V řádu hodin kolem vydání minulého dílu vydal portál Ars Technica článek, ve kterém zveřejnil rozhovor s Jonem Olansenem, manažerem programu Gateway. Olansen se v rozhovoru rozpovídal o možnostech snížení hmotnosti spojených modulů PPE a HALO, aby jejich vynesení zůstalo v možnostech rakety Falcon Heavy. Mnohá z těchto rozhodnutí není podle Olansena nutné dělat ihned. Klíčovou prioritou je navržení nejoptimálnější kosmické stanice, schopné splnit požadavky na oběžné dráze Měsíce.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Nezbytná rozhodnutí z hlediska designu již byla učiněna. Po dodání všech komponent může být změřena hmotnost napříč těmito komponentami a vypočítána integrovaná hmotnost. Další rozhodnutí pro zajištění, aby počáteční Gateway mohla letět na oběžnou dráhu Měsíce a aby byla schopna hostit mise Artemis, by byly učiněny později na základě jejich výsledných dopadů. Mezi zvažovanými možnostmi je vyjmutí některých komponent z modulu HALO a jejich dodatečné vynesení zásobovací lodí, přelet počáteční Gateway k Měsíci po trajektorii s nejnižší spotřebou paliva a podobně.
Olansen také uvedl, že problém s ovladatelností Gateway při připojování velkých lunárních landerů byl v době vydání loňské zprávy GAO v počátečním stadiu řešení. Manévrovací trysky modulu PPE nebyly navrženy tak, aby udržely stanici stabilní s landerem Starship. Ta byla pro roli landeru vybrána později. Po provedení analýz se NASA podle Olansena chce nyní ujistit, že rozumí důsledkům zážehu trysek návštěvních lodí.
Norhrop Grumman zahájil ve svém zařízení v Gilbertu proces montáže systémů podpory života a distribuce energie v modulu HALO. Maxar Technologies pracuje v zařízení v Palo Alto na integraci avionických systémů do modulu PPE. Podle Olansena by v letošním roce měly být dodány elektrické trysky AEPS z Glennova střediska pro PPE a lunární komunikační systém Lunar Link od ESA pro HALO. Postupně by oba moduly počáteční Gateway měly obdržet všechny komponenty, potřebné ke startu plánovanému na konec roku 2027 a k provozu v cislunárním prostoru.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Thales Alenia Space uzavřela v dubnu s belgickou dceřinou společností Redwire Space NV americké společnosti Redwire Corporation kontrakt na dodávku čtyř Mezinárodních kotvicích a dokovacích mechanismů IBDM pro mezinárodní obytný modul Lunar I-Hab. Smlouva zahrnuje jeden aktivní IBDM, který má propojit Lunar I-Hab s modulem HALO, a tři pasivní systémy pro použití jako dokovací porty pro další moduly nebo návštěvní kosmické lodě.
Zachování mezinárodní povahy lunární orbitální kosmické stanice Gateway po ukončení provozu kosmické stanice ISS bylo prezentováno jako jeden z velkých úspěchů kosmické diplomacie. Mezinárodní partneři měli zaplatit přibližně 60 % nákladů na stavbu a vývoj Gateway. ESA a Japonsko vyvíjí obytný modul Lunar I-Hab, Kanada robotickou paži, Spojené arabské emiráty se zavázaly k zajištění přechodové komory. ESA je také zodpovědná za tankovací a komunikační systémy Gateway, NASA je kromě modulů PPE a HALO zodpovědná za vynesení, provoz a zásobování Gateway.
Dne 2. května vydal Úřad pro řízení a rozpočet (OMB) Bílého domu základní obrysy prezidentského návrhu rozpočtu NASA na fiskální rok 2026. Detailní návrh má být zveřejněn na přelomu května a června. Jeho předáním Kongresu bude zahájen proces schvalování rozpočtových prostředků.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Návrh obsahuje ukončení programu stanice Gateway s možností použití již vyrobených komponent stanice v jiných misích. Návrh na zrušení se týká také výroby nosných raket SLS Block 1B a kosmických lodí Orion počínaje misí Artemis 4. Zatím jde pouze o návrh, přičemž rozhodující roli při sestavování rozpočtu by měl mít Kongres. Při neschválení rozpočtu do 30. září by však NASA mohla požádat OMB o schválení přesunu části finančních prostředků z programu Gateway na jiné projekty a po souhlasu OMB o tom Kongres pouze informovat.
Administrativa chce zrušit program Gateway bez ohledu na závazky NASA k mezinárodním partnerům. Důsledkem je narušení důvěry Evropy, Japonska, Kanady a Spojených arabských emirátů, které měly za své prvky stanice získat sedadla v lodích Orion mířících ke Gateway.
Pokud Kongres nařídí, že NASA má Gateway zrušit, co se stane s moduly HALO a PPE? A co bude s investicemi mezinárodních partnerů, kteří důvěřovali Americe a investovali nemalé peníze do vývoje a výroby svých dílů stanice? Jaký bude osud strategické myšlenky mezinárodní kosmické spolupráce?
Zdroje informací:
https://www.whitehouse.gov/
https://arstechnica.com/
https://redwirespace.com/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e036496/jsc2025e036496~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e036495/jsc2025e036495~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e036493/jsc2025e036493~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250423-PH-KLS01_0002/KSC-20250423-PH-KLS01_0002~medium.jpg