sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon Heavy je zpět!

Jak jste se již dozvěděli, naše česky komentované přenosy startů se přesouvají zpět na náš YouTube kanál a tento návrat bude opravdu ve velkém stylu. Pokud situaci sledujete pravidelně, tak Vám jistě neuniklo, že již zítra má odstartovat stále pořád nejsilnější raketa světa. Samozřejmě nejde o nic menšího než Falcon Heavy. Raketa, která si v roce 2018 odbyla premiéru a následující rok tedy 2019 absolvovala další dva starty. Od té doby nestartovala, ale ne kvůli nepřipravenosti rakety, nýbrž nákladu a je skvělé, že se tato raketa vrací zpátky do služby.

„To bylo epické. To byla možná nejúžasnější věc, jakou jsem kdy viděl,“ komentoval synchronizované přistání dvou bočních bloků Falconu Heavy v únoru 2018 Elon Musk. Díky za tyto epické záběry - a těšíme se na další, ještě epičtější!
„To bylo epické. To byla možná nejúžasnější věc, jakou jsem kdy viděl,“ komentoval synchronizované přistání dvou bočních bloků Falconu Heavy v únoru 2018 Elon Musk.
Zdroj: flickr.com

Teď už k samotné misi. Jelikož je Falcon Heavy velmi silná raketa, nebude při této misi vynesena jen jedna družice. Primární náklad tvoří vojenská družice s neznámými parametry. Sekundárním nákladem bude deployer s názvem LDPE-2. Ten se uvolní na geosynchronní oběžné dráze a celkem ponese šestici dalších družic. S naprostou jistotou víme o dvou družicích, které se v tomto deployeru nachází, ovšem další čtyři družice nám zůstávají skryty. První ze dvou nám známých družic je TETRA-1. Jedná se o armádní družici, která má sloužit jako prototyp misí taktik, technik a procedur na geosynchronní oběžné dráze. Druhou družicí je LINUSS. Ta je opravdu mimořádně zajímavá, a to díky úkolu, který má plnit. Tato malá družice má demonstrovat schopnost prodloužení životnosti družic, anebo provádět údržbu jiných družic na oběžné dráze. Mise USSF-44 je také vůbec první misí, při které SpaceX poletí přímo na geosynchronní oběžnou dráhu. Dříve se totiž vždy letělo na dráhu přechodovou ke geostacionární. Kvůli letu přímo na geosynchronní dráhu bude na druhém stupni šedivý pruh, což je tepelná izolace nádrží, aby nedošlo k odpařování, nebo zamrzání pohonných látek, kvůli velkým prodlevám mezi jednotlivými zážehy.

A jelikož Falcon Heavy startuje po dlouhé době, řekneme si pár technických informací. Na výšku měří stejně jako Falcon 9, tedy 70 metrů, ale jeho šířka je 12,2 metru. Od startu ho pohání 27 motorů Merlin 1D, z nichž každý produkuje tah 854 kN. Jako palivo se využívá speciálně upravený letecký petrolej (RP-1) a jako okysličovadlo kapalný kyslík. Hmotnost rakety při startu je 1 420 tun.

Co se týče záchrany jednotlivých stupňů, tak centrální stupeň bude kvůli nedostatku paliva při této misi zahozen, ale oba boční stupně se pokusí o přistání na pevninských přistávacích plochách LZ-1 a 2. Původně se sice počítalo s přistáním bočních stupňů na dvou mořských plošinách, ale ukázalo se, že budou mít dost paliva pro návrat na pevninu. Také je důležité zmínit, že všechny stupně budou zbrusu nové.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 1. listopadu 14:41 SEČ
  • Místo startu: Rampa LC-39A, Kennedyho vesmírné středisko, Florida
  • Raketa: Falcon Heavy (první stupně B1064, B1065 a B1066)
  • Náklad: Blíže nespecifikovaná družice + deployer LDPE-2
  • Hmotnost nákladu: ~ 3 700 kilogramů
  • Cílová oběžná dráha: Geosynchronní oběžná dráha
  • Stupně: Centrální stupeň bude zahozen a boční stupně se pokusí o přistání na plochách LZ-1 a 2.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 14:25 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na YouTube. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://everydayastronaut.com/
https://space.skyrocket.de/
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Merlin
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FfycW3LUYAAXg8x?format=jpg&name=4096×4096
https://flic.kr/p/EtET7p

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ov42
ov42
2 let před

Smutné, že obnovený premiéra takto výkonné rakety neposlouží výzkumu vesmíru, ani zlepšení života lidem na Zemi ale vojenským antihumáním cílům.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  ov42

Antihumáním? Já myslím, že obrana je velmi humánní…..

Krakra
Krakra
2 let před
Odpověď  ov42

Podpora Ukrajiny není antihumánní.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Krakra

Prosím, nepokračujte v diskusi, kterou jiný diskutující zatáhnul mimo téma. Je potřeba diskuse mimo téma co možná nejvíce tlumit. Děkuji.

ov42
ov42
2 let před

Jo humanitátrní bombardování… pamautuji:-(

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  ov42

…asi špatně, to bombardování ukončilo skoro desetiletou válku na Balkáně ve jménu velkosrbského nacionalismu a zachránilo tak tisíce životů, proto humanitární, jinak by si tam podřezávali krky do dnes….

ov42
ov42
2 let před
Odpověď  Alfi

Ukončilo snahu Slovanů o potlačení vlivu islámských vrahů a obchodníků s drogami.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Matěj Soukup

Omlouvám se, ale tihle rudí primitivové mě vždy spolehlivě vytočí

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  ov42

Slovinci, Chorvati atd které Srbsko napadlo jsou islámští vrahové? Kde tě vyhrabali?

