První krok k lunární komunikační síti

Agentura ESA oznámila podpis kontraktu s firmou SSTL (Surrey Satellite Technology Ltd). ESA se tak stane hlavním zákazníkem jejich technologie Lunar Pathfinder, která má startovat v roce 2024 a měla by poskytnout komunikační služby v okolí Měsíce. Na další roky se chystá realizace velkého množství misí k Měsíci, přičemž do mnoha z nich je zapojena agentura ESA. Nejde přitom jen o program Artemis, ale i komerční lunární landery, ruské mise Luna 25 a 27, nebo budoucí velký evropský lander EL3. Lunar Pathfinder je prvním krokem agentury ESA k odvážné vizi Moonlight, v rámci které má vzniknout síť komunikačních a retranslačních družic, které by sloužily uživatelům po celém světě. Takové družice by také mohly poskytnout navigační data pro lunární průzkum – podobně, jako dnes používáme na Zemi GPS či Galileo.

Budoucí možnosti komunikační a navigační sítě u Měsíce

Budoucí možnosti komunikační a navigační sítě u Měsíce

Odvrácená strana Měsíce a jeho polární oblasti mají pro kosmické agentury velkou atraktivitu, jelikož představují potenciální zdroje vody, pohonných látek a kyslíku. Retranslační družice jako Lunar Pathfinder jsou v takovém případě nezbytné k zajištění nepřetržitého spojení s roboty i lidmi na povrchu. „Průzkum nových oblastí je o objevování a přenášení znalostí na Zemi. Nová éra lunárního průzkumu proto bude vyžadovat robustní a rychlé komunikační služby,“ popisuje David Parker, ředitel pilotované a robotické divize ESA a dodává: „Služby Lunar Pathfinderu od SSTL umožní snížit cenu lunárního výzkumu, technologických demonstrací i komerčního průzkumu. Jakožto lídr lunárního průzkumu ESA plánuje intenzivně využívat těchto služeb.

Phil Brownnett z firmy SSTL uvedl: „Těší nás podpis, který potvrzuje, že ESA bude naším klíčovým zákazníkem při využívání komunikačních služeb mise Lunar Pathfinder. S agenturou ESA jsme spolupracovali od roku 2018, abychom rozšířili program Lunar Pathfinderu i na komerční trh. Těšíme se na realizaci našich plánů. Chceme uživatelům z celého světa poskytovat cenově výhodné služby a navigační data.“ Lunar Pathfinder ale navíc ponese i dva experimenty od ESA. První z nich bude testovat možnost využití existujících navigačních družic k určení pozice u Měsíce. Druhé zařízení pak má sloužit ke sledování kosmického počasí, aby mohli vědci lépe porozumět úrovním radiace u Měsíce, což je důležité pro pilotované mise. NASA navíc pro tuto misi poskytne laserový retroreflektor umožňující porovnání s daty o oběžné dráze z evropského navigačního experimentu. ESA také s NASA projednává možnosti, jak by bylo možné zapojit Lunar Pathfinder do podpory širšího programu průzkumu Měsíce.