křišťálová lupa

MIN
SEK

krátké zprávy

Zefiro-40

Evropská kosmická agentura 3. října oznámila, že společnost Avio, hlavní dodavatel pro raketu Vega, úspěšně otestovala motor Zefiro-40 v testovacím zařízení v Itálii. Prvotní analýza dat ukazuje, že motor fungoval podle očekávání.

Impulse Space

Společnost Impulse Space získala kontrakt v hodnotě 34,5 milionu dolarů na podporu dvou amerických vojenských vesmírných misí naplánovaných na rok 2026 v rámci 3. fáze dohody Small Business Innovation Research.

mPower Technology

Startup mPower Technology oznámil 3. října smlouvu s Airbus Netherlands BV na poskytování solárních modulů pro více než 200 družic. Na základě smlouvy bude společnost mPower dodávat Airbusu solární moduly DragonSCALES pro družice MDA Aurora.

Charter Space

Startup Charter Space zahájil beta testování svých vesmírných systémů a softwarové platformy pro správu programů. Platforma s názvem Ubik je navržena tak, aby pomáhala inženýrským týmům řídit a provádět vesmírné programy během jejich životního cyklu.

Ghost

Společnost Sierra Space oznámila 3. října, že si zajistila podporu od Výzkumné laboratoře vzdušných sil USA (AFRL) k rozvoji svého návrhu Ghost. Ghost má být schopen zůstat na oběžné dráze až pět let.

Návrhy teleskopů

NASA oznámila 3. října, že vybrala dva návrhy na rentgenové a infračervené vesmírné teleskopy pro další posouzení v rámci nové řady misí, které agentura nazývá Probe Explorers. Každý návrh obdrží 5 milionů dolarů na jednoroční studie.

Cert-2

United Launch Alliance je připravena na druhý zkušební start rakety Vulcan Centaur. Start je plánován na 4. října.

Orbit Aerospace

Společnost Orbit Aerospace získala kontrakt AFWERX v hodnotě 1,8 milionu dolarů na využití umělé inteligence k detekci a řízení anomálií během hypersonického letu při návratu svých zařízení do atmosféry.

PAM mise k ISS

Společnosti vyvíjející komerční vesmírné stanice chtějí, aby NASA nabídla více příležitostí k letům s prekurzorovými misemi na Mezinárodní vesmírnou stanici. K dnešnímu dni letěly tři tzv. mise PAM, všechny provedla společnost Axiom Space.

Kosmotýdeník 629 (30. 9. – 6. 10.)

Další týden směřuje ke svému konci, ale ještě než přijde pondělí, máme tu nedělní poledne. To znamená, že nemůže chybět tradiční Kosmotýdeník, který Vám shrne události končícího týdne a přinese informace, na které se v průběhu uplynulých sedmi dnů nedostalo. V hlavním tématu nás bude čekat zkouška motoru rakety Vega-C, který otevírá dveře jejímu návratu do služby. Řeč ale bude také o druhém certifikačním startu americké rakety Vulcan, nebo o přípravě dvou vědecky významných startů na raketách Falcon.

Schéma rakety Vega-C

Upravený raketový motor Zefiro-40, který se používá na druhém stupni raket Vega-C, prošel 3. října druhým úspěšným statickým zážehem. Test provedla firma Avio na svém testovacím stanovišti Salto di Quirra na Sardinii. Tento druhý zážeh navazoval na první zkoušku motoru, která proběhla v květnu 2024. Nyní tak mohla být uzavřena fáze kvalifikačních testů, které se zaměřovaly na vylepšený design trysky motorů Zefiro-40. Inženýři zatím stále pracují na podrobné analýze chování motoru během zkoušky, ovšem prvotní zhodnocení provedené po testu naznačuje, že se motor i jeho upravená tryska chovaly přesně podle očekávání.

Zefiro-40 měří na výšku 7,6 metru a je naplněn 36 tunami tuhých pohonných látek. Jedná se o jeden ze tří motorů na tuhé pohonné látky, které najdeme na raketě Vega-C. Tento motor byl vyvinut a vyroben firmou Avio v jejich výrobním závodě Colleferro u Říma. V rámci aktuální zkoušky byl motor instalován na horizontální testovací lavici. Zatímco první zkouška (z května letošního roku) byla provedena za vysokého pracovního tlaku s krátkým časem hoření, aktuální test byl proveden v režimu nižšího provozního tlaku s delší dobou hoření. Zdá se, že motor fungoval podle očekávání a v souladu s očekáváními. Dva zkušební zážehy jsou standardním postupem během přípravy motorů na tuhé pohonné látky na jejich provoz. To, že testy skončily úspěšně, znamená, že by Vega-C mohla odstartovat ještě před koncem letošního roku.

Vega-C představuje evoluci všestranné rodiny raket Vega, která vynáší na oběžnou dráhu především evropské družice sledující Zemi. Původní raketa Vega debutovala v roce 2012 a v průběhu následujících 12 let letěla 22×. Při svém posledním startu (letos 4. září) bezchybně vynesla na oběžnou dráhu třetí družici z rodiny Sentinel-2. Vega-C má navázat na odkaz raket Vega a zajistit Evropě všestranný a nezávislý přístup na oběžnou dráhu. Doplní také schopnosti raket z rodiny Ariane, čímž Evropa získá možnost dopravit jakoukoliv družici na jakoukoliv oběžnou dráhu.

Statický zážeh motoru Zefiro-40.

