sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kdo poletí na ISS v roce 2017?

O tom, že v roce 2017 vyrazí na ISS italský astronaut Paolo Nespoli, jsme na našem blogu již psali. NASA společně s dalšími partnery, kteří se podílejí na provozu mezinárodní vesmírné stanice před pár hodinami oznámili kompletní složení dlouhodobých expedic s pořadovými čísly 51 a 52, které budou probíhat v první polovině roku 2017. Kromě zkušených astronautů jako jsou třeba Peggy Whitson, nebo Fjodor Jurčichin poletí na ISS i dva američtí nováčci – Mark Vande Hei a Jack Fisher (na obrázku), ale kosmickou premiéru si odbudou i francouzský astronaut Thomas Pesquet a ruský kosmonaut Nikolaj Tichonov.

V březnu 2017 by měl odstartovat Sojuz MS-04, který na ISS doveze dva ruské kosmonauty – Alexandra Misurkina a Nikolaje Tichonova. Spolu s nimi poletí i americký astronaut Mark Vande Hei. Na stanici už bude čekat zárodek 51. dlouhodobé expedice, který přiletí o několik měsíců dříve v Sojuzu MS-03- americká ostřílená astronautka Peggy Whitson, Francouz Thomas Pesquet a Oleg Novickij z Ruska.

V květnu se ke stanici vydá Sojuz MS-05, který na orbitální komplex dopraví Fjodora Jurčichina z Ruska, Paola Nespoliho z Itálie a Jacka Fishera z USA. Ti se přidají k Misurkinovi, Tichonovovi a Vande Heiovi, kteří přejdou do 52. dlouhodobé expedice.

Vande HeiFisher jsou členy oddílu NASA vybraní v roce 2009. Jejich účast v dlouhodobé misi bude první cestou do vesmíru, kterou podniknou. Hned při své orbitální premiéře budou mít důležitý úkol. Pokud se podaří dodržet plán (technický i finanční), mohli by se podílet na řízení zkoušek soukromých lodí CST-100 a Crew Dragon, jejichž testovací lodě by mohly v roce 2017 dorazit ke stanici.

Expedice 51:

  • Peggy Whitson
  • Oleg Novickij
  • Thomas Pesquet
  • Mark Vande Hei
  • Alexander Misurkin
  • Nikolaj Tichonov

Expedice 52:

  • Mark Vande Hei
  • Alexander Misurkin
  • Nikolaj Tichonov
  • Jack Fischer
  • Paolo Nespoli
  • Fjodor Jurčichin

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/…station-partners-announce-crew-members-for-missions-in-2017

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/15-161b.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

Nyní se ukazuje, jak bylo zrušení programu Saturn ve prospěch raketoplánu strategicky chybné.
NASA měla supernosič, který nyní hlemýždím tempem vyvíjí, již před padesáti lety, pokud by investice do raketoplánu dala na modernizaci Saturnů, mohla být kosmonautika daleko vpředu.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

Inu jak se říká – po bitvě je každý generálem. 😉

maro
maro
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

Saturn 5 pro dopravu lidí na ISS? Dělo na komára. Možná tak Saturn 1B. A to byla fakt pěkňoučká raketka. Ale i ta „kapsle“ Apollo je pro dopravu lidí na nízkou oběžnou dráhu dost těžkopádný overkill. Bez pohonných hmot váží skoro dvakrát tolik než Sojuz. A tohle musíte dostat nahoru a pak ubrzdit dolů. Ten Saturn 1B jako nosič by ale fakt šel.

gg
gg
9 let před
Odpověď  maro

Asi by ho ale museli přestavět, ta konstrukce prvního stupně u Saturnu I/IB byla fakt nouzovka. Ale věřím, že kdyby ten stupeň zjednodušili a dospod dali jediný F-1, měli by na třicet let s nosnou kapacitou vystaráno.

