křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Firefly Aerospace

Společnost Firefly Aerospace 5. října oznámila, že plánuje získat dodavatele obranného průmyslu SciTec za přibližně 855 milionů dolarů, a to kombinací 300 milionů dolarů v hotovosti a 555 milionů dolarů v akciích společnosti Firefly vydaných vlastníkům SciTecu za cenu 50 dolarů za akcii.

HEO

Australská společnost HEO, která se zabývá pořizováním družicových snímků kosmických lodí na nízké oběžné dráze Země, se snaží rozšířit své snímkování pro monitorování vyšších oběžných drah.

Orion

Dohoda o studiu soukromé mise astronautů s využitím kosmické lodi Orion je jedním z prvních kroků společnosti Lockheed Martin v jejím úsilí nabídnout kosmickou loď jako službu.

U.S. Space Force

Oddělení pro zadávání veřejných zakázek amerických vesmírných sil vyhlásilo soutěž pro firmy na návrh kompaktního rádiofrekvenčního (RF) komunikačního terminálu, který by umožnil družicím přímé připojení k širokopásmové síti Starlink.

Exploration Company

Společnost Exploration Company, evropský startup vyvíjející demonstrátor návratové kabiny Mission Possible, stále zkoumá, co se stalo v závěrečných fázích zkušebního letu před třemi měsíci, které vedly ke ztrátě lodi.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

TOP5: Nejrozšířenější nepravdy o kosmonautice

Při pročítání diskusí pod články na různých internetových portálech člověk občas narazí na komentáře, které tak úplně neodpovídají realitě. A když jsem viděl, že se některé z nich vyskytují častěji, řekl jsem si, že bychom je mohli uvést na pravou míru. A seriál TOP5 je k tomu díky svému volnému formátu asi nejvhodnější. Dnes nebude řeč o konspiračních teoriích, jejichž vyvracení je z podstaty ztrátou času. Zaměříme se ale na pět tvrzení, která se v online prostoru objevují poměrně často, ale nezakládají se na pravdě. Ve všech případech bude daný bod uveden esencí komentáře, tedy sdělením, ke kterému směřuje velká část příspěvků na internetu.

Raketa Ariane 6 při svém třetím letu
Raketa Ariane 6 při svém třetím letu
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

5) Evropské kosmonautice ujel vlak
Nářky nad údajnou zaostalostí evropské kosmonautiky se objevují velmi často. Starý kontinent sice (zatím) nemá znovupoužitelné rakety, evropské orbitální starty svou četností nemohou konkurovat různým (často i objektivně menším) kosmickým agenturám a v Evropě nemáme žádný ekvivalent SpaceX. Přesto je označení evropské kosmonautiky za zaostalou nefér. Evropská kosmická agentura má na kontě celou řadu úspěšných misí, které snesou i ta nejpřísnější světová měřítka. V mnoha případech nebyly evropské úspěchy dodnes napodobeny žádnou jinou misí. Namátkou lze jmenovat misi Rosetta, která jako první obíhala kolem jádra komety a provedla výsadek na její povrch. Astronomové zase dodnes nedají dopustit na teleskopy Planck a Herschel. Evropa navíc od ledna 2005 drží díky landeru Huygens zatím nepřekonaný světový rekord ve vzdálenosti přistání lidského výtvoru od Země.

V posledních letech je navíc z Evropské kosmické agentury cítit stále silnější snaha osamostatnit se a osvojit si znalosti, postupy a metody, které si dříve obstarávala u jiných agentur. Jmenovat můžeme například radioizotopové technologie (topná tělíska i generátory elektřiny) či znovupoužitelné orbitální rakety. Evropa má v kosmickém prostoru hned několik „horkých želízek“. K Merkuru letí evropsko-japonská mise BepiColombo, k Jupiteru evropská JUICE, Evropa dodává servisní moduly pro americké kosmické lodě Orion a astronomové si chválí teleskop Euclid. Možná právě fakt, že v mnoha případech nejde o čistě evropské mise, ale o projekty meziagenturní spolupráce, vyvolává zmíněné reakce škarohlídů. Evropská kosmonautika navíc plánuje na další roky spoustu zajímavých misí – ať už jde o lunární lander Argonaut, či observatoř gravitačních vln LISA.

