Týden, který pomalu končí, se jistě zapíše do dějin. V mnohých z vás ještě doznívá euforie z povedeného startu a přistání Falconu 9, jehož první stupeň startoval a přistával již podruhé. Kosmotýdeník však shrne i ty události, které zůstaly ve stínu SpaceX. Podíváme se mimo jiné ke konkurenci, ke společnosti Blue Origin, která zahajuje velké přestavby na Floridě a chystá se na starty těžkotonážní rakety New Glenn. Vypravíme se také za sondou Cassini a shrneme si pěkné fotky ze startu Falconu 9. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.
Blue Origin tvrdě pracuje
V záři úspěchu společnosti SpaceX bychom neměli zapomínat, že konkurence rozhodně nespí. Nic jiného jí ani nezbývá, protože tempo, které nasadila SpaceX by mohlo mnoho hráčů poškodit a současný trh jim utéct. Nicméně zatímco ti velcí hráči jen pomalu mobilizují, společnost Jeffa Bezose – Blue Origin rozjíždí své velkolepé plány. Na veřejnost se dostala zpráva o záměrech na výrazné stavební úpravy několika startovacích komplexů na floridském kosmodromu. Zpráva, která posuzuje vliv těchto úprav na životní prostředí, prozrazuje velmi zajímavé informace o připravovaných stavbách a s nimi i o záměrech této společnosti.
Blue Origin měla původně za cíl pouze turistické lety do vesmíru. Zřejmě i velký rozmach SpaceX a stále širší trh se satelity donutil firmu se pořádně rozvíjet a její plány se rozevřely do šíře. Již nejen lety s platící posádkou na turistický výlet, ale také vynášení těžkých satelitů. Zatímco jsme v nedávné době mohli sledovat pokusné starty a přistání raketového experimentálního stroje New Shepard, kde firma získávala zkušenosti s řízením a přistáváním malých raket, v současnosti se velká část kapacit firmy soustředí na nástupce tohoto stroje, na již plnohodnotnou a opravdu velkou raketu New Glenn.
Základem rakety je samozřejmě motor. Oproti motoru BE-3, který spaluje tekutý vodík a kyslík, bude na nové raketě motor BE-4 spalující metan a tekutý kyslík. Oba motory vyvinula Blue Origin a BE-4 má dokonce již zákazníka mimo tuto firmu. Počítá s ním totiž ULA, která by jej ráda použila v nástupci raket Atlas a Delta, ve Vulcanu.
Zmíněná zpráva o vlivu na životní prostředí zmiňuje, že se počítá se starty třístupňové rakety o výšce až 107 metrů a tahem při startu 20 MN. Ve zprávě se také uvádí, že by v průběhu roku mělo dojít až ke dvanácti startům rakety New Glenn. Raketa se má také vyvíjet. Nejdříve jako dvoustupňová se sedmi motory BE-4 na prvním stupni. Později jako třístupňová, přičemž třetí stupeň bude poháněn jedním motorem BE-3, upraveným pro práci ve vakuu a spalujícím tekutý vodík a kyslík. Raketa tak oproti tezím společnosti SpaceX bude kombinovat dvě různá paliva.
Dále se ve zprávě dozvíme, že společnost počítá s využitím dvou odpalovacích komplexů pro své účely. Jednak komplex LC-36, odkud by měl startovat New Glenn a také LC-11, kde by mělo probíhat testování motorů BE-4. Oba zmíněné komplexy jsou již delší dobu nefunkční a mají řádně poškozené, nebo chybějící technologie a sítě. Společnost počítá s výstavbou nové rampy a také nového testovacího standu s veškerým zázemím.
Vzhledem k tomu, že pro společnost bude nutné vyrábět velké kusy svých raket, počítá se také s výstavbou kompletovacího a výrobního závodu. Stavba označená jako Exploration Park bude na poloviční cestě mezi LC-36 a LC-11. Ve zprávě se uvádí rozšíření a zpevnění cest mezi těmito místy a novou výrobní budovou tak, aby se na cestě mohly minout dva přepravované první stupně New Glenn. V Exploration Parku bude docházet k vlastní výrobě a vývoji rakety. U rampy LC-36 by pak měla být další budova, kde bude docházet k přípravám ke startu, před vyvezením celé sestavy na startovací rampu a k integraci rakety a nákladu.
