#13 Aktuality o Starship: SpaceX pomalu dokončuje opravy rampy a pokračuje v testování dalších prototypů

Od prvního startu systému Super Heavy Starship již uplynulo téměř čtvrt roku a od té doby SpaceX usilovně pracuje na opravách a vylepšeních rampy, stavbě dalších prototypů, Megabay a Starfactory, testování a spoustě dalších aktivit. Mimo jiné Elon Musk postupem času zveřejňoval nové a nové informace o budoucích vylepšeních pro Super Heavy Starship, z nichž některé by měly být aplikovány již při druhém letu. Musk také uvedl, že Super Heavy B9 společně se Starship S25 budou při druhém letu obsahovat více než tisíc oprav nebo vylepšení, které byly provedeny na základě dat z prvního testovacího letu.

Fotka ze statického zážehu Starship S25

Fotka ze statického zážehu Starship S25
Zdroj: SpaceX

Začneme u Starship S25. Ta má za sebou měsíc testování završený úspěšným statickým zážehem. 14. června podstoupila test, při kterém byly nádrže naplněny pohonnými látkami a bylo zahájeno i chlazení motorů. Následoval depress vent, díky němuž se Starship zbaví tlaku v nádržích. Jelikož nevíme, o jaký test se mělo jednat, není jisté, jestli šlo o přerušení, anebo jestli probíhal správně. Každopádně tímto byl test ukončen. 21. června byla znovu spuštěna suborbitální tanková farma a Starship S25 se začala plnit pohonnými látkami, přičemž byly naplněny i malé přistávací nádrže ve špičce a zhruba ve 22:25 našeho času byl proveden Spin Prime test, tedy náběh motoru zastavený těsně před zážehem. O šest dní později, tedy 27. června ve 02:27, přišel na řadu očekávaný statický zážeh. Při něm bylo tentokrát zažehnuto všech šest motorů a jak začala mít SpaceX ve zvyku, tak i tentokrát nám poskytnula krásný záběr z dronu.

Umělecká představa Hot Stagingu

Umělecká představa Hot Stagingu
Zdroj: Tony Bela

Nyní se ale pojďme podívat na nové informace, které Elon Musk poskytl v dalším rozhovoru na Twitter Space. Nejzásadnější informace, kterou jsme se dozvěděli, je, že se má začít u Super Heavy Starship využívat Hot Staging a to již od druhého letu! To znamená, že motory Starship se budou zažehávat ještě v době, kdy bude stále spojena se Super Heavy. Stejný postup využívají například rakety Sojuz, Proton a další. Později Musk řekl, že během hot stagingu se vypne třicet motorů na Super Heavy a zažehnuté zůstanou tři středové, které budou mít snížený tah na padesát procent. Kvůli této změně bude muset Super Heavy B9 projít úpravou, aby byl hot staging uskutečnitelný. Tedy, na vrchol bude muset být přidána příhradová konstrukce, díky které mohou unikat spaliny a také ochrana horního víka metanové nádrže B9, aby ho spaliny nepoškodily. Podle Muska by měl hot staging přinést zvýšení nosnosti o deset procent. Spolu s evolucí motorů Raptor se Super Heavy aktuálně na hladině moře dostává na tah až 9 000 tun. Díky tomu se v kombinaci s hot stagingem podle Muska zvýšila maximální nosnost, a to dvojnásobně. Ze současně udávaných 100 tun na nízkou oběžnou dráhu v režimu se záchranou obou stupňů na 200 tun. Díky tomu bude Super Heavy Starship shánět konkurenci opravdu velmi  těžce.

Upravená QD Arm

Upravená QD Arm
Zdroj: Lab Padre

S přidáním příhradové konstrukce samozřejmě roste i výška, s čímž souvisejí i úpravy startovní rampy. Poměrně krátce po startu byla z rampy odmontována QD Arm pro Starship. Zprvu to vypadalo kvůli opravám a údržbě, ale poté co se nedávno vrátila na místo, je jasně patrné, že je o něco výš. Díky tomu je již jasné, že SpaceX s hot stagingem stoprocentně počítá již při druhé misi a zároveň to znamená, že nebudou moci probíhat testy celé sestavy, dokud B9 neprojde úpravami. Dále Musk v rozhovoru řekl, že předpokládaná šance na úspěch při druhém startu je kolem šedesáti procent, což je ke složitosti a komplexnosti celého stroje poměrně optimistický předpoklad, což samozřejmě neznamená, že nám SpaceX neukáže, co vše dokáže. Jednou z posledních podstatných informací, kterou Musk zmínil, bylo, že raketa bude připravena ke startu do šesti týdnů.