A co se soukromých firem týče, kromě zavedených organizací, jako je Airbus či Thales Alenia Space, se v posledních letech objevují startupy, které cílí na stavbu orbitálních raket. Ať už jde o firmy Skyrora, PLD Space, RFA či Orbex, vždy jde o začínající společnosti se značným potenciálem. Nikdo samozřejmě nemůže vědět dopředu, jaký budou mít úspěch, ale bylo by nepravdivé tvrdit, že v Evropě neexistuje prostředí podporující rozvoj takových startupů.

Na této dlouhoexpoziční fotografii jsou vidět světla měst subsaharské Afriky pod Mezinárodní vesmírnou stanicí, která obíhala ve výšce cca 420 kilometrů nad hranicí Tanzanie a Zambie. Vpravo nahoře osvětlují bouřky vrcholy mraků a v popředí je vidět kosmická loď Sojuz MS-27 připojená k modulu Pričal.
Na této dlouhoexpoziční fotografii jsou vidět světla měst subsaharské Afriky pod Mezinárodní vesmírnou stanicí, která obíhala ve výšce cca 420 kilometrů nad hranicí Tanzanie a Zambie. Vpravo nahoře osvětlují bouřky vrcholy mraků a v popředí je vidět kosmická loď Sojuz MS-27 připojená k modulu Pričal.
Zdroj: https://www.flickr.com/

4) Jak je možné, že na fotkách z ISS nejsou vidět žádné družice ani kosmický odpad?
Při pohledu na fotografie pořízené na palubě Mezinárodní kosmické stanice některé lidi napadne, jak je možné, že na nich nevidí žádné družice ani kosmický odpad. Neustále se totiž mluví o tom, že družic na oběžné dráze přibývá, že na některých drahách dochází místo a že kolem Země krouží miliony úlomků kosmické tříště. Jejich vizuální absence pak některým lidem nedává smysl. Fakta jsou ale jasná. ISS se pohybuje ve výšce přibližně 420 kilometrů nad Zemí. Povrch imaginární koule s poloměrem 6798 km (6378 + 420) je 580 727 222 km². I kdyby v této výšce obíhalo 10 000 družic, měla by každá k dispozici průměrně 58 072 km². To je o něco více, než je rozloha Slovenska (49 035 km²), a odpovídá ploše čtverce s délkou hrany 240 kilometrů! Na oběžné dráze Země je dnes kolem 11 000 družic, ale rozhodně nejsou všechny ve výšce 420 kilometrů. Ano, nízká oběžná dráha (kam spadá i ISS) je využívána nejvíce, ale nemalé počty družic se nacházejí i na vyšších drahách. A stačí vystoupat jen o pár kilometrů výše a máte k dispozici novou imaginární kouli. Rozestupy mezi družicemi mají svůj důvod – brání kosmickým srážkám. Přesto se dráhy aktivních i vysloužilých družic, horních stupňů i jejich úlomků různě kříží, což vytváří místa potenciálních kolizí.

