V 19:00 našeho času má v ředitelství agentury NASA začít tisková konference, na kterou dorazí třeba administrátor NASA, Bill Nelson, ale také další zástupci vedení agentury. NASA bez bližších detailů avizovala, že se tento brífink bude týkat programu Artemis, který má (kromě jiného) vrátit člověka na Měsíc.
Zdroje informací:
https://plus.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/11/20221121orionmoon.jpg
Tak jsem z toho pochopil, že nebudou při vstupu do atmosféry skákat a Artemis 3 poletí v roce 2029, když to půjde hóódně dobře.
Ne v roce 2029, ale v polovině roku 2027. Artemis 2 v dubnu 2026.
udávané rozpětí bylo H27 až E28. Vzhledem k tomu, že ŽÁDNÝ termín, stanovený 3-4 roky předem, nebyl v programu Artemis nikdy dodržen, nelze očekávat start dříve než 2029.
Kromě toho si je potřeba všimnout toho, jak bylo zdůrazňováno, že NASA letí k pólu, takže Ćína s cílem přistání r 2030 pro ně není přímý konkurent – jinými slovy, do r. 2030 to NASA asi nestihne.
Tady jde o poltickou a technickou prestiž. Nikoli o boj o přistávací místo, toho je tam dost.
Aktualizovaný časový plán misí je uveden například v této tiskové zprávě:
https://www.nasa.gov/news-release/nasa-shares-orion-heat-shield-findings-updates-artemis-moon-missions/
Z Vaší věty „Artemis 3 poletí v roce 2029, když to půjde hóódně dobře“ nevyplývalo, že jde o subjektivní očekávání.
Asi se nema smysl rozcilovat a uz to ani nejak sledovat.
Rychlost realizace projektu v NASA zacina dotahovat rychlost realizace v Rossaviakosmosu.
Tak vidím, že Artemis je teda fičák, druhý start již po necelých čtyřech letech od startu prvního. Zlatý raketoplán. Už je nejvyšší čas oznámit dodavatelům, aby zastavili výrobu, protože s takovou se to nepodaří dříve jak v roce 2040. Pardon, ale fakt je to smutné a to už vážně není k smíchu, ale spíše k pláči. Jen pro připomenutí, vývoj začal v roce 2011 a druhý start má být v roce 2026.Náklady do roku 2023 v dnešních cenách jsou přes 35 miliard USD a to vše je postaveno na technologiích z osmdesátých let minulého století. Smutek. Tolik vyhozených peněz.
Odklady nejsou neočekávané. Ale co dál? Elon Musk bude z titulu své vládní funkce kontrolovat i NASA, což je učebnicový střet zájmů a jeden z Trumpových nesmyslů. Možná bude Elon přísně nestranný a férový, ale byznys je byznys.
no, ved jedine business, ekonomika a moznost generovat zisk nas nakoniec dostane za obeznu drahu a nie dobrocinna organizacia akou je NASA rozhadzujuca peniaze po celej krajine.
Cele toto divadlo bolo len dalsim plytvanim, lebo uz sa caka na Isaacmana a Muska ako to nastavia..
„ALE bysnys je bysnys“. Co je na vydělávání peněz špatného? Navíc v případě SX hodnota dodaného, ať už služby nebo výrobku, odpovídá ceně. Narozdíl od současného Boeingu.
Musk i Isaacman jsou pro NASA dobrou šancí. Určitě ne nesmyslem.
SpaceX odvádí skvělou práci a je budoucností kosmonautiky, to nepopírám. Jen jsem chtěl vyjádřit pochybnosti nad vládním místem pro Elona Muska, kde bude řešit i financování a hospodaření NASA. SpaceX a NASA sice spolupracují, ale je to i konkurence, takže střet zájmů je podle mého názoru jasný.
Jestli vlastník dodavatele pro NASA jako ministr a jeho už dopředu nasmlouvaný prominentní zákazník jako její nejvyšší představitel není střet zájmů a potenciální hromada problémů do budoucna, tak už fakt nevím. Ať udělají cokoliv, s nejlepšími úmysly a klidně i výsledky, tak to pokaždé může někdo napadnout a tak všechno ještě víc protahovat a celou NASA paralyzovat. Typicky nějací neúspěšní dodavatelé, že – nebudeme muset chodit nikam tematicky daleko, stačí si vzpomenout na vyvzdorovaný druhý lander pro Artemis.
Podle mě šancí na pozitivní změnu v NASA jsou. Jestli se ji podaří využít, to si netroufnu odhadnout.
Jejich nominace mi osobně smysl dává. Na ty pozice mají odborně i manažersky.
Všimněte si, že naše dvě tvrzení vůbec nejsou v rozporu a budou vysoce pravděpodobně platit obě naráz 🙂
jo, snad budu 4 roky stacit aby nastavili NASA, ako bolo spomenute, na lepsiu hodnotu za peniaze a konecne stopli socialne penazovody pre legacy kontraktorov.
Ak cost+ kontrakty, tak interne, povedzme JPL.. kludne by som ich nechal nech si ladia a testuju nejaku sondu k Uranu\Neptunu do aleluja, kym su si 1000% isti.. lebo to je unikat a frontier..
ale heavy lifting, landery na Mesiaci?… by mali podporit sukromny sektor, ktory to dokaze robit ovela lepsie..
Chcem verit, ze najdu sposob ako pribrat aj Bezosa. Tomu stavka na kamaratstvo s legacy kontraktormi nevychadza, a mal by to nechat. Prestavte si take nove „ULA“ SpaceX + BO.. zmasakruju ULA, tak ako cinske automobilky europske..
Ako, ano, konflikt zaujmov.. toho sa budu chytat legacy firmy.. ale NASA ma velmi silny procesny governance, tak myslim, ak priberu este nejake extra audity, mohlo by to byt v poriadku. Snad nejaka defense zakazka to vyzehli.
Velmi som zvedavy ci zrusia SLS.. niekde som cital, ze je to uz dohodnute za presun Space Forces velitelstva do nejakeho ineho statu.
Takze Boeing sa moze tesit na fix-price kontrakt na adapter pre Orion a Vulcan, Starship, ci New Glenn 🙂