Super Heavy B9 v Mega Bay - 16. července

Super Heavy B9 v Mega Bay – 16. července
Zdroj: NASASpaceflight

Vhledem k tomu, že toto prohlásil před třemi a půl týdny a Super Heavy B9 byla z Mega Bay převezena do Rocket Garden, kde počká na dokončení startovní rampy (která navíc sama bude procházet testy) a následně absolvuje kryogenní tlakové testy a statické zážehy na rampě, tak od této doby přibližně dva a půl týdne je termín naprosto nereálný. Pokud se podaří připravit Super Heavy ke startu do konce srpna budeme velmi rádi. Jak je ale asi všem jasné, tak i kdyby byla sestava připravena k dalšímu startu na konci prázdnin, SpaceX stále nebude mít úřední povolení ke startu. Nejen že není dokončeno vyšetřování nehody, ale je také potřeba recertifikace autodestrukčního systému, který při prvním letu nesplnil správně svůj úkol. Na tyto administrativní záležitosti nemá SpaceX žádný vliv a nezbývá bohužel nic jiného, než se s tím smířit a čekat, než budou všechna potřebná povolení vyřízena.

Nyní ale již k samotné opravě rampy, kde pracovníci SpaceX předvádějí neuvěřitelné tempo. 10. června byly do testovací oblasti dovezeny dvě nové nádrže na vodu, přičemž obě byly okamžitě usazeny vedle původních čtyř nádrží. Během první poloviny června byla pod startovním stolem a v blízkém okolí instalována do základů výztuž v podobě ocelových prutů. Díky tomu mohlo o pár dní později začít zalévání těchto základů betonem. To trvalo zhruba dvanáct hodin, během kterých na rampu dorazilo celkem 132 domíchávačů, což odpovídá celkem 1 000 metrů krychlových betonu. 28. června na rampu také dorazila nová metanová nádrž, která je v současné chvíli již usazena na místě. 3. července začalo druhé kolo betonáže. Tentokrát bylo během patnácti hodin dovezeno kolem 1 300 metrů krychlových betonu ve 171 domíchávačích. Celkem tak bylo do základů startovní rampy napumpováno 2 302 metrů krychlových betonu s celkovou hmotností 5 411 tun.

Porovnání stavu startovní rampy. Vlevo 26. dubna vpravo 14 července.

Porovnání stavu startovní rampy. Vlevo 26. dubna vpravo 14 července.
Zdroj: RGV Aerial Photography

První test vodního systému

První test vodního systému
Zdroj: NASASpaceflight

1. července byl také na rampu převezen tak dlouho diskutovaný ocelový plát. Ten byl 5. července převezen pod startovní stůl, kde se ho ujaly dva jeřáby, které ho usadily na místo. Jen o pár hodin později se na rampu vydaly i dva ze tří menších plátů, které budou připojeny k rozvodu vody. Těchto menších je celkem šest ovšem právě pouze tři jsou připojeny na rozvod vody. Jen o den později na rampu zamířil i třetí malý plát. Opět jen o den později již začalo usazování prvního malého plátu na místo. O pár hodin později byl usazen i druhý a třetí. Později k nim bylo usazeno i potrubí vedoucí od nádrží na vodu, které jsou postaveny opodál za integrační věží. Nyní již vše vypadá, že vodní systém pod startovním stolem je dokončen, všechny části ocelové desky jsou na svém místě a probíhající práce kolem vodních nádrží, u nichž 13. července provedla proplach byly dokončeny a 17. července přišel den D. Vodní systém byl vůbec poprvé otestován a skrz celý systém proudila voda. Jedná se o velmi důležitý krok před dalším letem. Pokud vše dopadne dobře a systém prokáže svou funkčnost, budeme moci v následujících dnech až týdnech očekávat vybetonování plochy kolem startovního stolu. Níže si můžete prohlédnou animaci průběhu celé instalace a video z prvního testu.

Nyní je opět čas se podívat na události, které by bylo škoda vynechat, ale kvůli malé obsáhlosti by se nevyplatilo z toho dělat velké téma. 7. června byla dokončena stavba Starship S29. 24. června se na rampu po opravě vrátil ochranný kryt QD Arm pro Super Heavy. Super Heavy B11 byla dokončena a 24. června převezena do Rocket Garden. Super Heavy B10 byla 8. července převezena do Masseys kvůli testování. Stala se tak prvním plnorozměrovým prototypem Super Heavy, který byl do této oblasti převezen. 15. července byly provedeny dva retrakční testy QD Arm pro Super Heavy. 15. července bylo po výměně a opravách provedeno celkem sedm testů rychlospojek pro dvacet motorů Raptor na orbitálním stole, během nichž byl proveden proplach dusíkem. Na video jednoho z testů se můžete podívat níže. 16. července bylo provedeno několika hodinové testování orbitální tankové farmy. Stavba druhé Mega Bay probíhá velmi rychlým tempem a nyní má okolo 70% plánované výšky. Pokračuje také stavba druhé části Starfactory.

