„Pachatel“ Crew Dragon se vrátil na místo činu

SpaceX před několika dny převezla po Mysu Canaveral kosmickou loď Crew Dragon Endeavour. Stroj vybavený novým tepelným štítem a několika strukturálními vylepšeními čekalo připojení k raketě Falcon 9 před plánovaným čtvrtečním startem se čtyřmi astronauty vstříc Mezinárodní kosmické stanici. Loď se v úterý vydala na cestu z Mysu Canaveral, kde SpaceX provádí údržbu Crew Dragonů mezi jejich misemi, aby zanedlouho dorazila do montážní haly v blízkosti rampy 39A. V této hale pracovníci SpaceX vyzvedli loď z transportéru a překlopili ji do horizontální polohy, aby mohla být spojena s nosnou raketou Falcon 9. SpaceX by ráda vyvezla dokončenou sestavu na rampu koncem tohoto týdne, aby mohla o víkendu provést nácvik předstartovních činností spojený se statickým zážehem.

Stejně jako loď Crew Dragon Endeavour, je použitý i první stupeň Falconu 9. Vynášel totiž 15. listopadu loňského roku předešlou pilotovanou misi označovanou jako Crew-1 – při ní dopravil Crew Dragon Resilience na ISS čtyřčlennou posádku. První stupeň tehdy přistál na plošině v Atlantiku a poté se vrátil na Floridu, kde podstoupil inspekce a kontroly. NASA a SpaceX následně potvrdily, že stupeň bude opravdu použit k vynesení Crew-2, jak se původně očekávalo.

Příprava lodi Crew Dragon Endeavour na misi Crew-2.

Příprava lodi Crew Dragon Endeavour na misi Crew-2.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Start Falconu 9 s lodí Crew Dragon Endeavour na misi Crew-2 je momentálně naplánován na 22. dubna ve 12:11 SELČ. Do křesel usednou velitel Shane Kimbrough, pilotka Megan McArthur (oba z USA), Japonec Akihiko Hošide a Francouz Thomas Pesquet, kteří se zhruba den po startu dostanou ke stanici. Všichni čtyři členové posádky už mají na svém kontě minimálně jednu kosmickou misi. Ale pojďme zpět k aktuálnímu plánu. Pokud Falcon 9 opravdu odstartuje ve čtvrtek, měl by se se stanicí spojit v pátek v 11:30 SELČ. Čtyřčlenná posádka by měla na ISS strávit zhruba půl roku – jejich návrat na Zemi je plánován na konec října.

Astronauti z mise Crew-2 by měli na stanici nahradit Michaela Hopkinse, Victora Glovera, Shannon Walker a Sojči Nogučiho, kteří vloni dorazili na ISS při misi Crew-1. Tato posádka by se měla vrátit na Zemi 28. dubna na palubě svého Crew Dragonu Resilience. Start Crew Dragonu na misi Crew-2 přijde jen dva týdny po startu dvou ruských a jednoho amerického astronauta v lodi Sojuz MS-18 z kazašského Bajkonuru. Tato trojice má za úkol nahradit odlétávající trojici ze Sojuzu MS-17, která by měla v sobotu ráno našeho času přistát v Kazachstánu.

Falcon 9 s lodí Crew Dragon před misí DM-2

Falcon 9 s lodí Crew Dragon před misí DM-2
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Loď Crew Dragon Endeavour použitá pro misi Crew-2 vzlétla poprvé 30. května 2020 s Američany Douglasem Hurleym a Robertem Behnkenem. Tito dva muži se stali prvními lidmi, kteří se z území USA dostali na oběžnou dráhu od konce provozu raketoplánů. Hurley a Benhken se zúčastnili testovací mise označované jako Demo-2 (zkráceně DM-2) a právě oni krátce po dosažení oběžné dráhy pojmenovali svou loď názvem Endeavour. Jejich mise trvala 64 dní a většinu tohoto času strávili na ISS, kde žili a pracovali. Loď s dvoučlennou posádkou čekal po oddělení od stanice návrat na Zemi a přistání na padácích v oceánu. Návratová kabina dosedla 2. srpna do Mexického zálivu jižně od floridského města Pensacola.

