ŽIVĚ A ČESKY: TARANIS a Crew Dragon

Pokud jste již dohnali spánkový deficit způsobený dnešním ponocováním kvůli startu Falconu 9 s lodí Crew Dragon na misi Crew-1, pak je to jen dobře. Noc na úterý totiž bude ještě náročnější. Čekají nás totiž hned dva komentované přenosy. Ten první se bude věnovat pokusu o start malé evropské rakety Vega, která by měla ve 2:52 SEČ vynést dvě družice. Nás extrémně zajímá především francouzská TARANIS k výzkumu nadoblačných blesků a dalších podobných jevů. Na jejím vývoji se totiž podíleli i čeští odborníci. Ale pak si ale neužijeme klidný spánek – kolem 5:00 se totiž má k Mezinárodní kosmické stanici připojit pilotovaná loď Crew Dragon. Obě události Vám přineseme v rámci našich komentovaných přenosů.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 2:35 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Náš přenos z připojení Crew Dragonu spustíme zhruba okolo 4:30 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV.

Zdroje informací:

https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://bucket2.glanacion.com/anexos/fotos/15/3269115.jpg
https://www.fe-lexikon.info/bild/P41871_HD_taranis.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

27 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: TARANIS a Crew Dragon”

  1. Jiny Honza napsal:

    Tak to je slušnej masakr. I u nás teď smutní spousta lidí.

    Ale pro jejich nástupce, tohle je lehký náznak, kam se v budoucnu orientovat. Západní Evropa už to asi nebude.

  2. Pavelll napsal:

    Maly navrh na zlepseni tohoto skveleho webu: U clanku s primym prenosem nejakeho startu/mise napsat na konec nebo jinam, ze se mise zdarila nebo nezdarila.

    Ne kazdy ma cas sledovat primy prenos a podiva se sem pozdeji (treba ja v pripade startu CD1 dnes rano v 6 hod) a je prakticky nemozne tu najit vysledek mise. Asi bych to nasel na zahrajicnich webech, ale nemel jsem cas … tak jsem az ted zahledl zpravu na seznam.cz 😉 ze to dobre dopadlo.

    Stava se mi to tady i jindy u clanku s komentovanymi prenosy, ale obcas se clovek vysledek dozvi z diskuse pod clankem. Obcas ne.

  3. nextcz napsal:

    V čase videa 32:00 (letu cca 14:00) je v pozadí vidět jak se aktuální poloha liší od plánované trajektorie. Přesto jim motor na vizualizaci pěkně hoří. Je mi líto té obrovské ztracené práce mnoha lidí.

    • Geo napsal:

      On motor asi pěkně hořel ale třetí stupeň nefungoval jak měl, od zážehu letěl na nepatrně nižší dráze. trajektorie v čase letu již cca 12:26, přenosu 30:17, kdy se objevila pod i za Marinem Fragnitem z Ariane space, byla výrazně níž než požadovaná. Tak si tipnu na potíže s tryskou a jejím náklonem ? To se dozvíme později, ale škoda, velká škoda.

      • Jiny Honza napsal:

        A záleží na tom, proč a v které fázi to selhalo? ESA ve svých projektech vyžaduje certifikáty na každou součástku, na každý úkon, proces. Pomohlo to? Ne. Je to absurdní byrokratická mašinerie, která naprosto nemá vliv na výsledek. Pokus máte v pořádku papíry, je to OK. A že to neseje? Nevadí, třeba to vyjde v příštím století.

