V rámci procesu schvalování nominace na post administrátora NASA se Jared Isaacman na potvrzovacím slyšení v Senátu 3. prosince 2025 v odpovědi na přímou otázku senátora Teda Cruze zavázal k „plnému a včasnému dodržení“ ustanovení zákona H.R.1 z 4. července. Část zákona, týkající se NASA, financuje program lunární orbitální kosmické stanice Gateway a výrobu dvou nosných raket SLS pro pilotované návštěvní a montážní mise Artemis IV a Artemis V. Součástí Isaacmanova vyjádření byla slova, že je za obě mise vděčný. V průběhu obou misí má polovina jejich čtyřčlenných posádek přejít z Gateway do připojeného lunárního landeru a v něm odletět na několikadenní pobyt na povrchu Měsíce.
Společnost Airbus Space dokončila v německých Brémách pro Artemis IV výrobu evropského servisního modulu ESM-4, který se stane součástí kosmické lodě Orion. Kontejner s modulem byl v listopadu v přístavu v Brémách naložen na nákladní loď Livorno. Dne 25. listopadu loď vyplula na cestu a do přístavu Port Canaveral doplula 17. prosince. Z přístavu kontejner zamířil do budovy O&C v průmyslové zóně Kennedyho vesmírného střediska. Tam se už od února 2023 nachází kabina Orionu, přiřazená k misi Artemis IV (fotografie tady).

Zdroj: https://pbs.twimg.com
Servisní modul bude v budově O&C vyložen z přepravního kontejneru a přesunut na pracovní stanoviště. Zde bude podroben testu funkčnosti pro ověření integrity systémů po přepravě. Poté začne být připravován na spojení s adaptérem CMA.
Historie myšlenky evropských servisních modulů pro lodě Orion sahá až k začátku roku 2011. Tehdy NASA a americké ministerstvo zahraničí oslovily s tímto nápadem agenturu ESA, která v té době hledala možnosti, jak splnit své barterové závazky za využívání kosmické stanice ISS po pěti schválených misích nákladních lodí ATV. V roce 2013 NASA a ESA uzavřely dohodu, podle níž ESA dodá jeden servisní modul pro Orion výměnou za využívání ISS evropskými astronauty v letech 2017 až 2021.
V roce 2016 byla tato barterová dohoda rozšířena o dodání ESM-2 výměnou za čas astronautů ESA na ISS do roku 2024. V roce 2018 byla dohoda opět rozšířena o ESM-3 výměnou za využívání ISS až do roku 2028.
V roce 2020 NASA a ESA uzavřely paralelní barterovou dohodu, podle níž ESA dodá ESM-4 a ESM-5 výměnou za tři lety evropských astronautů na stanici Gateway. Dne 27. listopadu 2025 bylo na zasedání Rady ESA oznámeno rozhodnutí, že prvním evropským astronautem, který poletí na Gateway, bude astronaut z Německa. ESA pro něj má zajištěné sedadlo v misi Artemis IV. Zbývající dvě volná místa v další misi nebo misích jsou rezervována pro francouzského a italského astronauta.
V roce 2021 byla barterová dohoda o využívání ISS rozšířena o ESM-6 výměnou za čas astronautů ESA na ISS až do roku 2030.
Minulý díl končil u popisu výroby nádrže na kapalný vodík pro centrální stupeň CS-4 rakety SLS pro misi Artemis IV ve svařovacím zařízení VAC v Michoud Assembly Facility konstatováním, že k 31. říjnu zbývalo přivařit už jen dno nádrže, tedy spodní kupoli.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
K jejímu přivaření došlo na začátku listopadu. Dne 14. listopadu byla svařená nádrž na kapalný vodík vyjmuta ze zařízení VAC a tentýž den byla vložena do výrobní buňky A. V buňce provedli technici dimenzionální skeny nádrže za účelem získání dat o výšce povrchu svarů. Tato data budou využita při pozdějších činnostech, například při robotickém nanášení pěnové izolace na vnější povrch nádrže. Nyní budou v buňce na nádrž instalovány držáky, které umožní týmu otočit nádrž v chodbě budovy z vertikální do horizontální polohy.
Poté čeká vodíkovou nádrž pro centrální stupeň série mechanických zkušebních testů v budově 451, aby se ověřilo, že její svary splňují požadavky na pevnost. Po návratu do budovy 103 bude fáze testů odolnosti nádrže dokončena rentgenovou analýzou svarů. Pokud výsledky dopadnou dobře a nádrž prokáže letovou způsobilost, mělo by být dalším krokem vložení nádrže do mycí buňky E v budově 110. V buňce bude vnitřek nádrže umyt pro odstranění nečistot a poté bude následovat její schnutí.
