sociální sítě

Přímé přenosy

HANBIT-Nano (Spaceward)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

HawkEye 360

Americká společnost HawkEye 360, která se zabývá komerčními družicemi a sleduje rádiofrekvenční signály z oběžné dráhy , 18. prosince oznámila, že akvizicí obranného dodavatele Innovative Signal Analysis dokázala prohloubit své působení na vojenském a zpravodajském trhu.

Rheinmetall

Společný podnik německé společnosti Rheinmetall a finského výrobce družic se syntetickou aperturou, společnost Iceye, uzavřel svou první velkou zakázku na provozování vesmírné sledovací konstelace pro německé ozbrojené síly v rámci dohody v hodnotě více než 1,9 miliardy dolarů.

Lux Aeterna

Společnost Lux Aeterna se sídlem v Denveru oznámila 17. prosince plány k přistání své debutové opakovaně použitelné družice Delphi-1 na testovací střelnici Koonibba v Jižní Austrálii.

EraDrive

Startup EraDrive, odštěpný podnik Stanfordské univerzity, který vyvíjí software a hardware pro autonomii družic, získal ve finančním kole úvěrů 5,3 milionu dolarů, oznámil 16. prosince.

Vantor

Společnost Vantor, dříve známá jako Maxar Intelligence, zabývající se zpravodajskými službami o Zemi, 16. prosince oznámila, že spolupracuje se společností Niantic Spatial na vývoji navigační technologie pro vojenské platformy provozované v prostředích bez GPS.

Digantara Industries

Indická společnost Digantara Industries, která se zabývá systémem pro sledování situace ve vesmíru, získala 50 milionů dolarů díky své expanzi do Spojených států a hledání příležitostí v oblasti protiraketové obrany.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (prosinec 2025)

V rámci procesu schvalování nominace na post administrátora NASA se Jared Isaacman na potvrzovacím slyšení v Senátu 3. prosince 2025 v odpovědi na přímou otázku senátora Teda Cruze zavázal k „plnému a včasnému dodržení“ ustanovení zákona H.R.1 z 4. července. Část zákona, týkající se NASA, financuje program lunární orbitální kosmické stanice Gateway a výrobu dvou nosných raket SLS pro pilotované návštěvní a montážní mise Artemis IV a Artemis V. Součástí Isaacmanova vyjádření byla slova, že je za obě mise vděčný. V průběhu obou misí má polovina jejich čtyřčlenných posádek přejít z Gateway do připojeného lunárního landeru a v něm odletět na několikadenní pobyt na povrchu Měsíce.

Společnost Airbus Space dokončila v německých Brémách pro Artemis IV výrobu evropského servisního modulu ESM-4, který se stane součástí kosmické lodě Orion. Kontejner s modulem byl v listopadu v přístavu v Brémách naložen na nákladní loď Livorno. Dne 25. listopadu loď vyplula na cestu a do přístavu Port Canaveral doplula 17. prosince. Z přístavu kontejner zamířil do budovy O&C v průmyslové zóně Kennedyho vesmírného střediska. Tam se už od února 2023 nachází kabina Orionu, přiřazená k misi Artemis IV (fotografie tady).

V Brémách byl kontejner s ESM-4 naložen na námořní loď Livorno
V Brémách byl kontejner s ESM-4 naložen na námořní loď Livorno
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Servisní modul bude v budově O&C vyložen z přepravního kontejneru a přesunut na pracovní stanoviště. Zde bude podroben testu funkčnosti pro ověření integrity systémů po přepravě. Poté začne být připravován na spojení s adaptérem CMA.

Historie myšlenky evropských servisních modulů pro lodě Orion sahá až k začátku roku 2011. Tehdy NASA a americké ministerstvo zahraničí oslovily s tímto nápadem agenturu ESA, která v té době hledala možnosti, jak splnit své barterové závazky za využívání kosmické stanice ISS po pěti schválených misích nákladních lodí ATV. V roce 2013 NASA a ESA uzavřely dohodu, podle níž ESA dodá jeden servisní modul pro Orion výměnou za využívání ISS evropskými astronauty v letech 2017 až 2021.

V roce 2016 byla tato barterová dohoda rozšířena o dodání ESM-2 výměnou za čas astronautů ESA na ISS do roku 2024. V roce 2018 byla dohoda opět rozšířena o ESM-3 výměnou za využívání ISS až do roku 2028.

V roce 2020 NASA a ESA uzavřely paralelní barterovou dohodu, podle níž ESA dodá ESM-4 a ESM-5 výměnou za tři lety evropských astronautů na stanici Gateway. Dne 27. listopadu 2025 bylo na zasedání Rady ESA oznámeno rozhodnutí, že prvním evropským astronautem, který poletí na Gateway, bude astronaut z Německa. ESA pro něj má zajištěné sedadlo v misi Artemis IV. Zbývající dvě volná místa v další misi nebo misích jsou rezervována pro francouzského a italského astronauta.

V roce 2021 byla barterová dohoda o využívání ISS rozšířena o ESM-6 výměnou za čas astronautů ESA na ISS až do roku 2030.

Minulý díl končil u popisu výroby nádrže na kapalný vodík pro centrální stupeň CS-4 rakety SLS pro misi Artemis IV ve svařovacím zařízení VAC v Michoud Assembly Facility konstatováním, že k 31. říjnu zbývalo přivařit už jen dno nádrže, tedy spodní kupoli.

