NASA letos jmenuje astronauty pro misi Artemis 2

NASA koncem tohoto roku oznámí jména čtyř astronautů, kteří poletí na první pilotované misi programu Artemis, jejíž start je v současné době naplánován na rok 2024, řekl nedávno ředitel divize NASA pro pilotovaný kosmický průzkum. Očekává se, že posádku budou tvořit tři američtí astronauti a jeden kanadský astronaut. Mise Artemis 2 by měla odstartovat dva roky po nepilotované testovací misi Artemis 1, která má odstartovat nejdříve v březnu z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě.

Kosmická loď Orion

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Mise Artemis 1 bude první let rakety Space Launch System neboli SLS, superrakety určené pro lunární mise, která je ve vývoji již více než deset let. Bude to také první let kosmické lodi Orion k Měsíci a první let po demonstrační misi, která proběhla v roce 2014. Cílem programu Artemis je dopravit astronauty na měsíční povrch poprvé od poslední mise programu Apollo v prosinci 1972. První pokus programu Artemis o přistání s lidskou posádkou na Měsíci je naplánován v rámci mise Artemis 3, která by měla odstartovat v roce 2025, společně s kosmickou lodí Starship, kterou SpaceX vyvíjí v jižním Texasu. Před prvním pokusem o přistání na Měsíci vyšle NASA v rámci mise Artemis 2 čtyři astronauty na let za odvrácenou stranu Měsíce.

Jim Free, vedoucí programu vývoje průzkumných systémů NASA, 18. ledna řekl, že NASA brzy plánuje odhalit jména astronautů, kteří poletí na misi Artemis 2. „Plánujeme oznámit členy posádky Artemis 2 v letošním roce,“ řekl Free na zasedání Výboru pro pilotovaný průzkum a operace poradního sboru NASA. V prosinci 2020 NASA oznámila jména 18 astronautů pro budoucí možné přidělení k prvním misím Artemis. Ve stejném měsíci NASA a Kanadská kosmická agentura oznámily dohodu o vyslání kanadského astronauta na misi Artemis 2 kolem Měsíce.

Koncept lunárního landeru od SpaceX

Zdroj: https://spacenews.com/

Kanadská vesmírná agentura také zajistila místo pro kanadského astronauta na budoucí misi k vesmírné stanici Gateway, kterou NASA a její mezinárodní partneři plánují vybudovat na oběžné dráze kolem Měsíce. NASA poskytne jedno místo pro kanadské astronauty v kosmické lodi Orion výměnou za stavbu robotického ramene pro stanici Gateway, která má sloužit jako přestupní místo mezi Orionem a lunárním landerem, pro výzkum vesmíru v blízkosti Měsíce a zároveň umožnit kosmickým lodím doplnit palivo.

Po startu z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, vynese SLS kosmickou loď Orion na nízkou oběžnou dráhu, kde astronauti provedou kontroly, otestují dokovací systém a poté zapálí motor na servisním modulu, aby se Orion dostal na dráhu směřující k Měsíci. Pro misi Artemis 2 byla zvolena dráha „volného návratu“. Orion nevstoupí na oběžnou dráhu kolem Měsíce, ale pouze jednou proletí nad odvrácenou stranou Měsíce a vrátí se na Zemi, kde přistane do Tichého oceánu. Kosmická loď Orion proletí 7 400 km nad odvrácenou stranou Měsíce což bude největší vzdálenost, na kterou se kdy lidé od Země vzdálili. Mise Artemis 2 bude trvat přibližně 10 dní a připraví cestu pro dlouhodobější lety ke stanici Gateway. Start mise Artemis 2 z Kennedyho vesmírného střediska je v plánu na květen 2024.

Dva základní moduly stanice Gateway

Zdroj: https://www.elonx.cz/

NASA nepotvrdila možnost, aby Japonsko a Evropská kosmická agentura měli na palubě Orionu svého astronauta. Očekává se však, že astronauti ESA a JAXA na Měsíc v rámci programu Artemis poletí. Evropská kosmická agentura dodává servisní moduly pro kosmické lodě Orion a vyvíjí pro stanici Gateway modul, který bude zajišťovat doplňování paliva a telekomunikaci se Zemí. Japonsko se podílí na obytném modulu spolu s Evropskou kosmickou agenturou a mohlo by vypravovat kosmické lodě se zásobami pro stanici. První dva moduly stanice Gateway jsou budovány ve Spojených státech společnostmi Maxar Technologies a Northrop Grumman. Start obou modulů na raketě Falcon Heavy od SpaceX přijde nejdříve v květnu 2024.

Vizualizace vývozu rakety SLS z montážní haly VAB.

Vizualizace vývozu rakety SLS z montážní haly VAB.
Zdroj: http://spaceflightnow.com

Přeloženo z: https://spaceflightnow.com/

6 komentářů ke článku “NASA letos jmenuje astronauty pro misi Artemis 2”

Dle mne poletí zkušenější, co mají děti.
    Prece jen vliv kosmického záření na lidské tělo.

2. Jakub S napsal:

Kanadský astronaut? škoda že je Chris Hadfield už v důchodu. Další cover Bowieho od měsíce by byla pecka!

3. jirik napsal:

No vidíte, a já měl za to, že Evropan poletí na Artemis III.

Jinak byc se vsadil, že do (NET) května 2024 se posádka ještě desetkrát změní, takže to bude pěkné PR, jako u oznámení posádky Starlineru nebo představění xEMU, ale NASA dělá tiskovky a realita mění…

Myslím, že dohoda je na prvních 6 misí, čili A1 až AŽ, a ESA bude mít za dodávku šesti modulů 3 místa. Ale neviděl jsem rozdělení do misí. A kromě Kanady, která bude mít asi 2 místa (A2 + 1misto), ještě nárok mají Japonci, ale jestli 3 místa nebo jinak nevím. To by bylo 8 z 20 a 12 míst pro Američany

A pak bude zajímavé, kdo na ty tři evropská místa. Itálie, Francie, Německo? A jmenovitě Cristoforetti, Pesquet, Gerst?