Vzhledem k tomu, že první stupeň New Glenn bude znovupoužitelný, počítá se také se skladovací halou u objektu Exploration Park. U startovací rampy pak bude ještě asi ve vzdálenosti necelých dvou kilometrů umístěna servisní budova, kde bude technologické zázemí rampy a také řídicí středisko GSE. U budovy bude parkoviště pro 100 aut. Součástí úpravy okolí LC-36 bude dále stavba nádrží na metan, kapalný kyslík a kapalný vodík. Mezi rampou pro starty raket a testovacím standem pak vznikne velká nádrž na vodu pro potřeby obou ramp.
Jak již bylo řečeno, New Glenn se bude na Zemi vracet pro opakované použití. K přistávání má být používána loď umístěná v Atlantickém oceánu. Zpráva zmiňuje přistávací elipsu o rozměrech 1013 x 708 kilometrů. Stupeň pak poputuje na Floridu do přístavu Port Canaveral, kde proběhne omytí od spalin a transport do nové budovy postavené blízko LC-36, kde bude probíhat oprava a příprava již několikrát letících stupňů.
Pokud bychom se podívali na testovací stand motorů BE-4, který bude umístěn na bývalém komplexu LC-11, můžeme tam očekávat testy jednoho i více motorů BE-4. Motory budou brát palivo pro svůj pohon z nádrží umístěných v bezpečné vzdálenosti od testovacího stolce. Ve zprávě se uvádí, že testy budou v maximální délce trvání 500 sekund. Celková délka testů by dosahovala přibližně třiceti minut během jednoho měsíce. Celé první stupně by se pak měly testovat na rampě LC-36 a to formou zkušebních krátkých zážehů. Tuto praxi známe i od SpaceX.
Ve zprávě se uvádí, že k prvnímu startu rakety New Glenn by mělo dojít v roce 2020.
Kosmický přehled týdne:
Po úspěšném přistání již podruhé letícího prvního stupně Falconu se Elon Musk pochlubil na svém twitteru, že při první misi rakety Falcon Heavy by mohlo dojít k experimentálnímu návratu druhého stupně. To by samozřejmě vyžadovalo přidat tepelný štít a vyřešit přistání. Uvidíme, zda na řešení takového úkolu budou mít dostatek času a jak to nakonec dopadne. A i když se tweet objevil 31. března, může jít o předčasný apríl. Tak či tak, se přebytečný výkonu, který bude FH během prvního letu mít, dá využít i k tomuto zajímavému experimentu.
Podívejte se na fotografie z úspěšného startu již jednou letícího Falconu 9.
Zánik sondy Cassini se nezadržitelně blíží. Pokud se nevyskytnou problémy dříve, dojde k postupným úpravám dráhy, které sondu navedou mezi prstence a planetu. Její dráha pak bude postupně snižována, až vstoupí do atmosféry. Na to, jak se dráha bude měnit, se můžete podívat na přiloženém videu.
https://www.youtube.com/watch?v=XA58drPb5l8
Přehled z Kosmonautixu:
Máme za sebou týden, který vstoupí do dějin. Ale to nechme na dějinách samotných. Pojďme si nyní zrekapitulovat, co za články jsme vám během týdne přinesli. Ještě v neděli jste se mohli podívat živě na statický zážeh rakety Falcon 9 před historickým letem již jednou letícího stupně. Ani tento týden jste nepřišli o pravidelnou dávku fotek, které na Mezinárodní kosmické stanici pořídil Thomas Pesquet. Pozvali jsme vás na březnovou Kosmoschůzku. Úterý již tradičně otevřel velmi oblíbený seriál o prvních orbitálních stanicích Země. Sojuzy nyní budou ob let létat jen s dvoučlennou posádkou, protože ruská část stanice není dokončená a kosmonauti nemají prostor pro vědeckou práci. Nicméně NASA se rozhodla volná místa v Sojuzech využít. Hlavní událost týdne, kterou byl start Falconu 9, se blížila a my jsme vám připravili přehled očekávaných událostí během nadcházejícího letu. Fanoušci odložené mise InSight si mohou oddychnout, prokletý netěsnící seismometr byl opraven a je připraven k letu. Nahlédli jsme do kuchyně na tepelné štíty společnosti SpaceX a podívali se, co v takové kuchyni můžeme nalézt. Na Mezinárodní kosmické stanici zatím pokračovala série kosmických vycházek a u nás jste je mohli sledovat živě. Velmi dlouho očekávaná historická chvíle nastala v noci ze čtvrtka na pátek, kdy vůbec poprvé v historii odstartovala již jednou letící raketa Falcon 9 a zase úspěšně přistála. Falcon 9 pokořil dogmatické – nejde to – a otevřel cestu levnějších letů do vesmíru. V NASA mezitím představili své plány letu k Marsu, kterého bychom se i s lidskou posádkou na palubě mohli dočkat již v roce 2033. Falcon 9 pokořil další nepokořitelnou hranici a my vám nabízíme přehled detailů kolem letu a dalších novinek, které se po úspěchu objevily. Tradiční souhrn toho, jak pokročil vývoj rakety SLS, lodi Orion i pozemního vybavení vám přinesl tento článek. A malý vysněný první duben vám představil článek informující o prohození rozpočtů NASA a Pentagonu a následků, které by nastaly.
