Po dalších sedmi dnech je tu čerstvé a pravidelné vydání přehledu těch nejzajímavějších událostí kosmonautiky. Kosmotýdeník se samozřejmě bude věnovat i dvěma hlavním tahákům tohoto týdne – tedy přistání čínské kosmické lodě ShenZhou-12 a misi Inspiration4. Hlavním tématem však bude začátek stavby nové výrobní haly společnosti SpaceX pro výrobu atmosférických metanových motorů Raptor, která roste u testovacího zařízení McGregor. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
SpaceX staví nový výrobní závod pro motory Raptor
Nejen na základně Boca Chica je teď rušno. Společnost SpaceX se snaží zprovoznit svůj koncept znovupoužitelného super nosiče Super Heavy a lodi Starship. Zatímco právě zmíněná Boca Chica je pod drobnohledem mnohých fanoušků a můžeme prakticky online sledovat stavbu velké orbitální rampy, testování letových prototypů, či stavbu zázemí nového kosmodromu, starší testovací oblast u McGregoru je trochu stranou zájmu. Ale i tam se dějí věci. Krom testování motorů Merlin a celých prvních stupňů raket Falcon 9 tam právě probíhá testování metanových motorů Raptor pro systém Super Heavy Starship. A protože na prvním stupni Super Heavy bude přes třicet motorů (při prvních dvou letech zatím jen 29), bude třeba opravdu velké výrobní tempo. SpaceX proto zahájila stavbu nové továrny určené právě jen na výrobu motorů Raptor.
Historie tohoto testovacího zařízení je dlouhá a sahá až do doby druhé světové války. SpaceX si každopádně tyto prostory pronajalo v roce 2003 a od té doby zde testovalo první motory Merlin pro rakety Falcon 1 a později pro Falcon 9. V letech 2012 až 2014 se zde také testovala zařízení pro osvojení si řízení prvních stupňů rakety Falcon 9 pro jejich přistávání a znovupoužití. Až jsme se v roce 2016 dozvěděli o začátku testování prvních metanových motorů Raptor. Zatímco Merliny spalují letecký petrolej a tekutý kyslík, Raptory používají směs tekutého metanu a tekutého kyslíku.
Výroba motorů Raptor nyní probíhá v hlavní továrně SpaceX v kalifornském Hawthorne a poté jsou přepraveny do McGregoru k testování. Po otestování čeká motory další cesta, tentokrát na Boca Chica, kde následuje instalace na nosič Super Heavy, či loď Starship a možné letové zkušenosti. Zkrácení těchto přepravních prostojů je tedy na místě. Elon Musk proto nedávno oznámil, že poblíž McGregoru postaví novou továrnu na Raptory. Tato továrna bude zaměřena na výrobu motorů Raptor 2, tedy pokročilejší letové verze. V nedávném rozhovoru pro kanál Everyday Astronaut ještě Musk dodal, že se spíše jedná o pátou verzi těchto motorů, které prošly dlouhým vývojem.
Nová továrna by měla vyrábět především atmosférické Raptory určené zejména pro Super Heavy. Produkce by měla dosáhnout dvou až čtyř motorů denně, což je na výrobu raketových motorů enormní číslo. Ostatně, Musk k tomu na Twitteru řekl, že: „Budujeme továrnu s nejvyšším výkonem a nejmodernější technikou pro výrobu raketových motorů na světě.“ Důvodem takové kadence je samozřejmě dlouhodobý plán založení kolonie na Marsu, který bude vyžadovat tisíce letů těchto nosičů a lodí. Podstatně blíže dnešku je však potřeba uspokojit potřebu aktuálních testovacích verzí. Vývoj nosiče Super Heavy a lodě Starship probíhá procesem neustálého vývoje a ověřování novinek během letu a spotřeba těchto raket může být ještě vysoká.
Motory Raptor pro použití v kosmickém prostoru, které disponují zvětšenou tryskou, budou i nadále vyráběny v Los Angeles v současné továrně. V této centrále SpaceX se pak i nadále pracuje na dalších nespecifikovaných speciálních verzích těchto motorů.
