Asi nejsem jediný, kdo si všiml, že kolem firmy SpaceX je většinou ticho, věci plynou normálním tempem a pak se najednou během několika hodin vynoří hned několik zpráv, které svým významem vybočují nad šedivý průměr. K podobnému zvednutí stavidel došlo v minulých hodinách a proto jsme se rozhodli, že vydáme tento článek, který se je pokusí shrnout. Podíváme se na drobný posun nejbližší mise Falconu 9, dále pak na nového robotického pomocníka a nevynecháme ani novinky ohledně pronájmu prostoru ve floridském přístavu.
SES-10
Asi je zbytečné i zde zdůrazňovat, že při této misi bude poprvé v historii použitý již jednou letěný první stupeň Falconu 9. Podle dřívějších neoficiálních informací mělo k tomuto startu dojít 27. března, ale to už teď neplatí. Na tento termín se totiž přesouvá raketa Atlas V, která by měla k ISS dopravit zásobovací loď Cygnus (John Glenn). Technici museli k odkladu sáhnout kvůli problémům s hydraulickým vybavením pozemní infrastruktury, která je nutná ke startu.
SpaceX proto přesunula start nejdříve na 29. března s tím, že 26. března by mělo dojít k tradičnímu statickému zážehu. Kontrola startovní rampy 39-A prokázala, že se její technika nachází v dobrém stavu, takže v tomto směru bychom se odkladu bát neměli. SpaceX zároveň představila oficiální logo mise SES-10. Drobně je v něm vidět i symbol znovupoužití prvního stupně – ten je totiž lehce zašedlý, zatímco druhý stupeň svítí bílou novotou.
Robot Roomba (Optimus Prime)
Na Redditu se už delší dobu spekulovalo o tom, že SpaceX připravuje robota na dálkové ovládání který by byl umístěný na přistávací mořské plošině a zajišťoval by první stupně Falconů po přistání. nahradil by tak lidské pracovníky, kteří v současné době musí pomocí řetězů připevnit octaweb prvního stupně k okům přivařeným do paluby.
Před několika hodinami spatřilo světlo světa první fotografie, která ukazuje, že projekt opravdu existuje a že se na něm pracuje. Zařízení s pracovním názvem Roomba (podle robotického vysavače) se nyní označuje spíše jako Optimus Prime (podle postavy ze série Transformers). Robot má dva pásy a čtyři (hydraulicky či mechanicky) výsuvné podpěry, kterými by měl podepřít první stupeň, odlehčit přistávacím nohám a zajistit bezpečný přesun do přístavu.
Robot by měl být řízený na dálku a s pomocí pásů se přesune pod první stupeň. Výhodou je, že má velmi nízko těžiště – je to v podstatě těžká kovová placka, což je ideální pro stabilizaci. Zájemci o bližší informace o tomto vozítku mohou navštívit český portál elonx.cz, kde k tomuto tématu vyšel obsáhlý článek.
Port Canaveral
Další téma, o kterém se hodně hovořilo, byly dohady mezi SpaceX a přístavem Port Canaveral. V krátkosti šlo o to, že SpaceX chtěla tento přístav využívat pro vykládání prvních stupňů, které přistály na mořské plošině. Přístav však požadoval vyšší, než tabulkové platby a argumentoval vyšší zátěží. Nyní se zdá, že se situaci podařilo vyřešit. SpaceX si pronajme na pět let prostory, ve kterých provede poletovou údržbu stupňů a využije je i k jejich skladování.
Pronájem ještě musí posvětit vedení přístavu, k čemuž by mělo dojít během dneška. SpaceX by mohla s novým majetkem disponovat od 1. dubna. Firma by měla přístavu za pronájem platit každý měsíc 35 181 dolarů, přičemž cena se bude postupně zvyšovat až v pátém roce dosáhne měsíčně 50 639 dolarů. SpaceX bude mít z tohoto pozemku blízko na silnici, po které bude možné první stupně přepravovat z mola. Navíc dostane šestihodinovou exkluzivitu pro používání této cesty během transportu zachráněného stupně. Pětiletá dohoda se přitom může kdykoliv prodloužit opět o pět let.
