sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

NASA

NASA 23. ledna oznámila, že vybrala devět společností pro smlouvy v celkové hodnotě 24 milionů dolarů na studium logistiky potřebné pro pozdější lidské mise na Měsíci.

Boeing

V tiskové zprávě z 23. ledna Boeing poskytl předběžné finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí roku 2024. Boeing očekává, že u programu CST-100 Starliner utrpí další ztráty.

Andøya

Spojené státy americké a Norsko podepsaly dohodu, která umožní vývoz amerického vesmírného hardwaru do Norska. Dohoda pokrývá záruky amerických nosných raket a družic, které jsou vyváženy do Norska za účelem tamních startů.

U.S. Space Force

Kancelář pro komerční družicovou komunikaci (CSCO) U.S. Space Force oznámila kontraktační příležitosti v hodnotě přibližně 2,3 miliardy dolarů na komerční družicové služby v nadcházejícím roce.

QKD

Společnost Thales Alenia Space a španělský operátor Hispasat zajistily vládní financování na vývoj geostacionární technologii, která využívá kvantovou technologii k distribuci šifrovacích klíčů. QKD využívá kvantové vlastnosti fotonů k vytvoření šifrovacích klíčů, které nelze zachytit beze změny jejich stavu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sky-crane nebo velký komerční lander? Dva možné scénáře dopravy vzorků z Marsu

Aby maximalizovala šanci na úspěšnou dopravu prvních vzorků z Marsu na Zemi, přijala agentura NASA rozhodnutí o novém přístupu k programu Mars Sample Return, které představila na včerejší tiskové telekonferenci. Kosmická agentura bude dočasně souběžně pracovat s dvojicí možných přístupů k přistání na Marsu, zatímco bude probíhat fáze podrobných formulací obou verzí, ale i podpora inovací a soutěží mezi poskytovateli služeb, aby se ušetřily finanční náklady a k realizaci došlo dříve.

Dnes již neaktuální architektura programu MSR.
Dnes již neaktuální architektura programu MSR.
Zdroj: https://mars.nasa.gov/

NASA plánuje později zvolit jedinou cestu pro tento program, jehož cílem je lépe porozumět záhadám vesmíru a pomoci určit, zda na Rudé planetě někdy existoval život. Očekává se, že NASA program – a jeho podobu – potvrdí ve druhé polovině roku 2026. „Pokračování ve dvou možných cestách zajistí, že NASA bude schopna přivézt tyto vzorky z Marsu s výraznou úsporou nákladů a časového harmonogramu ve srovnání s předchozím plánem,“ uvedl administrátor NASA, Bill Nelson a dodal: „Tyto vzorky mají potenciál změnit to, jak vnímáme Mars, náš vesmír a v konečném důsledku i nás samotné. Chtěl bych poděkovat týmům z NASA i týmu pro strategické zhodnocení, který vedla doktorka Maria Zuber za jejich práci.

V září 2024 NASA přijala 11 studí ze středisek NASA a průmyslových firem věnovaných návrhům na co možná nejlepší dopravu marsovských vzorků na Zemi. Tým pro strategický přezkum MSR byl pověřen posouzením studií a následným doporučením primární architektury kampaně, včetně souvisejících odhadů nákladů a harmonogramu. „Vozítka NASA odolávají drsnému prostředí Marsu, aby získala průlomový vědecký vzorek,“ uvedla Nicky Fox, přidružená administrátorka z ředitelství vědeckých misí a dodala: „Chceme tyto vzorky co nejrychleji přivézt zpět, abychom je mohli studovat v nejmodernějších zařízeních. Návrat vzorků z Marsu umožní vědcům pochopit geologickou historii planety a vývoj klimatu na této neúrodné planetě, kde mohl v minulosti existovat život, což přinese informace o raném období sluneční soustavy před vznikem života zde na Zemi. Tyto poznatky nás také připraví na bezpečné vyslání prvních lidských průzkumníků na Mars.

