Kosmotýdeník 434 (4.1. – 10.1.)

I první celý týden roku 2021 se nesl ve znamení zajímavých událostí v kosmonautice. Kosmotýdeník vám proto opět přináší přehled toho nejzajímavějšího, co se v tomto týdnu na poli kosmonautiky událo. V hlavním tématu se podíváme na čtyři vybrané astrofyzikální mise NASA, jejichž výběr byl tak trochu experimentem i pro samotnou NASA. Dále se budeme věnovat nové dohodě mezi NASA a FAA o budoucích právních podmínkách komerčních komických aktivit. Těšit se můžete také na nový snímek nově vznikající rakety Vulcan společnosti ULA a nepřijdete ani o tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

NASA vybrala čtyři mise pro studium tajemství vesmíru

Mise za 20 milionů dolarů se zaměří na podstatné astrofyzikální otázky

Tak trochu experiment i pro samotnou NASA byl aktuální výběr čtyř nízkonákladových astrofyzikálních misí nového programu Pioneers. Prostřednictvím malých družic i vědeckých balónů má tento program umožnit vytvořit novou platformu pro zkoumání kosmických jevů, jakými jsou evoluce galaxií, detaily kolem exoplanet, průzkum vysokoenergetických neutrin, či slučování neutronových hvězd. „Hlavní předkladatelé těchto koncepčních studií přinášejí inovativní projekty, které jsou připraveny k okamžitému použití pro řešení některé z vědeckých otázek. Cílem je i zjistit, jak provádět astrofyzikální experimenty s velkým vědeckým potenciálem, ale s malým rozpočtem“ řekl Thomas H. Zurbuchen, přidružený administrátor ředitelství vědeckých misí NASA. „Každý z navrhovaných experimentů bude zkoumat něco, co žádný jiný dalekohled nebo mise NASA nedokáže, čímž by tyto projekty měly vyplnit důležité mezery v našem chápání vesmíru jako celku.“

Pro tento program byly vybrány tyto čtyři koncepty:

Aspera – jedná se o malou družici, která bude studovat vývoj galaxií. Díky přístroji schopnému pozorovat okolní vesmír v ultrafialovém záření, se zaměří na průzkum horkého plynu táhnoucího se mezi galaxiemi. Tento plyn se nazývá intergalaktické médium a proudí z a do galaxií. Intergalaktické médium je jednou z hlavních složek vesmíru, ale podstatná data o něm zatím chybí, což by měla vyřešit mise Aspera. Hlavním vědeckým pracovníkem je Carlos Vargas z Arizonské univerzity.

Pandora

Pandora  Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Pandora – jde také o malou družici, která bude studovat 20 hvězd a jejich 39 exoplanet. Pozorování těchto solárních systémů bude probíhat ve viditelných i infračervených vlnových délkách. Cílem bude přesná detekce vlnových délek signálů z hvězd, které prošly skrz případné atmosféry exoplanet. Správné pochopení, jak detekovat a měřit atmosféry exoplanet, je ideálním krokem k řešení, jak by se jednou dala nalézt planeta podobná Zemi. Hlavní vědeckou pracovnicí je Elisa Quintana z NASA Goddard Space Flight Center.

StarBurst – jedná se opět o malou družici, která bude detekovat vysokoenergetické paprsky gama ze slučování neutronových hvězd. To má pomoci rozšířit zatím omezený vhled do těchto extrémních událostí, které se dají detekovat také pomocí gravitačních vln. Během takových událostí se tvoří většina těžkých prvků, jakými jsou třeba zlato a platina. K dnešnímu dni byla skrz gravitační vlny i gama záření zároveň pozorována pouze jedna taková událost. Mise StarBurst má šanci detekovat až 10 takových událostí ročně. Hlavním vědeckým pracovníkem je Daniel Kocevski z NASA Marshall Space Flight Center.