V zařízení VAC, které vodíková nádrž pro centrální stupeň opustila 14. listopadu, bude nyní svařena vodíková nádrž pro strukturální testovací exemplář (STA) horního stupně EUS. Po této nádrži má následovat svařování exempláře STA mezistupně Interstage.
V plánu dalšího svařování ve VAC je uvedena nádrž na kapalný kyslík pro centrální stupeň CS-4. Po ní má přijít na řadu svařování dílů pro letový stupeň EUS pro Artemis IV. Současný plán pořadí svařování pro EUS je následující: 1) zadní adaptér, 2) přední adaptér, 3) vodíková nádrž, 4) mezistupeň.
Zatímco STA bude pasivní strukturou, bude letový exemplář EUS funkčním prvkem s avionikou, palubními počítači s novým letovým softwarem, navigační jednotkou a pohonným systémem se čtyřmi motory RL10.
Zdroje informací
https://spacepolicyonline.com/
http://www.transterrestrial.com/
https://x.com/
https://x.com/
https://images.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G6sLAkxWYAAc6yT?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/G6sLAknWUAASB-1?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20251114_CS4_LH2VABtoCellA03~medium.jpg
Děkuji za článek, Gateway rozhodně patří mezi mé projektové favority. Jen mi vadí, že její výroba postupuje vpřed slimáčím tempem, i když za současných nejistot ohledně budoucích záměrů a hlavně budoucího financování se to dá pochopit.
Tři dny stará zpráva říká, že byla dodána poslední, třetí letová tryska AEPS pro elektrický pohonný systém modulu PPE.
„Slimáččím tempem“ ve srovnání s čím?
Jak vysvětlil v diskusi k říjnovému dílu Cesty k Artemis II Jiří Hošek, Gateway se současné finanční turbulence netýkají a na tempo výroby tedy logicky vliv nemají. „Budoucí financování“ pak z logiky věci (nikdo nevíme co bude za, fiskální, rok) už vůbec ne.
Odpovím oblíbenou frází pana Pretska – nikdo se tě na nic neptal.
1) Na nic neodpovídám, diskutuji. Respektive ptám se já. Zamysli se nad svými znalostmi nejen kosmonautiky, ale v prvé řadě češtiny a začni slohem. Nebo raději začni rozdílem mezi otazníkem a tečkou.
2) Pokud máš nezvladatelnou potřebu být zde osobní, přečti si komu odpovídáš. Já nekomolím tvou dementní přezdívku, není důvod, abys ty komolil mé jméno. Pokud to samozřejmě není trapný pokus o posmívání na úrovní jeslí. Případně další ukázka tvého (nez)vládnutí mateřského jazyka.
3) Ve tvém spravedlivém hněvu ti zřejmě uniklo, že tématem je tady je Gateway (o kterém zde diskutuji já) a ne osobní komplexy anonymních „diskutujících“.
Btw. „Odpovím…“
Na co nebo komu odpovídáš ty? Že by se zde hodila má podle tebe má „oblíbená fráze“. ;-D
Zpátky k věci.Ještě k té „nejistotě ohledně budoucích záměrů“. Hned v prvním odstavci je odkaz na slyšení nového administrátora Isaacmana při kterém vyjádřil svůj záměr (ba co víc, závazek) nejen ohledně samotné Gateway, ale i prvních dvou misí k ní.
Hlavním faktorem „slimáčího tempa“ byl skluz v dodání historicky nejvýkonnějších solárně elektrických motorů AEPS pro energetický a pohonný modul PPE. Podle zprávy GAO z června 2024 musel projekt přepracovat design svazků napájecích a datových kabelů z důvodu hardwarové nekompatibility s PPE. Původní kabely z projektové dokumentace nebyly dimenzovány na odolnost vůči vyšší teplotě. Tento požadavek vyplynul později z důvodu zvýšení počtu motorů AEPS v modulu PPE z původních dvou na tři kvůli dodatečnému rozhodnutí o společném vynesení s modulem HALO.
Odhad dodání posledního, třetího motoru AEPS z ledna 2023 (už tehdy zpožděný) byl červenec 2024. Další odhad z ledna 2024 byl červenec 2025. Jak vidno, dodávka byla pořád „za rok a půl„. Tento poslední motor byl nakonec dodán až teď, v prosinci 2025.
Teď je potřebné, aby NASA veřejně aktualizovala odhad data vynesení počáteční Gateway (t.j. PPE+HALO). V nejlepším případě to bude rok 2028. Přelet na dráhu NRHO pak bude trvat celý rok.
Nejistoty ohledně budoucích záměrů nebo budoucího financování Gateway prakticky pominuly. Gateway je od července 2025 finančně nejjistějším projektem NASA s uzákoněným financováním až do 30. září 2029. Všechny ostatní projekty NASA jsou teď financovány zálohově a čekají na rozpočet, který je bude financovat do 30. září 2026.