Přední ruský výrobce raketových motorů a hlavní dodavatel motorů pro orbitální rakety Sojuz a Angara se letos ocitl na pokraji bankrotu a likvidace. KB Chimavtomatika (zkráceně KB ChA) sídlící ve Voroněži (jižně od Moskvy), je výrobcem raketových motorů na kapalné pohonné látky, mezi které patří třeba i kriticky důležitá série RD-0124 pro třetí (či druhé podle úhlu pohledu – pozn. překl.) stupně raket Sojuz, a pro druhé stupně (URM-2) raket Angara. Od druhé poloviny roku 2023 se závod začal propadat do finančních problémů, o kterých informovalo místní médium Ekonomika i Žizn. Hlavními příčinami problémů firmy byla absence zakázek na roky 2025 a 2026 od RKTs Progress, výrobce raket Sojuz, ale i pokles zakázek na hardware související s ropou a zemním plynem, což byl jeden z hlavních odvozených produktů firmy. Současně zákazníci společnosti (pravděpodobně Roskosmos a ministerstvo obrany) zredukovali své platby za probíhající vývojové projekty v KBChA o více než sedm miliard rublů (86,7 milionů dolarů) a posunuli množství kontraktů na sériovou výrobu provozních raketových motorů. V neposlední řadě vzrostly také úroky z úvěrů na smlouvy o dodávkách ropného a plynárenského zařízení.

Zdroj: https://upload.wikimedia.org/
Takový rozsáhlý propad podnikání lze podle portálu Russianspaceweb jednoznačně připsat důsledkům katastrofální invaze Moskvy na Ukrajinu. Řada utajovaných ruských nákladů prý zůstala kvůli sankcím na zemi, což snížilo poptávku po startů. Zprávy o potížích KBChA se časově shodovaly se zprávami o vážných finančních problémech společnosti RKK Energia, hlavního vývojáře pilotovaných kosmických lodí, a s oznámením zkrácení pracovního týdne ve společnosti GKNPTs Khrunichev, výrobci rakety Angara, což naznačuje pokles v celém odvětví. Autor článku o situaci v KBChA zjevně nebyl schopen takovou souvislost najít. Namísto toho zpráva obviňovala špatné řízení ze strany místních úřadů, které nesplnily své lobbistické povinnosti, a některé „bezohledné věřitele“, kteří byli mezi 30 žalobci a kteří v uplynulých třech letech podali proti společnosti 1 154 žalob v hodnotě 6,9 miliardy rublů (85,5 milionů dolarů). Ve stejném období sama společnost KBChA vystupovala jako žalobce v 56 soudních sporech v hodnotě 7,9 miliardy rublů (97,9 milionů dolarů), uvedla Ekonomika i Žizn. Zdálo se, že společnost KBChA chronicky neplatila svým dodavatelům a věřitelům, zatímco sama měla vysoké dluhy u svých finančně napjatých vojenských a civilních zákazníků.
V únoru 2024 arbitrážní soud Voroněžské oblasti zahájil proti KBChA postupy spojené s bankrotem. Ve stejném roce šéf KBChA, Andrej Pečagin zaslal oficiální dopis Roskosmosu, ve kterém popsal situaci ve firmě, ale údajně z Moskvy žádná pomoc nepřišla. Ovšem 23. května 2024 místní daňový úřad schválil společnosti KBChA odklad daně ve výši 661 milionů rublů (8,2 milionů dolarů) na 36 měsíců. Společnost KBChA navíc obdržela „záruku“ od své mateřské společnosti NPO Eněrgomaš v Moskvě, i když není jasné, zda se Eněrgomaš zavázala ručit za závazky společnosti KBChA.
12. června 2025 ruská vláda vydala nařízení s označením 1536-r, které poskytlo společnosti KBChA dotaci na splacení jejích věřitelů. Článek v Ekonomika i Žizn, který podle portálu Russianspaceweb zjevně napsal někdo zevnitř společnosti nebo její blízký spojenec, uváděl, že finanční záchrana společnosti je stále možná, ale velmi obtížná a bude vyžadovat další kroky. Je potřeba říct, že konglometrát ve Voroněži na výrobu raketových pohonů, ale i zbytek ruského raketového průmyslu, přečkal velmi těžká období 90. let a začátku nového milénia. Většina hlavních dodavatelů však byla nakonec zachráněna státem, i když až po rozsáhlých propouštěních, rozpočtových škrtech a značném omezení jejich činnosti.
Navzdory propadům budoucích zakázek si rakety Sojuz zachovávají svižné tempo startů a od prvního Sputniku už překročily hranici 2 000 misí. K listopadu 2025 provedly rakety z rodiny Sojuz v letošním roce celkem 10 misí a do konce roku zbývalo ještě až pět dalších startů. Ačkoli je nepravděpodobné, že by všechny tyto mise byly splněny, rakety Sojuz mohly poskytnout počet startů vyrovnávající nebo dokonce převyšující počet startů v roce 2024. Je potřeba také říct, že varianta Sojuz-2.1v letěla v roce 2025 naposledy po 13 úspěšných misích. Do služby přitom vstoupila v roce 2014. V budoucnu má být podle zveřejněných plánů hlavním úkolem rodiny raket Sojuz rozmístění komunikačních konstelací na nízké oběžné dráze, které by měly být připraveny ke startu již na konci roku 2025.
Přeloženo z:
https://russianspaceweb.com/soyuz_lv_2025.html
Zdroje obrázků:
https://preview.free3d.com/img/2021/08/3190196356224386759/0wow4ekc.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Rocket-motor-RD-0124-Salon-du-bourget-2013-DSC_0055.jpg