sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy zmenšené SuperHeavy v aerodynamickém tunelu

NASA a její partneři dělají pokroky na cestě vstříc misi Artemis III, při které dojde k návratu lidí na Měsíc a také prvnímu přistání lidí na povrchu Měsíce v rámci programu Artemis. Firma SpaceX, poskytovatel pilotovaného lunárního landeru (v rámci kontraktu HLS – Human Landing System) pro mise Artemis III a Artemis IV začátkem letošního roku otestovala 1,2% model rakety SuperHeavy v transsonickém tunelu Unitary Plan Wind Tunnel na Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley. Raketa SuperHeavy má vynášet upravenou Starship, která v rámci programu Artemis poslouží jako pilotovaný lander.

Detail horní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Detail horní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Během těchto zkoušek v aerodynamickém tunelu na model SuperHeavy valil velkou rychlostí proud vzduchu, který napodoboval odpor atmosféry a proudění, kterému čelí nosná raketa během svého letu. V aerodynamickém tunelu byl model rakety, opatřen senzory pro měření tlaku a čelil rychlostem větru od Mach 0,7 (cca 865 km/h) do Mach 1,4 (cca 1730 km/h). Mach 1 je rychlost, kterou se pohybují zvukové vlny, tedy 1235 kilometrů za hodinu na úrovni moře.

Inženýři měřili, jak model SuperHeavy reagoval na simulované podmínky letu, sledovali jeho stabilitu, aerodynamické parametry a mnoho dalších věcí. Získaná data experti využili k aktualizaci letového softwaru pro misi IFT-3 (třetí integrovaný let SuperHeavy a Starship, který se uskutečnil 14. března 2024) a také pro zpřesnění vnějšího designu budoucích verzí rakety. Testy, které trvaly několik týdnů, proběhly začátkem letošního roku. NASA však o nich informovala až nyní a navíc přidala i tři fotografie ze zkoušek samotných.

Detail spodní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Detail spodní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Poté, co SuperHeavy dokončí svou vzletovou fázi a oddělí se od lunárního Starship-laderu, mířícího k Měsíci, jej chce SpaceX navést na místo startu, kde by mělo dojít k jeho zachycení a znovupoužití. Starship zatím bude pokračovat ve své cestě vedoucí k Měsíci. V programu Artemis se počítá s tím, že se astronauti k Měsíci dostanou v kosmické lodi Orion, kterou vynese raketa SLS z Kennedyho střediska na Floridě. Na oběžné dráze kolem Měsíce se Orion spojí buďto přímo se Starship-landerem, nebo se stanicí Gateway. Poté budou astronauti moci volně přejít z Orionu do útrob Gateway, či do Starship-landeru, který je dopraví na povrch Měsíce. Po dokončení prací na Měsíci, se Starship i s astronauty vrátí k Orionu (nebo ke Gateway) na oběžné dráze kolem Měsíce. Astronauti pak přestoupí do lodi Orion, která se vydá na cestu zpět na Zemi.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-002.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-005.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-006.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 2

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.