SLEDUJEME: Přípravy Webbova teleskopu na start

Dámy a pánové, vítám Vás u článku, ve kterém najdete aktuální informace o přípravách na start největšího a nejdokonalejšího kosmického teleskopu všech dob, Dalekohledu Jamese Webba (alias JWST – James Webb Space Telescope) a jeho nosné rakety Ariane 5. Teleskop již v polovině října dorazil z Kalifornie do Francouzské Guyany, kde v čisté místnosti na místním kosmodromu CSG prochází závěrečnými kontrolami a přípravou na samotný let. Dá se očekávat, že v dalších dnech a týdnech budou zapojené kosmické agentury NASA, ESA a CSA sdílet videa, fotografie i prosté  textové novinky o aktuálním stavu příprav. Abyste měli vždy přístup ke všem novinkám, připravili jsme pro Vás tento článek, který budeme postupně aktualizovat o nejnovější informace.

Pro začátek tu máme několik základních údajů o tomto zcela jedinečném teleskopu, který se má stát vlajkovou lodí astronomie tohoto desetiletí.

Sestavený ( a sbalený) Dalekohled Jamese Webba.

Sestavený ( a sbalený) Dalekohled Jamese Webba.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Základní údaje: 

  • Výrobce: Northrop Grumman a Ball Aerospace & Technologies
  • Rozměry rozloženého slunečního štítu: 20,197 × 14,162 metrů
  • Hmotnost: 6 550 kg
  • Typ teleskopu: Korsch
  • Průměr primárního zrcadla: 6,5 metru
  • Plocha primárního zrcadla: 25,4 metrů čtverečních (6× víc než Hubble)
  • Ohnisková vzdálenost: 131,4 metru
  • Zaměření vlnových délek: 0,6 – 28,3 μm
  • Délka primární mise: 10 let
  • Zajištění elektrické energie: fotovoltaický panel (2 kW)

Komunikace:

  • Pásmo S (řízení): up 16 kbit/s
  • Pásmo S (telemetrie, sledování): down 40 kbit/s
  • Pásmo Ka (odesílání dat): down až 28 Mbit/s

Cílové místo:

  • Librační centrum L2 soustavy Slunce-Země
  • Minimální vzdálenost od libračního bodu: 250 000 km
  • Maximální vzdálenost od libračního bodu: 832 000 km
  • Doba oběhu: 6 měsíců
  • Udržování pozice: 2 až 4 m/s ročně
Dalekohled Jamese Webba bude obíhat kolem libračního bodu L2 soustavy Slunce-Země. Ten bychom našli 1,5 milionu kilometrů daleko od Země směrem od Slunce. Tato vizualizace zobrazuje jeho oběžnou dráhu kolem bodu L2. Zobrazení dráhy od NASA/ESA/CSA upravil Michal Václavík.

Dalekohled Jamese Webba bude obíhat kolem libračního bodu L2 soustavy Slunce-Země. Ten bychom našli 1,5 milionu kilometrů daleko od Země směrem od Slunce. Tato vizualizace zobrazuje jeho oběžnou dráhu kolem bodu L2. Zobrazení dráhy od NASA/ESA/CSA upravil Michal Václavík.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Palubní vědecké přístroje:

  • NIRCam: Infračervený snímač (0,6 až 5 μm) s koronografem
  • NIRSpec: Evropský infračervený spektrograf (0,6 až 5,3 µm)
  • MIRI: Infračervená kamera a spektrometr (5 až 27 μm) s koronografem
  • FGS: Kanadský systém pro stabilizaci pozorování (0,6 až 5,0 µm)
  • NIRISS: Kanadský infračervený spektrograf (0,8 až 5 μm)
Dalekohled Jamese Webba poletí na Ariane 5

Dalekohled Jamese Webba poletí na Ariane 5
Zdroj: https://www.esa.int/
Překlad: Dušan Majer

Tento článek vychází 6. listopadu, tedy přesně 6 týdnů před plánovaným termínem nejočekávanějšího startu posledních let. Zatím ještě nikdy v historii našeho webu jsme nedělali podobně dlouhý psaný přenos. Ale tato mise je jiná než všechny ostatní. Jelikož jsme si plně vědomi mimořádného významu tohoto projektu, rozhodli jsme se poskytnout našim čtenářům komplexní informační servis. V tomto článku proto najdete vždy nejaktuálnější novinky z postupu předstartovních příprav. Po dobu šesti týdnů bude tento článek připnutý na nejvyšší pozici našeho blogu, takže jej vždy snadno najdete. Novinky budeme do článku vkládat průběžně, často s rozestupy několika hodin. Není to tedy klasický psaný online přenos s rozestupy aktualizací v řádu minut. Proto také není potřeba, abyste měli článek stále otevřený – v takovém případě byste se dokonce o nové aktualizaci ani nedozvěděli, protože článek se automaticky neobnovuje. Cílem tohoto článku je, abyste na něj občas zavítali a přečetli si, co přinesly uplynulé hodiny a dny. Za celou redakci našeho webu chci říct, že věříme, že zde budeme přinášet informace pouze o pozitivních novinkách.

24. prosince 0:10
Vážení čtenáři,
náš článek Vám po dobu více než měsíce a půl přinášel aktuální novinky spojené s přípravou Dalekohledu Jamese Webba na start. Ten je aktuálně plánován na sobotu 25. prosince ve 13:20 SEČ, tedy za zhruba 13 hodin. Článek tedy svůj úkol splnil a tohle je poslední zpráva, která se v něm objeví. Ale nebojte, o aktuální informace nepřijdete, protože vše míří k velkému finále. Na našem webu právě v tuto chvíli vyšel nový článek, ve kterém najdete jak živě a česky komentovaný video přenos, tak i psaný přenos. Právě ten pokryje období několika hodin před startem a několika hodin po něm.
Článek, který čtete, tedy již nebude dále aktualizován a chtěl bych poděkovat všem, kteří jej sledovali. Tento článek zůstane tzv. připnutý na horní pozici hlavní stránky našeho webu ještě po dobu 36 hodin. V neděli v poledne jej tedy odepneme a on zmizí z pozice na hlavní stránce – zařadí se o několik stránek dozadu chronologicky mezi články, které vyšly začátkem listopadu. A mimochodem podobný psaný přenos chystáme i z postupného rozkládání Webbova teleskopu – samozřejmě za předpokladu, že start proběhne úspěšně, jak všichni věříme.