SpaceX pak kabinu vylovila a už bez posádky ji dopravila na Mys Canaveral, kde proběhla poletová inspekce, údržba i vylepšení pro druhou misi. Benji Reed, ředitel pilotovaných misí ve SpaceX minulý měsíc uvedl, že inženýři dokázali opakovaně použít většinu dílů lodi Crew Dragon Endeavour. „Mohu s potěšením konstatovat, že drtivá většina lodi je prověřená letem,“ konstatoval Reed a dodal: „V tomto případě došlo například k výměně několika ventilů a vyměnili jsme část systému tepelné ochrany. Pilotované lodě u nás samozřejmě pokaždé dostávají nové padáky. Některé části jsou tedy nové, ale jinak je to opravdu ta samá loď, která prošla pečlivou inspekcí, byla pečlivě připravena, podle potřeby renovována a teď je připravena letět.

Crew Dragon Endeavour, vylovený po misi DM-2

Crew Dragon Endeavour, vylovený po misi DM-2
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Loď Crew Dragon měří na výšku zhruba 8,1 metru a její průměr je podle SpaceX 4 metry. Steve Stich (manažer NASA pro pilotovaný program) uvedl minulý měsíc na tiskové konferenci, že Crew Dragon pro misi Crew-2 bude disponovat „rozšířenými schopnostmi“, které mají za úkol udělat loď bezpečnější, aby lépe zvládala rozbouřené moře a silnější vítr. „Jedním z vylepšení na této lodi je zlepšené chování v případě úniku z rampy,“ uvedl Stich a dodal: „Dragon je navržen tak, aby byl kdykoliv schopen provést únik – od vzletu až po dosažení oběžné dráhy. SpaceX se ale zaměřila na to, zda by šlo optimalizovat pohonný systém a poskytnout v případě úniku z rampy o trochu víc pohonných látek. Jednak se tím zlepšila bezpečnost posádky, pokud by k takové nešťastné situaci došlo a byl by nutný únik lodi z rampy. Navíc to opravdu zlepšilo dostupnost startu. Zvládneme tedy o trochu silnější vítr.

Posádka mise Crew-2

Posádka mise Crew-2
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Crew Dragon by v případě závažného problému na raketě Falcon 9 stojící na rampě dokázal uniknout pryč. Loď by zažehla své motory SuperDraco, které by ji odnesly od nebezpečné rakety směrem nad Atlantik, do jehož vln kousek od pobřeží by kabina následně na padácích přistála. Schopnost uniknout od rakety (ať už z rampy nebo za letu) znamená, že by astronauti na palubě mohli uniknout a přežít i v případě katastrofického selhání nosiče.

Crew Dragon ve vodách Mexického zálivu

Crew Dragon ve vodách Mexického zálivu
Zdroj: https://preview.redd.it/

Reed dál upřesnil, že SpaceX vylepšila „určité prvky“ struktury lodi Crew Dragon Endeavour: „Když přistaneme do oceánu, může nastat jev zvaný sekundární dopad – přistanete do vody a ta voda se vrátí, aby narazila do vaší struktury. Když se sejde vhodná kombinace výšky vln, rychlosti větru a rychlosti kabiny, může být sekundární dopad pěkně tvrdý. Provedli jsme tedy mnoho analýz tohoto jevu a udělali jsme i zkoušky.“ Některá strukturální vylepšení, která jsou teď na Crew Dragonu Endeavour, debutovala vloni v listopadu na Crew Dragonu Resilience. Tyto novinky umožní SpaceX a NASA uvolnit poměrně striktní podmínky pro vítr a vlny v místě přistání, což neovlivňuje jen návrat na Zemi, ale i start – v případě aktivace záchranného systému by loď přistávala do Atlantiku. „Jedna z věcí, kterou jsme udělali, je, že jsme výrazně zesílili části konstrukce, abychom mohli rozšířit okno, kdy je možné dopravit posádku domů – to vše při zachování úrovně bezpečnosti a všech rezerv,“ uvedl Reed a dodal: „Myslím si, že to je pro posádku důležité vylepšení, které jsme na téhle konkrétní lodi udělali. A pořád jdeme dál, tento přístup bude vždy součástí našeho návrhu.