Raketa Vega-C nabízí oproti své předchůdkyni vyšší nosnost, větší objem nákladového prostoru a vyšší konkurenceschopnost. Vega-C startuje z Francouzské Guyany a využívá stejnou rampu jako původní Vega. Nová Vega-C posiluje samostatnost Evropy v kosmonautice tím, že podporuje nové možnosti misí. Vega-C se od klasické Vegy liší tím, že využívá dva nové motory na tuhé pohonné látky, nový aerodynamický kryt i vylepšenou pozemní infrastrukturu.

Agentura ESA zodpovídá za kvalifikaci rakety Vega i souvisejících systémů a také nakupuje služby související se starty pro mise evropských institucí. Vývojového programu Vega-C se účastnilo třináct členských států ESA: Belgie, Česká republika, Francie, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Norsko, Rakousko, Rumunsko, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko. Agentura ESA je zadavatelem vývoje raket Vega-C, podporuje jejich další vývoj i stávající využití a zároveň poskytuje technický dohled na základě svých třicetiletých zkušeností. Společnost Avio je hlavním dodavatelem a tvůrcem designu nosné rakety Vega-C. Společnost Arianespace je poskytovatelem služeb pro další start rakety Vega C, který je plánován do konce roku.

Statický zážeh motoru Zefiro-40.

Jen v rozestupu pár hodin se na internetu objevily fotografie z uzavírání dvou důležitých vědeckých sond do aerodynamických krytů. Starty evropské sondy Hera i amerického Europa Clipperu jsou naplánovány na příští týden (7. a 10. října), ale stále nad nimi visí otazník, protože Falcony 9 jsou stále uzemněné po anomálii, která potkala horní stupeň při deorbitačním zážehu mise Crew-9. Připomeňme ještě, že Hera má odstartovat na Falconu 9, zatímco Europa Clipper na Falconu Heavy. Ukládání obou sond do aerodynamického krytu bychom snad mohli považovat za dobré znamení. Nadějně vypadá také informace, že 4. října vypluly z přístavu Port Canaveral lodě Doug a GO Cosmos. U obou startů se budou všechny stupně zahazovat, takže dojde pouze k záchraně aerodynamických krytů. I kdyby se avizované termíny startů nestihly, není to žádná tragédie. Hera má čas na start do 27. října, Europa Clipper do 30. října.

3. října skončila možnost pro české studenty ve věku 13 – 18 let hlásit se do jedinečné akce, v rámci které mohou zažít let ve speciálně upraveném letounu po parabolické dráze a zažít tak výrazně sníženou gravitaci. Organizátoři následně oznámili, že se dohromady přihlásilo 861 chlapců a dívek z celé České republiky. Ty bude čekat několikakolový výběr, ze kterého vykrystalizuje finálová dvacítka, která bude oznámena na jaře příštího roku. Všem přihlášeným držíme palce a věříme, že se tato chvályhodná akce dočká časem nějakého dalšího pokračování.

Součástí Kosmotýdeníku je již několik let i přehled všech článků, které jsme na našem webu vydali v uplynulých sedmi dnech, aby Vám žádný neutekl. Nejprve jsme Vám nabídli přímý přenos z příletu mise Crew-9 k ISS a poté jsme se věnovali evropské misi Draco, která má pomoci odhalit tajemství spojená se zániky družic v atmosféře. Všem mladým studentům z ČR jsme připomněli možnost přihlásit se do jedinečné akce, při které mohou zažít stav snížené gravitace. Čtvrtým dílem pokračoval seriál věnovaný sovětskému programu Voschod a Vesmírné výzvy Vám zrekapitulovaly kosmonautické události ze září. Dočkali jste se také shrnutí příprav mise Artemis II za třetí čtvrtletí letošního roku a pozvali jsme Vás na sedmý ročník festivalu Czech Space Week. Je lodní doprava ekologická? Na to se snažil přinést odpověď náš další článek. V rámci živě a česky komentovaného přenosu jsme společně sledovali druhý start rakety Vulcan a řeč byla také o vypnutí přístroje PLS na sondě Voyager 2. Startu rakety Vulcan jsme se věnovali v článku, který přinesl povedené fotky ze startu i videa zachycující anomálii na jednom pomocném stupni. Ukázali jsme si také, že se NASA snaží najít druhou šanci pro dvojici sond Janus, připomněli jsme si také převoz mobilní vypouštěcí plošiny pro rakety SLS do haly VAB.

Pilotovaná testovací mise Artemis II je zase o kousek blíže. Do haly VAB byla v tomto týdnu přesunuta mobilní vypouštěcí plošině ML-1, která předtím strávila více než rok na startovní rampě 39B, kde probíhaly zkoušky nových systémů. Snad již za pár týdnů začne na této plošině skládání rakety SLS, která vynese kosmickou loď Orion. Na její palbě budou čtyři lidé, kteří se stanou po více než půl století od konce programu Apollo prvními lidmi uMěsíce.

Crawler transporter-2 doručil plošinu ML-1 do haly VAB.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Raketa Vulcan odstartovala 4. října ve 13:25 na druhou certifikační misi, kterou potřebuje, aby mohla vynášet vojenské náklady. Zhruba 38 sekund po startu došlo k poškození jednoho ze dvou pomocných motorů GEM-63XL na tuhé pohonné látky. Příčina anomálie zatím nebyla oznámena, ale na fungování rakety to naštěstí nemělo vliv. Vulcan i s horním stupněm Centaur V dosáhly plánované únikové dráhy od Země, na kterou byla dopravena hmotnostní maketa nákladu. Anomálii na pomocném motoru asi nejlépe zachytily kamery v přenosu kanálu nasaspaceflight.

Děkujeme za registraci!

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci!