sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Kosmotýdeník 623 (19. 8. – 25. 8.)

Juice

Některé týdny jsou důležitých kosmonautických událostí opravdu plné – tak jako tento. V pravidelném přehledu toho nejzajímavějšího kosmonautického dění uplynulých sedmi dní se podíváme na několik z nich. Kosmotýdeník si sice jako hlavní téma vybral průlet sondy Juice kolem Měsíce a Země, ale budeme se věnovat i palčivějším událostem. Ať už půjde o postupující přípravy na start mise Polaris Dawn, tak zejména rozhodnutí NASA o tom, že Starliner poletí od stanice bez posádky. V dalších tématech se můžete těšit i na přípravu prvního letu rakety New Glenn a pravidelné rubriky. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Juice prolétla kolem Země

K Zemi se přiblížila evropská sonda Juice, která sice letí k Jupiteru, ale využívá gravitačních asistencí. Nyní právě u Měsíce a zejména pak Země. Průlet proběhl 19. a 20. srpna. Jednalo se o první gravitační asistenci, kterou sonda na své cestě k Jupiteru provedla. Čekají ji však ještě další, třeba průlet kolem Venuše v srpnu 2025, druhý průlet kolem Země v září 2026 a třetí a poslední průlet kolem Země v lednu 2029. Využitím gravitačního manévru u Měsíce a Země se ušetřilo 100 – 150 kilogramů paliva. Během průletu nad Měsícem se sonda pohybovala jen 750 kilometrů nad jeho povrchem. Při nejbližším přiblížení během průletu kolem Země bylo dosaženo vzdálenosti „jen“ 6 840 kilometrů nad povrchem. Nynější průlet byla skvělá příležitost nejen ke změně dráhy kolem Slunce, ale i k tomu zjistit, jak fungují různé vědecké přístroje a kamery a ověřit jejich aktivitu přímo během reálného průletu kolem nějakého tělesa. Během obou průletů bylo pořízeno mnoho snímků, které stojí za prohlídku.

Snímek povrchu Měsíce pořízený přístrojem JANUS

Jak už bylo řečeno, průlet byl využit zejména k ověření funkčnosti různých vědeckých přístrojů a kamer. Ale například hlavním cílem přístroje JANUS během průletu kolem Měsíce a Země bylo vyhodnotit, jak dobře přístroj funguje, nikoliv provádět vědecká měření. Proto JANUS pořizoval snímky s různým nastavením kamery a v různých časových intervalech. V některých případech výzkumníci snímky záměrně „rozmazali“, aby mohli otestovat algoritmy pro obnovu rozlišení. V jiných případech snímek částečně přesvítili, aby mohli studovat pořízené fotografie z míst s tmavým povrchem.

Cíle přístroje JANUS nejsou malé. Vědecký tým doufá, že změní naše znalosti o Jupiterových ledových měsících tím, že je zachytí s rozlišením a detaily padesátkrát vyššími než předchozí kamery vyslané k Jupiteru. Kamera je vybavena palubním počítačem, který řídí všechny funkce přístroje, zpracovává příkazy a odesílá data na Zemi.

Při snímkování našeho vlastního Měsíce, který nemá atmosféru, si JANUS mohl vyzkoušet, jak bude fungovat u Ganymedu, Callisto a Europy. Naproti tomu samotný Jupiter má obrovskou, bouřlivou atmosféru. Podobně jako Země, kde si snímky pořízenými přístrojem JANUS mohla sonda lépe nacvičit fotografování různých vrstev a složek Jupiterovy atmosféry.

Další kamerou, která byla vyzkoušena vůbec poprvé, byla NavCam. Ta bude mít zásadní význam pro řízení Juice kolem ledových měsíců Jupiteru. Juice absolvuje rekordních 35 průletů kolem měsíců Ganymedes, Europa a Callisto, což vyžaduje mimořádně přesnou navigaci. K dosažení tak vysoké přesnosti tak daleko od Země nebude stačit navigace pomocí přímého řízení ze Země. Při průletu kolem každého ledového měsíce bude kamera NavCam pořizovat snímky, které Juice na palubě zpracuje a podle nich upřesní svou trajektorii. Přestože kamera NavCam nebyla tento týden k navigaci kolem naší planety potřeba, průlet kolem Měsíce a Země poskytl skvělou příležitost k jejímu vyzkoušení. Tým ESA pro letovou dynamiku si mohl procvičit ovládání kamery a vědci ESA mohli získat krásné fotografie Měsíce a Země, které doplní snímky z monitorovacích kamer Juice.

