Další týden utekl jako voda a pro vás je v nedělní poledne přichystán pravidelný týdenní souhrn toho, co zajímavého přinesla kosmonautika. Kosmotýdeník si tentokrát jako hlavní téma vzal poněkud smutnou ale možná očekávanou zprávu o zrušení velmi specifické mise dearMoon, která měla vzít osm umělců a kreativců a japonského miliardáře na oblet Měsíce pomocí lodě Starship. Podíváme se také na včerejší odklad startu lodě Starliner, která měla vyrazit na svoji první pilotovanou misi. Věnovat se budeme i testování jedné makety modulu pro stanici Gateway. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Mise dearMoon zrušena
V roce 2018 japonský miliardář Júsaku Maezawa vyhlásil misi, která měla být první čistě civilní výpravou do hlubšího vesmíru, respektive do lunární oblasti. Plán byl relativně jednoduchý. V roce 2023 měla odstartovat pilotovaná Starship s devíti cestujícími, kteří by se vydali po dráze volného návratu kolem Měsíce a pak přeletěli zpět k Zemi. Posádka měla být tvořena umělci a kreativci, které měl doprovázet sám Maezawa. Ten k výběru posádky řekl, že očekává, že zkušenost z tohoto letu inspirují cestující k vytvoření něčeho nového. V případě úspěchu by umělecká díla byla nějakou dobu vystavena po návratu zpět na Zemi s cílem podporovat mír po celém světě. Start plánovaný na rok 2023 se však nestihl. Později byl odložen na dobu, až skončí testování Super Heavy Starship a v sobotu byl celý projekt zrušen. Vývoj celého systému Super Heavy Starship se nakonec ukázal mnohem náročnější, než Maezawa očekával a než Elon Musk tvrdil.
V oficiálním oznámení zaznělo: „Bohužel plánovaný datum startu v roce 2023 se stal neproveditelným a bez jistoty časového plánu v blízké budoucnosti Maezawa s těžkým srdcem učinil nevyhnutelné rozhodnutí projekt zrušit. Všem, kteří tento projekt podporovali a těšili se na tento počin, se upřímně omlouváme a vážíme si jich.
Přestože je projekt dearMoon zrušen, Maezawa a členové posádky dearMoon budou i nadále pokračovat ve svých výzvách ve svých oborech. Budeme chovat hlubokou úctu ke společnosti SpaceX, která se bude i nadále pouštět do neprobádaných oblastí, zatímco my sami se přesuneme k další výzvě.“
Zdá se tedy, že projekt skončil na klasickém problému Elona Muska, který rád hýří optimistickými a většinou nerealistickými termíny. Když byl vyhlašován termín startu této mise, plánovala se Starship ještě z kompozitních materiálů a byla tvarově značně odlišná od toho, jak jí vidíme dnes. Maezawa tak mohl sledovat celou fascinující cestu projektu Super Heavy Starship s četnými změnami plánované podoby a také se stále většími odklady a vršícími se novými problémy. Zrušení se nyní jeví jako rozhodnutí po zralé úvaze, kdy je stále jasnější, že bude trvat ještě několik let, než do Starship poprvé usednou lidé.
Zajímavé také je, že spolupráce japonského miliardáře s Elonem Muskem začala ještě před zmíněným rokem 2018. V roce 2017 se totiž plánovala skromnější mise, při které by na Falconu Heavy byla k obletu kolem Měsíce vynesena loď Crew Dragon s Maezawou a druhým členem posádky na palubě. Nicméně krátce poté bylo rozhodnuto, že Falcon Heavy nebude certifikován pro lety s lidmi. Maezawa tak své plány musel měnit ještě před oznámením mise dearMoon.
Mezi členy posádky byla řada zajímavých jmen. Pro Českou republiku to byl zcela jistě Yemi A.D., významný český choreograf, herec, výtvarný umělec, umělecký režisér a performer. Jeho nejvýznamnější počiny spadají do tance a choreografie, která je uznávána v řadě zemí celého světa. V rámci projektu daerMoon měl šanci se stát prvním Čechem u Měsíce. Kosmonautickou komunitu zase zaujal Timm Dodd, významný popularizátor a fotograf, který je kosmonautické komunitě znám především pod přezdívkou Everyday Astronaut.
Na závěr ještě připomeňme, že dearMoon není jediná komerční plánovaná mise pro Starship. Aktuálně probíhají přípravy na let Crew Dragonu s posádkou miliardáře Jareda Isaacmana s označením Polaris Dawn. Při této misi má mimo jiné dojít k prvnímu čistě komerčnímu výstupu do volného prostoru. Komerční projekt Polaris však obsahuje více misí a mezi nimi i ty, které mají letět na Starship – Jared a jeho posádka má být ostatně vůbec první posádkou této lodě. Nicméně na rozdíl od DearMoon není Starship stěžejní pro naplnění alespoň části plánu programu. Plánuje se také mise s Denisem Titem.