23. prosince 23:47
Další fotografie z vývozu rakety k rampě lze nalézt v této galerii. https://www.flickr.com/photos/nasahqphoto/

23. prosince 21:27
Ariane 5 už dorazila na startovní rampu. během převozu nebylo úplně ideální počasí. Uvidíme, jak to bude vypadat v době startu.

23. prosince 14:49
Vývoz Ariane 5 skutečně začal.

23. prosince 14:14
Dveře jsou již pně otevřené. Celá cesta na rampu potrvá zhruba 90 minut. Vývoz však ještě nezačal.

Ariane 5 s JWST čeká na vývoz.

Ariane 5 s JWST čeká na vývoz.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

23. prosince 13:45
Dveře montážní haly se začínají otevírat. Vývoz nosiče na rampu se blíží.

Začátek vývozu Ariane 5 s JWsT.

Začátek vývozu Ariane 5 s JWST.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

22. prosince 22:17
Arianespace potvrdila, že počítá se startem 25. prosince. K vývozu Ariane 5 na rampu by mělo dojít 23. prosince ráno místního času.

22. prosince 16:39
Počasí na Kourou momentálně startu nepřeje. Zatím se však můžeme podívat v časosběrném videu, jak probíhalo uchycení teleskopu k raketě a uzavření krytu Ariane V.

21. prosince 22:50
Start se kvůli počasí odkládá o jeden den na 25. prosince ve 13:20

21. prosince 11:35
Na uvedené grafice lze velmi dobře vidět cestu teleskopu, včetně jeho rozložení, do bodu L2, která bude trvat zhruba 30 dní.

Cesta teleskopu do bodu L2.

Cesta teleskopu do bodu L2. Zdroj: NASA

20. prosince 21:02
Nová fotografie usazeného aerodynamického krytu.

Aerodynamický kryt Ariane 5 je na svém místě.

Aerodynamický kryt Ariane 5 je na svém místě.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

18. prosince 14:51
Velmi povedená fotografie z instalace aerodynamického krytu. 21. prosince má proběhnout závěrečné zhodnocení přípravy, aby se raketa mohla 22. prosince vydat na rampu.

Instalace aerodynamického krytu na Ariane 5.

Instalace aerodynamického krytu na Ariane 5.
Zdroj: https://blogs.nasa.gov/

18. prosince 11:00
Nejnovější fotografie z přípravy doprovází aktuální informaci, která potvrzuje, že se start opravdu chystá na 24. prosince ve 13:20 SEČ.

Snímek JWST usazeného na Ariane 5.

Snímek JWST usazeného na Ariane 5.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

17. prosince 0:09
Závada v komunikaci byla odstraněna a specialisté jsou zhruba v polovině testů, které ověřují stav teleskopu. Inženýři se potřebují ujistit, že elektrické a komunikační systémy fungují tak, jak před startem mají. Další aktualizaci má NASA oznámit během dneška.

15. prosince 9:00
Start nosné rakety Ariane 5 s JWST je opět odložen a uskuteční se nejdříve 24. prosince 2021. Důvodem je problém v systému zajišťujícím komunikaci mezi JWST a VEB nosné rakety Ariane 5.

14. prosince 23:30
Teleskop JWST je na vrcholu rakety Ariane 5.Více než pět tun vážící nástupce legendární Hubblea v hodnotě 10 miliard dolarů byl zvednut jeřábem a usazen na raketu. Po celou dobu byl obklopen závěsem, kvůli co možná nejčistšímu prostředí.

9.prosince 16:34
Do integrační budovy zamířil i Dalekohled Jamese Webba. Zde proběhne jeho spojení s nosnou raketou.

Přesun Webbova teleskopu do integrační budovy.

Přesun Webbova teleskopu do integrační budovy.
Zdroj: https://blogs.nasa.gov/

8, prosince 16:35
Ariane 5 pro tuto misi se přesunula do haly, kde proběhne usazení cenného nákladu. Fotografie zde.

6. prosince 23:03
Teleskop Jamese Webba byl plně natankován. Další milník na cestě ke startu byl úspěšně splněn.

2. prosince 18:08
Chtěli byste vědět, jak se bude teleskop podílet na zkoumání vesmíru a umíte anglicky? Planetární vědkyně Naomi Rowe-Gurney bude odpovídat na vybrané otázky ohledně nejvýkonnějšího vesmírného dalekohledu na světě, který odstartuje 22. prosince. Své otázky můžete klást zde: https://nasa.tumblr.com

Obrovské zrcadlo teleskopu před startem.

Obrovské zrcadlo teleskopu před startem. Zdroj: NASA

2. prosince 7:59
Zajímalo Vás někdy odkud se bude velet vesmírnému dalekohledu Jamese Webba? Po startu bude observatoř řízena z Mission Operations Center ve Space Telescope Science Institute (STScI) v Baltimoru, Maryland. Užijte si tento pohled do zákulisí Webbova řídícího centra a krátké seznámení s některými lidmi, kteří tam pracují:

 

30. listopadu 16:00
Přípravy na start jsou v plném proudu. Aerodynamický kryt zdobí loga mise. A nesmí chybět insignie NASA, ESA a CSA.

https://twitter.com/ESA_Webb/status/1465692905578774536

29. listopadu 15:30
Na Twitteru mise se objevilo povedené video ukazující proces rozkládání teleskopu.