Sky-crane alias nebeský jeřáb pro rover Perseverance.
Sky-crane alias nebeský jeřáb pro rover Perseverance.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Během přípravy bude NASA zkoumat a vyhodnocovat dva různé způsoby přistání nákladové plošiny na Marsu. První možnost využije dříve provedené konstrukce přistávacího systému, konkrétně metodu sky-crane, která byla předvedena při misích Curiosity a Perseverance. Druhá varianta využije nových komerčních možností k dopravě užitečného nákladu ve velkém přistávacím modulu na povrch Marsu. V obou případech bude přistávací platforma disponovat zmenšenou verzí rakety MAV (Mars Ascent Vehicle). Fotovoltaické panely platformy budou nahrazeny radioizotopovým energetickým systémem, který dokáže dodávat energii a teplo i během marsovských bouří, což umožní snížit komplexnost celé mise.

Nelson zmínil, že varianta číslo 1 (sky-crane) má cenové rozpětí celého programu mezi 6,6 a 7,6 mld USD. Sky-crane pro MSR by byl asi o 20 % větší než ten, který byl použit u roveru Perseverance. Druhá možnost (velký komerční lander) má cenové rozpětí celého programu mezi 5,8 a 7,1 mld USD. Administrátor NASA poznamenal, že v minulosti své velké landery představily firmy SpaceX a Blue Origin, ale NASA bude hledat další možnosti mezi komerčními firmami.

Do kontejneru na oběžné dráze bude uloženo 30 pouzder se vzorky, které rover Perseverance sbírá z povrchu Marsu. Přepracovaný systém nakládání vzorků na přistávacím modulu, který bude vzorky umisťovat do orbitálního kontejneru na vzorky, zjednodušuje zpětné provádění planetární ochrany tím, že eliminuje hromadění prachu na vnější straně kontejneru na vzorky. Obě finálové varianty budou spoléhat na systém zachycení, přeletu k Zemi a doručení na naši planetu na palubě evropské sondy Earth Return Orbiter. Ta zachytí na oběžné dráze Marsu kontejner se vzorky. Agentura ESA zatím vyhodnocuje aktuální plány NASA.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/01/mrs-photo.png
https://mars.nasa.gov/system/downloadable_items/47455_PIA25326.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/01/mars_2020-6.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 10

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
mir5
mir5
16 dní před

Zvládne to Starship? Bude mít dost paliva na přistání a vzlet z Marsu s minimálním nákladem?

Radek V.
Radek V.
16 dní před
Odpověď  mir5

Starship by to zvládl jen pokud by měl další stupeň pro start z Marsu (MAV). Je to ale velmi pravděpodobné řešení – k zachycení a přistání na Marsu může využít aerocapture.

Vojta
Vojta
16 dní před
Odpověď  mir5

Starship pro přistání na Marsu bude muset být v té nejtěžší možné konfiguraci. Musí mít technologii pro průchod atmosférou (není třeba pro měsíční Starship) i technologii pro přistání na nerovném povrchu bez rampy (tu zase nemusí mít Starship přistávající na Zemi). Tedy jak už píše pan Radek, bude třeba MAV a návratová sonda.

Cilek
Cilek
16 dní před
Odpověď  Vojta

A to vše, o čem píšete, je v dnešní době pouhé sci-fi.

Vojta
Vojta
16 dní před
Odpověď  Cilek

Všechno ne. Starship už v nějaké ořezané verzi letěla a to i se systémy pro průchod atmosférou. HLS je v pokročilém stádiu vývoje a i když mám určité pochybnosti (zejména ohledně časového plánu), nejspíš se ji podaří dotáhnout. Zkombinovat obojí na úkor užitečného nákladu by nemělo být extrémně náročné. Návratové sondy už letěly k asteroidům, tohle bude něco podobného. Zatím nejméně pokročil vývoj MAV (nejspíš kvůli tomu, že ještě není rozhodnuto, jak a jestli se využije) a nějaké problémy mohou nastat i u spojování sond na orbitě Marsu.
Věcem, na kterých se reálně pracuje, bych sci-fi neříkal.