Falcon 9 s lodí Crew Dragon na floridské rampě 39A během čekání na misi Crew-1

Falcon 9 s lodí Crew Dragon na floridské rampě 39A během čekání na misi Crew-1
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Crew-2 bude druhou operační misí lodi Crew Dragon, která má zajistit střídání posádek na ISS. SpaceX má kontrakt s NASA na nejméně šest letů ke stanici, přičemž agentura za každé sedadlo v této lodi zaplatí 55 milionů dolarů. NASA se rozhodla využívat služby soukromých firem k dopravě astronautů na oběžnou dráhu po ukončení programu raketoplánů. Agentura uzavřela kontrakty s firmami SpaceX a Boeing, ale loď Starliner od Boeingu zatím s posádkou neletěla. Ale problémy se nevyhýbaly ani SpaceX – technická závada při pozemní zkoušce v roce 2019 před zážehem motorů SuperDraco způsobila výbuch návratové kabiny. Vyšetřování ukázalo, že explozi způsobila nečekaná reakce okysličovadla (oxidu dusičitého) motorů SuperDraco s titanovým ventilem ve vysokotlakém pohonném systému.

O titanu a oxidu dusičitém a jejich kompatibilitě jsme se dozvěděli mnoho věcí,“ říká Stich a dodává: „Vylepšili jsme motory SuperDraco, došlo k odstranění části titanu ze systému, které byly nahrazen nerezem, což zvýšilo bezpečnost. Na aktuální misi se dívám jako na výrazné vylepšení možností úniku. Pokud se na tuto misi podíváte s nadhledem, došlo už k několika vylepšením – od lepšího úniku z rampy, přes eliminaci titanu v pohonném systému, zmírnění limitů počasí. Postupně tedy pokračujeme v našem úsilí – snižujeme možná rizika v programu.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Ey90Uu0XAAgjacn?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Ey90TatWgAAp2va?format=jpg&name=4096×4096
https://live.staticflickr.com/65535/49934168858_0576bd9923_k_d.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2020/08/50182062843_784f0799ae_o.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/../2021/03/jsc2021e007778_1.jpg
https://preview.redd.it/…webp&s=75aeab871b87a82ddd173e978b1a1e7799e95be7
https://www.nasa.gov/…/image/crew-1_certification_feature_secondary.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

14 komentářů ke článku “„Pachatel“ Crew Dragon se vrátil na místo činu”

  1. ov42 VÝSTRAHA napsal:

    To jako fakt je tenhle krasavec stejná věcička, co ohořelá přistála v létě s Hurleym a Benkhamem? Opravdu by mě zajímalo, jak probíhá ten proces regenerace, čím to vše odstranili a jak z toho udělali věc, co vypadá úplně jako úplně nová.

  2. gdgdgdgdg napsal:

    Falcon 9 selhal na rampě jenom jednou(a jednou ve vzduchu ale tam by stačilo otevřít padáky) a 108krát fungoval dobře a oba problémy byly vyřešeny a navíc nevím jesti by to superDraca stihla.
    superDraca zavinila jednu nehodu CD ze tří zážehů .
    Tak nevím jestli by nebylo lepší je tam vůbec nemít.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Bylo prokázáno, že při všech selháních Falconů by to záchranný systém stihl i s rezervou.