Snímek oblačnosti v zemské atmosféře z kamery NavCam
Snímek oblačnosti v zemské atmosféře z kamery NavCam

Nejen JANUS a NavCam se během průletu snažily. Například monitorovací kamera Juice 1 (JMC1) pořídila 19. srpna 2024 níže přiložený snímek krátce poté, co se sonda Juice nejvíce přiblížila k Měsíci. Tento úspěšný průlet kolem Měsíce mírně upravil dráhu Juice, aby se dostala na správný kurz pro průlet kolem Země, který proběhl o den později, 20. srpna 2024.

Snímek Měsíce z inženýrské kamery sondy Juice
Snímek Měsíce z inženýrské kamery sondy Juice

Na snímku jsou patrné barevné rozdíly v rozsáhlých útvarech na měsíčním povrchu. A přitom monitorovací kamery Juice byly určeny ke sledování různých ramen a antén sondy, zejména během náročného období rozkládání všech součástí po startu. Nebyly určeny k provádění vědeckých výzkumů ani k pořizování snímků Měsíce. Stejný příklad je i NavCam, která je určena pro navigační účely a schopnost pořizovat pěkné snímky je jen bonusem.

Kamera JMC1 je umístěna na „přední straně“ sondy a hledí šikmo vzhůru do zorného pole, v němž jsou vidět rozmístěné antény a v závislosti na jeho orientaci i část jednoho ze slunečních panelů. Kamera vytváří snímky v rozlišení 1024 × 1024 pixelů. Výše ukázaný snímek ukazuje mírně zpracovanou fotografii tak, aby vynikly různé povrchy Měsíce. Ostatní snímky jsou neupravené a nezpracované fotografie.

Snímek Měsíce z kamery NavCam
Snímek Měsíce z kamery NavCam
Snímek Země z navigační kamery NavCam
Snímek Země z navigační kamery NavCam

Dvě lodě Dragon 2 určené pro dva pilotované kosmické lety. Unikátní obraz ukazující úspěšnou produkci společnosti SpaceX. Loď Resilience je určená ke startu, který proběhne už 27. srpna a ponese misi Polaris Dawn. Bude to první komerční výprava, v rámci které dojde k výstupu do volného prostoru. Více o ní píšeme ve videu týdne. Loď Freedom je určená pro start s posádkou mise Crew-9. Cílem je samozřejmě Mezinárodní kosmická stanice. Loď však poletí jen se dvěma členy posádky na palubě, což jsme se dozvěděli v sobotu večer. Původně plánovaná klasická rotační výprava dlouhodobých expedic na ISS byla totiž narušena problémy s lodí Starliner. Tato loď se při své první certifikační pilotované misi setkala s několika technickými problémy, které vedly NASA k rozhodnutí, že se loď zpět vrátí v nepilotovaném režimu, tedy bez posádky. Sunita Williams a Butch Wilmore se vrátí na palubě právě připravované mise Crew-9. Ta odstartuje s Američankou Zenou Cardman a Rusem Aleksandrem Gorbunovem. Posádka Starlineru tak s posádkou Crew-9 stráví na ISS půlroční dlouhodobou expedici a společně se pak vrátí v únoru 2025.

Svoji připravených pilotovaných lodí Dragon 2 k dvěma rozdílným pilotovaným výpravám
Dvojice připravených pilotovaných lodí Dragon 2 k dvěma rozdílným pilotovaným výpravám
Představa o rozložení nákladu během prvního letu rakety New Glenn
Představa o rozložení nákladu během prvního letu rakety New Glenn

Snímek napravo představuje přibližnou (neoficiální) představu o tom, jak bude vypadat náklad při prvním startu rakety New Glenn společnosti Blue Origin. Představa vychází z rozměrů aerodynamického krytu a rozměrů nákladu – dvojice sond EscaPADE. První start tohoto nového těžkého nosiče, který bude poháněn metanovými motory BE-4, by měl proběhnout už na podzim. Společnost v týdnu oznámila, že by to mělo být ne dříve než 13. října. Nákladem je nízkonákladová mise NASA, která zamíří k Marsu. Cílem je otestovat smysluplnost levných malých planetárních misí. Dvojice sond bude studovat jedinečnou magnetosféru Marsu a to, jak sluneční vítr přispěl ke ztrátě většiny atmosféry planety v průběhu historie sluneční soustavy. Hmotnost každé sondy je zhruba 550 kilogramů včetně paliva. Rozměry jsou 60 x 70 x 90 cm.

