Rover VIPER má nainstalovány všechny přístroje

Tým zodpovědný za vývoj lunárního roveru VIPER usilovně pracuje na stavbě vozítka, které má brázdit povrch v okolí jižního pólu Měsíce. V současné době jsou již v jeho těle naistalovány všechny přístroje a stavba vozítka je dokončena z více než 80 %. Jde o důležitý pokrok a také ukázku toho, jak se daří posouvat projekt blíže ke startu. Celý tým je prý nadšený z toho, když vidí, jak se rover postupně skládá. Následovat budou ověřovací zkoušky, které mají posílit důvěru expertů ve schopnost roveru přečkat start, přistání i náročné prostředí, které na něj čeká u jižního pólu Měsíce.

Kupříkladu již byly sestaveny a nainstalovány nejrůznější subsystémy vozítka a proběhly i zkoušky označované jako „channelization tests“. Ty umožňují expertům potvrdit, že v rámci návrhu a sestavení systémů roveru (od základních dílů přes kabelové svazky a konektory a mechanické instalační činnosti až po software avioniky) všechna spojení fungují. Možná si teď říkáte: „To je snad jasné, že to, co jsme nainstalovali, by mělo fungovat!“, ale je důležité si uvědomit, jak složité všechny kosmické systémy jsou (a pro systémy vesmírných roverů to platí obzvlášť).

Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.

Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Například nadcházející „channelization test“ pro VIPER bude obnášet pokyn pro letový exemplář vysokoziskové antény, aby se otočila požadovaným směrem. Opravdu se pohne správným směrem a do požadované pozice? Někdy budeme muset provést ještě komplexnější testy, třeba odešleme pokyn přístroji NIRVSS, aby pořídil snímek. Je ta fotka pořízena úspěšně? Je zorné pole snímku správné? Projde snímek celou cestu přes systémy roveru až k odeslání? Tato rozhodování experti provádějí nyní, protože nechtějí později v průběhu montáže objevit žádné problémy, které by mohly vést k tomu, že by museli provést demontáž systémů za účelem nápravy.

Proto testují systémy za pochodu, aby později snížili riziko při provádění kompletních environmentálních testů. Pokud tedy vozítko po jednom z environmentálních testů nebude fungovat podle očekávání, bude jasné, že předtím fungovalo správně. To následně odborníkům pomůže rychleji vyřešit problém a zjistit, co se mohlo pokazit. Tempo, jakým tým pracuje na sestavování a kontrolách subsystémů, je v poslední době bleskové a má za sebou slušnou řádku úspěchů.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://smd-cms.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/05/viper-cdr-hero-08-lrg-jpeg.webp
https://pbs.twimg.com/media/GHcYCfLa4AAwjnp?format=jpg&name=4096×4096

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.