Vzorky odebrané Perseverance vypráví o historii Marsu

Americké vozítko Perseverance úspěšně odebralo první dva vzorky marsovských hornin a vědci již začínají získávat cenný pohled na celou oblast. Poté, co se 6. září podařilo odebrat první vzorek pojmenovaný Montdenier, se 8. září podařil druhý odběr ze stejného kamene – tento vzorek dostal označení Montagnac. U obou vzorků proběhla analýza a společně se znalostmi získanými u prvního neúspěšného odběru může vědecký tým začít skládat časovou osu historie této oblasti, která byla ovlivněna vulkanickou činností, ale také v ní najdeme období trvalé přítomnosti vody.

Trubičky na vzorky z Marsu jsou svými rozměry srovnatelné s laboratorními zkumavkami.

Trubičky na vzorky z Marsu jsou svými rozměry srovnatelné s laboratorními zkumavkami.
Zdroj: https://maas.museum/

Zdá se, že první analyzované kameny odhalují potenciál dlouhodobě obyvatelného prostředí,“ říká Ken Farley z Caltechu, který se podílí na této misi řízené z JPL v Kalifornii a dodává: „To, že tam byla voda tak dlouho, je velká věc.“ Kámen, který poskytl první jádrové vzorky má čedičovité složení a může se jednat o produkt tekoucí lávy. Přítomností krystalických minerálů ve vulkanických horninách je mimořádně užitečná v radiometrickém datování. Vulkanický původ kamene by mohl pomoci vědcům přesně určit dobu jeho vzniku. Každý vzorek zde bez přehánění představuje další část skládačky – stačí je poskládat ve správném pořadí a vědci získají časovou osu nejdůležitějších událostí v historii celého kráteru. Některé z těchto událostí zahrnují i samotný vznik kráteru Jezero, objevení a ztracení tamního jezera, nebo změny klimatu planety v dávné historii.

Ještě zajímavější je, že ve vzorcích byly zaznamenány stopy solí. Ty mohly vzniknout v době, kdy podpovrchová voda protékala podložím a měnila původní minerály – přesněji řečeno, když se vypařila, zanechala po sobě soli, které v ní byly rozpuštěné. Není vyloučeno, že slané minerály v prvních dvou odebraných vzorcích mohou ukrývat zachycené drobné bublinky dávné marsovské vody. Pokud by tomu tak bylo, jednalo by se o mikroskopické časové schránky, které by mohly přinést odpovědi na mnoho otázek o dávném klimatu a obyvatelnosti Marsu. Solné minerály jsou navíc ze Země dobře známy pro svou schopnost zachovávat stopy dávného života.

Vědecký tým kolem roveru Perseverance už dříve věděl, že kráter Jezero byl kdysi dávno vyplněn jezerem, ovšem nevědělo se, po jak dlouhou dobu zde toto jezero bylo. Nedala se vyloučit ani možnost, že jezero v kráteru Jezero bylo jen velmi dočasným jevem. Kupříkladu mohlo dojít k tomu, že se impaktní kráter zaplnil vodou během povodní a do 50 let zase vyschnul. Ovšem úroveň změn, které vědci zaznamenali v kameni, který poskytl dva vzorky (i v kameni, kde proběhl první pokus o odběr), naznačuje, že podzemní voda tu byla přítomna po dlouhou dobu. Zmíněná podzemní voda mohla souviset s jezerem, které se kdysi nacházelo v kráteru, ale také se sem mohla dostat skrz kameny až dlouho poté, co jezero vyschlo. Vědci sice stále nemohou říct, zda voda, která proměňovala tyto kameny, byla přítomna desítky tisíc či miliony let, ale vědecký tým si je nyní mnohem jistější, že zde voda byla dost dlouho na to, aby byla tato oblast příhodnější pro dávný mikroskopický život. „Tyto vzorky mají vysokou hodnotu pro budoucí analýzu v pozemských laboratořích,“ říká Mitch Schulte z ředitelství NASA, který je také jedním z vědců zapojených do mise a dodává: „Jednoho dne možná budeme schopni určit postupný vývoj na časové ose podmínek prostředí, které představují minerály v těchto horninách. To následně pomůže přinést odpověď na velkou vědeckou otázku spojenou s historií a výdrží kapalné vody na Marsu.

Neletový exemplář trubičky pro dopravu vzorků z Marsu je rozměrově identický s letovým kusem - je tedy možné si udělat představu o velikosti.

Neletový exemplář trubičky pro dopravu vzorků z Marsu je rozměrově identický s letovým kusem – je tedy možné si udělat představu o velikosti.

Rover Perseverance momentálně prozkoumává dno kráteru a hledá vzorky, které by mohly být jednou dopraveny na Zemi, aby přinesly odpovědi o historii Marsu. Nadějné vzorky budou uloženy do titanových trubiček, které s sebou rover veze. Ty budou následně odloženy na povrch, kde je vyzvedne příští mise. Je pravděpodobné, že Perseverance vytvoří v průběhu mise několik hromádek těchto pouzder. Zvyšuje se tím totiž pravděpodobnost, že ty nejcennější vzorky budou přístupné pro dopravu na Zemi.

Další vzorek bude pravděpodobně odebrán ve vzdálenosti cca 200 metrů v lokalitě South Séítah, což je soustava kamenných výběžků pokrytých písečnými dunami, balvany a skalními úlomky, které Farley připodobnil k „rozbitým talířům“. Nedávno odvrtaný vzorek pravděpodobně představuje jednu z nejmladších vrstev hornin, které se dají na dně kráteru Jezero najít. Oblast South Séítah je naopak pravděpodobně starší. Měla by tedy poskytnout vědeckému týmu lepší přehled o časové ose pro pochopení událostí, které formovaly nejen dno kráteru, ale i jezero v něm. Začátkem října bude provoz veškerých marsovských sond dočasně přerušen. Po dobu několika týdnů totiž nebude možnost zajistit obousměrný přenos dat kvůli jevu, kterému se říká sluneční konjunkce. Lidově řečeno se Mars z pohledu od Země schová za Slunce. Je pravděpodobné, že zmíněný vrt roveru Perseverance v oblasti South Séítah proběhne až po tomto období.

Mozaika snímků vyfocená roverem Perseverance ukazuje kamennou formaci v oblasti zvané Citadelle na dně kráteru Jezero.

Mozaika snímků vyfocená roverem Perseverance ukazuje kamennou formaci v oblasti zvané Citadelle na dně kráteru Jezero.
Zdroj: https://mars.nasa.gov/

5 komentářů ke článku “Vzorky odebrané Perseverance vypráví o historii Marsu”

1. Jiri Kos napsal:

Možná poněkud naivní otázka: není odběr dvou vzorků z jednoho kamene tak trochu zbytečná duplicita? Děkuji za vysvětlení. (Mimochodem v tom překladu do češtiny mne velmi zaujaly „rockové vzorky“.)

2. pavelZ napsal:

Díky za skvělý článek!

Škoda, že není otitulkované to video, pro nás, kteří nevládneme angličtinou.
    (ale chápu, že překlad by byl časově náročný).

I tak, díky!