Vzorky z planetky Bennu dorazily na Zemi

Po letech tvrdé práce naplněných očekáváním velkého finále se tým zodpovědný za misi OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification and Security – Regolith Explorer) dočkal. Na Zemi (konkrétně v plánované uzavřené oblasti Utah Test and Training Range nedaleko Salt Lake City, která spadá pod ministerstvo obrany) dosedlo v neděli 24. září v 16:52 SELČ návratové pouzdro s kameny a prachem, které zmíněná sonda odebrala v roce 2020 na planetce Bennu. Na našem webu jste měli možnost celou událost sledovat v přímém přenosu od NASA i v psaném přenosu. Dnes si celou událost zrekapitulujeme a nabídneme Vám také informace o tom, co se dělo po samotném přistání a jaký bude další postup.

Balení pouzdra pro odvoz vrtulníkem.

Zhruba hodinu a půl po přistání bylo hermeticky těsné pouzdro přepraveno vrtulníkem do dočasné čisté místnosti, která byla zřízena v hangáru na Utah Test and Training Range, aby došlo k jeho připojení na neustálý proud dusíku. Zajištění takzvaného „dusíkového proplachování“ (nitrogen purge) bylo jedním z nejdůležitějších úkolů, které měli experti naplánované na první den po přistání. Výhodou dusíku je, že tento plyn je značně netečný a nereaguje s jinými chemickými látkami. Jeho neustálé proudění do kontejneru na vzorky v návratovém pouzdře zajistí, že se do něj nedostane znečištění z naší atmosféry a vzorky tak zůstanou vzorně čisté pro vědeckou analýzu.

Transport zabaleného návratového pouzdra do dočasné čisté místnosti.

Vzorky planetky Bennu, které v neděli přistály v Utahu, pomohou vědcům po celém světě provádět výzkumy, které pomohou lépe porozumět vzniku a vývoji planet, ale i původu organických látek a vody, což jsou látky, které ve výsledku vedly ke vzniku pozemského života. Z poznatků bude těžit i lidstvo jako celek, jelikož se dozvíme další informace o potenciálně nebezpečných planetkách.

Gratuluji týmu kolem sondy OSIRIS-REx k naprosto vzorné misi. Šlo o první americkou misi, která na Zemi dopravila vzorky z planetky. Získané poznatky prohloubí naše chápání původu Sluneční soustavy a jejího vzniku. Nesmíme zapomínat, že planetka Bennu je potenciálně nebezpečná. To, co se o ní dozvíme z jejích vzorků, nám pomůže lépe porozumět typům planetek, které by nám jednou mohly zkřížit cestu,“ uvedl administrátor NASA, Bill Nelson a dodal: „Když se nám vrátilo pouzdro sondy OSIRIS-REx, do startu mise Psyche zbývá jen pár dní, zanedlouho si připomeneme roční výročí nárazu sondy DART a sonda Lucy se v listopadu přiblíží svému prvnímu cíli, tak můžeme říct, že planetkový podzim je v plném proudu. Tyto mise znovu prokázaly, že NASA dělá velké věci. Věci, které nás inspirují a sjednocují. Věci, které ukazují, že nic není nedosažitelné, pokud spolupracujeme.

Vzorek z planetky Bennu (NASA odhaduje přibližně 250 gramů) byl v neotevřeném kontejneru v průběhu pondělí 25. září letecky přepraven na Johnsonovo středisko v Houstonu. Tady v čisté místnosti budou mít vědci za úkol otevřít kontejner, vyjmout a zvážit vzorek. Poté na ně bude čekat vytvoření inventáře kamenů a prachu. Postupně pak budou zajišťovat také distribuci těchto kousků vědcům po celém světě.

Snímek z prozatímní čisté místnosti.

Snímek z prozatímní čisté místnosti.

Doručení prvního amerického vzorku z planetky na Zemi proběhlo podle plánu díky intenzivní snaze stovek lidí, kteří na dálku řídili osud sondy od jejího startu, ke kterému došlo 8. září 2016. Experti v řídícím středisku zajistili 3. října 2018 přílet k Bennu, v letech 2019 a 2020 pak pečlivě vybírali vhodné přistávací lokality, naplánovali odběr a 20. října 2020 sledovali jeho průběh a pomohli sondě i s odletem od planetky, ke kterému došlo 10. května 2021. „Dnešek znamená mimořádný milník nejen pro tým mise OSIRIS-REx, ale i pro vědu jakožto celek,“ uvedl Dante Lauretta, hlavní vědecký pracovník mise OSIRIS-REx z University of Arizona v Tucsonu a dodal: „Úspěšné doručení vzorků z Bennu na Zemi je triumfem spolupráce a vynalézavosti, ale i důkazem, co vše dokážeme, když se sjednotíme a táhneme za jeden provaz. Ale nezapomeňte! Ačkoliv se to může zdát jako konec neuvěřitelného příběhu, je to vlastně začátek příběhu nového. Máme nyní bezkonkurenční příležitost analyzovat tyto vzorky a ponořit se hlouběji do tajů naší Sluneční soustavy.