14. listopadu 2025 byla svařená vodíková nádrž vyzvednuta ze svařovacího nástroje VAC (z modré konstrukce vpravo) do výrobní buňky A (vlevo)
14. listopadu 2025 byla svařená vodíková nádrž vyzvednuta ze svařovacího nástroje VAC (z modré konstrukce vpravo) do výrobní buňky A (vlevo)
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

K jejímu přivaření došlo na začátku listopadu. Dne 14. listopadu byla svařená nádrž na kapalný vodík vyjmuta ze zařízení VAC a tentýž den byla vložena do výrobní buňky A. V buňce provedli technici dimenzionální skeny nádrže za účelem získání dat o výšce povrchu svarů. Tato data budou využita při pozdějších činnostech, například při robotickém nanášení pěnové izolace na vnější povrch nádrže. Nyní budou v buňce na nádrž instalovány držáky, které umožní týmu otočit nádrž v chodbě budovy z vertikální do horizontální polohy.

Poté čeká vodíkovou nádrž pro centrální stupeň série mechanických zkušebních testů v budově 451, aby se ověřilo, že její svary splňují požadavky na pevnost. Po návratu do budovy 103 bude fáze testů odolnosti nádrže dokončena rentgenovou analýzou svarů. Pokud výsledky dopadnou dobře a nádrž prokáže letovou způsobilost, mělo by být dalším krokem vložení nádrže do mycí buňky E v budově 110. V buňce bude vnitřek nádrže umyt pro odstranění nečistot a poté bude následovat její schnutí.

V zařízení VAC, které vodíková nádrž pro centrální stupeň opustila 14. listopadu, bude nyní svařena vodíková nádrž pro strukturální testovací exemplář (STA) horního stupně EUS. Po této nádrži má následovat svařování exempláře STA mezistupně Interstage.

V plánu dalšího svařování ve VAC je uvedena nádrž na kapalný kyslík pro centrální stupeň CS-4. Po ní má přijít na řadu svařování dílů pro letový stupeň EUS pro Artemis IV. Současný plán pořadí svařování pro EUS je následující: 1) zadní adaptér, 2) přední adaptér, 3) vodíková nádrž, 4) mezistupeň.

Zatímco STA bude pasivní strukturou, bude letový exemplář EUS funkčním prvkem s avionikou, palubními počítači s novým letovým softwarem, navigační jednotkou a pohonným systémem se čtyřmi motory RL10.

Zdroje informací
https://spacepolicyonline.com/
http://www.transterrestrial.com/
https://x.com/
https://x.com/
https://images.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G6sLAkxWYAAc6yT?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/G6sLAknWUAASB-1?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20251114_CS4_LH2VABtoCellA03~medium.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
gendibal
gendibal
20 hodin před

Děkuji za článek, Gateway rozhodně patří mezi mé projektové favority. Jen mi vadí, že její výroba postupuje vpřed slimáčím tempem, i když za současných nejistot ohledně budoucích záměrů a hlavně budoucího financování se to dá pochopit.

Radim Pretsch
9 hodin před
Odpověď  gendibal

„Slimáččím tempem“ ve srovnání s čím?

Jak vysvětlil v diskusi k říjnovému dílu Cesty k Artemis II Jiří Hošek, Gateway se současné finanční turbulence netýkají a na tempo výroby tedy logicky vliv nemají. „Budoucí financování“ pak z logiky věci (nikdo nevíme co bude za, fiskální, rok) už vůbec ne.

vilous
vilous
7 hodin před
Odpověď  Radim Pretsch

Odpovím oblíbenou frází pana Pretska – nikdo se tě na nic neptal.

Radim Pretsch
5 hodin před
Odpověď  vilous

1) Na nic neodpovídám, diskutuji. Respektive ptám se já. Zamysli se nad svými znalostmi nejen kosmonautiky, ale v prvé řadě češtiny a začni slohem. Nebo raději začni rozdílem mezi otazníkem a tečkou.

2) Pokud máš nezvladatelnou potřebu být zde osobní, přečti si komu odpovídáš. Já nekomolím tvou dementní přezdívku, není důvod, abys ty komolil mé jméno. Pokud to samozřejmě není trapný pokus o posmívání na úrovní jeslí. Případně další ukázka tvého (nez)vládnutí mateřského jazyka.

3) Ve tvém spravedlivém hněvu ti zřejmě uniklo, že tématem je tady je Gateway (o kterém zde diskutuji já) a ne osobní komplexy anonymních „diskutujících“.

Radim Pretsch
5 hodin před
Odpověď  vilous

Btw. „Odpovím…“

Na co nebo komu odpovídáš ty? Že by se zde hodila má podle tebe má „oblíbená fráze“. ;-D

Radim Pretsch
5 hodin před
Odpověď  gendibal

Zpátky k věci.Ještě k té „nejistotě ohledně budoucích záměrů“. Hned v prvním odstavci je odkaz na slyšení nového administrátora Isaacmana při kterém vyjádřil svůj záměr (ba co víc, závazek) nejen ohledně samotné Gateway, ale i prvních dvou misí k ní.

Naposledy upraveno 4 hodin před by Radim Pretsch

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.