Opálený Dragon
V nedávném článku jsme Vám přinesli první fotky lodi Dragon, která v neděli 19. března přistála v Pacifiku. Dnešní článek zakončíme několika fotkami, které Vám ukáží, jak vypadá loď po návratu z oběžné dráhy. Všimněte si, že jedna strana Dragona je více ožehnutá horkými spalinami, které vznikají při návratu do atmosféry.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
http://www.floridatoday.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/16855243811_560edaae19_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C7ZLt7sVAAEpou6.jpg:large
https://forum.nasaspaceflight.com/…42511.0;attach=1411270;image
https://i.redd.it/2fu2yvdpanmy.jpg
http://www.portcanaveralwebcam.com/
http://i.imgur.com/Cpl1yz2.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…42559.0;attach=1413204;image
https://pbs.twimg.com/media/C7YEeaZU0AALNvs.jpg:large
29. března už budu mít podané daňové přiznání. Doufám, že mi SpaceX spraví náladu. 🙂
Dobrý postřeh. Také doufám v pozitivní „SpaceX náladový efekt“ :-))
Dobrý den! Díky za pěkný článek. Jsou to, co ožehne Dragon, skutečně spaliny? Pod spalinami chápu něco spáleného (například směs benzínu v motoru), kdežto lodě jsou ožehnuty pouhým třením o vzduch v atmosféře, kde se ovšem reálně nic nespaluje. Nebo se pletu? Díky!
Dobrý den, díky za pochvalu! Váhal jsem, jaké slovo použít, ale spaliny mi přišly nejlepší. Jde o látky vzniklé působením tepla na tepelný štít, který se postupně odtavuje. Stejně tak se jedná o výsledky působení teploty na samotné boční stěny. A k tomu se spaliny asi hodí nejlépe.
Jo, asi na tom něco bude. Spálený ablativní plášť. : )
Proc je ten dragon ocmoudnuty hlavne z jedne strany? Mirne nepovedeny vdtup do atmosfery?
Páč tam vletěl pod určitým úhlem. Aby byl očmoudlý celý, musel by rotovat.
Manévrování po vstupu do atmosféry kvůli přesnému dosednutí. Zatím to na vodě není až tak potřeba, ale i tak to šetří čas.
Dragon má své těžiště při návratu mimo podélnou osu symetrie. To mu umožňuje vstoupit do atmosféry s úhlem náběhu 12°, což způsobuje nenulový vztlak. Poměr vztlaku k odporu L/D = 0,18. Určitý vztlak návratového tělesa umožňuje primárně dvě věci: 1) manévrovatelnost, 2) udržet přetížení při deceleraci pod 5g.
Výsledkem je, že Dragon není při návratu v atmosféře „ofukován“ symetricky, ale na jedné straně více a na protější méně. Proto ten rozdílný „opal“ jeho TPS obložení. Nejedná se o chybu, je to zcela normální a očekávané.
Na stejném principu (vyosené těžiště – nenulový vztlak) pracovaly(-jí) i další návratové kabiny a tělesa (Sojuz, Mercury, Gemini, Apollo, Shenzhou, Orion, atd), i když jejich manévrovatelnost a maximální přetížení bylo rozdílné.
Toto je velmi uzitocna strucna a presna informacia. Dakujem.
Dobrý den. Zajímalo by mne, zda ten „opal“ je pouze kosmetického rázu, nebo při návratu dochází k nevratným mechanickým změnám. Otázka znovupoužitelnosti.(Samozřejmě s novým tepelným štítem.)
Predpokladam, ze nosny skelet a pretlakovu kabinu znovu pouzit pojde (o tom us SpX s NASA rokovala a myslim, ze to predbezne maju schvalene). Koniec koncov keby pri vstupe do atmosfery skelet alebo pretlakova kabina skolabovali, doslo by k (explozivnej) dekompresii. Ablativny plast je z principu veci vymenitelny diel a oplastenie kabiny, ktore priamo nie je urcene k odhoreniu zrejme pojde vymenit tiez.
Kruhový tepelný štít Dragonu z materiálu PICA-X je znovupoužitelný. Pokud u něj nedojde k trhlinám, nebo odlepení některého segmentu, měl by být podle SpX použitelný alespoň 10x. Přičemž na současných Dragonech je používána už jeho 2. generace.
Tepelná ochrana na bočním kuželovém plášti je z jiného materiálu, levnějšího a také ne tak pevného. Jeho náhrada po každém letu nebude tolik stát a pravděpodobně bude levnější, než jeho oprava a renovace.
U pilotovaného Crew Dragona bude situace ještě o trochu jiná. Černý materiál tepelného štítu ze spodní strany a na bocích pod motory SuperDraco je také PICA-X, ale jeho 3. generace. Tepelný štít z tohoto materiálu by podle Muskových slov měl bez větší údržby vydržet až 100 násobné použití.