qwer
qwer
9 let před

Rusové mají vždy na ISS převahu. Je to dáno tím, že mají jako jediní dopravní prostředek a tudíž právo toho „zneužívat“?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  qwer

Částečně se to tak dá chápat. Jisté je, že minimálně dva Ruskové jsou v každé dlouhodobé expedici. Je to tím, že každá loď Sojuz musí mít ruského velitele. Jelikož je každá expedice tvořena posádkami dvou lodí, znamená to, že minimálně dva Rusové na palubě jsou.
Pak je ještě druhá možnost a sice, že do Sojuzu usedne i druhý Rus a v lodi tak letí dva Rusové a jeden Američan. Pokud se odíváme na posledních 16 startů lodí Sojuz, zjistíme, že oba případy nastávají na střídačku – jednou letí jeden Rus a dva Američané, potom zase dva Rusové a jeden Američan a zase jeden Rus a dva Američané … takže poměr obou případů je za posledních 16 startů přesně 8:8.
Mimochodem – v tomhle komentáři pro zestručnění používám označení „Američan pro všechny neruské astronauty“ – Američany, Evropany, Kanaďany a Japonce.

qwer
qwer
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je jako v astronomii označení kov pro všechno mimo vodík 😉
Jde o to, že největší náklady na vybudování ISS nesly USA, ale neodpovídá tomu dnes procentuální zastoupení jejich astronautů.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  qwer

S těmi náklady máte pravdu. Teoreticky to můžeme brát tak, že Američané se postarali o vybudování, zatímco Rusové zajišťují zásobování posádkou. 🙂 Jsem docela zvědavý, jak se situace změní po zavedení soukromých lodí.

qwer
qwer
9 let před
Odpověď  qwer

To by mě taky zajímalo, ale jsem si téměř jistý, že bude podíl Američanů větší. Mimochodem, jestlipak tohle měli zákonodárci na vědomí, když se rozhodly NASA seškrtat rozpočet?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  qwer

Já bych vůbec rád věděl, co měli zákonodárci v hlavách, když to seškrtání schvalovali ,ale to už je jiná písnička. 😀

josr
josr
9 let před
Odpověď  qwer

Nasa nemá peníze ale proč teda financuje součastnĕ 2 nákladní lode Dragon, Cygnus a 3 pilotované lode Dragon V2,Orion a CST-100?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  josr

U nákladních lodí je to z důvodu eliminace rizika, že obě potká havárie a nebudou moci létat. K tomu sice de facto došlo před pár týdny, ale je vždycky bezpečnější mít dvě varianty, než jedinou.
K pilotovaným lodím – u nich platí to samé, ale pozor – nepleťte Orion mezi Crew Dragon a CST-100, které mají vozit astronauty na ISS. Orion je od začátku koncipován jako loď pro cesty ke vzdálenějším cílům – Měsíc, asteroidy, jednou třeba i Mars.

qwer
qwer
9 let před
Odpověď  qwer

Nákladní Dragon a Cygnus dnes už nijak nefinancuje. Ty lodě jsou vyvinuté, NASA si jen kupuje vynesení nákladů na ISS. A finančně je teď už jedno, jestli si za to jednou zaplatí Orbitalu a podruhé SpaceX, nebo jestli jí to všechno odlétá jen jedena firma. A jak se ukázalo, tak rozhodnutí se nespoléhat jen na jednu loď bylo zcela správné.

josr
josr
9 let před
Odpověď  qwer

A čeho rusové na ISS zneužívají?

qwer
qwer
9 let před
Odpověď  josr

USA nesly větší náklady na vybudování ISS než Rusko.

maro
maro
9 let před
Odpověď  qwer

Tak to pak ale nejvíc ISS „zneužívají“ Italové. Pidizemě s pidi příspěvkem a nějakého kosmonauta tam měli skoro furt.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maro

Italská kosmická agentura ASI má smlouvu přímo s NASA, tudíž její kosmonauti jdou mimo klasické kvóty pro ESA. Je to oplátka za významnou italskou pomoc při konstrukci mnoha modulů na ISS.