28. listopadu 15:45
Teleskop je po zmíněném incidentu v pořádku. Pokud se ptáte, jak probíhala kontrola, tak věřte, že i vizuálně, jak ukazuje tato fotografie, na které je pracovník společnosti Northrop Grumman na plošině během kontroly.

Technický pracovník kontroluje z plošiny teleskop.

Technický pracovník kontroluje z plošiny teleskop. Zdroj: Northrop Grumman

25. listopadu 1:35
Dobrá zpráva! Dodatečné testy po nečekaném rozepnutí zámku na upínacím stahovacím pásu spojujícím JWST s adaptérem byly dokončeny. Komise expertů pod vedením NASA došla k názoru, že žádná část kosmické observatoře nebyla při události poškozena. NASA také dala souhlas s tím, aby 25. listopadu začala desetidenní operace tankování pohonných látek.

22. listopadu 22:15
Start Ariane 5 s Dalekohledem Jamese Webba se odkládá nejdříve na 22. prosince. Důvodem bylo „neplánované uvolnění svorky, která spojuje teleskop s adaptérem rakety“. Tohle uvolnění prý rozšířilo vibrace do celého teleskopu. Odborníci proto chtějí dodatečný čas na analýzu,

16. listopadu 15:45
11. listopadu dorazil k integrační budově horní stupeň rakety Ariane 5, aby byl následně vyzvednut a mohl být usazen na první stupeň. O pohon horního stupně se stará raketový motor HM7B, který bude čerpat kapalný kyslík a vodík z nádrží, které pojmou 14,7 tuny těchto zkapalněných plynů.

Horní stupeň Ariane 5 pro JWST.

Horní stupeň Ariane 5 pro JWST.
Zdroj: https://www.esa.int/

13. listopadu 12:00

Ariane 5 je fotogenický kus techniky. Na fotografiích je centrální stupeň a detail na spodní sekci s motorem Vulcain-2 a kulovými nádržemi na helium. Jako palivo se používá kryogenní (hluboce zmražené) kapalné látky, které jsou uloženy v nádržích centrálního stupně. Jedná se o motor s otevřeným pracovním cyklem, a co to znamená? Po technické stránce je část paliva a okysličovadla přivedena do plynového generátoru. V případě těchto motorů asi tři procenta z celkového množství. Následně je spálena a vzniklá energie roztáčí turbínu, která pohání turbo čerpadla. Spaliny jsou odvedeny mimo motor a právě tímto se liší od raketových pohonů s uzavřeným cyklem. O dopravu správného množství paliva se stará nízkoteplotní dopravní potrubí, které je pružné, a svou konstrukcí přispívá stabilitě celého stupně. Stejně jako tlaková potrubí, které udržují správný tlak v obou nádržích. Kapalný kyslík se tlakuje za pomoci kapalného helia, které se při kontaktu s výfukovými plyny ohřívá a poté putuje do dvou oddělených tlakových nádrží, odkud se následně rozvádí k ovládání některých ventilů a k natlakování samotné nádrže.

Detail na spodní sekci centrálního stupně s nádržemi na helium. Na levé straně jde vidět také hydraulický systém.

Detail na spodní sekci centrálního stupně s nádržemi na helium. Na levé straně jde vidět také hydraulický systém. Zdroj ArianeSpace

Spodní část centrálního stupně s motorem Vulcain-2

Spodní část centrálního stupně s motorem Vulcain-2. Zdroj: ArianeSpace

10. listopadu 17:55
ESA zveřejnila fotografii z převozu jednoho ze dvou pomocných urychlovacích stupňů rakety Ariane 5 pro vynesení Webbova teleskopu.

Postranní urychlovací stupeň rakety Ariane 5 pro JWST.

Postranní urychlovací stupeň rakety Ariane 5 pro JWST.
Zdroj: https://www.esa.int/

 

9. listopadu 15:35
Evropská kosmická agentura ESA představila další fotografii z příprav prvního stupně rakety Ariane 5 pro vynesení JWST.

První stupeň rakety Ariane 5 pro vynesení Dalekohledu Jamese Webba.

První stupeň rakety Ariane 5 pro vynesení Dalekohledu Jamese Webba.
Zdroj: https://www.esa.int/

9. listopadu 0:15
právě vydaném článku se věnujeme raketě Ariane 5 a ověření úprav, kterými prošla, aby mohla vynést Webbův teleskop.

7. listopadu 10:30
Fotek z příprav rakety i teleskopu přibývají. Na fotografiích je vidět příprava centrálního stupně v konfiguraci pro JWST a samotný teleskop v čisté místnosti.

6. listopadu 21:05
Přípravou neprochází jen samotný teleskop, ale i jeho nosná raketa. Zde máme čerstvý snímek centrálního stupně Ariane 5, který poslouží této misi.

První stupeň rakety Ariane 5 pro vynesení Dalekohledu Jamese Webba.

První stupeň rakety Ariane 5 pro vynesení Dalekohledu Jamese Webba.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

6. listopadu 16:20
Arianespace se na Twitteru pochlubila novou fotografií.

Dalekohled Jamese Webba v čisté místnosti kosmodromu.

Dalekohled Jamese Webba v čisté místnosti kosmodromu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

6. listopadu 0:10
Dámy a pánové, srdečně Vás vítám v našem článku, který bude měsíc a půl sledovat přípravu na start nejdokonalejší astronomické observatoře všech dob. V rámci první aktualizace Vám přinášíme video z příjezdu JWST na kosmodrom a jeho vybalení v čisté místnosti.