ov42
ov42
2 let před
Odpověď  Alfi

To se týkalo kosovských Albánců. Mimochodem Chorvati byli učinění beránci, viz Jasanevac.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  ov42

Tak a dost! Dostáváte velmi důrazné varování! Na našem webu se diskutuje k tématu, od kterého jste se extrémně vzdálil. Tohle není z mé strany výzva k diskusi, ale oznámení. Ještě jednou u nás podobně uletíte a další varování už nepřijde. Tečka.

zvejkal
zvejkal
2 let před
Odpověď  ov42

Chlapce, chod inde, tu nemas sancu so svojimi mindrakmi.

zvejkal
zvejkal
2 let před

Tak, idem zhavit YouTube 🙂
Dufam, ze sa start a misia podari a uvidime ako dopadne zaschrana boostrov.

zvejkal
zvejkal
2 let před

Tak, to pristatie boosteov bolo ako zo scifi filmu.
Prenos bol kratsi kvoli utajenosti nakladu?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  zvejkal

Ano, velmi pravděpodobně. Neviděli jsme ani záběry na horní stupeň nebo jeho telemetrii.

ov42
ov42
2 let před
Odpověď  zvejkal

Je pravděpodobné, že vojenský náklad bývá utajován a od odhození krytu tak nesmí být záběry.

Ričrd
Ričrd
2 let před

Škoda, že jste neponechal původní znělku (myslím tím obrazovou část).

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ričrd

Nemohu. Vytvořil ji grafik pro přenosy na Mall.TV. Vrátil jsme se tedy k formátu, který jsem používal před naším přechodem.

Josef
Josef
2 let před

V případě, že nezachraňují centrální stupeň, se nabízí možnost použít na centrálním stupni méně motorů (např. pět). Výkonově by to nepochybně stačilo a je to alespoň drobná úspora.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Josef

V celkové ceně zanedbatelná. navíc by vám chyběl tah po odhození bočních stupňů.

Josef
Josef
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

V první fázi letu musí centrální stupeň snižovat tah motorů aby ušetřil palivo, devět motorů tedy nepotřebuje. Po odhození bočních stupňů může mít centrální stupeň se zbylým palivem a horním stupněm třeba 350 tun, pět motorů má celkový tah cca 4,5 MN. To je lepší poměr tahu k hmotnosti než je u horního stupně Falconu na začátku jeho funkce. Nedostatek tahu nehrozí.

MilanV
MilanV
2 let před
Odpověď  Josef

Myslím, že tady jde o něco jiného – ale je to jen můj odhad: v seriálu EverydayAstronauta o návštěvě ve SpaceX říkal Elon u motorů, že právě jde o to dosáhnout rychle co největší tah, protože čím déle raketa letí, tím víc na stejnou výslednou dráhu (a rychlost) potřebuje víc paliva. De facto si to můžeme představit jako jednoduchý součet paliva pro změnu rychlosti a paliva pro „držení rakety ve vzduchu“, kterého je potřeba tím víc, čím delší dobu tu raketu „držím ve vzduchu“. No a to větší množství paliva pak dává i větší hmotnost, kterou je potřeba urychlit na tu kosmickou rychlost a spirála se roztáčí…

A tohle, tuším, je stejný případ: setsakramentsky se jim z hlediska nosnosti rakety vyplatí pálit od začátku na maximum, ať jsou na orbitě co nejrychleji.

MilanV
MilanV
2 let před
Odpověď  MilanV

Ještě dodám, že ze stejného důvodu je přistávací zážeh prvních stupňů tak na poslední chvíli (a o to silnější).

Josef
Josef
2 let před
Odpověď  MilanV

To ale platí především když chce vracet stupně, při větším zrychlení uletí kratší dráhu k dosažení stejné rychlosti a nemusí je vracet z velké dálky. Jinak platí Ciolkovského rovnice, kde zrychlení nehraje roli. Zrychlení rakety na začátku letu může snad mít roli pro velikost gravitační ztráty rychlosti, pravděpodobně to však není rozhodující.

Michal Václavík
2 let před
Odpověď  MilanV

Za tím nestojí žádný zázrak či um, ale jedna přes více než sto let stará rovnice 🙂

MilanV
MilanV
2 let před

Přesně tak 🙂 Já se to jen snažil přiblížit „překladem do běžné řeči“ – přijde mi to důležité, protože z písmenek v rovnici si málokdo něco představí, byť jsou matematicky nejpřesnější.

Platí to samozřejmě pro jakýkoli dopravní prostředek, který musí vyvíjet nějakou netriviálně velkou energii už jen na samotné „udržení se na trati“. Např. když budete chtít doletět co nejdál v horkovzdušném balónu, tak si asi taky nevyberete tříhodinový let rychlostí 3 km/h, ale raději hodinový rychlostí 9 km/h. Protože v tom prvním případě vám vysoce pravděpodobně v průběhu letu dojde plynová bomba a k žádnému tříhodinovému letu ani nedojde, jen k nedobrovolnému přistání.

MilanV
MilanV
2 let před

Děkuji za pěkný přenos a za návrat na youtube. Obzvlášť při sledování na telefonu je to úleva.

Zato vy jste předpokládám místo úlevy měli těžkou hlavu: nebyl to zrovna jednoduchý úkol takhle pro první video po návratu: ta kombinace utajeného nákladu a tím zkráceného přenosu a mlhy naopak před startem nedávala mnoho příležitostí ke komentování a přitom i tak to bylo pěkně zpracované a díky za to! A ať jsou příště okolnosti k vám i k nám všem milostivější 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  MilanV

Díky, že jste s námi.
Problém byl hlavně v tom, že jsme měl vcelku málo času na přípravu, protože konec října, přelom měsíců a začátek listopadu byl poměrně hektický. Ale jsem rád, že se to líbilo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.