křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Lynk Global

Společnost Lynk Global plánuje sloučení se společností Omnispace s cílem modernizovat své služby přímo na zařízení (D2D) o globálně koordinované spektrum v pásmu S. Spolu se SpaceX a AST SpaceMobile se tak připojí k posílení družicových frekvencí.

Vantor

Společnost Vantor, komerční firma zabývající se pozemskými průzkumy, dříve známá jako Maxar Intelligence, začala poskytovat americkým vesmírným silám snímky z vesmíru ve vysokém rozlišení, čímž zaplnila mezeru ve vojenském dohledu nad nízkou oběžnou dráhou Země

Samara Aerospace

Patentovaná technologie zaměřování družic společnosti Samara Aerospace bude brzy testována na oběžné dráze v orbitálním transportním zařízení Mira od společnosti Impulse Space, které bude vypuštěno při sdílené misi SpaceX Transporter.

Nxgsat

Belgický startup Nxgsat oznámil 21. října počáteční financování ve výši 1,2 milionu eur na vývoj virtuálního 5G modemu, který je navržen pro kompatibilitu s více oběžnými dráhami v rámci tradičně uzavřené komunikační infrastruktury.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Štítek: orion

Gateway (říjen 2025)

Společnost Lanteris Space Systems (dříve Maxar), výrobce energetického a pohonného modulu PPE pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway, nedávno v souvislosti se svým přejmenováním aktualizovala webovou stránku a umístila na ni novější fotografii modulu. Na fotografii je v každém ze čtyř rohů bližší strany modulu vidět čtveřice malých motorů systému RCS, v rozích vzdálenější strany jsou motory umístěny po dvou. Na do té doby poslední fotografii modulu PPE z přelomu let 2024 a 2025 ještě motory RCS nebyly.

Závod o návrat na Měsíc (říjen 2025)

Pokud nedojde k vážným problémům při misi Artemis II, lze očekávat, že další SLS a Orion budou k dispozici pro Artemis III s přistáním na Měsíci dřív než CZ-10 a Mengzhou. Letošní informace o přípravě lunárního landeru Starship jsou však znepokojivé. Také o pokroku na lunárních skafandrech AxEMU je málo informací. Zvyšuje se riziko, že američtí astronauti budou i v době 60. výročí Apolla 11 umisťovat vlajku jen v bazénu ve výcvikovém zařízení Neutral Buyoancy Laboratory a další slova pronesená z Měsíce budou v čínštině. Politické vedení NASA se ve snaze vyvrátit rostoucí obavy ze zpoždění omezuje na vyjádření, že vítězství v novém závodě o Měsíc je nejdůležitější prioritou NASA, Artemis III poletí v roce 2027 a Spojené státy závod o Měsíc nad Čínou vyhrají. Není přitom ochotno veřejně uznat, že tento termín je nerealistický.

Cesta k Artemis II (ohlédnutí za 3. čtvrtletím a výhled na 4. čtvrtletí 2025)

Na tiskové konferenci konané 24. září oznámila posádka mise Artemis II, že pro svoji kosmickou loď Orion vybrala jméno Integrity. Integrita ztělesňuje důvěru, respekt, upřímnost a pokoru napříč posádkou a inženýry, techniky, vědci, plánovači a snílky, kteří jsou potřební pro úspěch mise. Je také odkazem na rozsáhlé integrované úsilí – od statisíců komponent kosmické lodi až po tisíce lidí, kteří se museli spojit, aby umožnili jejich let k Měsíci a zpět, inspirovali svět a nastavili kurz pro lidskou přítomnost na Měsíci. Posádka doufá, že jejich let kolem Měsíce přispěje k základním hodnotám – k míru a naději pro celé lidstvo. Astronauti samozřejmě vědí, že Artemis II nevyřeší problémy na Zemi, ale doufají, že se lidé na chvíli zastaví a řeknou si: tak tohle je mimořádné. Na úspěch své mise se posádka také dívá optikou toho, zda jejich let umožní pokračovat v přípravách Artemis III jako mise s přistáním na povrchu Měsíce, a kolik rizik pro Artemis III dokážou snížit, aby pomohli další posádce dosáhnout jejich cíle. „Takže poletíme kolem Měsíce v

Stane se cílem mise Artemis 3 stanice Gateway?

