhla velkou pozornost, Connecting Ridge sousedící s kráterem Shackleton, vypadla z původního seznamu.“
Takže For All Mankind definitivně padá, fakt žijeme na špatný časový ose. ¯\_(ツ)_/¯