Snímek týdne:
Společnost Blue Origin představila podobu interiéru jejich turistické suborbitální kabiny New Shepard. Na její vzhled se můžete podívat níže. Kabina by měla sloužit pro turistické výlety na okraj vesmíru. Středový černý stoleček v interiéru je šikovně schovaný záchranný motor.
Video týdne:
Video týdne připomene 13 minut, které dozajista změnily kosmonautiku a jejichž dopad pocítíme hlavně v dalších letech. Falcon 9 se satelitem SES-10 úspěšně odstartoval a přistál. To by nebylo až tak ohromující, na to už jsme si pomalu zvykli, kdyby ovšem neodstartoval a nepřistál jeden a ten samý stupeň již podruhé. Připomeňme si tyto dozajista historické chvíle na videu nejen tohoto týdne.
https://www.youtube.com/watch?v=sPEPKGEQuiU
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://www.fsiforum.cz/upload/soubory/nezarazene/image-proxy%20%281%29.jpg
http://www.fsiforum.cz/upload/soubory/nezarazene/image-proxy%20%282%29.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/32915200224_d98ea5f4f7_k.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/32915199514_78c9a3d102_k.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/33616913111_cf7f4d9b7c_k.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/33361035200_69c831d5c1_k.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/31025620/WVWS_SES-10-9495.jpg
http://www.geekwire.com/…/2016/09/160912-blue-origin-new-glenn-2.jpg
https://s.aolcdn.com/…/blue-origin-new-glenn-animation-2017-03-07-02.jpg
https://i.ytimg.com/vi/OVo1gCKUUB4/maxresdefault.jpg
http://i.imgur.com/SPHf83H.jpg
http://www.collectspace.com/review/blueorigin_ovmc06-lg.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/03181720/launch.jpg
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2017/03/f9-ses10-landing.jpg
Blue origin zatím neposlal ani jednoho vesmírného turistu do vesmíru, a už plánuje stavbu celého komplexu budov, ramp testovacího zařízení. chápu, že Bezos je miliardář, ale bavíme se cenách v řádech stovek milionů dolarů… To je přeci dost velké rozhazování i na něj.. New Glenn je úžasná raketa, pokud se jim podaří bude se jednat o úžasný nosič s velkým potenciálem, ale jeho vývoj taky asi nebude úplně levný. Má blue origin nějaký veřejný plán expanze? Je vůbec o raketu s takovou nosností dostatečný zájem?
Čisté jmění Jeffa Bezose je více než 76 miliard dolarů (Elon má 14 miliard), takže pokud bude chtít, tak peníze opravdu problém nebudou.
BO si již dříve za cíl dala umožnit práci a život ve vesmíru milionům lidí, ale k tomu nemá asi žádný podrobnější plán. Ale projevili zájem o měsíc – v polovině dvacátých let by prý chtěli na jeho povrch poslat nepilotovanou loď Blue Moon, která by mohla posloužit k zásobování budoucích kolonií, ale víc informací zatím není – jak říkáš, jsou teprve na začátku.
Společnost Eutelsat si jako první u BO objednala let s New Glennem, krátce na to si OneWeb objednal 5 startů.
SES-120 ? 😀 V odstavci video týdne. Inak vďaka za ďalší výborný ksmotýdeník 😉
Díky za upozornění, opraveno.
Chápu, že živý videopřenos přes satelit je při přistání přerušený, ale je škoda, že se ani po úspěšném přistání neobjeví záznam. Ta kamera přece bude mít určitě záznam.
Ano, kamera má záznam, ale docela chápu, že chtějí s jeho odesláním počkat, až loď připluje do přístavu.
A kdy to zhruba bývá?
Je to otázka několika dní, zatím jsou zhruba 150 mil od přístavu.