        • Dušan Majer Administrátor napsal:

          Buďte tak hodný a odpusťte si své jedovaté spekulace. Evidentně nechápete význam certifikací. Z vašeho komentáře mám dojem, jako kdybyste si tvrdil, že si ESA myslí, že co má její certifikát, nemůže selhat. Chyba! Selhat může vždy všechno bez ohledu na certifikát. Zásadně se ale mýlíte v tom, že podceňujete význam certifikací. Samozřejmě nejsou všespásné, ale to ani není jejich úkolem. Certifikáty mají zajistit co možná nejmenší pravděpodobnost neúspěchu, ale ta nikdy nemůže být nulová. Certifikáty mají zajistit vychytání hlavních problémů, ale každý systém samozřejmě mohou postihnout různé problémy a čím je systém komplexnější, tím je jich více. Není tedy nic divného na tom, že díl, který má certifikát, selže. Kdo by si myslel, že jakákoliv součástka, může mít stoprocentní spolehlivost, byl by naivním snílkem. Selhávají díly s certifikáty i bez nich, ale certifikát neznamená ochranu před selháním – jen zajišťuje, aby to selhání bylo co nejméně pravděpodobné.

          • Jiny Honza napsal:

            Jo jo, já nechápu, píšu jedovaté spekulace… No máte to těžký. Hlavně hodně zdraví přeju.

          • Jiny Honza napsal:

            Takže složitě počítané pravděpodobnosti selhání pro certifikované součástky, které mají zajistit prakticky bezproblémovou funkci jsou najednou k ničemu. Raketa může selhat vlastně kdykoli.

            No tak budeme lítat s Indama, Číňanama a Elonem. Sice z toho nejsou granty, projekty a dotace, ale zato tam tam přístroj reálně poletí. A ty co jdou jen po penězích a mediální slávě necháme ESA. Každý svého štěstí strojvůdcem.

            • Dušan Majer Administrátor napsal:

              Nic jste z mého komentáře nepochopil a pořád si jedete svou. Já nemohu za to, že máte nějaký osobní problém s certifikačními procesy. Projevujte však své mindráky někde jinde.
              Rakety padají všem – Indi, Číně i soukromým firmám. Jestli si myslíte, že certifikační procesy má jen Evropa, pak se velmi hluboce mýlíte. A ještě k té první části – Na každé raketě máte tisíce různých součástek. Každá z nich je spolehlivá dejme tomu na 99,99% (vymyšlené číslo jen pro potřeby příkladu), ale 99,99% není 100%. Každá součástka může někdy selhat – ať je evropská, japonská, americká nebo ruská. Certifikace pouze zajistí, že ta spolehlivost bude 99,99% a ne třeba jen 99,9%. Ostatně třeba i NASA chtěla u komerčních lodí pro posádku původně pravděpodobnost ztráty posádky 1:1000. Když zjistili, že je to nedosažitelné (kvůli pravděpodobnosti srážky s kosmickou tříští), tak sami v rámci certifikačního procesu tu požadovanou pravděpodobnost snížili na 1:270. Doufám, že to stačí jako příklad toho, že stoprocentní není v technice nikdy nic.

          • Jiny Honza napsal:

            Však já si taky své mindráky vybíjím na své ženě a dětech. Vás se, pravda marně, snažím vzdělat. Co se týče čísel, vzdal jsem to už dávno. Když zabřednete do primitivní statistiky, jste k smíchu i středoškolákovi.

            Prosím nedělejte to. Pracujte s emocemi a pravdami. Tam je Vaše síla. Tam dokážete zvítězit realitě navzdory.

            A hlavně, nevychovávejte děti.

          • Jiny Honza napsal:

            Je fajn, že o brouky pytlíky nestojíte. A ani o Ferdy Mravence. Vaše přednášky dávám svým dětem ke studiu. Názor si udělají sami.

            • Dušan Majer Administrátor napsal:

              Nevím, proč v této souvislosti zmiňujete moje přednášky. Samozřejmě nejsou dokonalé, ale aspoň v nich ze sebe nedělám borce, který ví víc než lidé z těch firem / agentur. Jestli je mi totiž něco z duše odporné, je to právě povyšování se nad lidi, kteří v oboru pracují a daném problematice se každý den věnují. O podobné komentáře u nás opravdu nesotjíme.

    • Prytanis napsal:

      Je to vidět i na rychlosti. V čase videa 25:54 se zapálil motor a rychlost byla v tu chvíli 7,55km/s. Na chvilku skočila na 7,56km/s ale potom už jenom klesá. V čase 29:30 už má jen 7,50km/s.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.