Zdroje informací:
https://directory.eoportal.org/

https://www.jwst.nasa.gov/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/xpjzwp2a.jpeg
https://upload.wikimedia.org/…Testing_%2850427670958%29_%28cropped%29.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/L2_rendering.jpg
https://www.esa.int/…/23314035-1-eng-GB/Webb_and_Ariane_5_a_fit_made_perfect.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FHSnIcgXIAcIhDI?format=jpg&name=medium
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…CEg8AHf4R3fuog&oe=61C55012
https://blogs.nasa.gov/webb/wp-content/uploads/sites/326/2021/12/52795-683×1024.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…HYFFwpyjIfaSDj54HrAL7t7lR4w&oe=61C255B6
https://www.esa.int/var/…/Webb_s_Ariane_5_gains_upper_stage.jpg
https://www.esa.int/…/23774867-1-eng-GB/Ariane_5_booster_transfer.jpg
https://www.esa.int/…/Webb_s_Ariane_5_core_stage_made_ready.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FDhu8jRWEAAt0Ai?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FCh0ljoWQAEMS2b?format=jpg&name=900×900

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

147 komentářů ke článku “SLEDUJEME: Přípravy Webbova teleskopu na start”

  1. Kvitovec napsal:

    Opravdu díky moc za naprosto parádní reportáž o přípravách na start století. Člověk byl díky vám pořád v obraze a teď už jen doufat a věřit že vše dopadne jak má. Ještě jednou díky vám všem v redakci

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Děkujeme mnohokrát za krásná slova. Velmi si vážíme Vašeho zájmu a ohromně nás těší, že článek splnil svůj hlavní úkol. Nabídl čtenářům informace na jednom místě, aby nikdo nemusel nic hledat na mnoha místech, ale aby přišel na jedno místo, kam se vše sbíhá. Máme velkou radost, že se to povedlo a věříme, že i nadále budeme moci přinášet pozitivní informace.

  2. ESA 1 napsal:

    Bude k dispozici živí přenos z vývozu Ariane 5?

  3. Kvitovec napsal:

    Uf nechci se radovat předčasně, protože ta předpověď nevypadá dobře, každopádně počítám že mají k dispozici lepší data 🙂

  4. Kamil napsal:

    Nechci to zakřiknout, ale vypadá to, že Webb bude 130. start letošního roku a překoná tak rekord 129 startů z roku 1984. Letošek je opravdu jak z nové éry kosmonautiky.

  5. Kvitovec napsal:

    No já nevím, to počasí tam má být na nic možná ještě i několik týdnů v kuse https://weather.com/weather/tenday/l/Kourou+French+Guiana?canonicalCityId=d043fb48814073e940dc69b31a7a2bcdcfd735e89dfbddc246e5bfed835002aa
    25. by to mělo být opravdu jen lehce lepší..

  6. Krtek74 napsal:

    to PetrDub 21. 12. 2021 (18:36):
    Díky. Tak by to asi šlo….

  7. zvejkal napsal:

    Asi to tu uz viackrat zaznelo, ale nezaregistroval som to:
    Zaver priblizenia, ked bude musiet zmenit vektor rychlosti a zaokruhlit drahu okolo L2 bodu, vykona vlastnymi silami, alebo bude spojeny s nejakym „stupnom“ s pohonom?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      JWST se od horního stupně rakety Ariane 5 oddělí několik desítek minut po startu. Veškeré další manévry už vykoná pomocí vlastního pohonu. Teleskop má dvě sady raketových motorů – dvousložkové pro větší korekce a jednosložkové pro menší. Tomu se věnuje například tento článek.

      • Krtek74 napsal:

        Že má teleskop motory pro korekce, tomu rozumím.
        Ale nepotřebuje teleskop u L2 „zastavit“?
        Jak zabrzdí, aby kolem toho místa neproletěl dál po nějaké křivce?
        K L2 poletí docela šílenou rychlostí, k jejímuž dosažení potřeboval velkou raketu. Velkou část této rychlosti potřebuje ztratit a na to mají stačit „korekční“ motory?

        Když sondy přilétají k nějaké planetě, tak musí také velmi intenzivně brzdit. Při přistání tomu pomáhá výrazně atmosféra planety nebo gravitace tím, že je sonda „stržena“ na oběžnou dráhu.
        U L2 ale přece žádné místní gravitační působení není.
        Jak to tam funguje?
        Pokud je otázka naivní, omlouvám se, nebeská mechanika je pro mě pořád hodně zmatená…
        P.S. odkaz na článek nefunguje.

        • Dušan Majer Administrátor napsal:

          Doslova zastavit nepotřebuje – on jen vstoupí na dráhu (zobrazenou na obrázku v článku). Ta změna rychlosti se rozhodně nedá srovnat se vstupem na oběžnou dráhu nějaké planety.

        • milantos napsal:

          Velká startovní rychlost je potřeba k tomu, aby se odpoutal od Země i od zemské orbity a dostal se na dráhu kolem Slunce.Takže musí vyvinout 2.kosmickou rychlost.. A to s o 1/100 větší poloosou, než má dráha Země kolem Slunce – čili potřebuje ještě získat potenciál. Pak obíhá kolem Slunce po vyšší dráze než Země – Ta by měla oběžnou dobu delší než má Země, takže není žádná potřeba nějakého brždění. Jde o sesouhlasení oběžné rychlosti s bodem L2 a umístění so zvolené vzdálenosti od L2. Tam se o vzájemný pohyb starají Slunce a Země a korekce, které tvarují dráhu kolem L2 do zvolené elipsy

          • Krtek74 napsal:

            Docela rád bych to viděl v nějaké animaci… 😉

          • PetrDub napsal:

            To krtek74: Je to trochu těžké na představu, ale pokud si to představíte v rotující souřadné soustavě rotující kolem Slunce stejnou rychlostí, jakou obíhá Země kolem Slunce, tak sonda nabere velkou rychlost směrem od Slunce. O většinu této rychlosti přijde tím, že se vymaní z gravitačního působení Země (téměř :-)) a pak letí dál směrem od Slunce i Země. Obě tato tělesa však na JWST dále působí tak, že jej brzdí. Rychlost při odletu od Země je zvolena tak, aby to vyšlo do vzdálenosti bodu L2 a pak jde spíše o to sondu nasměrovat více-méně do směru oběhu Země a to je celkem pohodlně v možnostech hlavních motorů JWST.
            Je to tedy něco jako skok do výšky – i když se odrazíte rychle, tak aniž byste musel brzdit, tak nakonec zastavíte. Pěkně to mají napsané přímo na stránkách o Webbu na NASA: Getting Webb to its orbit around L2 is like reaching the top of a hill by pedaling a bicycle vigorously only at the very beginning of the climb, generating enough energy and speed to spend most of the way coasting up the hill so as to slow to a stop and barely arrive at the top.