Z výše uvedeného výpočtu vyplývá, že rozestupy mezi družicemi na této dráze jsou povětšinou minimálně v řádu kilometrů. Kolem ISS se navíc nachází imaginární hranice, které se pro svůj tvar přezdívá „krabice na pizzu“ (má rozměry přibližně 4 × 50 × 50 kilometrů a ISS se nachází uprostřed). Pokud výpočty ukážou, že hrozí vstup nějakého sledovaného objektu do tohoto prostoru, začínají se řešit opatření, která mají zabránit případné kolizi. Nejčastějším řešením jsou úhybné manévry, ale pokud je riziko objeveno pozdě a na přípravu manévrů není čas, uchýlí se posádka do svých kosmických lodí a dočasně uzavře průlezy do stanice. To znamená, že ISS se z preventivních důvodů aktivně vyhýbá setkání s jinými družicemi. Navíc družice nebývají moc velké. Jejich rozměry se pohybují od desítek centimetrů (v případě CubeSatů) až po jednotky metrů. Zcela výjimečné jsou družice s rozkládacími anténami, jejichž rozměry se počítají na desítky metrů. Spatřit takovou družici na vzdálenost jednotek až desítek kilometrů je prakticky nemožné – obzvláště pokud analyzujeme fotografii pořízenou se širokoúhlým objektivem. Kosmický odpad je ještě menší – rozlišovací schopnost pro sledování objektů leží někde mezi 5 a 10 centimetry. Menší tělesa se tedy mohou k ISS přiblížit na menší vzdálenost, takže problém se vzdáleností tu není, ale je vystřídán malými rozměry objektu, které znemožňují jeho vyfocení.

Mezinárodní kosmická stanice vyfocená na vzdálenost 69 kilometrů družicí firmy HEO Robotics.
Mezinárodní kosmická stanice vyfocená na vzdálenost 69 kilometrů družicí firmy HEO Robotics.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zapomínat nesmíme ani na další aspekt, který s tímto tématem souvisí. Na oběžné dráze jsou družice v neustálém pohybu, takže i kdyby se dostatečně velká družice dostala dostatečně blízko k Mezinárodní kosmické stanici, velmi pravděpodobně by se kolem ní prosmýkla tak rychle, že by na fotce byla maximálně vidět jako jasná čára. Neříkám, že není možné z jedné družice vyfotit jinou. Jde to, ale potřebujeme k tomu speciální techniku. Musíme vyměnit širokoúhlý objektiv za teleobjektiv, abychom viděli i malé a vzdálené družice. To s sebou ale nese malé zorné pole, ze kterého sledovaný objekt snadno uteče – pohybuje se totiž nejen fotograf, ale i fotografovaný objekt. Není v lidských silách udržet takový obraz stabilní. Ke slovu proto přicházejí družice určené ke snímkování zemského povrchu, které jsou stavěné tak, aby se dokázaly velmi přesně zorientovat v prostoru. V posledních letech se objevilo hned několik případů, kdy družice firmy Maxar vyfotily například Mezinárodní kosmickou stanici nebo čínskou stanici Tiangong. Demonstrovaly tím své schopnosti – když dokážou takto přesně vyfotit objekt na oběžné dráze vzdálený několik desítek kilometrů, poradí si i s focením vzdálenějšího povrchu Země, u kterého není zapotřebí tak vysoká přesnost. Ale na klasických fotkách z ISS družice nehledejme. Kdyby tam totiž byly, znamenalo by to, že něco není správně.

Na úplný závěr tohoto tématu bych chtěl ještě nakousnout jednu související problematiku. Na internetu jsou tuny infografik a obrázků, které ukazují, jak je oběžná dráha Země přeplněná družicemi či úlomky kosmické tříště. Jenže tyto obrázky s sebou nesou jedno velké zkreslení. Pokud si představíme obrázek široký 2000 pixelů, na kterém je Země o průměru třeba 1000 pixelů, pak to znamená, že jeden pixel odpovídá skoro 13 kilometrům na povrchu Země. Když se pak taková infografika snaží reprezentovat každou družici či úlomek kosmické tříště jedním pixelem, postupně se zaplní celá Zeměkoule. Udělat menší tečku než jeden pixel není možné, čímž nastává problém – na infografice to vypadá, jako kdyby mezi objekty skoro nebylo žádné volné místo. Tím nechci jakkoliv snižovat problematiku kosmické tříště či potřebu odpovědného přístupu k vysloužilým družicím. Jen je potřeba mít na paměti, že takové obrázky mohou v některých případech, při absenci vysvětlení, nadělat více škody než užitku.

