sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Letové kusy motorů BE-4

Raketové motory BE-4 spalující kapalný kyslík a kapalný metan mají pohánět hned dvě kosmické rakety. Tyto produkty firmy Blue Origin najdou uplatnění nejen na prvním stupni jejich vlastní rakety New Glenn, ale i na prvním stupni rakety Vulcan od firmy United Launch Alliance. Právě druhý jmenovaný nosič bude jejich prvním příjemcem a kvůli zpoždění v jejich výrobě nabrala zpoždění i raketa samotná. Čekání na raketové motory BE-4 je však již u konce. Šéf United Launch Alliance, Tory Bruno, se nedávno na Twitteru pochlubil fotografiemi letových exemplářů těchto motorů pro první let Vulcanu.

Probíhá příprava motorů BE-4 pro první let rakety Vulcan.
Probíhá příprava motorů BE-4 pro první let rakety Vulcan.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Raketový motor BE-4 pro první let rakety Vulcan.
Raketový motor BE-4 pro první let rakety Vulcan.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Při srovnání s lidskou postavou vyniknou rozměry tohoto motoru.
Při srovnání s lidskou postavou vyniknou rozměry tohoto motoru.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Pohled na dva raketové motory BE-4.
Pohled na dva raketové motory BE-4.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Trysky raketových motorů BE-4.
Trysky raketových motorů BE-4.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FWsJxG0WYAIoM6I?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FWs8kuEWYAADluE?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FWvZLf-XEAAQDLx?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FWvZLf-XgAEsDkS?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FWwDU-uXgAEIf7s?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FWwFl8GWQAA3huu?format=jpg&name=900×900

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
49 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MarekB
MarekB
2 let před

Konečne! Konečne máme zase nejaké informácie fotky. 😀

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  MarekB

Jsou tajemní jako hrad v karpatech.
Be4 vypadají hodně netknutě, jako by neprošly testama.
Ale mohu se mýlit.

Ivo
Ivo
2 let před

No konečně, tak jen doufám, že za měsíc za dva letí. Jinak je to jen další PR v řadě.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ivo

To je brzo. Vulcan bych čekal až ke konci roku.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Na tvitru se psalo, že 2023. O konci roku nevím, ale je to možné…:-)

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  PetrV
Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Čekal bych, že pokud má Vulcan zpoždění kvůli motorům, pak mají vše ostatní dávno vyřízené a hotové a jen nasadí motory, udělají testy a hurá na rampu.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ivo

Není to tak jednoduché. Zpoždění motorů zpožďuje i přípravu dalšího navazujícího hardwaru.

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pokud jsou známé parametry motoru a rozhraní (mechanické, elektrické, palivové…), tak by zpoždění vývoje/výroby motoru nemělo mít na ostatní části vliv.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrDub

Samozřejmě, používaly se inženýrské neletové modely. Ale i tak by představa o tom, že motory dorazí, jen se přišroubují k hotovému zbytku a může se letět, je lehce naivní. Instalace motorů bude opatrná a dokážu si představit, že i po jejich připojení se budou muset na prvním stupni udělat postupy, které předtím nešly.

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  PetrDub

Že by se snad mělo rovnou letět jsem si nemyslel. Doufal jsem ale, že by vše ostatní mělo být připraveno tak, že by to šlo přimontovat, zapojit a začít testovat :-).

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrDub

V zásadě to myslíme oba stejně. Jen je potřeba si uvědomit, že fáze přimontovat, zapojit a testovat nebudou jen tak. Jde o první letový exemplář, takže vše bude podrobnější, pečlivější a více kontrolované. Takže ono to zabere víc času, než se může zdát.

KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  Ivo

Tak rychle neletěly ani Raptory, tak to zase nehroťte. SPX si s nimi taky hrálo docela dlouho. A buďme rádi že je téměř hotový další typ silného motoru, to se vždycky hodí. Zpoždění je bohužel skoro všude. Zajímalo by mě jak si vede BE-4 cenově oproti Raptoru, i když předpokládám že bude v přepočtu na jednotku tahu asi dražší ?

Invc
Invc
2 let před
Odpověď  KarelT

Jak si vede … to se těžko poměřuje, když ani u jednoho nejsou k dispozici ověřitelná čísla a ještě to nejsou čísla stejného druhu.

BE4: 8-14 mio USD za kus prodejní cena pro ULA (je to odhad z některých vyjádření)… a ať je to kolik chce – asi je to pořád se ztrátou (snažili se cenu zvýšit).

