Výroba zrcadel pro rentgenový teleskop

Na rok 2022 nebo 2023 je plánován start rentgenového teleskopu XRISM (X-ray Imaging and Spectroscopy Mission) a je tedy jasné, že se na projektu již musí pracovat. Dnes bychom Vás rádi seznámili se dvěma videy, která byla natočená v srpnu roku 2020. Teď si možná říkáte, proč Vám přinášíme informace o půl roku starých videích. Důvodem je jejich kvalita a také skutečnost, že jsme na ně narazili až nyní při prohledávání starších článků na webu NASA. Osobně neznám mnoho videí, kde by diváci dostali možnost nahlédnout pod ruce technikům, kteří připravují zrcadla pro rentgenový teleskop.

Sestava zrcadel XMA (X-ray Mirror Assembly) je tvořena primárním i sekundárním zrcadlem. Ale pojem zrcadlo je v tomto případě nepřesný. Každé zrcadlo je totiž složeno ze čtyř výsečí, které obsahují 203 složených hliníkových zrcadlových segmentů. Celkem je tedy těchto segmentů v sestavě XMA 1624 a jejich úkolem bude odrážet paprsky rentgenového záření ke dvěma palubním přístrojům – rentgenovému kalorimetru / spektrometru Resolve a rentgenovému snímači Xtend.

Samotný projekt XRISM je společným dílem agentur JAXA a NASA, ale svůj podíl tu má také ESA. Teleskop, který má nahradit krátce po startu v roce 2016 zničený projekt HITOMI, by měl sloužit k výzkumu vesmíru v rentgenové části spektra. Vědci si od něj slibují jednak snímky ve vysokém rozlišení, ale také spektroskopická měření vědecky zajímavých objektů a útvarů. Goddardovo středisko vytvořilo sestavu XMA, ale také detektor přístroje RESOLVE a různé další subsystémy.