sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Boeing nebude na ISS vozit zásoby

Jak jsme na našem portálu již informovali, momentálně je v plném proudu příprava na druhé kolo programu pro dopravu nákladů na ISS, tedy CRS-2. Společnosti předložily své nabídky v prosinci loňského roku. V článku vydaném v polovině března jsme psali o tom, že NASA oznámí vybrané firmy v červnu, ovšem nestalo se tak. Kosmická agentura oznámila, že pro posouzení potřebuje více času a rozhodnutí tak přesunula na začátek listopadu. Ovšem aktuální zprávy z NASA hovoří o dalším odkladu finálního výběru. Přestože se může zdát, že se nic neděje, minimálně jedna velká změna už na veřejnost prosákla.

Momentálně se zdá, že výsledky výběru pro program CRS-2 budou zveřejněny nejpozději 30. ledna 2016. Podle oficiálního prohlášení z NASA je odklad opět způsoben snahou o co nejpodrobnější prozkoumání, porovnání a zvážení nabídek, které jsou velmi komplexní. Agentura přitom zdůraznila, že nemůže sdělovat ani dílčí informace o tom, jak si jednotlivé nabídky stojí, protože stále běží výběrové řízení.

CST-100
CST-100
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

To Kelly Kaplan, tiskový mluvčí společnosti Boeing byl přímější. Ve svém vyjádření potvrdil, že NASA jeho společnosti oznámila, že už dále s jejich lodí CST-100 pro dopravu zásob na ISS ve výběru nepočítá. To je poměrně překvapivé zjištění. Boeing má s NASA nadstandardní vztahy a CST-100 byla vloni spolu s upravenou lodí Dragon od SpaceX vybrána pro dopravu astronautů na stanici po roce 2017.

Když si Boeing podal přihlášku do programu CRS-2, očekávalo se, že bude jedním z horkých kandidátů. Když pak havárie potkaly obě firmy, které momentálně vozí zásoby na ISS, tedy SpaceX a OSC, tak naděje Boeingu ještě vzrostly. Aktuální vyřazení je proto velmi nečekané. Obecně vzato se očekává, že NASA vybere minimálně dvě firmy. Díky tomu bude zajištěno rozložení nákladu mezi více dodavatelů a stanice bude mít zajištěné zásoby i v případě selhání jedné společnosti.

Cygnus po svém prvním zásobovacím letu k ISS
Cygnus po svém prvním zásobovacím letu k ISS
Zdroj: http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net/

Oficiální místa firem Orbital ATK a Sierra Nevada oznámily, že jsou stále ve hře o nákladní kontrakt. „Můžeme potvrdit, že stále zůstáváme ve výběru pro CRS-2, ale nemáme žádné komentáře k aktuálnímu zpoždění ve vyhlášení výsledků,“ odpověděl portálu spaceflightnow.com Sean Wilson, tiskový mluvčí Orbital ATK a doplnil: „Budeme i nadále pokračovat v dodávání dodatečných informací, které bude NASA potřebovat. Kromě toho jsme momentálně na 100% zaměření na naše nadcházející nasmlouvané zásobovací mise z aktuálního programu CRS-1 a na návrat modernizovaných raket Antares do provozu příští rok.

Návrh nákladního miniraketoplánu Dream Chaser
Návrh nákladního miniraketoplánu Dream Chaser
Zdroj: http://i.ytimg.com/

Za společnost Sierra Nevada informoval tiskový mluvčí Krystal Scordo portál spaceflightnow.com: „NASA se rozhodla, že otevře diskusi o našem projektu v rámci CRS-2.“ Její miniraketoplán Dream Chaser byl původně vyvíjený pro dopravu astronautů. Dostal se až těsně před brány finále, do kterého nakonec jako jediný nepronikl. Firma proto zkusila využít rozpracovaný návrh a upravit jej na nákladní verzi. umožňoval by vozit na stanici náklad v přetlakové i nepřetlakové části, přičemž by následně přistával na ranveji.