Raptor 2: se ven neprodává. Pod 2 mio USD (spíše pod 1 MUSD) – náklady na výrobu 1ks, nevíme ale co zahrnují.

Ale vcelku bezpečně se dá odhadnout, že Raptor bude násobně levnější na kus. Stačí se podívat na množství vyrobených a s tím související dobu výroby. Cena práce je většinou to nejdražší…

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Invc

Souhlas, těžko porovnávat.
Navíc be4 nejsou vyzkoušené.
Jediné porovnání je Cena 1 kg na LEO za 1 let. A to u celé rakety.

Richie
Richie
2 let před

Z fotek mi připadá, jakoby ty motory nebyly kompletní – větší množství zaslepených přírub, chybí propojení turbočerpadla paliva s chlazením trysky…
Ale třeba jen dodávají po částech a fotky byly hned po rozbalení 🙂

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  Richie

Podle tohoto tweetu jsou oba motory zatím v továrně Blue Originu v Kentu. To je odpověď i pro PetrV ohledně toho, že dosud neprošly zážehovými testy.
https://twitter.com/torybruno/status/1543612437097766912

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ha, díky, opravím to. A rovnou tam asi doplním i další fotky.

Richie
Richie
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Aha, díky. Já jsem nabyl mylného dojmu, a asi jsem nebyl jediný, že jsou to hotové motory již předané ULA.
Teď při bližším zkoumání je jasné, že to jsou jen fotky z výroby zatím nedokončených motorů.
Nevíte někdo, bude Blue Origin testovat každý jednotlivý motor před dodáním zážehem, nebo to půjde hned do ULA a zážeh až na nosiči?

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Richie

To napsal na tweetu torybruno. Qsi chtěl odpovědět na dotazy, kde jsou jeho motory…

quantsoft
quantsoft
2 let před

Nejaký článok k dnešným oslavám na ISS nebude?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  quantsoft

Pokud máte na mysli vlajky samozvaných republik v ruské sekci, tak nikoliv. Je to zbytečně politické téma a my se raději místo politiky věnujeme nějakým informacím, které se více týkají kosmonautiky.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Máte samozřejmě pravdu, ale jak se úplně vyhnout politickým tématům, když jde o současné Putinovo Rusko, které tahá svou nechutnou a imperiální politiku i na ISS?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Alfi

Jednoduché to bohužel určitě není. Ta linka je slabá a každý ji má individuálně někde jinde. Co je pro jednoho ještě ok, je pro jiného za čárou. Na našem webu se dlouhodobě snažíme razit pravidlo, že politice se vyhýbáme. Jedinou výjimkou je, když politické kroky a rozhodnutí přímo kosmonautiku ovlivňují. Dám příklad takových rozhodnutí: Nový americký prezident oznamuje plány pro NASA, americký kongres schválil rozpočet pro NASA na další rok, ministři členských zemí ESA rozhodli o tom, že projekt XYZ dostane finance na realizaci, v důsledku ruské invaze na Ukrajinu byla pozastavena spolupráce mezi Ruskem a XYZ na projektu ZYX … To jsou témata, kdy má na kosmonautiku přímý vliv politika. O takových tématech tedy budeme informovat, protože ovlivňují kosmonautiku a formují její další vývoj.
Pak jsou tu témata, která se kosmonautiky týkají, ale je v nich více politiky než kosmonautiky. Opět dám příklady: Američané na ISS měli hovor s americkým prezidentem, ruští kosmonauti na palubě ISS vyvěsili vlajky samozvaných republik. Ano, odehrává se to na ISS, dělají to kosmonauti, ale je to víc o politice než o kosmonautice. Navíc tyto kroky nemají (na rozdíl od první kategorie) přímý (prokazatelný) vliv na další směřování kosmonautiky. Proto se snažím těmto zprávám spíše vyhýbat. Beru to tak, že politice se věnují stovky webů, ale na kosmonautiku se jich zaměřuje řádově méně. Musíme proto dbát na to, abychom o tuto „výjimečnost“ nepřišli. Pokud zůstaneme věrni trendu, který nás od začátku zdobil (férový přístup padni komu padni a neřešit politiku), pak bychom to měli zvládnout.

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Myslím, že se vám to daří. Díky za přístup i vysvětlení.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrDub

Díky moc!