qwer
qwer
9 let před
Odpověď  qwer

Jen pro úplnost tato „pidizemě“ má v nominální hodnotě stejné HDP jako Rusko…

gg
gg
9 let před
Odpověď  qwer

„S pidipříspěvkem“? Nevyrábí Itálie náhodou všechny SRB pro Ariane a Vegy? Myslel bych, že pro ESA je Itálie hned po Francii a Německu snad třetí nejdůležitější zemí.

qwer
qwer
9 let před
Odpověď  qwer

Ona se v Itálii vyrábí i loď Cygnus.

maro
maro
9 let před
Odpověď  qwer

To že se to v Itálii vyrábí, asi neznamená, že to i Itálie platí, ne? Píšeme o tom kdo nese náklady, ne o tom, kdo z toho má zakázky.

maro
maro
9 let před
Odpověď  qwer

S těma Rusama „navíc“ to ale můžete brát i opačně. Prostě kapitán, a hlavní „řidič“ je Rus, který toho o ovládádní Sojuzu a řešení různých problémů a situací musí vědět a mít daleko víc nacvičeno než ostatní „pasažéři“. O to míň kapacity pak má pro studium a trénink úkolů pro samotnou ISS. Takže pro vlastní práci „nohoře“ může mít třeba jen poloviční využití. Je to podobné jako u posádky amerického raketoplánu. Ti dva piloti co to opravdu ovládali, byli specialisty na řízení toho stroje pro start a přistání, ovšem nahoře na oběžné dráze už dostávali práci míň náročnou na předchozí trénink na zemi, narozdíl od ostatních členů posádky.

Luděk
Luděk
9 let před
Odpověď  qwer

Rusové mají střídavý počet členů dlouhodobé posádky (2 ze 3, příště 1 ze 3, pak 2, pak 1 atd.). Američané si kupují zbylých 6 míst roční kapacity a z ní „přeprodávají“ místa v Sojuzu kosmonautům z ESA, JAXA, případně CSA (tj. z Evropy, Japonska a Kanady) podle, zjednodušeně řečeno, předem určeného klíče.

Aleš Borovička
Aleš Borovička
9 let před

V mnoha článcích se ISS rozděluje na Ruskou část a zbytek. Mají kosmonauti na ISS přístup do všech částí bez omezení, nebo jsou na to nějaké protokoly? Takhle to totiž vypadá že se jedná o 2 různé stanice spojené v jeden kus.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Aleš Borovička

Povětšinou platí, že se kosmonauti zdržují každý ve své části, ale neplatí to vždy. Rozhodně jejich přechod z jedné části do druhé není nějak výrazně ošetřen – stanice je volně průchozí. Astronauti zůstávají ve své části jednoduše proto, že mají docela nabitý program a musí hodně obhospodařovat experimenty, takže na nějaké courání není moc času. Posádky se ale ve volném čase setkávají – třeba na této fotce je to moc hezky vidět – http://blogs.esa.int/luca-parmitano/files/2013/10/Dinner.jpg

qwer
qwer
9 let před
Odpověď  Aleš Borovička

Mno upřímně představa, že by mezi ruskou a americkou částí bylo něco jako hraniční přechod mi přijde opravdu komická 😉

Libuše Zachařová
Libuše Zachařová
7 let před

Vážení,
pročítám komentáře ke všemu, co mě zajímá a musím pochválit zde přispívající za vzornou češtinu. Nenašla jsem jedinou pravopisnou chybu. To se nedá říci o komentářích např. k hudebním nástrojům, módě, motorismu apod.
Potěšilo mne to.
Zdravím všechny fandy ISS.
LZ

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Děkujeme za pochvalu. Ne vždy se to podaří a překlep či chyba se objeví. Naštěstí ale máme pozorné čtenáře, kteří nás na omyl upozorní a my jej pak můžeme opravit.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.