Ivan
Ivan
16 dní před
Odpověď  Vojta

Průchod atmosférou byl prováděn na Zemi, kde jsou dostupné veškeré komunikační prostředky v reálném čase (GPS a starlink). Provést to stejné na Marsu, kde jsou naprosto jiné podmínky a raketa je odkázaná jen sama na sebe, miliony km od Země, je naprosto jiný level. Nehledě na pravděpodobnost splnění mise. Ta by měla být co největší. Ono vyhodit do vzduchu roky práce a 7mld dolarů není to stejné jako nechat vybouchnout prototyp Starship, kde se selhání předpokládá a raketa stojí o řády méně. Pokud se NASA rozhodne znovu vše svěřit SpaceX, bude to jen další odklad a čekání na další desetiletí. Stejné jako na měsíční lander. Starship je až moc ambiciózní. Netvrdím, že nebude fungovat, jen to chce ještě roky vývoje. Muskovy výroky jen zbytečně hypují komunitu, která pak věří v nereálné termíny…

Pajuc
Pajuc
15 dní před
Odpověď  Ivan

Průchod atmosférou problém nejspíš nebude vzhledem k tomu, jak je řídká (tlak <900 Pa, tedy ani ne setina pozemského) .

Vojta
Vojta
15 dní před
Odpověď  Pajuc

Bude to podobný problém jako na Zemi. Tady taky probíhá většina brzdného manévru v atmosféře ještě řidší než u povrchu Marsu. Vstupní rychlost může být trochu nižší díky nižší gravitaci Marsu, ale to významně závisí i na zvolené přeletové trajektorii.

mikisocka
mikisocka
15 dní před

citam to dokola, ale stale som nepochopil, ake konkretne dve riesenia su v hre. sky crane super – ale to chce ako pristat nad vzorky, zahaknut ich nejak a odniest na obeznu drahu? to by musel mat perseverance uz nejaku pripravu na to uz teraz. alebo planuju vytiahnut cely stroj so vzorkami hore? uff. neviem si ten postup ani len logicky predstavit, nie to este so vsetkymi tech vyzvami a ani napojenim na ten MAV.

ten komercny model je asi jasnejsi (a aj p vaclavik ho v dnesnom clanku spomina ako zivotaschopnejsi – aspon myslim ze hovori o nom, oi aj kvoli novemu vedeniu, ktore ho zrejme schvali behom prvych dni po nastupe), pristane tam starship a perseverance pride k vytahu/konzole/roboruke, kam vypusti naklad, potom lod odleti prec, mozno s nejakou prekladkou na obeznej drahe ak to bude nutne a vrati sa na zem.

ale hlava mi nebere, ako tam chcu zakomponovat sky crane a naco.

Jezo
Jezo
15 dní před
Odpověď  mikisocka

Obidve moznosti riesia „iba“ dopravu MAV na Mars. Bud to tam vylozi skycrane, alebo komercny modul. Pokracovanie, teda zozbieranie vzoriek, odlet a cesta na zem je uz rovnaka.

Lubo
Lubo
14 dní před
Odpověď  mikisocka

stale si myslim, ze je to len snaha o zabetonovanie stavu na americkej strane pred prichodom novej administrative, s nadejou ze o 4 roky sa obnovia penazovody as usual.
Na nasledujucej tlacovke by mal sediet prokurator a po skonceni s touto partiou by si mal posvietit na tu okolo SLS.
Som zvedavy ci posobenie novej admistrativy bude historické prelomove pre NASA ako sa ocakava.

Vojta
Vojta
14 dní před
Odpověď  Lubo

Co je špatného na tom, že ve hře nechali velký komerční lander (dost možná variantu Starship)? Dostali podklady, zpracovali je a rozhodnutí nechali na následující administrativě. Co měli dělat jiného? Rozhodnout o jednom konkrétním a vyřadit veškerou i dlouho dopředu plánovanou konkurenci/zálohu jako to udělala administrativa předešlá těsně před svým odchodem?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.