    • milantos napsal:

      Tak jeho motory musí hlavně „zakulatit oběžnou dráhu kolem Slunce. K dispozici je celkové delta_v zhruba 150 m/s, z toho na celoroční provoz je potřeba 2-4m/s

  8. Borin napsal:

    To je opravdu obrovský aerodynamický kryt nad choulostivými částmi JWST.
    Jak je asi zajištěn únik vzduchu, jak klesá atmosférický tlak, aby se složené fólie stínění teleskopu neposkodili „průvanem“.
    Nebo je to proti vibracím a přetížení jen čajíček?

    • PetrDub napsal:

      Aerodynamické kryty jsou vždy vybaveny ventily pro zajištění úniku vzduchu (je to samozřejmě jednocestné, není to „jen“ díra, aby nedošlo k zaprášení nákladu). Mám pocit, že jsem někde četl, že to řešili speciálně pro JWST právě kvůli těm fóliím, předpokládám tedy, že je těch ventilů více, aby to proudění bylo rovnoměrnější a ve výsledku pomalejší.

  9. Jaroslav Smid napsal:

    Dobrý den mám jen takový dotaz. Jak je vymyšleno že se budou řešit případné problémy na JWST?
    Mají kopii hardware ,softwarovou simulaci nebo mix ?

  10. jirik napsal:

    No tak ono to vadí jen Čechům a kvůli těm to nikdo překládat nebude. Celý zbytek světa slaví až 25. 12. (tedy po narození Ježíška, které bylo o půlnoci), jen my jsme netrpěliví a dáváme si dárky už v předvečer. To je asi taková česká specialita slavit svátky dopředu (viz Babička Boženy Němcové).

  11. Michal Václavík Redakce napsal:

    Start nosné rakety Ariane 5 s JWST je opět odložen a uskuteční se nejdříve 24. prosince 2021. Důvodem je problém v systému zajišťujícím komunikaci mezi JWST a VEB nosné rakety Ariane 5.

  12. Kunakus napsal:

    Neviem sa dopracovať, kedy presne Ariane 5 štartuje. Vie mi sem niekto dať odpoveď? V sobotu 18.12.2021 o ……… hod. Ďakujem

  13. mauron napsal:

    Omlouvám se, jestli to tu už někde zaznělo, ale pořád mi nejde na rozum, že Webb se má pohybovat kolem libračního bodu L2. Tento bod je přece nestabilní, tedy každé malé „uklouznutí“ z něj znamená výdej energie pro návrat zpátky. Není to jako kroužení kolem hmotného tělesa. Je to podle mě velice náročné na energii. V čem je tedy ten fígl?
    Jinak velice hezký model s libračními body je v tomto videu:

  14. Honza Valecka napsal:

    Troška odlehčení: https://xkcd.com/2550/

    Překlad:
    __________
    Astronomův advetntní kalendář
    „Ty šestiúhelníky jsou hezké. Ale proč končí 22?“
    __________
    Text při podržení myši nad obrázkem:
    Každý obsahuje čokoládu ve tvaru slavné sondy a u vyšších čísel letáček o zvládání nervozity.

  15. Maniak napsal:

    Kam všude se bude moci JWST dívat?

    Vzhledem k nutnosti používat sluneční štít, JWST bude udržovat orientaci štítem ke slunci, jak to ovlivní možné pozorovací směry? Je hlavní zrcadlo naklápěcí?

    Snímky jako Hubblovo hluboké pole jsou snímány po dlouhý čas, jak JWST řeší sledování cílové oblasti během dlouhých expozic?

  16. SuchacCZ napsal:

    Díky za dokonalý informační servis.

    Mám dotaz ohledně startu: Hádám, že nějaké startovní okno, jako např. pro lety na Mars, není potřeba, vzhledem k tomu, že parkovací bod L2 je vzhledem k Zemi stále ve stejné poloze. Ale je potřeba doržet nějaký vymezený čas, aby nosič nabral správný směr? Je známo, jaký to bude čas?

  17. David R. napsal:

    Tak tu máme debatu, jestli je lepší šíleně složitý mechanismus, který se musí 10x testovat, a stejně je na něm 100 věcí, co se mohou zaseknout, a nebo prokazatelně lehčí, kompaktnější a mechanicky o řád jednodušší přístroj, sestavený na orbitě, což zatím moc neumíme. Ale umět bychom to měli, protože, nezlobte se, ale bez toho prostě cesta v budoucnosti dál nevede.
    Pakliže o tom rozhodují osoby s konzervativními sklony, výsledek je celkem jasný. Problém je ale nejspíš úplně jinde. V okolí Země máme tak trošku svinčík. Odhadl bych, že nejméně 1000x víc svinčíku než v L1. Nejen ten to. Každé zrníčko kosmického prachu tu sviští rychleji, o cca 8 km/s. A astronomové opravdu nechtějí mít poďobané zrcadlo a děravou plachtu hned od začátku. Sestavovat by se tedy muselo někde dál od Země. Tím by odpadli roboti ovládaní specialisty za Země (na LEO se dá klidně chirurgickým robotem klidně sešít milimetrová céva, ale se zpožděním 10 sekund to nejde). Takže na tyhle kámoše se dalo v době rozhodování klidně zapomenout.
    Montovat to na LEO by tedy znamenalo postavit na tu věc obří ochranný kryt. A to už je docela velká komplikace.
    Já myslím, že v budoucnu nějaká kosmická montovna (možná i demontovna – recyklovna) vznikne, i s krytem. Ale budeme si muset počkat.