V této rubrice naleznete tradiční přehled všech článků, které v uplynulých sedmi dnech vyšly na webu. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je připomenout. Chcete pomoc kosmické misi evropského teleskopu Euclid? Tak to vám ESA nabízí zajímavou možnost, jak se zapojit. Jednou z hlavních událostí týdne byl průlet sondy JUICE kolem Měsíce a Země. Vydali jsme pro vás článek, co vše bylo třeba o takovém průletu vědět. Evropa také připravuje další šikovnou družici Sentinel – tentokrát Sentinel 2C. Zařízení bylo v tomto týdnu úspěšně natankováno. V dalším díle seriálu mapujícím náklad prvního letu Ariane 6 jsme se podívali na experiment LiFi. Evropská soukromá společnost RFA měla tento týden velmi špatný průběh testování jejich prvního nosiče RFA One. Při testu stupeň zahořel a poničil i rampu. NASA vybrala náklad pro první mise velkého nákladního lunárního landeru od společnosti Blue Origin. ULA se může pochlubit úspěšným procesem skládání druhého exempláře nového nosiče Vulcan, který vyrazí na svoji druhou certifikační misi. Americká sonda Juno nadále úspěšně pracuje u planety Jupiter. Evropské přístroje ji pomáhají vidět radiaci kolem této planety. V Evropě byl dokončen třetí servisní modul pro loď Orion a vydává se na cestu do USA. Letní seriál TOP5 tentokrát představil pětici fyziků, kteří nejvíce ovlivnili kosmonautiku. Agentura NASA oznámila, že vybrala další tři firmy, které budou poskytovat služby v podobě vynášení nákladů v rámci kontraktu VADR. Příprava unikátní komerční pilotované mise Polaris Dawn se dostává do závěrečných fází. Na kosmodrom totiž dorazila celá posádka. A v sobotu večer jsme sledovali oznámení NASA o osudu posádky a lodi prvního pilotovaného Starlineru. Výsledkem bylo rozhodnutí o tom, že se Starliner vrátí bez posádky a ta místo toho poletí v pilotovaném Dragonu. Závěrům jsme se věnovali v článku hned v neděli ráno.

SpaceX dokončila stavbu druhé obslužné věže na základně Boca Chica přidáním posledního (devátého) segmentu. Výška konstrukce je tak kompletní, ale zbývá dokončit řadu systémů v zázemí i na samotné rampě. Chybí například obslužná a chytací ramena. Druhá rampa umožní vyšší kadenci startů, ale hlavně zastupitelnost. Už při pátém integračním letu, který by mohl proběhnout v září, se nosič Super Heavy pokusí přistát zpět na místě svého startu. S jeho přistáním mají pomoci obslužná ramena rampy. Riskantní operace může vést k poškození rampy a tak se druhá rampa bude jistě hodit.

druhá obslužná věž na Boca Chica

Již 27. srpna by měla odstartovat komerční mise Polaris Dawn, v rámci které se lidé podívají nejdále od letu mise Apollo 17 (na vyšší oběžnou dráhu Země) a jako první komerční mise provede výstup do volného prostoru. Ambiciózní zhruba pětidenní mise využije také nové skafandry SpaceX, které jsou navržené pro výstup do volného prostoru s „pupeční šňůrou“. Nebudou tedy mít velké batohy s potřebnými systémy. Tlak, vzduch a energii jim bude dodávat kabel přímo z lodi. Video níže vyšlo v tomto týdnu, kdy se také konala tisková konference s posádkou, která se v této chvíli nachází již na floridském kosmodromu.

1 Komentář
24 dní před

Rozhodně zajímavá novinka je také to, že Číně se zřejmě nakonec podařilo dostat dvojici DRO-A a DRO-B na oběžnou dráhu Měsíce, ač to tak kvůli chybě horního stupně po březnovém startu moc nevypadalo.