Pomůžete se zpracováním dat z mise Gaia?

Gaia

Evropská mise Gaia v průběhu let sbírala údaje o milionech kosmických objektů jako jsou hvězdy či planetky, čímž vytvořila rozsáhlou databázi měření. Nyní však potřebuje i Vaše oči, aby se mohla posunout na novou úroveň. Hned na začátek je potřeba zdůraznit, že už nyní mají astronomové a výzkumníci v datovém archivu mise Gaia nedocenitelný zdroj. Sonda, která odstartovala v roce 2013, se nyní nachází přibližně 1,5 milionu kilometrů od Země a s pomocí dvou výkonných teleskopů a tří vědeckých přístrojů vytváří největší a také nejpřesnější 3D mapu Mléčné dráhy. Postupuje tak, že určí pozici cílové hvězdy a poté sleduje, jak se tato pozice mění v průběhu času. Doposud takto Gaia změřila 1,8 miliardy hvězdy s dosud nesrovnatelnou přesností a vytvořila nejširší hvězdný katalog v historii. Zveřjenění třetího velkého balíku dat v roce 2022 obnášelo 10,5 milionu proměnných zdrojů na celé obloze, které byly objeveny pomocí metod strojového učení s v rámci klasifikačního procesu s dohledem.

Vědci se tak dozvěděli cenné informace nejen o hvězdách samotných, ale také o celé Mléčné dráze. Díky této misi víme, že naše Galaxie na počátku své existence (cca před 10 miliardami let) splynula s jinou galaxií. Nové informace máme také o známé galaxii v Andromedě a o tom, jak se s Mléčnou dráhou za miliony let srazí. Ačkoliv jsou teleskopy na palubě sondy Gaia velmi moderní a výkonné, vědci se při vyhodnocování jejich měření stále neobjedou bez nejstaršího optického zařízení na naší planetě – očí. Od startu mise Gaia uplynulo téměř 10 let a za tu dobu tato mise významně pomohla posunout naše chápání vesmíru. A nyní se i Vy můžete zúčastnit prohlubování těchto objevů.

V rámci projektu Gaia Vari mohou dobrovolníci z řad veřejnosti pomáhat s katalogizací proměnných hvězd pozorovaných sondou Gaia.

V rámci projektu Gaia Vari mohou dobrovolníci z řad veřejnosti pomáhat s katalogizací proměnných hvězd pozorovaných sondou Gaia.

V rámci projektu Gaia Vari, který pro vědecké dobrovolné pomocníky vytvořila agentura ESA, můžete pomoci klasifikovat proměnné hvězdy (hvězdy, které v průběhu času mění jas) pozorované sondou Gaia. Tato pozorování jsou pro vědce klíčová k lepšímu porozumění těmto objektům. Analýza jednotlivých objektů je zcela mimo možnosti vědecké obce, takže se zájemci z řad veřejnosti mohou pustit do prohlížení snímků a grafů, s jejichž pomocí budete klasifikovat změny jasnosti, barvy a další proměnné v průběhu času. Můžete také objevit nepřesné klasifikace vytvořené automatickými algoritmy. Touto činností pomůžete vědcům zorganizovat a katalogizovat informace, které známe o milionech hvězd pozorovaných sondou Gaia. Těchto dat totiž bude časem ještě přibývat – další velký balík bude zveřejněn v roce 2025. Kdo ví, možná právě Vy pomůžete objevit tu vědecky nejzajímavější hvězdu.