  18. Pavel Kralicek napsal:

    Tohle ještě budou nervy!:-/ NASA, prosím příště už žádný další LUVOIR vynášený vcelku…raději po standartizovaných menších a levnějších komponentech/zrcadlech s automatickým skládáním ve vesmíru (ano vím, tohle je taky výzva, ale hodně se zde pokročilo), kdy ztráta/porucha jednoho neohrozí celou misi. Snadnější upgrade a naše klidnější nervy jsou bonus navíc…
    S HST to vyšlo jen tak tak a tohle je ještě komplexitou o level jinde, takže JWST nakonec může nastavit zrcadlo sám sobě a ukazát (stejně jako raketoplán), že tudy cesta nevede…a to i když uspěje, což JWST, NASA i nám všem strašně moc přeju!

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ne, to je za současné úrovně techniky pořád až příliš velká výzva. Jakékoliv spojování na oběžné ráze vše komplikuje, zvyšuje hmotnost i složitost celého systému.

      • Jan Jancura napsal:

        Nevím proč by to mělo zvyšovat hmotnost a složitost systému. Co dnes jsou schopni kosmonauti udělat pro zdokonalení ISS se dle mého názoru dá srovnat s pracemi pro smontování toho případného vesmírného teleskopu.
        Je zde však jiný problém, tvůrci JWST při zahájení prací na něm se nemohli spoléhat, že vývoj kosmické techniky pokročí tak daleko, že jej bude možné smontovat na LEO a dopravit do L2. Prostě rozhodli tak, jak nejlépe v té době mohli.
        On teoreticky by mohl být JWST servisován na L2 Starshipem, když má dle Muska v roce 2024 doletět daleko dál, až na Mars. Ale mohli to to tvůrci JWST věrohodně předvídat? Asi ne, proto se nespoléhali na možnost servisu a zaměřili se na dosažení co největší spolehlivosti.

        • Dušan Majer Administrátor napsal:

          Každý díl, který musí být v kosmu spojen tomu musí být přizpůsoben – ať už jde o automatické spojování nebo o manuální skládání. Ve všech případech je výsledná hmotnost vyšší, než když se to vypustí najednou. Spojování na Zemi je jednodušší a ušetří se mnoho materiálu. Z čím více dílů by se pak měl výsledný produkt skládat v kosmu, tím těžší to bude.

          • Radim napsal:

            Což ovšem o skládačce JWST ty hmotnosti platí taktéž. Ty posuvy a rotace, za ty nervy to snad ani nestojí…
            Zase je třeba na plánování JWST hledět optikou přelomu tisíciletí a nikoliv současným stavem, kdy by SpaceX možná poskytnulo kryt kam by se vešel a ušetřené peníze za vývoj skládačky by zaplatily jeho vývoj pro Falcon Heavy.
            Stejně mě překvapuje, že NASA šla do neservisovatelné verze po „úspěchu“ HST…

            R.

          • Jan Jancura napsal:

            To je sporné, ale na druhé straně zde musí být mechanizmy na rozkládání konstruované s vysokou spolehlivostí apod., také by mohl být dalekohled otestován před odesláním na L2 přímo v kosmickém prostoru a části, které by nepřežily dopravu na LEO apod., by mohly být vyměněny. Ale jak jsem psal, tak to se JWST ještě netýkalo. Snad to půjde u příštích velkých sond a  teleskopů.

          • milantos napsal:

            to : Radim
            SpX nemá nic, čím by mohla dalekohled v sestaveném stavu do L2 dopravit a NASA v době konstrukce ani teď nemá nic, co by ten dalekohled mohlo v L2 servisovat

          • Piranha napsal:

            re: Radim
            všechny tyhle špičkové vědecké přístroje nejsou špičkové proto že to o nich tvrdí NASA nebo vláda USA. Ale proto že zatím nikdo nikdy podobný přístroj nevyvinul a nevyrobil. Velikostí, citlivostí, chlazením je ten přístroj na hraně možného v době vývoje. A jak píšete ten vývoj začal někdy v době založení SpaceX a podle toho vypadá sada nosičů které se braly do úvahy.
            Kdyby tehdy existovaly reálně (!) superheavy nosiče (SLS, Starship) byl by JWST projektován na hraně možností těchto větších nosičů takže byste neušetřil ani halíř. To je daň za to že se pohybujete na vědecko-inženýrské špici.

            Kromě toho sestavování na orbitě by byla ještě větší pakárna než současný model. Těžší, složitější, poruchovější.
            U současného modelu lze opakovaně zkoušet až do zblbnutí závěrečné vyklopení tady na Zemi a s určitou jistotou to prostě nahoře musí fungovat. Trvá to dlouho, ale výsledek je (teoreticky) téměř jistý úspěch.
            Při sestavování na orbitě byste musel nahoře udělat i takové testy které JWST má za sebou dávno před startem.

      • Karel Zvoník Redakce napsal:

        To má pan Majer pravdu a připomenu, že ke spojování čehokoli složitého v automatickém režimu je vysoce riskantní. Pro podporu s lidskou posádkou zase chybí infrastruktura.

    • Piranha napsal:

      Mýlíte se, automatické sestavování z jednotlivých dílů je ještě mnohem horší než model JWST. Lidé mimo obor mají velmi zkreslený dojem čeho je technika schopná a čeho schopná reálně není. Co je i pro zcela špičkovou techniku naprosto nedosažitelné sci-fi. Lidé většinou netuší kolik opakovaného testování, práce, měření, zkoušení a to už i za provozu si žádá i vcelku jednoduchý robot.

      Vesmírný teleskop lze dnes (stejně jako příštích 20-50 let) vynést nahoru s pevným zrcadlem jako Hubbla (jste omezen průměrem krytu nosiče), nebo ho udělat vyklápěcí jako JWST (zatím nevíme jak jeho mise dopadne).