Kosmický přehled týdne:
V sobotu byl připravován další pokus o start pilotované kosmické lodi Starliner, která se měla vydat na první pilotovanou a tedy certifikační misi CFT. Cílem byla Mezinárodní kosmická stanice a startovat se mělo v 18:25 SELČ. Nicméně v čase T-3:50 byl zastaven odpočet. Automatika přerušila startovní sekvenci kvůli tomu, že „počítač označený jako pozemní startovací sekvencer se nenačetl do správné provozní konfigurace po přechodu do terminálního odpočítávání“. Jedná se tedy o chybu, která nesouvisí s lodí ani raketou a jde o pozemní vybavení. Kvůli tomu, že Atlas V měl okamžité startovací okno k ISS, byl start odložen o jeden den na neděli v 18:03 SELČ. Nicméně ještě ten večer se NASA, ULA a Boeing dohodly, že bude start odložen nejdříve na 5. června, kvůli lepšímu pochopení problému.
Nebyl to však jediný problém, který se při tomto odpočtu řešil. NASA, Boeing a United Launch Alliance během odpočítávání řešily další drobné problémy. Asi dvě hodiny před plánovaným startem ohlásili řídící startu problém s ventily, které řídí průtok kapalného kyslíku a kapalného vodíku do horního stupně Centaur. Inženýři dospěli k závěru, že vadné senzory způsobily uzavření ventilů, a přepnuli na záložní sadu senzorů, což umožnilo obnovení doplňování paliva. Necelých 20 minut před startem zaznamenali řídicí pracovníci kosmické lodi problém s ventilátory, které zajišťují cirkulaci vzduchu v přetlakových skafandrech, které měli Butch Wilmore a Sunita Williams na sobě. O několik minut později ventilátory opět fungovaly. Únik helia, který byl zjištěn po předchozím zrušeném pokusu o start 6. května, nebyl při tomto pokusu o start důvodem k přerušení odpočtu. Řízení startu hlásilo, že míra úniku byla přijatelná a ve skutečnosti se zdálo, že se oproti minulému pokusu snížila.
Dodejme ještě, že případný skluz za 6. červen by mohl vést k podstatně delšímu zpoždění. Steve Stich, manažer programu komerčních pilotovaných letů NASA, na brífinku před startem 31. května uvedl, že ULA bude potřebovat čas na výměnu akumulátorů v raketě, pokud loď neodstartuje do 6. června. Gary Wentz, viceprezident pro vládní a komerční programy ve společnosti ULA, uvedl, že práce na výměně potrvají asi 10 dní. Představitelé NASA již dříve v tomto roce uvedli, že potřebují dokončit certifikaci Starlineru do listopadu nebo prosince, aby první operační mise mohla odstartovat počátkem roku 2025, jak je v současnosti plánováno. Na brífinku před startem 31. května Stich odmítl říci, zda tento harmonogram vydrží i se zpožděním startu CFT. „To bude něco, na čem budeme pracovat po letu,“ řekl o certifikaci. „Cesta ke Starlineru-1 vede jednoznačně přes Crew Flight Test. To je to nejdůležitější, co máme nyní za úkol.“ Mark Nappi, viceprezident společnosti Boeing a vedoucí programu komerčních pilotovaných letů uvedl, že 80 % plánu certifikace je již hotovo a má být dokončeno do listopadu, ale zbytek závisí na tom, co se stane během mise CFT, včetně toho, jaké anomálie během letu se vyskytnou.
Hubbleův kosmický dalekohled přešel 24. května do nouzového režimu. To způsobily problémy s měřením telemetrických údajů jednoho z jeho tří aktuálně funkčních gyroskopů.
V 00:23 SELČ na odvrácené straně Měsíce úspěšně přistál čínský lunární lander Chang’e 6. Jedná se o čtvrté úspěšné lunární přistání Číny v řadě a druhé na odvrácené straně. Cílem této mise je navíc odebrat vzorky a ty následně dopravit zpět na Zemi. Pokud se to podaří, stane se Čína prvním státem, kterému se odběr vzorků na odvrácené straně Měsíce a jejich doprava na Zemi podařil. Informace o misi jsou však velmi skromné.
