První snímek od sondy Psyche

4. prosince pořídila americká sonda Psyche své první fotografie. V době, kdy se dočkala milníku zvaného první světlo (first light), byla od Země vzdálená 26 milionů kilometrů. tento milník byl jedním z mnoha, které inženýři potřebují dokončit, než sonda dorazí ke svému cíli – kovové planetce 16 Psyche. Sonda by měla k této planetce obíhající kolem Slunce mezi Marsem a Jupiterem přiletět v roce 2029. Psyche byla vynesena 13. října raketou Falcon Heavy z floridské rampy 39A. Několik hodin po startu sonda vstoupila do fáze prvotních kontrol systémů, která má trvat zhruba 100 dní. V této fázi inženýři testují palubní přístroje a systémy, aby si ověřili, že fungují správně. Právě zkouška kamer byla posledním krokem, který měl být v této fázi dokončen.

„První světlo“ multispekrálního snímkovače sondy Psyche. První snímky z obou kamer byly spojeny do jednoho obrázku.

„První světlo“ multispekrálního snímkovače sondy Psyche. První snímky z obou kamer byly spojeny do jednoho obrázku.
Zdroj: https://d2pn8kiwq2w21t.cloudfront.net/

Snímek nad tímto odstavcem zachycuje první snímek pořízený sondou Psyche. Jedná se o pohled do souhvězdí Ryb, který nám nabídl přístroj Multispectral Imager. Snímkování této konkrétní oblasti vesmíru nebylo plánováno. Zorné pole přístroje prostě mířilo tímto směrem, když bylo zařízení poprvé aktivováno. Každá ze dvou kamer přístroje pořídila jeden snímek a oba pak byly spojeny do jednoho většího obrázku. „Tyto první snímky jsou jako otevření opony,“ říká Jim Bell, vedoucí snímkovacího přístroje sondy Psyche z Arizona State University a dodává: „Pro tým který navrhl a provozuje tento sofistikovaný přístroj, je první světlo fascinující. Kontrolu snímků zahajujeme focením hvězd jako v tomto případě. Později v roce 2026 pořídíme testovací snímky Marsu, kolem kterého sonda proletí. A nakonec v roce 2029 dostaneme ty vůbec nejočekávanější snímky – našeho cíle, tedy planetky Psyche. Těšíme se na sdílení všech těch úžasných pohledů s veřejností.

Prví snímek ze sondy Psyche s popisky hvězd.

Prví snímek ze sondy Psyche s popisky hvězd.
Zdroj: https://d2pn8kiwq2w21t.cloudfront.net/

Tým celkem pořídil 68 snímků za účelem zkoušek a kalibrace přístroje i jeho filtrů. Právě s pomocí filtrů budou moci vědci pozorovat planetku 16 Psyche v různých vlnových délkách záření, což jim pomůže s analýzou složení povrchu planetky. Kromě toho budou kamery sondy Psyche využity ke studiu geologie a historie 16 Psyche především tím, že vytvoří 3D mapu planetky. Multispektrální snímač sondy Psyche bude sloužit nejen k pořizování vědecky cenných snímků, ale poslouží i jako klíčový prvek optické navigace. Ve jménu zálohování je sonda vybavena i dvojicí kamer, které by bylo možné k tomuto důležitému úkolu využít.

Gamma a neutronový spektrometr GRNS ze sondy Psyche.

Gamma a neutronový spektrometr GRNS ze sondy Psyche.
Zdroj: https://psyche.asu.edu/

Sonda Psyche na sebe upozornila už v polovině listopadu, když úspěšně otestovala technologický demonstrátor DSOC pro laserovou komunikaci na vzdálenost 16 milionů kilometrů. To však není jediný rekord, kterého sonda dosáhla. Když 8. listopadu aktivovala dva ze svých čtyř Hallových motorů (speciální typ iontového motoru), bylo to poprvé, kdy byl tento typ pohonu použit dále než na oběžné dráze Měsíce. Ale zpět k vědeckým přístrojům. Kromě již zmíněného multispektrálního snímače (a technologického demonstrátoru DSOC) nese sonda Psyche další tři vědecké aparáty. Magnetometr bude měřit magnetické pole planetky, Gamma a neutronový spektrometr GRNS umožní vědcům určit chemické složení planetky a rádiový komunikační systém v pásmu X poslouží k měření gravitačního pole planetky.

Krátce poté, co byl koncem října aktivován magnetometr, zachytil magnetický signál způsobený sluneční erupcí. To nejen naznačilo, že přístroj funguje a je schopen detekovat i malé změny magnetického pole, ale také potvrdilo, že sonda sama nevytváří magnetické pole, které by rušilo měření. Právě druhé tvrzení nebylo možné ověřit na Zemi kvůli magnetickému poli naší planety. Mezi 6. a 27. listopadem byl gamma spektrometr z přístroje GRNS aktivován a poprvé začal sbírat data. „Nasbírané údaje nám ukazují, že máme opravdu hodně schopný přístroj. Data nám poslouží ke zpřesnění výpočtů, jak citlivý bude, až se dostane k planetce Psyche,“ uvedl vedoucí přístroje GRNS, David Lawrence z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory. Dalším krokem, ke kterému by mělo dojít v tomto týdnu, je aktivace neutronového spektrometru, který je součástí GRNS.