      Sestavování skutečně špičkového „optického“ teleskopu (aby překonal špičkové pozemní observatoře a své předchůdce HST a JWST) po částech na orbitě je zatím naprosto nereálné sci-fi. Bavíme se o přesnostech v řádu vlnové délky pozorovaného záření. Bavíme se zde konkrétně o přístroji pro IR spektrum, takže musíte vymyslet chlazení + STÍNĚNÍ (a to několikastupňové a několikanásobné). Pokovené fólie jsou velmi choulostivé a jejich upevňování na teleskop je výzva i pro nejvíc zkušený lidský personál.

      JWST je (proti teoretickému orbitálnímu sestavování) vcelku levný, nekomplikovaný a jednoduchý přístroj.

      • Jan Jancura napsal:

        Dost si ve Vašich argumentech problémech automatické montáže na LEO odporujete. Vždyť se i elementy zrcadla JWST musí s transportní polohy automaticky přestavět do polohy pracovní. Proto jsou taky vybaveny adaptabilní moduly, které jej přesně nastaví. Takže v tom nevidím problém.
        Samozřejmě pokud by s měl JWST montovat na LEO resp. případně servisovat v L2, tak by musel být na to přímo předem konstruován, což z důvodů dříve mnou uvedených nešlo. Proto je takový, jaký je.
        Do budoucna však bude stavba velkých kosmických teleskopů s životností do 10 let asi finančně nezdůvodnitelná. Je to asi analogie opakovatelně použitelných velkých raket.

        • milantos napsal:

          A opravdu v tom nevidíte ten zásadní rozdíl ?
          Zrcadla jsou na zemi smontována a upevněna na 2 otevíravých křídlech. Ve vesmíru se pouze na pantech rozevřou a  zajistí v konečné poloze, která je dána. Čili na podobném principu, jako se za vámi automaticky zavřou dveře a zapadne zámek. Samozřejmě, s pomocí servomotorů, čidel, západek a pod. Ale nic se nemontuje, není potřeba žádný robot. Není potřeba soustavu satelitů s naváděním, automatickými stykovacími prvky, není potřeba žádný manipulátor pro díly ani žádné robotické prvky, které provedou kontrolovatelnou montáž montáž. Čili u JWST odpadá tahle celá složitá infrastruktura.

  19. Jan Jancura napsal:

    Naprostý souhlas s Karlem Zvoníkem, lépe bych to nenapsal.

  20. Ivo napsal:

    Další odklad, který to už bude od roku 2007?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Tohle už jsou v podstatě drobné. 😉

      • Ivo napsal:

        Ano, jen když si člověk uvědomí jak se tady plýtvá časem a penězi a vlastně i lidskými životy….

        1997 – začátek prací
        2007 – plán startu
        2021 – snad start

        Cena odhad 10 000 000 000 USD

        Za tu dobu a cenu ty observatoře mohly letět už tři a každá mohla být lepší a poučit se s chyb té předešlé. Bohužel NASA je tak zkostnatělá instituce, že mám obavu, že další projekty budou přesahovat délku produktivního života lidí. Vše podle hesla čím dráž, tím déle.

        SMUTEK

        • Ivo napsal:

          Pardon, zapomněl jsem dodat, že v tom NASA není zdaleka sama, takže správně tam mělo být NASA a spol.

        • Dušan Majer Administrátor napsal:

          Ne tak docela. JWST je přelomový stroj, který vyšlapává nové cesty. Odměnou za dlouhé čekání by měla být dlouhá životnost, jak to u projektů NASA bývá.

          • Maniak napsal:

            IMO se předřečník snažil poukázat na to, že možná by bylo lepší mít tři o něco horší teleskopy za stejné peníze jako jeden našlapaný JWST. Sníží se tím i riziko ztráty při startu. Pokud nosná raketa selže, něco se nerozevře a podobně přijdeme o všechno. V opačném případě bychom měli stále dva hodně slušné teleskopy…

          • Ivo napsal:

            Jenže fór je v tom, že on by slabší byl ten první, ten druhý by už byl stejný a ten třetí by byl ještě lepší než ten, co má startovat. To je právě ten zásadní problém a navíc bychom už dávno měli nějaká data a tak nemáme nic a jen doufáme, že to dobře dopadne, ale co když ne? Co když se něco stane (ne, opravdu si to nepřeji, ale stát se to může) a nebudeme mít nic?

          • Karel Zvoník Redakce napsal:

            Fór je v tom, že ani 10 menších a levnějších teleskopů by nebyl lepší než JWST. Ten teleskop má určité parametry kvůli přesné vědě. Když je to podle Vás tak jednoduché, proč tedy na oběžné dráze již nejsou lepší teleskopy než JWST? NASA není jediná kosmická agentura přeci. Od roku 1997 se nikdo o nic podobného nepokusil!! Měli přitom stejné možnosti jako NASA. Za tu dobu již byla řada menších teleskopů, ale JWST se nevyrovná žádný. To je úplně jiná liga. Když to přeženu, tak je to podobné, jako srovnání teleskopu z observatoře na ostrově La Palma a amatérského dalekohledu Pepíka z Prahy. Ta hromady testů, má eliminovat všemožné neduhy na minimum. Lucy byla oproti tomu rychlovlak… NASA a partneři ovšem nejsou hloupí a samozřejmě počítají i s tím, že se třeba něco nepovede. To, že se třeba neotevře správně sluneční štít, nebo zrcadlo, nutně neznamená konec mise. Takže například: Pokud by se špatně rozvinula sluneční clona, ztratíme schopnost pozorování ve střední infračervené oblasti, ale možná dost dobře budeme moci provádět stále průzkum v blízké infračervené atd. Paradoxně část o které se hovoří nejméně je nejdůležitější. Nejnapínavější totiž bude rozevření sekundárního zrcadla na tyčové konstrukci, protože to jediné, je skutečně nenahraditelné, když to selže, tak je mise u konce.

