sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy zmenšené SuperHeavy v aerodynamickém tunelu

NASA a její partneři dělají pokroky na cestě vstříc misi Artemis III, při které dojde k návratu lidí na Měsíc a také prvnímu přistání lidí na povrchu Měsíce v rámci programu Artemis. Firma SpaceX, poskytovatel pilotovaného lunárního landeru (v rámci kontraktu HLS – Human Landing System) pro mise Artemis III a Artemis IV začátkem letošního roku otestovala 1,2% model rakety SuperHeavy v transsonickém tunelu Unitary Plan Wind Tunnel na Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley. Raketa SuperHeavy má vynášet upravenou Starship, která v rámci programu Artemis poslouží jako pilotovaný lander.

Detail horní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Detail horní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Během těchto zkoušek v aerodynamickém tunelu na model SuperHeavy valil velkou rychlostí proud vzduchu, který napodoboval odpor atmosféry a proudění, kterému čelí nosná raketa během svého letu. V aerodynamickém tunelu byl model rakety, opatřen senzory pro měření tlaku a čelil rychlostem větru od Mach 0,7 (cca 865 km/h) do Mach 1,4 (cca 1730 km/h). Mach 1 je rychlost, kterou se pohybují zvukové vlny, tedy 1235 kilometrů za hodinu na úrovni moře.

Inženýři měřili, jak model SuperHeavy reagoval na simulované podmínky letu, sledovali jeho stabilitu, aerodynamické parametry a mnoho dalších věcí. Získaná data experti využili k aktualizaci letového softwaru pro misi IFT-3 (třetí integrovaný let SuperHeavy a Starship, který se uskutečnil 14. března 2024) a také pro zpřesnění vnějšího designu budoucích verzí rakety. Testy, které trvaly několik týdnů, proběhly začátkem letošního roku. NASA však o nich informovala až nyní a navíc přidala i tři fotografie ze zkoušek samotných.

Detail spodní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Detail spodní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Poté, co SuperHeavy dokončí svou vzletovou fázi a oddělí se od lunárního Starship-laderu, mířícího k Měsíci, jej chce SpaceX navést na místo startu, kde by mělo dojít k jeho zachycení a znovupoužití. Starship zatím bude pokračovat ve své cestě vedoucí k Měsíci. V programu Artemis se počítá s tím, že se astronauti k Měsíci dostanou v kosmické lodi Orion, kterou vynese raketa SLS z Kennedyho střediska na Floridě. Na oběžné dráze kolem Měsíce se Orion spojí buďto přímo se Starship-landerem, nebo se stanicí Gateway. Poté budou astronauti moci volně přejít z Orionu do útrob Gateway, či do Starship-landeru, který je dopraví na povrch Měsíce. Po dokončení prací na Měsíci, se Starship i s astronauty vrátí k Orionu (nebo ke Gateway) na oběžné dráze kolem Měsíce. Astronauti pak přestoupí do lodi Orion, která se vydá na cestu zpět na Zemi.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-002.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-005.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-006.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 2

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.