ŽIVĚ A ČESKY: Starliner vyráží na reparát

Kosmická loď Starliner od firmy Boeing v prosinci 2019 vinou několika softwarových chyb nedokázala doletět ke stanici ISS a nesplnila tak několik úkolů definovaných pro nepilotovanou testovací misi. Po dokončení vyšetřování proto padlo rozhodnutí tuto misi zopakovat. Raketa Atlas V i s lodí Starliner už stojí na rampě SLC-41 floridského Mysu Canaveral a vše směřuje v času 19:20 SELČ, kdy má dojít ke startu. Pokud bude spolupracovat počasí (zatím jen 60% pravděpodobnost dobrých podmínek), rádi pro Vás připravíme tradiční komentovaný přímý přenos.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 18:50 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 3. srpna 20:30
Startovat by se mělo 4. srpna v 18:57 SELČ.

EDIT 3. srpna 16:35
Firma ULA oznámila, že se dnes o start nepokusí. Další informace má poskytnout později.

Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://www.nasa.gov/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/49240591762_d72eff44ff_o.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

12 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Starliner vyráží na reparát”

  1. Mr G napsal:

    Ma plan pre OFT-2 nejake odlisnosti od OFT-1 ? Jeden rozdiel, o ktorom viem, je doplneny kryt dokovacieho portu.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ano, to je nejviditelnější rozdíl. Ale pak jsou tam desítky menších rozdílů, které jsou vynucené doporučeními vyšetřovací komise. Ale to nejsou fyzické změny. Ve většině případů šlo spíše o SW změny.

      • Mr G napsal:

        Dakujem za odpoved.

        Doplnim otazku: boli do planu misie pridane nejake testovania (manevrovanie, komunikacia, …), ktore neboli v povodnej misii OFT-1 ?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Vyšetřovací komise kladla na testování softwaru asi největší důraz. Boeing a NASA se měly nově zaměřit nejen na testování jednotlivých dílů, ale i na zkoušky celé sestavy, ve které se může projevit interference a tak dále. Právě tato část testů byla před první misí podceněna. Zcela jistě tak můžeme říct, že před misí OFT-2 proběhla celá řada testů, které měly ověřovat něco, co se před tou první nedělalo.

  2. miho napsal:

    Inženýři Boeingu odhalili během příprav „známky neočekávané polohy ventilů“ v pohonném systému lodi.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ano, teoreticky může jít o vadný senzor, který hlásí planý poplach.

      • chlad napsal:

        Ano, teoreticky to může být falešné hlášení vadného čidla, nebo také chyba sofware odpovídajícího za zpracování hlášení. Závada může mít i harwarovou povahu
        např. v procesoru a v neposlední řadě v ovládání ventilů, poškozeném ventilu nebo cizím tělese v pracovním prostoru ventilu. Takže velmi široký záběr pro kvalifikovanou diagnostiku problému.

  3. Michal Václavík VIP napsal:

    Nový termín – zítra (středa) v 18:57 SELČ.

  4. Ivo napsal:

    To je fofr, takhle kdyby dobývali Měsíc, tak tam ještě nejsou.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.