sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Štítek: orion

Gateway (prosinec 2025)

V rámci procesu schvalování nominace na post administrátora NASA se Jared Isaacman na potvrzovacím slyšení v Senátu 3. prosince 2025 v odpovědi na přímou otázku senátora Teda Cruze zavázal k „plnému a včasnému dodržení“ ustanovení zákona H.R.1 z 4. července. Část zákona, týkající se NASA, financuje program lunární orbitální kosmické stanice Gateway a výrobu dvou nosných raket SLS pro pilotované návštěvní a montážní mise Artemis IV a Artemis V. Součástí Isaacmanova vyjádření byla slova, že je za obě mise vděčný. V průběhu obou misí má polovina jejich čtyřčlenných posádek přejít z Gateway do připojeného lunárního landeru a v něm odletět na několikadenní pobyt na povrchu Měsíce.

Závod o návrat na Měsíc (prosinec 2025)

NASA je s přípravami na další let amerických astronautů na Měsíc v závodě nejen s Čínou, ale také s kalendářem. Existuje totiž politický tlak z Bílého domu, aby astronauti při misi Artemis III přistáli na Měsíci v současném prezidentském funkčním období, tedy před lednem 2029. Na splnění tohoto politického termínu zbývá 36 měsíců. Je reálné tento termín dodržet? Jaká je připravenost jednotlivých prvků a kde jsme právě teď v časové ose vedoucí ke startovní připravenosti?

ESA hledá další využití pro ESM a ERO

Evropská kosmická agentura prozkoumává možnosti, jak najít další využití pro Evropský servisní modul (ESM – European Service Module) lodí Orion a sondy ERO (Earth Return Orbiter) z programu MSR, protože podpora Spojených států pro programy NASA, pro které byly původně navrženy, se do budoucna jeví jako nejistá. během druhého dne zasedání Rady na ministerské úrovni v německém Brémách prezentoval generální ředitel agentury ESA, Josef Aschbacher, návrhy programů a financování agentury zástupcům členských států. Mezi návrhy byla i potenciální cesta dál pro příspěvky ESA k programu Artemis NASA, konkrétně ke kosmické lodi Orion, a k misi Mars Sample Return.

ESM-4 je připraven na cestu přes Atlantik

V horizontu pár dní opustí pečlivě dokončovaný čtvrtý Evropský servisní modul (ESM-4) pro kosmické lodě Orion montážní halu firmy Airbus v severoněmeckých Brémách a po vlnách Atlantiku zamíří na další zastávku na své cestě. Tento konkrétní exemplář bude součástí moderní a výkonné kosmické lodě Orion, která poletí k Měsíci v rámci ambiciózní mise Artemis IV. Servisní modul bude posádce v návratovém modulu dodávat vodu, dýchatelný vzduch, elektřinu a zajistí i stabilní a optimální teplotu v kabině během celé výpravy. Servisní moduly kosmických lodí Orion jsou skutečně učebnicovými a precizními příklady společně vyvíjených projektů. Jedná se o výsledek dlouhodobého úsilí inženýrů z více než 20 firem, které pocházejí z deseti různých evropských států. Vše přitom musí fungovat bezchybně a systémy musí dokonale spolupracovat během cesty k Měsíci a zpět.

Gateway (říjen 2025)

Společnost Lanteris Space Systems (dříve Maxar), výrobce energetického a pohonného modulu PPE pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway, nedávno v souvislosti se svým přejmenováním aktualizovala webovou stránku a umístila na ni novější fotografii modulu. Na fotografii je v každém ze čtyř rohů bližší strany modulu vidět čtveřice malých motorů systému RCS, v rozích vzdálenější strany jsou motory umístěny po dvou. Na do té doby poslední fotografii modulu PPE z přelomu let 2024 a 2025 ještě motory RCS nebyly.

Závod o návrat na Měsíc (říjen 2025)

Pokud nedojde k vážným problémům při misi Artemis II, lze očekávat, že další SLS a Orion budou k dispozici pro Artemis III s přistáním na Měsíci dřív než CZ-10 a Mengzhou. Letošní informace o přípravě lunárního landeru Starship jsou však znepokojivé. Také o pokroku na lunárních skafandrech AxEMU je málo informací. Zvyšuje se riziko, že američtí astronauti budou i v době 60. výročí Apolla 11 umisťovat vlajku jen v bazénu ve výcvikovém zařízení Neutral Buyoancy Laboratory a další slova pronesená z Měsíce budou v čínštině. Politické vedení NASA se ve snaze vyvrátit rostoucí obavy ze zpoždění omezuje na vyjádření, že vítězství v novém závodě o Měsíc je nejdůležitější prioritou NASA, Artemis III poletí v roce 2027 a Spojené státy závod o Měsíc nad Čínou vyhrají. Není přitom ochotno veřejně uznat, že tento termín je nerealistický.

Cesta k Artemis II (ohlédnutí za 3. čtvrtletím a výhled na 4. čtvrtletí 2025)

Na tiskové konferenci konané 24. září oznámila posádka mise Artemis II, že pro svoji kosmickou loď Orion vybrala jméno Integrity. Integrita ztělesňuje důvěru, respekt, upřímnost a pokoru napříč posádkou a inženýry, techniky, vědci, plánovači a snílky, kteří jsou potřební pro úspěch mise. Je také odkazem na rozsáhlé integrované úsilí – od statisíců komponent kosmické lodi až po tisíce lidí, kteří se museli spojit, aby umožnili jejich let k Měsíci a zpět, inspirovali svět a nastavili kurz pro lidskou přítomnost na Měsíci. Posádka doufá, že jejich let kolem Měsíce přispěje k základním hodnotám – k míru a naději pro celé lidstvo. Astronauti samozřejmě vědí, že Artemis II nevyřeší problémy na Zemi, ale doufají, že se lidé na chvíli zastaví a řeknou si: tak tohle je mimořádné. Na úspěch své mise se posádka také dívá optikou toho, zda jejich let umožní pokračovat v přípravách Artemis III jako mise s přistáním na povrchu Měsíce, a kolik rizik pro Artemis III dokážou snížit, aby pomohli další posádce dosáhnout jejich cíle. „Takže poletíme kolem Měsíce v

Stane se cílem mise Artemis 3 stanice Gateway?

Gateway (září 2025)

L3Harris dodala v létě společnosti Maxar Space Systems k instalaci na pohonný a energetický modul PPE pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway první 12kW letový elektrický motor AEPS. Akceptační testování druhého motoru v Glennově výzkumném středisku už bylo dokončeno a v tamní vakuové komoře probíhá testování třetího motoru. Dne 15. září oznámila společnost Busek, že Maxaru dodala všechny čtyři 6kW letové elektrické motory BHT-6000. Na obrázku jsou tři trysky AEPS na zadním konci modulu PPE a čtyři trysky BHT-6000 na dvou bočních výklopných ramenech. Na poslední čtvrtletí letošního roku je plánováno dodání obou solárních panelů ROSA od společnosti Redwire.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.