Měl bych k tomuto takový blbý dotaz. Pokud se počítá s několikanásobnou znovupoužitelností, tak ablativní vrstva na štítu bude násobně těžší, než by musela být? Nesníží se schopnost odstínit plazma od samotného tělesa lodi, když bude mít štít výdrž pro 10 návratů? Selským rozumem – 10 návratů ~ 10x méně odtátého materiálu při každém návratu (no, přímou úměrou si nejsem úplně jist). Nebo si to blbě vysvětluju a štít bude na 10-100 použití při průběžném vyměňování jednotlivých bloků PICA-X?
Předem díky 🙂
PICA-X 3. generace má vydržet až 100 násobné použití. To znamená, že tepelný štít bude po každém letu opotřeben tak málo, že ho nebude třeba vyměňovat, nebo opravovat. Podobně jako brzdové destičky, které vám v autě vydrží brzdit několik desítek tisíc km, než je musíte vyměnit. Zkrátka hodně dobrý moderní materiál.
Díky!
Nechci nijak podezirat SpaceX, jsem jejich a webu kosmonautix velky fanousek, ale da se nejak se 100 % jistotou rici ze jde opravdu o jiz leteny stupen ? Popripade da se zjistit co vsechno se muselo na tom to stupni udelat aby mohl znovu stat na startovni rampe ? Dekuji za kazde info
Myslím, že podobné úvahy jsou zbytečné. Není důvod SpaceX nevěřit. Úpravy tam měly být jen minimální, spíše šlo o kontrolu a ověřování.
Ja myslim, ze to je podobne jako s misemi Apollo. Kdo chce tak si udaje overi, kdo ne, tak bude verit konspiracim. Konec koncu, neobjel jsem Zemi, abych veril, ze je kulata 🙂
K čemu by SpX bylo podvádění? Zákazníci se do letěných stupňů asi nehrnou. Také bude muset letěný stupeň konkurovat ostatním nosičům cenou. Podvod by prostě nedával smysl.
Dobrý den chci se zeptat jak je to u falconu 9 s udrzbou pred znovupoužitím, přeně mě zajímá jestli jde jen o kontrolu vyčištění nalakování a šup na rampu nebo jestli je nutne vymenit nějaké významné díly.
Jestly je teoreticky mozne že by ho hned po přistání natankovali odvezli na rampu posadily na něj dragon a odstartovali (byd chapu ze to by v praxi bylo zbytecne riakantni)
Vychazim z te animace jak chce space x letet na mars kde to raketa umí
Děkuji za odpoved.
Vůbec první znovupoužití prvního stupně F9 provede SpX až u následujícího letu s družicí SES-10. Momentálně je plánované datum startu 29.3.2017
Tento stupeň byl poprvé použit téměř před rokem při startu Dragona k ISS, přesně 8.4.2016.
Jaké všechny kontroly, opravy, výměny a testy byly na tomto stupni za 12 měsíců provedeny, to přesně nevíme.
Cílem SpaceX je rychlá znovupoužitelnost kosmických dopravních prostředků. Tzn. bude snaha, dosáhnout co nejmenšího ale stále bezpečného rozestupu mezi starty. U Falconu 9 nebude třeba, aby jeden kus startoval každý den, ale dovedu si představit, že 3-4 týdny na poletovou kontrolu a drobné opravy by ve finále mohly být optimální.
U ITS bude situace jiná. Tam se podle představeného scénáře počítá se znovupoužitím nosiče v řádu hodin až desítek hodin. Konstrukce motorů, výběr pohonných látek, způsob návratu a přistání přímo na startovací rampu, atd, atd, to vše je od počátku vývoje BFR přizpůsobeno požadavku rychlé znovupoužitelnosti a bude obsaženo v konstrukci už od prvního exempláře tohoto nosiče. Bude to nosič extrémně drahý (42 motorů, obrovské kompozitní nádrže) a rozhodně nebude moci být jen na jedno použití.
Ještě doplním, že ředitelka SpX Gwynne Shotwell 8.3. uvedla, že renovace toho stupně pro první znovupoužití trvala po jeho přistání 4 měsíce. Zároveň dodala, že brzy by to měli být schopni zkrátit na 2 měsíce a jako konečný cíl uvedla méně než 1 den.
Viz: https://spaceflightnow.com/2017/03/18/ses-10-telecom-satellite-fueled-and-readied-for-launch-on-reused-rocket/