Podobné obrázky vytvářejí dojem, že na oběžné dráze není k hnutí a družice jsou těsně vedle sebe.
Podobné obrázky vytvářejí dojem, že na oběžné dráze není k hnutí a družice jsou těsně vedle sebe.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

3) Američané jsou závislí na ruských raketových motorech

Tento Atlas V hnalo při startu k nebi pět urychlovacích bloků a motor RD-180.
Tento Atlas V hnalo při startu k nebi pět urychlovacích bloků a motor RD-180.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Někteří lidé se domnívají, že Spojené státy nevyrábějí vlastní motory a jsou tak závislé na ruských dodávkách. Není to pravda. Ruské raketové motory používaly pouze tři americké rakety v historii. Centrální stupně raket Atlas III od United Launch Alliance byly vybaveny motory RD-180, které převzal i jejich nástupce Atlas V. Na prvních stupních raket Antares od firmy Orbital ATK (dnes součást Northrop Grumman) byly nejprve motory AJ-26 (lehce upravené sovětské NK-33), které byly po nehodě nahrazeny RD-181. Všechny ostatní americké rakety používaly a používají americké motory. To platilo i pro další stupně Atlasů a Antaresů. Přesto se dodnes objevuje přesvědčení, že Spojené státy jsou v oblasti raketových motorů nesamostatné. Někteří lidé dokonce tvrdí, že SpaceX kupuje motory v Rusku.

Před zhruba deseti lety vrcholilo období, kdy americké kosmonautice dominovaly rakety Atlas V s ruskými motory RD-180 na prvních stupních. Jenže i tehdy měly USA k dispozici jiné rakety čistě domácí výroby. Když po ruské invazi na Ukrajinu přišly západní sankce, Rusko reagovalo (mimo jiné) zastavením dodávek motorů do USA. Jenže v té době to byl spíš symbolický krok. Atlas III už dávno nelétal, Atlas V mířil do důchodu a všechny potřebné motory už byly v USA. Jedinou raketou, které se to výrazněji dotklo, byl Antares. Ta ale sloužila jen k vynášení nákladních lodí Cygnus k ISS, takže nešlo o velký problém. Firma Northrop Grumman toho využila a oznámila, že nová generace Antaresu dostane čistě americké technologie. Motory Miranda pro ni dodá společnost Firefly Aerospace. A až Atlas V definitivně dolétá, nahradí jej raketa Vulcan – rovněž s čistě americkými technologiemi.

Porovnání kosmických lodí Shenzhou a Sojuz.
Porovnání kosmických lodí Shenzhou a Sojuz.
Zdroj: https://i0.wp.com/

2) Čínská kosmonautika, to jsou jen kopie projektů jiných agentur
Kosmická loď Shenzhou připomíná ruský Sojuz. Lander Lanyue zase trochu evokuje lunární modul Apolla. A nový vzhled rakety Dlouhý pochod 9 připomíná Starship. Proto se často tvrdí, že čínská kosmonautika je jen kopií jiných projektů. Na jednu stranu je pravda, že fyzikální zákony platí pro všechny stejně, takže systémy určené k podobným úkolům vypadají podobně. Na druhou stranu víme, že Starbase čelila v určité době doslova nájezdům autobusů čínských „turistů“. Ti si z veřejně přístupných míst fotili všechno možné, vybaveni teleobjektivy a profesionální technikou. Své může sehrávat i kulturní rozdíl – v Asii se často na převzetí úspěšného konceptu dívají ne jako na krádež, ale jako na projev uznání původním konstruktérům.

Byla by ale chyba myslet si, že Čína jen kopíruje. Vizuální podoba je sice na první pohled nápadná, ale rozhodující jsou detaily uvnitř, které zvenku vidět nejsou. A tam se mohou stroje zásadně lišit. Čína navíc ukázala, že umí jít i vlastní cestou. Nejlepším příkladem jsou dvě přistání čínských sond na odvrácené straně Měsíce. Oba pokusy byly úspěšné a nikdo jiný se o to dosud nepokusil. Někdo může namítnout, že přistání na odvrácené straně není o tolik jiné než na straně přivrácené, ale ve skutečnosti jde o značně náročnější úkol.