Gateway (září 2025)

L3Harris dodala v létě společnosti Maxar Space Systems k instalaci na pohonný a energetický modul PPE pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway první 12kW letový elektrický motor AEPS. Akceptační testování druhého motoru v Glennově výzkumném středisku už bylo dokončeno a v tamní vakuové komoře probíhá testování třetího motoru. Dne 15. září oznámila společnost Busek, že Maxaru dodala všechny čtyři 6kW letové elektrické motory BHT-6000. Na obrázku jsou tři trysky AEPS na zadním konci modulu PPE a čtyři trysky BHT-6000 na dvou bočních výklopných ramenech. Na poslední čtvrtletí letošního roku je plánováno dodání obou solárních panelů ROSA od společnosti Redwire.

Gateway (srpen 2025)

Ministr dopravy a na částečný úvazek také úřadující administrátor NASA Sean Duffy plní politické zadání Úřadu pro řízení a rozpočet Bílého domu a od 1. října hodlá postupovat podle priorit stanovených v prezidentské žádosti o rozpočet na fiskální rok 2026. Ta obsahuje škrty v rozpočtu NASA v úhrnné výši 24 %. Kongres se snížením nesouhlasí, ale schválení zákona o rozpočtu je stále v nedohlednu. Vedení NASA se nezajímá o to, co si myslí Kongres a připravuje realizaci zásadních nemilosrdných kroků podle zničující prezidentské žádosti. Mnoho programů a misí NASA čeká pokus o ukončení. Managementu v NASA bylo řečeno, aby s účinností od 1. října implementoval prezidentský požadavek do písmene. Kroky, které se NASA chystá podniknout, bude později těžké nebo dokonce nemožné zvrátit.

Orion je o krok blíže ke startu Artemis II

Kosmická loď Orion určená pro misi Artemis II provedla 10. srpna krátkou, ale důležitou cestu po Kennedyho středisku na Floridě. Jelikož už bylo její tankování dokončeno, mohli technici kosmickou loď přesunout z budovy MPPF (Multi-Payload Processing Facility) do budovy LASF (Launch Abort System Facility). Tady se technici postarají o připojení záchranné věžičky na vrchol kosmické lodi. Orion dorazil do budovy MPPF v květnu a podstoupil zde nejen tankování pohonnými látkami, ale i další činnosti jako je plnění vysokotlakými plyny a dalšími kapalinami, které loď, či její posádka budou potřebovat při desetidenní výpravě k měsíci a zpět. Posádka mise Artemis II využila pobytu Orionu v MPPF, oblékla si své skafandry a vstoupila do kabiny, aby mohla otestovat veškerá rozhraní jednotlivých systémů, které budou při misi používat.

Závod o návrat na Měsíc (srpen 2025)

Z dvanácti pozemšťanů, kteří na konci šedesátých a začátku sedmdesátých let minulého století navštívili Měsíc, dnes žijí už pouze pilot lunárního modulu Apolla 11 Buzz Aldrin (nar. 1930), velitel Apolla 15 David Scott (nar. 1932), pilot lunárního modulu Apolla 16 Charles Duke (nar. 1935) a pilot lunárního modulu Apolla 17 Harrison Schmitt (nar. 1935). Po Měsíci se měl projít také pilot lunárního modulu Apolla 13 Fred Haise (nar. 1933), ale přistávací část mise byla po explozi kyslíkové nádrže v servisním modulu zrušena. Jeho velitel Jim Lovell zemřel 7. srpna 2025 ve věku 97 let. Výsledek v současnosti probíhajícího souboje dvou kosmických velmocí ukáže, jestli dalšími lidmi na Měsíci budou opět Američané, nebo Číňané. Další pilotovaný let na Měsíc nebude jen symbolickým gestem, ale akcí se strategickým významem. Nepůjde jen o průzkum, ale o demonstraci ekonomické síly, globálního vůdcovství a moci mimo Zemi.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.