Firma SpaceX se k situaci nevyjádřila a její mluvčí odmítl cokoliv komentovat, dokud NASA neoznámí výsledky. Poslední firmou, která byla ve hře je Lockheed Martin, ale ani její zástupci se nechtěli vyjádřit k aktuálnímu vývoji CRS-2. Informované zdroje ovšem již v průběhu minulých měsíců sdělily, že firma byla vyřazena z výběru pro CRS-2, ovšem nikdo to zatím oficiálně nepotvrdil. Lockheed Martin přišel s návrhem dvoudílného zásobovacího systému Jupiter / Exoliner, kterému jsme se detailněji věnovali v tomto článku.

Jupiter a Exoliner u modulu Kibó
Jupiter a Exoliner u modulu Kibó
Zdroj: http://i.space.com/
Uvolnění lodi Dragon od robotické paže
Uvolnění lodi Dragon od robotické paže
Zdroj: https://pbs.twimg.com

U firem SpaceX a orbital ATK, které momentálně svými loděmi Dragon a Cygnus zásobují ISS zatím nevíme ani to, zda se do druhého kola přihlásily se stávajícími verzemi svých lodí, nebo zda připravily nějaká vylepšení. Celkově se dá říci, že v rámci tohoto programu se drží informace pod pokličkou velmi důkladně a žádná firma nechce vyzradit více, než je zrovna potřeba.

Jelikož se začal výběr firem pro druhé kolo zásobování zpožďovat, objednala NASA na začátku u firem Orbital a SpaceX další zásobovací lety navíc. Tyto dodatečné lety stále spadají pod hlavičku CRS-1, díky čemuž se SpaceX dostane na 15 zásobovacích misí a Orbital na deset – včetně těch již realizovaných.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spacenews.com/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2015/01/Boeing_CST100_CRS-2-879×485.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Bxrxmv-IIAAgjUU.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/…/Cygnus_approaches_for_Canadarm2_capture.jpg
http://i.ytimg.com/vi/lMvrqEf4An8/maxresdefault.jpg
http://i.space.com/…/lockheed-martin-crs-2-iss-docking.jpg?1426195389
https://pbs.twimg.com/media/B9gXTxuCIAAVzcF.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
asdf
asdf
9 let před

Je mi trochu líto toho Exolineru, i když se dalo předpokládat, že projekt, který je stále jen na papíře, asi moc velkou podporu mít nebude.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  asdf

Přesně tak. Je to zajímavý koncept, ale na jeho realizaci je málo času. Ovšem kdo ví, třeba bude časem reinkarnován.

roman hronza
roman hronza
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Exoliner by se mi hodně „líbil“ při meziplanetárních letech. Taková „mula karavany“.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman hronza

Určitě to byl velmi originální nápad a možná by se mohl někdy oprášit.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Přesně tak, myslím, že náklad bude dopravovat Cygnus a Dream Chaser. Cygnus pro likvidaci odpadků, Dream Chaser pro návrat důležitých vzorků na Zemi. Ale možná se úplně mýlím a bude to jinak. 🙂

gg
gg
9 let před
Odpověď  roman hronza

To možná, ale jedině se solárním tepelným pohonem. 😉

roman hronza
roman hronza
9 let před

Docela by mě zajímalo proč Boeing vypadl. Trochu ve mě klíčí podezření, že se to bylo kvůli ceně 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman hronza

Já mám zase svojí soukromou (ničím jiným, než vlastním pocitem neodůvodněnou) domněnku, že neuspěje ani SpaceX. Zkrátka a dobře si myslím, že NASA oddělí dopravce nákladu od dopravců osob. Ale třeba se mýlím.

roman hronza
roman hronza
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Aha. To by také bylo možné. Pak má Dream Chaser slušnou šanci uspět. Kdo by to řekl po prvním „přistání“ 🙂 ?

Quardok
Quardok
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Také mě to při čtení článku napadlo. Bylo by to logické, aby NASA udržela zaměření svých kontraktorů na jednu činnost a nedrobila jejich síly.

asdf
asdf
9 let před
Odpověď  Quardok

Spíš si myslím, že než drobení sil tu hraje větší roli prostý fakt, že když opět vypadne jeden ze dopravců, tak to neohrozí případné lety i s posádkou a naopak.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.