Co se týče dění na Floridě, tak SpaceX aktuálně přesunula všechno dění zpět do Starbase, pravděpodobně kvůli přípravám na druhý let a otestování nových úprav rampy. To ovšem můžeme jen spekulovat. Na jednu stranu by to dávalo smysl, jelikož rampa na Floridě má nyní stejný design jako ta ve Starbase. Pokud by tak ani tato verze rampy při startu neobstála, nedávalo by smysl dokončovat rampu se stejným designem na Floridě. Je tak možné, že SpaceX čeká na výsledky po druhém letu a podle toho se bude odvíjet další stavba na Floridě.

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.youtube.com/
https://www.youtube.com/
https://www.youtube.com/
Discord RGV Aerial Photography

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FzqPnW3aMAAmT_I?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FzqPp0eaQAA5Sq5?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FzoM40tXoAUilL3?format=jpg&name=large
https://www.youtube.com/live/tS2PHJmvJzo?feature=share
https://www.youtube.com/live/mhJRzQsLZGg?feature=share
https://pbs.twimg.com/media/F1GeOIJXsAIk8pf?format=jpg&name=4096×4096
https://www.youtube.com/live/mhJRzQsLZGg?feature=share

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “#13 Aktuality o Starship: SpaceX pomalu dokončuje opravy rampy a pokračuje v testování dalších prototypů”

  1. Lubo napsal:

    dakujeme znova za pekne zhrnutie..
    by ma zaujmalo, ci na spicku SuperHeavy budu chciet dat tiez tu sprchu, alebo konecne pride k slovu aj nejaky deflektor 🙂

    • Matěj Soukup Redakce napsal:

      Díky za pochvalu 🙂

      Jelikož příhradová konstrukce nemá být moc vysoká, na nějaký deflektor nebude místo. Ochrana víka nádrže a systémů roštových kormidel bude pravděpodobně rovná. To by však nemělo nějak vadit, jelikož bude muset snést snížený tah tří Raptorů na poměrně krátkou chvíli.

      • PetrDub napsal:

        V článku se píše, že SH bude mít v době startu SS zapnuté jen tři středové motory a ještě budou přiškrcené. Nicméně se tam nepíše, že by totéž mělo platit pro SS samotnou – máte nějaký zdroj informace, že i SS bude startována postupně, tj. nejprve jen středové motory na snížený tah, pak dojde k oddělení a pak teprve krajní vakuové motory?

  2. tonda napsal:

    Děkuji za skvělé shrnutí novinek a událostí v Boca Chica!

  3. Borin napsal:

    Předpokládám, že vložená příhradová konstrukce také učiní sestavu křehčí a při podobné poruše ovládání směru (jako při prvním startu) by došlo k oddělení, rozlomení.
    To by vlastně pomohlo k záchraně SShip s posádkou, protože její manevrovatelnost je základní vlastností.

    • Matěj Soukup Redakce napsal:

      Samozřejmě bude záležet na provedení příhradové konstrukce, ale pravděpodobně dojde k oslabení konstrukce.

    • Zargos napsal:

      Ta příhradová konstrukce vydrží hodně,stačí se podívat na starty N-1, kde byla na více stupních,co vydržela,než se rozpadla.

      Každopádně SHS je podle toho,co snesla po startu,pevnější než je potřeba,takže konstrukce bude časem oslabena i jinde.

      S tím jak ubere na váze po celé délce, zvyšujícím se tahem motorů a hot stagingem nejspíš nebude časem problém,aby Starship fungovala jako záchranný stupeň od nulové rychlosti až po MECO.

      • Ferda napsal:

        Hele, to konstatovani o zachrannem systemu od nulove rychlosti, to bych si byt Vami asi jeste rozmyslel… V takovem pripade bysme se totiz bavili o akceleraci cca 10g (odhadem). Pokud vim, tak pocatecni akcelerace SS (hmotnost ~1300 tun, tah ~15MN) je nekde kolem 1g (F=ma). Je jasne, ze 10x vetsi tah SS mit proste nikdy nebude. Takze…, takze si zase muzeme sundat ty ruzove bryle.

        SS proste s uplnym zachrannym systemem nepocita.

      • Tovy napsal:

        V důsledku se to bez záchranného systému stejně neobejde. Aspoň u osobní verze. rezerva výkonu je na to dost velká.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.