1) Ať se do vesmíru létá, až se vyřeší všechny problémy světa
Na závěr jsme si nechali myšlenku, která by fungovala jen v ideálním světě. Realita je taková, že lidstvo nikdy nevyřeší všechny své problémy. Staré postupně mizí z agendy a nahrazují je nové. Čekat s kosmickým průzkumem na okamžik, kdy budou všechny potíže vyřešeny, je proto naivní a bláhové. Když se Kolumbus vydal na cestu, při které objevil Ameriku (ačkoliv původně mířil do Indie), ani tehdejší Evropa rozhodně nebyla bez problémů. Kdyby svou výpravu odkládal, dokud by se vše nevyřešilo, Nový svět bychom možná neznali dodnes.

Radaová měření z mise Sentinel-1 ukazují,jak rychle klesá desetimilionová metropole Jakarta.
Radaová měření z mise Sentinel-1 ukazují,jak rychle klesá desetimilionová metropole Jakarta.
Zdroj: https://www.esa.int/

Nejdůležitější ale je, že kosmonautika sama pomáhá řešit řadu problémů. Dává práci tisícům lidí a výstupy z družic přímo prospívají životu na Zemi. Sledují znečištění ovzduší, monitorují počasí včetně extrémních jevů, nebo dokážou včas odhalit vznikající lesní požáry – často tak zachraňují lidské životy. Usnadňují pátrání po trosečnících, sledují nelegální rybolov i kácení deštných pralesů. A ani mise zaměřené na studium jiných těles nejsou zbytečné – i ony přinášejí důležité poznatky. Člověk potřebuje chápat svět, v němž žije, a odpovědi na zásadní otázky často přicházejí právě díky průzkumu vesmíru.

Tento argument zaznívá často v souvislosti s indickou kosmonautikou. V diskusích se objevují námitky, jak může stát s vysokou mírou chudoby investovat do vesmíru. Přitom právě Indie ukazuje, že kosmický program má obrovský přesah. Dává práci tisícům schopných lidí a vytváří pozitivní zpětnou vazbu. Kosmické mise inspirují mladou generaci, která v nich vidí možnost podílet se na něčem velkém. To je motivuje ke studiu – a i když v kosmickém průmyslu najde uplatnění jen zlomek z nich, vzdělání jim už nikdo nevezme. Tito lidé pak pomáhají budovat infrastrukturu a posouvají celou zemi dopředu.

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/03/astro-selfie.jpeg?w=2002
https://pbs.twimg.com/media/GyaKKYXWUAI28Z3?format=jpg&name=large
https://www.flickr.com/photo_download.gne?id=54714571030&secret=900afeb374&size=k&source=photoPageEngagement
https://pbs.twimg.com/media/GNfvYy2awAAON00?format=png&name=medium
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2021/11/orbital_debris_-_resize.jpg
https://i0.wp.com/westeastspace.com/wp-content/uploads/2020/03/shenzhou_soyuz-1.png?w=1080&ssl=1
https://www.esa.int/…/26468681-1-eng-GB/Ground_motion_over_Jakarta_Indonesia.jpg

Hodnocení:

4.9 / 5. Počet hlasů: 19

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
1 měsíc před

Žádám o novou funkci „možnost přidělit více než pět hvězdiček“ 🙂
Skvělý souhrn a každý bod sepsaný a vysvětlený stručně a velmi srozumitelně. Samozřejmě by se dalo k nim dodat více detailů, ale to by byl článek mnohem delší. Právě oceňuji to zhuštění se zachováním srozumitelnosti. Dobrá práce!

MilanV
MilanV
1 měsíc před

Navíc inspirujete – snažím se si vzpomenout na další podobně mylné a často se opakující domněnky. Zatím mě napadá jen, že NASA (a firmy pracující přímo pro ni) už neumějí vyrobit žádné motory, a proto musí do SLS jen brát z muzeí a vraků původní z raketoplánů.