PUEO – balónová mise určená k vypuštění z Antarktidy, která by měla detektovat vysokoenergetická neutrina, tedy částice, které obsahují cenné stopy astrofyzikálních procesů s nejvyššími energiemi. Můžeme skrz ně zkoumat takové události jako vytváření černých děr, či slučování neutronových hvězd. Neutrina cestují kosmickým prostorem na velké vzdálenosti a nesou informace o těchto extrémních událostech vesmíru. PUEO by byl nejcitlivějším experimentem zaměřeným na detekci kosmických vysokoenergetických neutrin, jaký kdy byl proveden. Hlavní vědeckou pracovnicí je Abigail Vieregg z University of Chicago.

PUEO

Zdroj: https://www.phys.hawaii.edu/

Nyní tyto čtyři mise projdou přezkoumáním koncepční studie, než budou schváleny ke startu. Program Pioneers má poskytovat financování vědeckých programů pro mladé vědce, kteří umí navrhnout inovativní a zároveň levné mise pro zásadní otázky týkající se průzkumu vesmíru. „Prostřednictvím tohoto programu, jehož cílem je přilákat mladé profesionály, jsme obdrželi dvě desítky skvělých nápadů od rozmanité skupiny inovátorů na univerzitách, ve výzkumných laboratořích a centrech NASA,“ řekl Paul Hertz, ředitel divize astrofyziky NASA v ústředí NASA ve Washingtonu.

Autoři těchto misí, musí být při návrhu velmi inovativní a nápadití, aby udrželi požadované nízké náklady, které jsou pro tento program v maximální hodnotě 20 milionů dolarů na misi. Tento program pak zároveň podporuje vzkvétající trh s malými družicemi, které mohou provádět zásadní vědecké výzkumy.

Pioneers je zároveň experimentem i pro samotnou agenturu NASA, která nikdy nepodporovala astrofyzikální mise s tak nízkými náklady. Je také možné, že některé z těchto misí budou při pozdějším vývoji potřebovat více financí pro úspěšné dokončení a nebudou tak pokračovat v tomto programu a budou zrušeny. „Zatím nevíme, jestli se dá dělat skvělá astrofyzikální věda, kterou lze provést na družici za 20 milionů dolarů, ale vyzvali jsme vědeckou komunitu a oni poslali mnoho inovativních návrhů,“ řekl Hertz.

Americká společnost Sierra Nevada Corporation zveřejnila snímky vznikajícího nákladního raketoplánu Dream Chaser, který by měl vozit náklady na i z Mezinárodní kosmické stanice. Snímky ukazují, jak vznikající raketoplán, tak i stavbu přepravního nákladního modulu Shooting star, který bude na raketě Vulcan s raketoplánem startovat. Tento modul bude samozřejmě sloužit jen k vynesení nákladu a při návratu shoří v atmosféře, raketoplán bude schopný snést náklad zpět na Zemi. Předpokládaný termín prvního startu je rok 2022.

Vznikající nákladní raketoplán Dream Chaser

Nákladní modul pro raketoplán Dream Chaser

Mise sondy JUNO byla společně s InSight prodloužena o dva roky. O tom jsme vám v týdnu již psali. Nyní ještě přidáváme odkaz na aktuální polohu sondy JUNO na oběžné dráze kolem planety Jupiter.

Nejen o raketách je kosmický výzkum. Proto je pozitivní zprávou, že NASA a Federální letecký úřad (FAA), podepsaly memorandum o porozumění, které potvrzuje dlouhodobý záměr vytvořit vhodné a bezpečné podmínky pro právní rámec zvyšujících se komerčních aktivit spojených s vynášením lidí do kosmického prostoru na komerčních kosmických lodích. V rámci memoranda o porozumění se NASA a FAA zaměří na budování jasného rámce pro soukromé aktivity, který bude definovat komerční starty i přistání, a také na koordinaci přístupu ke sdílení bezpečnostních údajů s veřejností, aby se zlepšilo porozumění známým rizikům komerčních kosmických letů. NASA bude také spolupracovat s FAA na licencování orbitálních a také suborbitálních letů a rozvíjení komerčních suborbitálních pilotovaných programů. FAA je odpovědná za předpisy upravující vydávání licencí pro komerční kosmické lety.

