Jak jste se již dozvěděli, naše česky komentované přenosy startů se přesouvají zpět na náš YouTube kanál a tento návrat bude opravdu ve velkém stylu. Pokud situaci sledujete pravidelně, tak Vám jistě neuniklo, že již zítra má odstartovat stále pořád nejsilnější raketa světa. Samozřejmě nejde o nic menšího než Falcon Heavy. Raketa, která si v roce 2018 odbyla premiéru a následující rok tedy 2019 absolvovala další dva starty. Od té doby nestartovala, ale ne kvůli nepřipravenosti rakety, nýbrž nákladu a je skvělé, že se tato raketa vrací zpátky do služby.
Teď už k samotné misi. Jelikož je Falcon Heavy velmi silná raketa, nebude při této misi vynesena jen jedna družice. Primární náklad tvoří vojenská družice s neznámými parametry. Sekundárním nákladem bude deployer s názvem LDPE-2. Ten se uvolní na geosynchronní oběžné dráze a celkem ponese šestici dalších družic. S naprostou jistotou víme o dvou družicích, které se v tomto deployeru nachází, ovšem další čtyři družice nám zůstávají skryty. První ze dvou nám známých družic je TETRA-1. Jedná se o armádní družici, která má sloužit jako prototyp misí taktik, technik a procedur na geosynchronní oběžné dráze. Druhou družicí je LINUSS. Ta je opravdu mimořádně zajímavá, a to díky úkolu, který má plnit. Tato malá družice má demonstrovat schopnost prodloužení životnosti družic, anebo provádět údržbu jiných družic na oběžné dráze. Mise USSF-44 je také vůbec první misí, při které SpaceX poletí přímo na geosynchronní oběžnou dráhu. Dříve se totiž vždy letělo na dráhu přechodovou ke geostacionární. Kvůli letu přímo na geosynchronní dráhu bude na druhém stupni šedivý pruh, což je tepelná izolace nádrží, aby nedošlo k odpařování, nebo zamrzání pohonných látek, kvůli velkým prodlevám mezi jednotlivými zážehy.
A jelikož Falcon Heavy startuje po dlouhé době, řekneme si pár technických informací. Na výšku měří stejně jako Falcon 9, tedy 70 metrů, ale jeho šířka je 12,2 metru. Od startu ho pohání 27 motorů Merlin 1D, z nichž každý produkuje tah 854 kN. Jako palivo se využívá speciálně upravený letecký petrolej (RP-1) a jako okysličovadlo kapalný kyslík. Hmotnost rakety při startu je 1 420 tun.
Co se týče záchrany jednotlivých stupňů, tak centrální stupeň bude kvůli nedostatku paliva při této misi zahozen, ale oba boční stupně se pokusí o přistání na pevninských přistávacích plochách LZ-1 a 2. Původně se sice počítalo s přistáním bočních stupňů na dvou mořských plošinách, ale ukázalo se, že budou mít dost paliva pro návrat na pevninu. Také je důležité zmínit, že všechny stupně budou zbrusu nové.
Závěrečný přehled:
- Čas a datum startu: 1. listopadu 14:41 SEČ
- Místo startu: Rampa LC-39A, Kennedyho vesmírné středisko, Florida
- Raketa: Falcon Heavy (první stupně B1064, B1065 a B1066)
- Náklad: Blíže nespecifikovaná družice + deployer LDPE-2
- Hmotnost nákladu: ~ 3 700 kilogramů
- Cílová oběžná dráha: Geosynchronní oběžná dráha
- Stupně: Centrální stupeň bude zahozen a boční stupně se pokusí o přistání na plochách LZ-1 a 2.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 14:25 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na YouTube. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://everydayastronaut.com/
https://space.skyrocket.de/
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Merlin
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FfycW3LUYAAXg8x?format=jpg&name=4096×4096
https://flic.kr/p/EtET7p
Smutné, že obnovený premiéra takto výkonné rakety neposlouží výzkumu vesmíru, ani zlepšení života lidem na Zemi ale vojenským antihumáním cílům.
Antihumáním? Já myslím, že obrana je velmi humánní…..
Podpora Ukrajiny není antihumánní.
Prosím, nepokračujte v diskusi, kterou jiný diskutující zatáhnul mimo téma. Je potřeba diskuse mimo téma co možná nejvíce tlumit. Děkuji.
Jo humanitátrní bombardování… pamautuji:-(
…asi špatně, to bombardování ukončilo skoro desetiletou válku na Balkáně ve jménu velkosrbského nacionalismu a zachránilo tak tisíce životů, proto humanitární, jinak by si tam podřezávali krky do dnes….
Ukončilo snahu Slovanů o potlačení vlivu islámských vrahů a obchodníků s drogami.
Pánové to stačí, to je naprosto mimo téma.
Děkuji.
Omlouvám se, ale tihle rudí primitivové mě vždy spolehlivě vytočí
Slovinci, Chorvati atd které Srbsko napadlo jsou islámští vrahové? Kde tě vyhrabali?