Príchod OCISLY Elsbeth III a Go Quest do Port Caneveral je zhruba na utorok, tak mozno nejaké video by sa mohlo objaviť do stredy alebo štvrtka.
Návrat do přístavu se očekává v uterý odpoledne
Proč? Vždyť to odeslání přes satelit jen pár minut po přistání přece nemůže být problémem. Proč by to museli fyzicky kopírovat z té kamery v přístavu? A komunikační soustava se evidentně přistáním nepoškodila. Vždyť obraz z doby po přistání byl už zase perfektní.
Myslím, že to pro ně není priorita, na kterou by museli spěchat.
No, asi není. Ale je to škoda. Spousta lidí to stejně nevidí online, takže ti co si přečtou článek o pár hodin později a pustí si v něm video, už můžou mít kompletní sekvenci.
Myslím, že není od věci připomenout významné provozní jubileum MRO na oběžné dráze Marsu. V pondělí dokončila ve stavu hardwareové i softwareové svěžesti oběh s pořadovým číslem 50 000. Gratulujeme! 🙂
To máte samozřejmě pravdu. Děkuji za doplnění. 🙂
Blue Origin je dobrá firma, posouvá hranice kosmonautiky a dělá konkurenci SpaceX, takže za to ji mám rád. Ale co se mi na nich strašně nelíbí, a za co je opravdu hodně odsuzuji je přeplácení zaměstnanců SpaceX a braní know-how SpaceX. Toto je prostě ošklivé a dělat by se ro nemělo. Nevím jaký názor na to máte ostatní. A proto jim přeji hodně úspěchů a víc čestnějšího jednání 🙂
Těmhle praktikám se nikdo nikdy nevyhne. SpaceX to dělala stejně se zaměstnanci NASA. Každopádně BO už budou vždy „ti druzí“ a to je výhoda SpaceX. Je ale skvělé, že mají plány týkající se Měsíce. Třeba vznikne nějaká spolupráce s ESA, která se o něj zajímá též.
Co na tom vidíte nečestného? To je jen volný trh s pracovní silou. A každá společnost si nakonec může své zaměstnance smluvně dlouhodobě zavázat k „věrnosti“, když o ně bude opravdu stát. Samozřejmě ji to pak taky bude něco stát…
V oborech, kde si schopných lidí opravdu váží to celkem funguje. Třeba ve fotbale 🙂
Perfektní, hezké nedělní čtení. Jen poprosím opravit chybku – tah 1. stupně je 20 MN , přibližně. Chvilku jsem přemýšlel o apríli, ale je již 2., že? 🙂
Máte samozřejmě pravdu. Někam se mi zatoulala nula. Je to necelých 20 MN, ohledně tohoto čísla je rozpětí mezi 17 – 20 MN. Necháme se překvapit.
Mě ty nohy na přistání od Blue Origin vypadají vratké
U blížícího se startu Falcon Heavy moc nechápu Elona proč chce na tuto velmi důležitou (no které nejsou že 🙂 ) misi použít již použité nosiče, které se úspěšně vrátily?
Přece jenom tu určité riziko nehody je, i v souvislosti s minulým zjištěním, že lopatky čerpadel motorů vykazovaly mikrotrhliny (blíže nespecifikované) a tuším že až na konci roku 2017 budou mít toto technologicky řešeno…nevím nějakou novou výrobní metodou či úpravou kompozitu-materiálu.
Nebo se pletu a první start Falcon Heavy není tak důležitý či finančně náročný pro případný neúspěch jako u startu s nějakou družicí atd.??
Buďme rádi, že je tu další vizionář J.B. to dodá další vítr do kosmonautiky a myslím si že SpaceX se moc nemusí obávat, má nasmlouvané na mnoho let starty „družic“ nově konečně i pro armádu USA, dále NASA, pilotované lety…je toho dost!
Určitě i ony můžou z toho těžit, protože nějaké nové přelomové řešení může přinést i Blue Origin.
Jo jako vždy díky moc za skvělý článek jako vždy 😀
Praskliny lopatek se sice objevují, ale už se ví, že neohrožují bezpečnost motorů, což potvrzují opakované zážehy bez problémů. Praskliny jsou problém pro NASA, která se jich chce zbavit, než na Falconech začnou létat astronauti. Elon si evidentně věří a ví, že si to může dovolit. Mise SES-10 potvrdila, že letěný hardware je stejně spolehlivý, jako zbrusu nový, byť na nějaké podrobnější statistiky bude potřeba více startů.