Tory Bruno, CEO společnosti ULA zveřejnil fotografii, která ukazuje dva nainstalované neletové metanové motory BE-4 od společnosti Blue Origin na pathfinderu prvního stupně nové rakety Vulcan.

Motory BE-4 na prvním stupni rakety Vulcan

Na tomto místě naleznete přehled všech témat, kterým jsme se na webu Kosmonautix v uplynulém týdnu věnovali. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme se na ně nyní podívat. Začali jsme zprávou o tom, jak probíhala výroba zrcadel pro rentgenový teleskop XRISM. Následně jsme se věnovali nově připravované indické raketě SSLV, která se má stát dalším hráčem na rozvíjejícím se trhu malých raket. Ačkoli se rakety Delta II staly již minulostí, byl přesto vyroben ještě jeden exemplář, který čeká vystavení v návštěvnickém centru Kennedyho centra na Floridě. Věnovali jsme se také misi ICESat-2, která ačkoli se měla věnovat především ledu, posloužila i jiným vědeckých disciplínám a stala se velmi užitečnou. Další článek vás vzal do velmi netradičního zkoumání slunečních sluncetřesení. Hlavním tématem mnoha kosmických aktivit však zůstává návrat na Měsíc a s tím spojený vývoj řady potřebných technologií, například lidaru určeného k dobrému přistávání na povrchu. Podívali jsme se také na připravovaný start mise Transporter-1, která by krom řady malých družic, měla vyslat na oběžnou dráhu také první várku polárních Starlinků. Vyšel také další čtvrtletní přehled aktuálních pokroků a příprav na mise Artemi I a II. Pozitivní jsou zejména zprávy o nadcházejícím testu Green Run, který je už skutečně za dveřmi. Prvním letošním Živě a česky komentovaným přenosem ze startu se stal start rakety Falcon 9 s tureckou telekomunikační družicí. Připravovaná americká sonda Lucy postoupila dalším milníkem blíže ke svému startu. Byl na ni nainstalován druhý vědecký přístroj. Z Evropy přišla důležitá zpráva týkající se stavby stanice Gateway. Firma Thales Alenia Space dostala zakázku na stavbu modulu ESPRIT. Americké mise JUNO a InSight dostaly další roky provozu a byly tak prodlouženy. V dalším díle seriálu Vesmírná technika jsme se věnovali sovětské lunární sondě Luna 23.

Sedmého ledna došlo v hale VAB na Kennedyho kosmodromu ke spojené prvních dvou segmentů jednoho ze dvou pomocných motorů na tuhé pohonné látky SRB. Toto spojení je předzvěstí nadcházejícího startu rakety SLS, který bude její premiérou a vyšle zatím nepilotovanou kosmickou loď Orion na oblet Měsíce. Jedná se o významný okamžik, protože spojením začíná běžet roční expirační doba spojovacího prvku těchto segmentů a ke startu by tedy mohlo dojít do roka. Podstatným však bude také úspěšný zážeh centrálního stupně rakety SLS, který by měl nastat 17. ledna. Pokud se během příprav něco pokazí, existuje stále možnost rozebrání SRB, výměny těsnění a pokračování příprav na start v delším časovém horizontu.

Spojené segmenty jednoho z motorů SRB pro raketu SLS

Spojené segmenty jednoho z motorů SRB pro raketu SLS

Podívejte se na vydařenou animaci toho, jak by měl probíhat let prototypu lodi Starship s označením SN-9. Let bude prakticky identický s letem SN-8 a hlavní rozdíl (alespoň doufáme) bude úspěšné přistání. Od předchozích animací, které ukazovaly let SN-8 se potom liší novými informacemi, které jsme mohli vidět při reálném letu Starship SN-8. Start by mohl proběhnout už příští týden.

Jsou známy podrobnější údaje o misi PUEO? Všechny experimenty pro detekci neutrin potřebovaly velké hmotnosti detekční látky, což se mi nezdá, že by to šlo přímo použít na balonové misi. Zřejmě se jedná o nějako formu detekce ve spolupráci s detektorem IceCube v ledovci Antarktidy.