MOZE
MOZE
1 měsíc před

Vyfotiť satelit nie je sranda, ja si ako koníček fotím planéty a niektoré mesiace, raz mi prefrčal satelit cez záber, ale nestihol som ho vyfotiť a to som mal prst na spúšti 😀 a čo je dôležité, satelit aj tak nie je vidieť, len odraz svetla od jeho konštrukcie, takže ak sa neodráža svetlo správnym smerom, môže vám preletieť popred oči a ani si ho nevšimnete

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Skvělý článek, díky za něj. Jen mám výhradu k tomu, že ESA neujel vlak. Pokud jde o observatoře, dalekohledy a sondy, je to pravda, ESA je pořád v čele spolu s NASA. Jenže pokud jde o nosiče, je pravda to o ujetí vlaku. Rakety Ariane od začátku 80. let získaly významný podíl na trhu s vynášením nákladů, tento podíl pak udržovala od 90. let ještě Ariane 5. Pak nástup Falconu 9 v desátých letech tento trh ovládl a ESA zareagovala špatně – postavila Ariane 6 (upgrade Ariane 5). Ztratila významný podíl na komerčním trhu a nemá šanci tento podíl v blízké budoucnosti zvýšit – komerční starty musí být dotované vládami. Současné vývojové programy se dají shrnout známým souslovím – příliš málo, příliš pozdě (Ariane NEXT, Maia). Ano, podpora malých nosičů je chvályhodná, přišla ale opět s výrazným zpožděním. Snad alespoň některý z nosičů bude úspěšný. ESA v tom ale není sama, nástup Falconu podceniai i většina ostatních – snad až na Rocketlab Neutron a Bezosův New Glenn, i ti ale mají zpoždění dané komplikacemi při vývoji.

Zdeněk Jánský
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

ESA nemá kapacity ani finance na to, aby se snažila konkurovat úspěšné komerční firmě, jako je SpaceX. Té si troufám říct nemůže konkurovat aktuálně vůbec nikdo.

Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  Zdeněk Jánský

To je jako v roce 2005 napsat, že NASA nemá kapacity ani finance konkurovat úspěšné Arianespace, protože té nemůže konkurovat nikdo.

Karel Zvoník
Editor
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

To co jste napsal by mohl být další mýtus v článku. Ariane-6 vznikala před úspěchem rakety Falcon-9. Ariane-6 není znovu použitelná proto, že se těch zamýšlených 10 až 12 startů za rok prostě nevyplatí zachraňovat a budovat to všechno okolo. Naopak je levnější tak, jak to je. Smysl by to začalo dávat až zhruba od 40+ startů za rok a to zatím v ESA nejsou schopni pokrýt, i kdyby byly zákazníci. V ESA ovšem jedou programy jako FLPP nebo ELC a mají to změnit. V budoucnu se možná i té Ariane-6 opakovaně použitelné dočkáme, ale spíš bych už vsadil na raketu novou. Navíc je tu ještě jeden faktor. Po vzoru SpaceX se nejvíce vyplatí létat na LEO, tedy nízkou oběžnou dráhu okolo Země, ale Ariane-6 léta spíše s náklady na GEO, respektive GTO. A v neposlední řadě SpaceX je dotovaná ze státních peněz ještě daleko více než raketa Ariane-6. 😉

Lubo
Lubo
1 měsíc před

parada.. clanok hodny sefa :).. trefne body.. k Europe.. ako, papierovo ano, to nevyzera az tak zle.. ale bez vlastneho pilotovaneho programu, znovupouzitelnych stupnov, schopnosti pristavat na Mesiaci a schopnosti vypustat priamo z kontinentu, je momentalne v druhom rade..

zvejkal
zvejkal
1 měsíc před

Super clanok!

igi2
igi2
1 měsíc před

ESA voči NASA je na tom podobne ako európske (NATO) armády voči americkej:

  1. Za menej peňazí menej muziky
  2. Prílišné spoliehanie sa.

Akúsi výnimku vždy tvorili Francúzi, ktorí sa voči USA vymedzovali a snažili sa o vlastné programy. Kedysi som to bral ako folklór. Ale dnes – v ére Trumpa – uznávam, že mali svoj kus pravdy.

