Odklad roveru VIPER

Program CLPS (Commercial Lunar Payload Services) umožní zajištění lunárních dodávek od amerických společností pro užitečné zatížení, které rozšiřuje možnosti vědy, průzkumu nebo komerčního rozvoje Měsíce. Skrze program CLPS si agentura NASA u společnosti Astrobotic z Pittsburghu objednala doručení vozítka VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) na povrch Měsíce, kde bude hledat vodní led a další suroviny. Tyto poznatky umožní lépe porozumět původu a rozložení vody na Měsíci. Bude také možné určit, jak nejlépe tyto zdroje vytěžit pro budoucí pilotované průzkumné mise. Původně se očekávalo, že firma Astrobotic doručí VIPER na Měsíc v listopadu 2023, ovšem NASA nyní požádala firmu Astrobotic a tým zodpovědný za misi VIPER o změnu termínu doručení roveru k lunárnímu povrchu na listopad 2024.

VIPER sjíždí vstříc lunárnímu regolitu.

Zdroj: http://astrobotic-assets.s3.amazonaws.com/

Agentura se tak rozhodla na základě toho, že požádala firmu Astrobotic o dodatečné pozemní zkoušky landeru Griffin, který má dopravit VIPER na lunární povrch. Dodatečné zkoušky mají snížit celkové riziko doručení VIPERu na Měsíc. K dokončení dodatečných zkoušek landeru Griffin vyžádaných agenturou NASA bylo do kontraktu s firmou Astrobotic přidáno dalších 67,8 milionu dolarů – celková hodnota kontraktu tak narostla na 320,4 milionů.

V rámci programu CLPS pověřila NASA americké společnosti velmi náročným technologickým úkolem – úspěšně přistát a fungovat na Měsíci,“ uvedl Joel Kearns, zástupce přidruženého administrátora pro průzkum z ředitelství vědeckých misí NASA ve Washingtonu a dodal: „VIPER je největším a nejsložitějším vědeckým nákladem NASA, který má být dopraven na Měsíc prostřednictvím CLPS. Proto jsme pro tuto konkrétní dodávku na povrch v rámci CLPS zavedli rozšířené testování přistávacího modulu.

Jeden komentář ke článku “Odklad roveru VIPER”