    • Karel Zvoník Redakce napsal:

      Ivo: Tohle je základní nepochopení toho projektu. V roce 1997 bylo všechno v plenkách. NASA hodila na stůl požadavky, co od nového teleskopu očekává. Jeho potřebu ukázal snímek z Hubbleova teleskopu tuším z konce roku 1995, znám jako Hubblovo hluboké pole. Tým si tehdy naplno uvědomil limity teleskopu, protože na snímku nebyly vidět první generace galaxií a to ani při opakování snímání stejným způsobem. Byl třeba mega infračervený teleskop, který by to dokázal. Společně s teleskopem, ale bylo nutné pokročit minimálně v 10 technologických oborech, aby to bylo možné. NASA to věděla už v roce 1997, ale co netušil nikdo, je, že to bude ještě složitější než doufali. Udržet přístroje teleskopu téměř na absolutní nule je šílenství z mnoha úhlů. Za celou dobu se celý návrh měnil několikrát. Tak třeba. S průměrem 6,5 metru je Webbovo hlavní zrcadlo více než 2 a půl krát širší než Hubbleovo, přesto je stále dostatečně lehké a dostatečně kompaktní na to, aby se vešlo pod ochranný kryt na raketě. Po 12 různých úpravách návrhu se inženýři nakonec rozhodli pro lehké beryliové zrcadlo rozdělené do 18 šestiúhelníkových segmentů uspořádaných jako plástev. Beryllium nebylo vybráno náhodou – díky jeho nízké hmotnosti váží každé zrcadlo pouhých 20 kilogramů! A v neposlední řadě, teleskop letí bez možnosti servisních misí. Důraz na testy byl enormní a je to dobře. Tým chtěl mít prostě jistotu, že udělal vše proto, aby byla mise úspěšná. Některé mise mají nevyčíslitelnou hodnotu. Velmi těžko se dají měřit hodnotou peněz. Viz třeba program Apollo, Voyager, MER a další. Buďme rádi, že tyto mega projekty vznikají a posouvají naše vědomosti. To je přeci mnohem důležitější než to kolik ta mise stálá. Dnes by JWST stál logicky již méně, protože vše potřebné už existuje, ale situace v roce 1997 byla úplně jiná. Navíc nemáš pravdu, že by mohly letět jiné, menší teleskopy. Co třeba Kepler? Spitzerův vesmírný dalekohled, Chandra, XMM-Newton. Tvá kritika je v tomto případě neopodstatněná.

      • Spytihněv napsal:

        Pěkný rozbor, díky za něj. Všichni si asi umíme představit, že vývoj od nuly, spousta testů i odklady něco stály. A to dost. Ale ta částka je tak vysoká, že by to chtělo podrobnou kalkulaci, aby to člověk vstřebal a akceptoval. Nelze se divit, že se nad tím kdekdo podivuje.

        Lucy se taky testovala pořád dokola mnohokrát a pak nezvládla ani to málo, co po startu udělat měla. NASA sice už možná ví, co se pokazilo, ale vědět nestačí. Před JWST je mnohonásobně náročnější úkol a doufejme, že se těch 10 miliard USD ukáže jako dobře vynaložených.

  21. vik_tor napsal:

    Dekuji za skvely clanek o pro mne zatim nejzajimavejsim startu tohoto desetileti.

  22. Karel Zvoník Redakce napsal:

    Ano jsou to ochranné obaly a záslepky. Podobné, jinak barevné využívá většina raket. Například rakety Sojuz mají v motorové sekci červené „špunty“.
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/images/737127main_soyuz_on_train_full_full.jpg

  23. Cerv napsal:

    Nádhera, ochranné povlaky na trysce i nádržích na Helium ve fialové barvě jsou skvělé. Vypadají jako „plyšáci“ ….. jen je pohladit. 🙂

  24. OndraS napsal:

    Dobrý den, diky za skvělý informační servis, jsem u vas každý den. Dávám ke zvážení, zda na úvodní stránku dát k nadpisu info o poslední aktualizaci článku. Ušetřilo by to následně rozkliknuti a  rolování.

  25. pave69 napsal:

    Trochu se cítím ošizen, že rozměry slunečního štítu nejsou převedeny do soustavy SPJpP (standardních popularizačních jednotek pro plebs). Určitě to bude 1/4 fotbalového hřiště – už proto, že to nemá pevně dané rozměry, tak se to jistě vejde 🙂
    (dělám si srandu, díky za článek s přesnými informacemi)

  26. Petr M napsal:

    Moc děkuji za shrnutí událostí ohledně JWST.

  27. SaturnV napsal:

    18. 2. – Perseverance
    18. 12. – JWST

    18 den v měsíci je den Flagship misí 🙂

  28. Kamil napsal:

    Ještě by bylo fajn znázornit tu dráhu v soustavě Slunce a animovaně, kde je to taková „roztřesená“ elipsa a Webb chvíli Zemi předbíhá a pak zase zaostává

  29. Michal Václavík Redakce napsal:

    Když už je u ostatních přístrojů pozorovací el. mag. oblast, pak by se hodila uvést i u NIRSpec (0,6-5,3 µm) a FGS (0,6-5,0 µm).

  30. SaturnV napsal:

    Jak dlouho po startu můžeme očekávat první pozorování? (fotky)

  31. Jan Jancura napsal:

    Díky za článek a připravovaný seriál. Jen mne mate ten v článku uvedený údaj o perigeu 374 000 km. Je to perigeum přechodové dráhy od Země k L2, nebo dráhy dalekohledu kolem L2?

  32. SaturnV napsal:

    Jak dlouho před startem spustíte článek o Artemis 1? 😀

  33. mato napsal:

    Dobry den, nerozumiem udajom o obehu bodu L2. To bude teleskop obiehat po takej pretiahnutej elipse? Ako vobec moze teleskop obiehat nehmotny bod? A co je udavana vzdialenost 800.000km?

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.