Hawk
Hawk
1 měsíc před

Nesouhlasim s bodem 5, jinak bezva, diky

Duvody tady papouskuju casto, ale kdy by nahodou muj prispevek cetl novy ctenar:
Evropa nema vlastni pilotovany system, je zavisla na partnerech z USA ci Ruska. Rusko a ted i USA pod Donnym nejsou vypocitatelni partneri, viz. jeho pokus skrtnout Gateway a Orion.
Chybi ji ambiciozni piloni projekt – Cina mela za cil modularni stanici, ted navrat na Mesic, Evropa se drive prizivovala na ISS ted na Artemis, ale prim tam hraje USA.

Po ISS muze mit za cil budovat mensi vlastni stanici a na ni rozjet komercni dopravu z pocatku nakladu a pozdeji lidi.
Protoze, i kdyby se v Evrope postavila na nohy nejaka soukroma kosmodopravni firma , tak bude mit zakazky v drtive vetsine pro male nosice, stredni nosice zustanou bez prace a doprava nakladu na stanici je dobra prilezitost.

pidzej78
pidzej78
1 měsíc před

top6. „Letí SpaceX, to zas bude ohňostroj“ (var. „sběrači kovů v Antillách budou mít žně“ apod.) … je opravdu s podivem, jak mnoho lidí nedokáže (část samozřejmě ani nechce) rozlišit testování prototypů Superheavy/Starship s běžným provozem naprosto spolehlivých Falconů 9… a to už radši vůbec nebudu řešit, že pro plochomozky jsou výbuchy Starship „jasným důkazem“ firmamentu, a že do vesmíru nelze létat, ti radikálnějsí rovnou napíšou že žádný vesmír neexistuje, a nic nemůže Zemi opustit… na otázku, jaktože každý rok létá do vesmíru cca 260 raket z mnoha různých států se obvykle odpovědi nedočkám 😀

Ivo
Ivo
1 měsíc před

Body 2-4 jsou vlastně tak trochu konspirace, bod 1 je tak trochu spíše o tom jaký kdo má názor. Ale s bodem 5 opravdu nemohu souhlasit. Je zde vyzdvihováno co vše Evropa dělá, ale tak nějak problém je spíše v tom co nedělá a proč to nedělá. Ano v Evropském „přeúřadovaném“ prostředí je nejhorší vůbec získat nějaké povolení na to, aby se něco mohlo začít dělat. Ted musíte investovat více práce do všech možných procesů kolem, než do činnosti samotné a jen blázen by se do toho pouštěl, čest výjimkám. Tohle je peklo a dokud se to nezmění, tak bude Evropa dál zaostávat a nikoliv jen v kosmickém prostoru.

pidzej78
pidzej78
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

tak konspirátoři dokážou zneužít prakticky cokoliv .) naposledy se mě někdo pokoušel přesvědčovat, že Měsíc je tvořený čistým ledem, protože přece při úplňku odráží bílé světlo .)) (p.s. samozřejmě nejen při úplňku, ale píšu to tak jak jsem to „dostal“…)

gendibal
gendibal
1 měsíc před

Chybí mi tam bod 0: Na Měsíci nikdy lidi nepřistáli.

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Já tomu rozumím, ale přesvědčení zastánci „Kozoroha“ by naopak tvrdili, že konspirací bylo samo přistání 🙂

bobi
bobi
1 měsíc před

To řádkování textu je úděsné.

bobi
bobi
1 měsíc před

Starý kontinent sice (zatím) nemá znovu-
použitelné …

Takto to vypadá daleko profesionálněji. ☺

Matyas Cerny
Matyas Cerny
1 měsíc před

U poslední nepravdy si vždycky vzpomenu na tento komiks od xkcd: https://xkcd.com/1232

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.