Here it is. The footage of Chang’e-6 landing https://t.co/dMtRTDzS9I pic.twitter.com/ofrZObYs0i
— China ‚N Asia Spaceflight ️ (@CNSpaceflight) June 2, 2024
(1/4) První větší doplnění informací k čínské lunární misi Chang’e 6 (Čchang-e). Podle zatím neoficiálních informací přistál lander necelých 20 km severoseverovýchodně od plánovaného místa. Tedy 41°38′ j.š. a 153°59′ z.d. namísto 42°06′ j.š. a 154°24′ z.d. pic.twitter.com/paOY0fEa6K
— Michal Vaclavik (@Kosmo_Michal) June 2, 2024
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice naleznete přehled všech článků, a tedy i témat, kterým jsme se již věnovali formou pravidelně vycházejících článků. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní shrnout. Začali jsme průzkumem dalšího projektu z programu NIAC, který podporuje pokročilé a v současnosti stěží realizovatelné nápady. Americká sonda Psyche úspěšně prošla šest měsíců trvající kontrolou technického stavu a ukázalo se, že je po startu v naprostém pořádku a nic ji nemusí omezovat. Proto mohla aktivovat své iontové motory. Firma RFA se pochlubila videem, které zaznamenává úspěšný statický zážeh jejich prvního stupně se čtyřmi motory Helix. V úterý jsme se podívali na další z položek nákladů, které jako první vynese nová evropská raketa Ariane 6. Také jsme vás zvali na květnovou Kosmoschůzku. Živě a česky jsme vám okomentovali start rakety Falcon 9, která vynášela evropsko-japonskou misi EarthCARE. Cenný balíček k rozbalení dorazil na Floridu. Jde samozřejmě o všemi očekávanou sondu Europa Clipper. Živě a česky jsme sledovali start rakety Sojuz 2-1A, která vynášela automatickou nákladní loď Progress MS-27. Evropské sondě Solar orbiter se vůbec poprvé v historii podařilo najít souvislost mezi měřením slunečního větru v jejím okolí a snímky slunečního povrchu ve vysokém rozlišení z velké blízkosti. Antarktida a Arktida jsou významnými regulátory světového klimatu. Zákonitosti fungování tohoto procesu jsou však složité, a ne zcela prozkoumané. K jejich studiu poslouží mise PREFIRE. Sonda OSIRIS-APEX úspěšně zvládla přiblížení ke Slunci a nyní je v pořádku na cestě ke svému dalšímu cíli. Poslední pátek v měsíci přinesl tradiční Pokec s Kosmonautixem. V sobotu jsme Živě a česky sledovali přílet nákladní lodi Progress MS-27 k Mezinárodní kosmické stanici. Taktéž v sobotu jsme se zajímali, zda Gaia dokáže změřit gravitační vlny. Týden jsme uzavřeli vydáním nového dílu seriálu Vesmírné výzvy.
Snímek týdne:
Tentokrát bude snímek týdne z Evropy a ještě k tomu z makety. V Evropě se totiž zkoušelo, jak se bude žít a pracovat v modulu Lunar I-Hab pro stanici Gateway, která bude obíhat u Měsíce. V italském Turíně se sešli zástupci ESA a astronauti a zkoušeli obyvatelnost a použitelnost tohoto klíčového prvku nové stanice. Zpětná vazba od astronautů pomůže inženýrům z Thales Alenia Space, kde se tato pracovní maketa nalézá, činit informovaná rozhodnutí ohledně výbavy interiéru, identifikovat potenciální problémy a zapracovat případná vylepšení. Do těchto důležitých testů se zapojili astronauti Luca Parmitano z ESA a Stanley G. Love z NASA. Přítomni byli také dva členové nové generace astronautů ESA, Rosemary Coogan a Marcus Wandt. Po dokončení těchto testů bude maketa modulu upravena, aby v ní mohl probíhat konkrétnější výcvik a simulace složitější situací.
Video týdne:
Videem týdne je rozhodně statický zážeh, který provedla firma RFA (Rocket Factory Augsburg). Ta provedla zážeh nového prvního stupně, který pohání čtyři motory Helix. Více jsme o testu psali zde.
Zdroje informací:
https://dearmoon.earth/
https://spaceexplored.com/
https://spacenews.com/
Zdroje obrázků:
https://dearmoon.earth/img/starshipSuit/starship_4_pc.jpg
https://dearmoon.earth/img/starshipSuit/starship_0_pc.jpg
https://www.esa.int/…/New_milestone_for_the_Gateway_life_inside_Lunar_I-Hab
https://pbs.twimg.com/media/GPALesGX0AEv0p8?format=jpg&name=large
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…6661062E
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…666116E5
Srovnání projektů Polari a dearMoon je jednoduchou a vševypovýdající odpovědí na to, proč Polaris úspěšně běží a na druhé straně projekty typu dearMoon (stejně tak nejrůtnější „projekty“ letů naprosto šílených složení posádek k Marsu, etc.) jsou jen mediálními bublinami.
Vždycky mě překvapí, že i lidé s vhledem do kosmonautiky je dokáží brát vážně.
Myslím si, že Maezawa brzo poletí s Axiomem. Ten připravuje čistě japonský nebo asijský let k ISS, velitelem bude Koiči Wakata, kterého nedávno angažovali.
To by bylo překvapením. Axiom nedělá vesmírnou turistiku.