Vzhledem k očekávanému počtu nových motorů (i současnému vysokému tempu testování lodí na Boca Chica) je jasné, že je velký tlak i na testovací zařízení, kde probíhají statické zážehy nově vyrobených motorů. Tyto testovací stavy jsou také v McGregoru a i zde probíhá postupné rozšiřování kapacit.
Proběhla proto přestavba některých pozic původně určených pro motory Merlin na motory Raptor. Momentálně je možné testovat na třech testovacích stanovištích až pět motorů. Přičemž například nový stand pro motory Raptor dokáže obsloužit jeden motor denně, možná až dva motory. To umožňuje plnit nynější vysokou potřebu nových motorů pro Boca Chica. I nadále v McGregoru probíhají testy Merlinů a celých prvních stupňů Falconu 9. Testy prvního stupně Falconu 9 se nyní provádějí v částečně podzemním standu, kvůli omezení hluku, který vydává současná verze Block 5, která je podstatně výkonnější, než původní Falcony. Aktuálně se zde například testuje centrální stupeň Falconu Heavy s číslem B1068 určený pro misi Viasat-3.
Testování nyní tedy probíhá v obstojném tempu a hlavní zádrhel je přeprava Raptorů do testovacího střediska. Zmíněná nová továrna se již začala stavět, ale stavba je na samotném začátku, pracuje se na základech. Přesto by SpaceX ráda její stavbu dokončila velmi rychle. Plán je zprovoznit výrobní halu do konce roku tak, aby stačila pokrývat první připravované lety Super Heavy Starship.
Spokojená je i místní samospráva, která se již těší na nové daně z nového zařízení a také na nová kvalifikovaná pracovní místa. Nynější středisko zaměstnává 500 pracovníků a až dojde k zprovoznění továrny, bude potřeba mnoho dalších.
Kosmický přehled týdne:
V neděli v 01:06 SELČ přistála do vod Atlantického oceánu kabina lodi Crew Dragon Resilience, která přivezla čtyřčlennou posádku mise Inspiration4. Tato mise nese několik prvenství. Charitativní let byl vůbec poprvé složen tak, že v kabině nezasedl ani jeden profesionální astronaut. Hayley Arceneaux se stala nejmladším občanem USA, který se vypravil do kosmického prostoru a na lodi Crew Dragon poprvé letěla výhledová kopule. Krom toho to však byl především charitativní let, který vybral pro nemocnici St Jude mnoho peněz a umožní tak pokračování výzkumu a léčení nemocných dětí. Elon Musk pak po přistání posádky daroval této nemocnici plných 50 milionů dolarů. Cíl vybrat 200 milionů tak byl překonán o 10 milionů dolarů. Iniciátorem letu byl miliardář Jared Isaacman – velitel posádky během letu. Fotografie z přistání si můžete prohlédnout níže. Zároveň doporučujeme záběr na samotné přistání do oceánu, který se tentokrát opravdu povedl. Dle aktuálních vyjádření proběhl celý let v pořádku, jen musela posádka řešit drobnou nepříjemnost při nakládání s odpadem.
V sobotu v 0:25 SELČ se od základního modulu nové čínské stanice Tiangong, oddělila nákladní loď Tianzhou-2 a v následujících čtyřech hodinách přeletěla od zadního k přednímu stykovacímu uzlu stanice. Na této pozici dojde k pokusu o přečerpávání paliva. To je důležitá schopnost, která později umožní dlouhodobý pobyt posádek na této stanici. Mimochodem, Michal Václavík se na svém Twitteru rozpovídal o nejbližších plánech letů k této čínské stanici. Zadní uzel brzy obsadí další nákladní loď Tianzhou-3. Další přílet nastane v polovině října a stanici by měla navštívit pilotovaná loď ShenZhou-13. Více informací zde.