    • Štěpán napsal:

      Zde je důležité poznamenat, že nehoda superdraco byla během testování. To se samozřejmě nedá srovnávat s nehodou již zaběhlé rakety. Určitě je lepší mít na raketě záchranný systém, který dokáže loď zachránit v případě nehody (viz nehodu raketoplánu). Také se CD začal vyvíjet v době, kdy F9 neměl takové statistiky, jako má teď. Museli tedy s motory počítat. Navíc se díky té nehodě NASA i SpaceX něco nového dozvěděli (o jevu, který nikdo neznal) a mohl by nastat někdy jindy s třeba větší ztrátou.
      Toho, že záchranné motory nejsou potřeba u bezpečné rakety, bude využívat např. teď vyvíjená Starship. Druhý stupeň, který je zároveň i vesmírnou lodí (nesoucí posádku), se nedá za záchranný stupeň pouvažovat (je to jako se považovat celý orbitální kus raketoplánu za záchranný systém, ale jak již známo, nefungoval jako záložní systém po celou dobu letu. Nicméně u Starship se počítá s tolika lety, jako s běžnými letadly, kde také záchranný systém nemáme. Bude tedy lety prověřená a bezpečná bez záchranných systém.

      Ale z pět k superdraco, tyto motory bezpečné již (nejspíše) jsou a můžou být i potřeba. Mimochodem s vaším argumentem bych mohl říct, že proč by měl Boeing vyvíjet další kapsli, která ještě k tomu měla během letu nehodu a není tedy bezpečná. Když je nehoda během testování, tak je to akorát další posun k bezpečnosti rakety/lodi. Bez toho by testy nemusely být prováděny vůbec.

  3. michrom napsal:

    V článku je rozpor:

    Třetí odstavec začíná:

    Start Falconu 9 s lodí Crew Dragon Endeavour na misi Crew-1 je momentálně naplánován na 22. dubna ve 12:11 SELČ.

    Čtvrtý odstavec začíná:

    Astronauti z mise Crew-2 by měli na stanici nahradit Michaela Hopkinse, Victora Glovera, Shannon Walker a Sojči Nogučiho, kteří vloni dorazili na ISS při misi Crew-1.

    Nedávalo mi logiku jak by mohla mise Crew-1 dorazit vloni a příští týden znovu :-). Nejspíš má být ve třetím odstavci Crew-2.

  4. medved_David napsal:

    Chvíli jsem přemýšlel, co je Mys Canceral, ale pak jsem pochopil, že je to překlep. Správně je mys Cancelar (poangličtěné myš kancelářská). 😀

  5. Petasvo napsal:

    Pane Majere, díky za Váš vytrvalý sběr informací a hlavně za jeho předávání:-)
    Chci se jen zeptat, kolik Dragonů má vlastně v plánu SpaceX vyrobit? Nebo bude recyklovat pouze ty dva, které už má? Děkuji.

    • gdgdgdgdg napsal:

      Bude vyrábět sériově dál jako to dělá s falcony tohle není nasa nebo Boeing kde by se vyrábělo jen když je potřeba.
      A 2 jsou stejně příliž málo jeden nemůže letět více jak 5krát a misí mají (zatím) nasmlouváno 12.

      • Marek napsal:

        Na chystanou misi Crew-3 má být použit úplně nový CD.

    • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

      Zatím SpX počítá s flotilou 4-5 lodi Crew Dragon.

      • athlo napsal:

        Doufám, že to brzy zvýší na 6-7. Když si představím, že by při misi Dear Moon zabezpečili pomoci 1 Star Ship, která ale nemůže ani startovat s posádkou natož s ní přistát, musely pro její co nejbližší provedení zapojit 2 Crew Dragony pro start a 2 Crew Dragony pro přistávání. S tím, že stále budou 2-3 Crew Dragony rezervovány pro NASA.
        Čísla jako 4-5 vychází ze současných výrobních kapacit, resp. z očekávané životnosti Crew Dragonů.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.