Dočasná čistá místnost v Utahu.

Dočasná čistá místnost v Utahu.

Poté, co sonda OSIRIS-REx v průběhu sedmi let při cestě k Bennu a zpět nacestovala miliardy kilometrů, mohla 24. září ve 12:42 SELČ oddělit návratové pouzdro. Sonda se v té době nacházela 102 000 kilometrů od povrchu Země, což odpovídá zhruba jedné třetině vzdálenosti Měsíce od Země. V 16:42 SELČ vstoupilo návratové pouzdro do atmosféry rychlostí přibližně 44 500 km/h. V té době se nacházelo ve výšce okolo 83 kilometrů nad pobřežím Kalifornie. O deset minut později již přistálo v Utahu do vojenské oblasti. Dvojice padáků (nejprve stabilizační a poté hlavní) měly za úkol stabilizovat a zpomalit sestup pouzdra na konečných 18 km/h při kontaktu s povrchem.

Cenná zásilka dorazila do Houstonu.

Radarové, infračervené i optické sledovací systémy ve vzduchu i na povrchu sledovaly sestup pouzdra do přistávací elipsy dlouhé 58 a široké 14 kilometrů, která se nacházela uvnitř uzavřené oblasti. Během několika minut byl zajišťovací tým vyslán na místo, aby provedl inspekci a zajištění pouzdra. Tým nalezl v 17:07 pouzdro v dobrém stavu a poté vyhodnotil, že je možné se k němu přiblížit. Během 70 minut bylo pouzdro zabaleno a připraveno na transport do čisté místnosti, kde bylo celou dobu pod dohledem a vystaveno proplachování dusíkem.

Transportní kontejner při cestě do Houstonu.

Do Houstonu dorazily vzorky 25. září v 18:40 SELČ, když letoun C-17 amerického letectva přistál na ranveji základny Ellington Field Joint Reserve. Odsud byla cenná zásilka převezena na Johnsonovo středisko. Experti nyní stráví několik dalších týdnů ve zdejší čisté místnosti, která byla postavena speciálně pro vzorky z Bennu. Její součástí jsou na míru vyrobené gloveboxy, které pojmou pouzdro na vzorky ukrývající odběrnou hlavici TAGSAM (Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism) se vzorky. Tato hlavice byla dříve na konci robotické paže sondy OSIRIS-REx a 20. října roku 2020 se postarala o odběr kamenů a prachu z povrchu planetky Bennu.

Přeložení kontejneru z letadla do nákladního auta.

Přeložení kontejneru z letadla do nákladního auta.

Experti všechny postupy a procesy trénovali několik měsíců, aby optimálně naplánovali celou dlouhou sérii kroků, které povedou k vyjmutí vzorků z hlavice TAGSAM. Nejprve umístí pouzdro do gloveboxu a poté jej začnou otevírat. Následně vyjmou hlavici TAGSAM, ve které očekávají nejvíce vzorků. Následovat bude pečlivá katalogizace a uložení každičkého kousíčku hardwaru i prachu z planetky, který se najde mimo něj. Vědci plánují analyzovat prach z planetky získaný při prvotním vybalování, aby získali prvotní informace o chemických, mineralogických a fyzikálních vlastnostech a typech hornin, které se mohou nacházet v celém objemném vzorku. NASA plánuje, že se o tyto první objevy podělí v rámci přímého přenosu, ke kterému dojde 11. října. Těšit se prý můžeme i na první fotografie vzorků.

Glovebox na Johnsonově středisku v Houstonu už čeká na vzorky z Bennu.

Glovebox na Johnsonově středisku v Houstonu už čeká na vzorky z Bennu.

2 komentářů ke článku “Vzorky z planetky Bennu dorazily na Zemi”

Takmer neuveriteľný úspech. A to pristátie len zopár metrov od cesty, po miliardách km dlhej ceste.

2. Honza1616 napsal:

Ta rychlost příletu je šílená když uvažime jak dlouho trvá cesta k měsíci a/nebo zpět,
    1/3 cesty od měsíce zvládne za 4 hodiny a za dalších 10min už sedí pouzdro na zemi,
    a ještě se z takové vzdálenosti trefit do relativně malé oblasti s tím že samotné návratové pouzdro se nedá řídit.
    Skvělá práce