David Suchomel
David Suchomel
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jo, tak je to správně a nic bych na tom neměnil.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  David Suchomel

Díky za podporu. 😉

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já to chápu a je to samozřejmě jenom vaše věc a jistě to nemáte lehké v udržení nějaké linie, jste můj velmi oblíbený web, na který chodím každý den. Jen jsem chtěl upozornit, že tady už nejde o to známé ideologické přetahování, které známe už desítky let a na které jsme zvyklí a které si lze držet od těla i tím, že zavřu oči. Vše přerostlo ne z naší viny do kruté a horké války, nedaleko od našich hranic, ohrožující i nás a vlastně celý svět, do války která bude mít jistě velký vliv i na kosmonautiku. Na tu Ruskou určitě, jen proto si myslím, že byste mohli tomuto tématu věnovat o kousek víc pozornosti, aniž byste se nějak zpronevěřili svým zásadám a představám….. Jen můj názor, jinak přeji hodně štěstí a sobě mnoho dalších objevných článků od vás..

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Alfi

Plně chápu, jak to myslíte. Problém je ale v tom, že pokud bychom u Ruska takovou výjimku udělali, přináší to hned dvě problémy.
1) Kromě jednoho pilíře našeho fungování (odklon od politiky, pokud nemá přímý a prokazatelný vliv na kosmonautiku) bychom zároveň podťali i pilíř druhý – stejný přístup ke všem bez rozdílu. Jinými slovy – pokud bychom o podobných ne až tolik kosmonautických, ale spíše politických tématech začali informovat, museli bychom tak činit u všech států, protože nikoho neprotěžujeme a nikoho ani neodstrkujeme. Všem stranám dáváme stejné podmínky.
2) Tenhle bod trochu souvisí s tím prvním. Pokud bychom o tom informovali, stal by se z toho precedens. Otevřeli bychom tím Pandořinu skříňku – když jsme mohli základní principy fungování našeho webu porušit (byť drobně) jednou, budeme to moci udělat i příště (a možná trochu víc). A pak někdy zase (a ještě o trochu víc).

Ve výsledku by tento krok mohl vést k odklonu od tématu, kterému se věnujeme. Jistě, nebylo by to hned, ale postupem času by ten trend mohl být znát. Domnívám se, že tomu jde nejlépe zabránit tím, že nebudeme dělat žádné výjimky, které by porušovaly naše principy. Žádné rozhodnutí není ideální – vše má své plusy a minusy. Chápu, že leckdo může můj přístup chápat jako alibismus, ale je to spíše pragmatismus. Raději proto zůstaneme věrni našim zásadám, abychom nemuseli řešit, co je ještě ok a co už ne. Takhle máme pravidla daná jasně – fungujeme podle nich už řadu let.
Každopádně moc děkujeme za to, že nás čtete a věřím, že nám budoucnost přinese celou řadu úžasných misí.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chápu, že to nemáte jednoduché, ale uvedené příklady nejsou až tak zcela relevantní k současné situaci, kdy jsou masakrovány tisíce nevinných lidí díky jednomu pomatenci. Možná by stačilo zcela výjimečně zaujmout určitý postoj a informace, které se týkají ruska doplnit o váš nesouhlas se státním terorem a pozastavit se nad tím, že jej podporují i kosmonauti.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ivo

Položím možná nevhodnou otázku: Čemu by taková výjimka pomohla? Nic bych tím nezlepšil, nikomu bych nepomohl, pouze bych se odchýlil od pravidel, na kterých náš web stojí.

Risa123
Risa123
2 let před
Odpověď  Ivo

Myslím, že nesohlas zde již vyjádřen byl takže ho není třeba opakovat. Jinak souhlasím s panem Majerem k čemu mu by to bylo pokud vás zajímá současné politicko-vojenské dění je zde mnoho více či méně použitelných zdrojů.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Risa123

Nejde jen o to, k čemu by to bylo mně, ale k čemu by to bylo obecně. Nepomohlo by to čtenářům, lidem na Ukrajině, ani redakci. Žádný člověk by se díky tomu neměl ani o chlup lépe. jediný výsledek by byl, že bychom se odchýlili od svých zásad.