Přehled z Kosmonautixu:
Na tomto místě na vás čeká přehled všech článků a tedy i témat, kterým jsme se věnovali během uplynulého týdne. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme se na ně nyní podívat. Americké vozítko Perseverance odebralo již dva vzorky, a ačkoli je jejich výzkum teprve na začátku, už nyní vypráví o geologické historii Marsu. Živě a česky jsme sledovali vůbec první start rakety Falcon 9 s družicemi Starlink ze základny Vandenberg. Nové americké lodě Orion, které mají umožnit let k Měsíci a podporovat i přistávání na Měsíci, přechází z návrhové fáze do fáze větší výroby. Živě jsme mohli sledovat start ruské rakety Sojuz, která vynášela další operační várku družic konstelace OneWeb. I tento týden jste se dočkali dalšího spektakulárního vizuálního nášupu v Thomasově fotokoutku. Dalším startem, který jsme přenášeli Živě a česky, byl jeden z těch, na které jsme se letos těšili nejvíce. Do kosmického prostoru totiž úspěšně odstartovala turistická mise Inspiration4. Vyšel další měsíční přehled vývoje, pokroku a výroby nové lunární stanice Gateway. Pozornost byla však věnována i skafandrům, či měsíčním roverům. U Měsíce jsme zůstali i u dalšího článku, tentokrát jsme se věnovali potřebné infrastruktuře, která bude pro další plány nutná. Chystá se totiž první krok k budování lunární komunikační sítě. Na Mars se připravuje také evropské vozítko, které navíc disponuje unikátním dvoumetrovým vrtákem, který byl nyní úspěšně otestován. Úspěšným přistání lodě ShenZhou-12 skončila zatím nejdelší čínská orbitální mise, která vzala tříčlennou posádku na novou čínskou stanici. O tom, že jsou CubeSaty ohromně šikovní a praktičtí průzkumníci už nikdo nepochybuje. Věnovali jsme se dalšímu, který prozkoumá vztah Země a Slunce. Nechyběl ani další díl seriálu Vesmírná technika a pozvali jsme Vás ke sledování přistání mise Inspiration4.
Snímek týdne:
V pátek se na Zemi úspěšně vrátila návratová kabina čínské kosmické lodě ShenZhou-12. S lodí bezpečně přistála i tříčlenná posádka čínských kosmonautů, kteří pobývali na nové čínské stanici Tiangong. Skončila tak dosud nejdelší čínská kosmická mise v délce 92 dní, 6 hodin a 14 minut. Na snímku vidíme kosmonauty po přistání – před kabinou sedí v křeslech Nie Chaj-šen, Liou Po-ming a Tchang Chung-po .
Video týdne:
Mise Inspiration4 se stala první misí, při které neletěl na palubě žádný profesionální astronaut. Krom toho vezla také nejmladší Američanku, která se dostala do kosmického prostoru. Ta navíc disponovala titanovou náhradou kloubu svého kolene, což je také prvenství. Nicméně nejzajímavější technickou novinkou byla průhledná kopule umístěná místo dokovacího zařízení. Video záběr na tuto kopuli v kosmickém prostředí je videem týdne.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nextbigfuture.com/2020/09/spacex-increasing-raptor-engine-power.html
https://pbs.twimg.com/media/E_d_qlCWEAYsnxR?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/04/NSF-2021-04-04-19-16-55-860.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/04/NSF-2021-04-26-06-17-49-395-watermarked.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/09/NSF-2021-09-16-20-01-45-120-1920×1009.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/09/mcgreogr-1-1920×1280.jpeg
Lukáši díky za souhrn, četlo se to jedním dechem a aspoň mohu v případě Inspiration4 jen odkázat tvůj souhrn v článku na astro.cz.
Inspiration4 – je zaujímavé, že títo amatérski astronauti sa dostali vyššie do vesmíru (585 km) ako bol akýkoľvek ruský či sovietsky kozmonaut. Ruský rekord je myslím Voschod 2 (475 km).