To se týkalo kosovských Albánců. Mimochodem Chorvati byli učinění beránci, viz Jasanevac.
Tak a dost! Dostáváte velmi důrazné varování! Na našem webu se diskutuje k tématu, od kterého jste se extrémně vzdálil. Tohle není z mé strany výzva k diskusi, ale oznámení. Ještě jednou u nás podobně uletíte a další varování už nepřijde. Tečka.
Chlapce, chod inde, tu nemas sancu so svojimi mindrakmi.
Tak, idem zhavit YouTube 🙂
Dufam, ze sa start a misia podari a uvidime ako dopadne zaschrana boostrov.
Tak, to pristatie boosteov bolo ako zo scifi filmu.
Prenos bol kratsi kvoli utajenosti nakladu?
Ano, velmi pravděpodobně. Neviděli jsme ani záběry na horní stupeň nebo jeho telemetrii.
Je pravděpodobné, že vojenský náklad bývá utajován a od odhození krytu tak nesmí být záběry.
Škoda, že jste neponechal původní znělku (myslím tím obrazovou část).
Nemohu. Vytvořil ji grafik pro přenosy na Mall.TV. Vrátil jsme se tedy k formátu, který jsem používal před naším přechodem.
V případě, že nezachraňují centrální stupeň, se nabízí možnost použít na centrálním stupni méně motorů (např. pět). Výkonově by to nepochybně stačilo a je to alespoň drobná úspora.
V celkové ceně zanedbatelná. navíc by vám chyběl tah po odhození bočních stupňů.
V první fázi letu musí centrální stupeň snižovat tah motorů aby ušetřil palivo, devět motorů tedy nepotřebuje. Po odhození bočních stupňů může mít centrální stupeň se zbylým palivem a horním stupněm třeba 350 tun, pět motorů má celkový tah cca 4,5 MN. To je lepší poměr tahu k hmotnosti než je u horního stupně Falconu na začátku jeho funkce. Nedostatek tahu nehrozí.
Myslím, že tady jde o něco jiného – ale je to jen můj odhad: v seriálu EverydayAstronauta o návštěvě ve SpaceX říkal Elon u motorů, že právě jde o to dosáhnout rychle co největší tah, protože čím déle raketa letí, tím víc na stejnou výslednou dráhu (a rychlost) potřebuje víc paliva. De facto si to můžeme představit jako jednoduchý součet paliva pro změnu rychlosti a paliva pro „držení rakety ve vzduchu“, kterého je potřeba tím víc, čím delší dobu tu raketu „držím ve vzduchu“. No a to větší množství paliva pak dává i větší hmotnost, kterou je potřeba urychlit na tu kosmickou rychlost a spirála se roztáčí…
A tohle, tuším, je stejný případ: setsakramentsky se jim z hlediska nosnosti rakety vyplatí pálit od začátku na maximum, ať jsou na orbitě co nejrychleji.
Ještě dodám, že ze stejného důvodu je přistávací zážeh prvních stupňů tak na poslední chvíli (a o to silnější).
To ale platí především když chce vracet stupně, při větším zrychlení uletí kratší dráhu k dosažení stejné rychlosti a nemusí je vracet z velké dálky. Jinak platí Ciolkovského rovnice, kde zrychlení nehraje roli. Zrychlení rakety na začátku letu může snad mít roli pro velikost gravitační ztráty rychlosti, pravděpodobně to však není rozhodující.
Za tím nestojí žádný zázrak či um, ale jedna přes více než sto let stará rovnice 🙂
Přesně tak 🙂 Já se to jen snažil přiblížit „překladem do běžné řeči“ – přijde mi to důležité, protože z písmenek v rovnici si málokdo něco představí, byť jsou matematicky nejpřesnější.
Platí to samozřejmě pro jakýkoli dopravní prostředek, který musí vyvíjet nějakou netriviálně velkou energii už jen na samotné „udržení se na trati“. Např. když budete chtít doletět co nejdál v horkovzdušném balónu, tak si asi taky nevyberete tříhodinový let rychlostí 3 km/h, ale raději hodinový rychlostí 9 km/h. Protože v tom prvním případě vám vysoce pravděpodobně v průběhu letu dojde plynová bomba a k žádnému tříhodinovému letu ani nedojde, jen k nedobrovolnému přistání.
Děkuji za pěkný přenos a za návrat na youtube. Obzvlášť při sledování na telefonu je to úleva.
Zato vy jste předpokládám místo úlevy měli těžkou hlavu: nebyl to zrovna jednoduchý úkol takhle pro první video po návratu: ta kombinace utajeného nákladu a tím zkráceného přenosu a mlhy naopak před startem nedávala mnoho příležitostí ke komentování a přitom i tak to bylo pěkně zpracované a díky za to! A ať jsou příště okolnosti k vám i k nám všem milostivější 🙂
Díky, že jste s námi.
Problém byl hlavně v tom, že jsme měl vcelku málo času na přípravu, protože konec října, přelom měsíců a začátek listopadu byl poměrně hektický. Ale jsem rád, že se to líbilo.