Risa123
Risa123
2 let před
Odpověď  Ivo

Taky že já to myslel obecně.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Ivo

Omlouvám se pane Majere, už jsem nechtěl reagovat a slibuju že už ani k tomuto tématu nebudu, jen k té otázce, kterou jste položil kolegovi, čemu byste tím pomohl nebo co byste zlepšil…..hodně neskromně říkám, že třeba mě..a jistě nejsem sám, komu hodně pomáhá, když cítí takovou tu sounáležitost a potvrzení názoru z mnoha různých stran a oblastí….ale slibuji, už mlčím

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Alfi

Mlčet rozhodně nemusíte. 😉
Chci upozornit, že osobní postoj / názor jednotlivých členů redakce a oficiální stanovisko redakce jsou dvě naprosto odlišné věci, které však zásadně nemícháme dohromady. V osobní rovině jsme na stejné vlně, ale profesně musíme zachovat určitá pravidla, na kterých náš web stojí. Třeba to, že se u nás řešila, řeší a řešit bude pouze kosmonautika bez politiky stylem padni komu padni bez rozdílu.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Ivo

Tak, když ještě můžu, opravdu naposled…je to samozřejmě váš job a vaše pravidla, to já naprosto respektuju. Nepsal jsem to jak nějaký návod k tomu, jak by se měla vaše redakce chovat, nebo nedej bože stížnost. Jen můj pocit a děkuji za vaše odpovědi a váš čas.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Alfi

Já jsem to rozhodně jako nic z toho, co jmenujete, nebral.
Vaše komentáře byly slušné a od toho tady tu diskusi máme – abychom diskutovali. Cením si Vaší zpětné vazby i kultivované diskuse. Pokud byste cokoliv potřeboval, budeme rádi, když diskusi využijete znovu.

Tom
Tom
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Take Vam za tento pristup velice dekuji a primluvam se za to aby to tak zustalo. Nejenom politicky ale i nestranne (takze nejenom USA-Rusko-Cina, ale treba i SpaceX vs Blue Origin). To se mi na tomto webu moc libi a svet by byl mnohem lepsim kdyby to dokazalo vice lidi ve vice oborech. Dekuji za prima web!

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Tom

Díky za zpětnou vazbu i za to, že nás čtete. 😉

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Možná myslel den nezávislosti. Moc řešíte ua.
https://twitter.com/teslaownersSV/status/1544133597874884608?t=1gQXdEJskvC8XhlPJCMirg&s=19

A my máme dnes věrozvěsty a zitra vzpomínku na upáleného Jana Husa.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Vaše teorie se s největší pravděpodobností nezakládá na pravdě. Na oslavy dne nezávislosti by se jistě tazatel neptal.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Neznám tazatele, ale pro amíky je
to velmi významný den.
https://twitter.com/cbs_spacenews/status/1543964730112544768?t=wzDYylXW_WQgO5j0IVM7mw&s=19

Takže i pozdrav z ISS.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Ano, napsal jste to dobře – den nezávislosti je důležitý pro Američany. Tazatel Američan není, tudíž je málo pravděpodobné, že by jej to zajímalo. Děkuji, že jste sám dokázal, že vaše prvotní úvaha byla velmi nepravděpodobná. Tím diskuse na toto téma prozatím končí. Pokračovat v ní můžeme, teprve až prvotní tazatel napíše, která událost konkrétně jej zajímala.

PetrV
PetrV
2 let před

Pochopil jsem, aby se vešly pod nádrže tak je čerpadlo a vstup paliva vyznamně vychýlený z osy motoru.
Nebude to vnášet do kolen zbytečné ohybové síly? Navíc objemove zmeny materiálu u čerpání paliva jsou vyznamné.
Při tlacích a vibracích co musí motor zvládnout.
Je to nejširší motor co kdy byl vyroben? I F1 byl bez trysky dle mne užší.

Richie
Richie
2 let před
Odpověď  PetrV

Tak to mají ale i jiné motory. Raptor má metanové čerpadlo mimo osu trysky, RS-25 má obě čerpadla mimo osu trysky.
Co tady působí jinak je velikost. Buďto to klame, protože na fotkách ještě není kompletní tryska, anebo to neuměli (nechtěli?) vyrobit menší.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Richie

Raptor 2 SPX zeštíhlovali. Tady se tomu nevyhnou také.
I motor F1 byl stihlejší.
Motor neslouží ke zkouškám na zkušebním stavu.
Mají být letové, později znovupouzitelné.

PetrV
PetrV
2 let před

Na twitteru jsou také fotky 9 motorů Aeon od relativity space před zkouškami.
Jsem zvědavý, kdo dříve zapálí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.